20 084 läst ·
85 svar
20k läst
85 svar
Separat jordfelsbrytare utanför badrummet
Jag gillar kommentaren att det inte torde bli fel.
För de som undrar så kolla vad just torde innebär och sen kan man diskutera vidare.
/Kent
För de som undrar så kolla vad just torde innebär och sen kan man diskutera vidare.
/Kent
Till er som känner er lite rädda för en jordfelsbrytare i centralen.
Detta hade en elektriker gjort.
Snik varianten:
Monterat en liten kapsling vid centralen + 2-polig jordfelsbrytare.
Den grupp som går till badrummet, den plockar han ut så att denna går direkt till JFB.
Sedan från JFB till säkringen.
Denna variant gör en van elektriker på högst 10 minuter och i inköp kostar det mellan 300-700 kr
Detta hade en elektriker gjort.
Snik varianten:
Monterat en liten kapsling vid centralen + 2-polig jordfelsbrytare.
Den grupp som går till badrummet, den plockar han ut så att denna går direkt till JFB.
Sedan från JFB till säkringen.
Denna variant gör en van elektriker på högst 10 minuter och i inköp kostar det mellan 300-700 kr
Jag är nyfiken på vad elektrikern gör om ledarna är för korta för en sådan omkoppling.el_richard skrev:
Drar om ledarna ända från badrummet?
Skarvar i centralen? Hur skarvar man i så fall?
/Hasse
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
A Elektrikern drar i ledningen, om detta inte hjälper
B sliter i ledningen, om detta inte hjälper
C vet inte.
Nja är det omöjligt kort så är det så bra med rör, ledningen går lätt att byta ut.
Protte
B sliter i ledningen, om detta inte hjälper
C vet inte.
Nja är det omöjligt kort så är det så bra med rör, ledningen går lätt att byta ut.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Presskarva?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Nu blir jag lite nyfiken igen. Skarvhylsan vid behov att skarva, Betyder det att man då kan skarva utan dosa? Dvs kan du ha en skarvhylsa inne i ett rör eller liknande?
Att de sedan kräver rätt presstång med prislapp utanför hempularbudgeten vet jag.
Att de sedan kräver rätt presstång med prislapp utanför hempularbudgeten vet jag.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Att skarva inne i ett rör är inte att rekommendera! Vi råkade ut för en rätt förvirrande felsökning på ett ställe där de kom ut brun/blå/gulgrön i ena änden av ett rör, och gick in svart/blå/gulgrön i den andra. Tog ett tag innan vi fattade att detta faktiskt var samma rör och inte två olika matningar 
Vet inte exakt vad lagar och regler säger, men jag skulle inte skarva inne i ett rör om jag inte var jätte desperat! (dvs det är omöjligt att dra om trådarna och väldigt bökigt/olämpligt att dra utanpåliggande.
Vet inte exakt vad lagar och regler säger, men jag skulle inte skarva inne i ett rör om jag inte var jätte desperat! (dvs det är omöjligt att dra om trådarna och väldigt bökigt/olämpligt att dra utanpåliggande.
Intressant info om skarvningar ovan. Kände inte till dessa. I mitt fall hoppas jag inte behöva göra det men är bra att veta inför framtiden.
För att svara på tidigare frågor (jag var borta i helgen).
Jag använde inte dragfjäder tidigare.
Jag håller med tidigare skribent gällande läget på dosan (som kan sitta infälld i apparatdosa) Den är synlig och kan testa med jämna mellanrum. Jag har svårt att tro att de flesta JFB i proppskåp testas med jämna mellanrum. Det har väl också varit grunden till många olyckor?
Jag har nu pratat med elektriker om att sätta JFB på en utgående krets från proppskåpet. Då det sitter element på de andra kretsarna är det inte läge att JFB:a hela skåpet. Kostnad 1200-1600 kr Jag får tillbaka pengarna för den JFB jag köpte innan.
För att svara på tidigare frågor (jag var borta i helgen).
Jag använde inte dragfjäder tidigare.
Jag håller med tidigare skribent gällande läget på dosan (som kan sitta infälld i apparatdosa) Den är synlig och kan testa med jämna mellanrum. Jag har svårt att tro att de flesta JFB i proppskåp testas med jämna mellanrum. Det har väl också varit grunden till många olyckor?
Jag har nu pratat med elektriker om att sätta JFB på en utgående krets från proppskåpet. Då det sitter element på de andra kretsarna är det inte läge att JFB:a hela skåpet. Kostnad 1200-1600 kr Jag får tillbaka pengarna för den JFB jag köpte innan.
Då förstår jag att det va krångligt att dra. En dragfjäder kostar under hundralappen och en sån klarar man sig inte utan. Likaså en böjfjäder om du ska köra med vp-rör. Med dessa grejer fixar du dina dragningar i badrummet på en timme.