22 812 läst ·
150 svar
23k läst
150 svar
SCM l'Invincibile T160 vertikalfräs
Det är nog inte bara tur. Välförtjänt heter det nog. Efter att ha följt den här tråden och läst och sett all möda och skicklighet du har lagt ner i maskinen så vill jag kalla det välförtjänt.!
Kör hårt jag fortsätter att följa och inspereras!
Kör hårt jag fortsätter att följa och inspereras!
Tack..... jag gör så gott jag kan.
Monteringen går vidare och nu är också motorn på plats. Om jag har litet tur får jag spindellagren i morgon.
I dag började jag putsa rosten av bordet.
Monteringen går vidare och nu är också motorn på plats. Om jag har litet tur får jag spindellagren i morgon.
I dag började jag putsa rosten av bordet.
Jag tyckte den såg så skräpig ut så jag slipade bort allt som var löst och målade. Jag är rädd att kunderna tappar förtroendet om utrustningen ser ut att vara köpt på skroten
Litet snobbig måste man ju få vara när somliga andra bara har en spitterny stadsjeep
Litet snobbig måste man ju få vara när somliga andra bara har en spitterny stadsjeep
Snyggt, den blir ju som ny.
Förresten, vad tycker din grävarkompis om att du målat om den?https://www.byggahus.se/forum/verkt...n-bursgreen-10ags.html?perpage=15#post2414640
Förresten, vad tycker din grävarkompis om att du målat om den?https://www.byggahus.se/forum/verkt...n-bursgreen-10ags.html?perpage=15#post2414640
Vad du kommer att njuta varje gång du använder den framöver heimlaga. Vetskapen om att du inte tagit några genvägar, att varje skruv sitter som den ska och att det är du själv som skapat detta med hjärna och händer. Som grädde på moset (eller lök på laxen beroende på smakpreferenser) har du dessutom inspirerat andra. Det är livskvalité av en bra sort 
För fem år sedan hade jag kunnat gå ner i källaren på jobbet och hämtat ett eller två 7212 lager och skickat till dig....men tiderna ändras.
Hoppas du får allt på plats och om jag kommer över några 7212 så ska jag spara dom så du har några reserver om det behövs
Hoppas du får allt på plats och om jag kommer över några 7212 så ska jag spara dom så du har några reserver om det behövs
Reservdelar är alltid bra att ha!
Nu är spindeln äntligen monterad och på plats. Det blev mycket provande och funderande men till slut passade alla delar.
Först blev det mycket funderande för att få tryckbrickorna i rätt ordning. Det här tror jag blev rätt.
Sedan var jag ju tvungen att dra hela spindeln litet uppåt i hylsan och skruva fast övre gaveln med M10 muttrar emellan så att inte tryckbrickorna skulle halka in mellan tryckringen och ansatsen inne i hylsan innan tryckringen är fastklämd mot bottenplattan. Jag klämde fast tryckbrickan så den inte skulle falla bort med en tillklippt och ombockad fjäder från en lövräfsa.
Nu är spindeln äntligen monterad och på plats. Det blev mycket provande och funderande men till slut passade alla delar.
Först blev det mycket funderande för att få tryckbrickorna i rätt ordning. Det här tror jag blev rätt.
Sedan var jag ju tvungen att dra hela spindeln litet uppåt i hylsan och skruva fast övre gaveln med M10 muttrar emellan så att inte tryckbrickorna skulle halka in mellan tryckringen och ansatsen inne i hylsan innan tryckringen är fastklämd mot bottenplattan. Jag klämde fast tryckbrickan så den inte skulle falla bort med en tillklippt och ombockad fjäder från en lövräfsa.
Jag trädde ned hela paketet på sin plats. Sedan var jag ju tvungen att lyfta hela paketet några millimeter med en utdragare och ett fyrkantrör för att kunna ställa in bottenplattan i läge så spindelhylösan föll ned i falsen och klämde fast tryckbrickorna.
Sedan kunde jag ta loss locket av spindelhylsan och ta bort de extra muttrarna och sätta dit de kortare skruvarna och skruva fast locket så att spindeln pressades ned och axialtrycket på vinkelkullagren blev rätt.
Oljehålen i spindelhuset och spindelhylsan och mässingslocket måste passa mot varandra så smörjningen fungerar. Därför måste alla delar vara rätt vridna.
Sedan kunde jag ta loss locket av spindelhylsan och ta bort de extra muttrarna och sätta dit de kortare skruvarna och skruva fast locket så att spindeln pressades ned och axialtrycket på vinkelkullagren blev rätt.
Oljehålen i spindelhuset och spindelhylsan och mässingslocket måste passa mot varandra så smörjningen fungerar. Därför måste alla delar vara rätt vridna.
Jag har också putsat rosten av bordet och pluggat några överflödiga hål med gängstångsbitar som jag filade skruvmejselspår i och skruvade in från undersidan men mycket locktite på gängorna.
Jag lämnade sådana hål öppna som såg ut att kunna komma till nytta någon gång.
Jag lämnade sådana hål öppna som såg ut att kunna komma till nytta någon gång.
Nu är mekanismen färdigmonterad men bordet är fortfarande löst så det skall bli lättare att komma åt med elinstallationen.
Jag håller äntligen på att få vigheten tillbaka fullt ut men ryggen är ovan att vara vig och blir snabbt trött av ovana arbetsställningar.
I dag har det förresten varit en 8-timmarsdag........ så fort sådana dagar börjar komma regelbundet så går det att börja arbeta på allvar. Än så länge kommer de sporadiskt.
Eftersom jag inte vill montera bordet ännu började jag med anslaget som kom tillbaka från fräsaren i fredags.
Mellan hålen skall jag kapa och fila bort material så jag får avlånga hål för fästbultarna.
Jag håller äntligen på att få vigheten tillbaka fullt ut men ryggen är ovan att vara vig och blir snabbt trött av ovana arbetsställningar.
I dag har det förresten varit en 8-timmarsdag........ så fort sådana dagar börjar komma regelbundet så går det att börja arbeta på allvar. Än så länge kommer de sporadiskt.
Eftersom jag inte vill montera bordet ännu började jag med anslaget som kom tillbaka från fräsaren i fredags.
Mellan hålen skall jag kapa och fila bort material så jag får avlånga hål för fästbultarna.
Förresten så kom jag underfund med i efterhand att rätt monteringsordning är att montera spindelhylsan först och sedan trä in spindeln med lagren på. Då skulle det ha gått enklare. Nåja...resultatet blev rätt i alla fall.
Jag började fila de avlånga hålen för skruvarna som håller fast anslaget i bordet. Tyvärr finns det en nyvaknad muskel i vänster axel som inte tål det sortens hårt filande så jag blev tvungen att få dem frästa i stället för att komma framåt med projektet.
Jag började fila de avlånga hålen för skruvarna som håller fast anslaget i bordet. Tyvärr finns det en nyvaknad muskel i vänster axel som inte tål det sortens hårt filande så jag blev tvungen att få dem frästa i stället för att komma framåt med projektet.