22 812 läst ·
150 svar
23k läst
150 svar
SCM l'Invincibile T160 vertikalfräs
Kul att se! Mitt tips ang lagerna är att fortsätta med permanentsmorda, tror det kommer att funka finfint väldigt länge. De sparade inte in på mkt när de konstruerade den fräsen.
Byta skruvar - ja det kan ibland vara befogat. Jag hade själv inte bytt bara för att. jag tror inte att jag hade det i alla fall
''
Kopplingsplint? Även för en väldigt erfarenhet skrotletare som du så måste det väl vara ok att köpa en ny sådan?
Byta skruvar - ja det kan ibland vara befogat. Jag hade själv inte bytt bara för att. jag tror inte att jag hade det i alla fall
Kopplingsplint? Även för en väldigt erfarenhet skrotletare som du så måste det väl vara ok att köpa en ny sådan?
Demonteringen fortsätter
Det är obligatoriskt att ha traktor med frontlastare eller någon typ av baklastare då man gör sånt här med dålig rygg. Jag skulle inte få någonting vettigt uträttat utan Massey-Ferguson 165.
Jag har börjat skruva sönder spindeln och lutningsmekanismen'
På en pall på golvet samlar jag färdigputsade och färdigrenoverade delar.
Det är obligatoriskt att ha traktor med frontlastare eller någon typ av baklastare då man gör sånt här med dålig rygg. Jag skulle inte få någonting vettigt uträttat utan Massey-Ferguson 165.
Jag har börjat skruva sönder spindeln och lutningsmekanismen'
På en pall på golvet samlar jag färdigputsade och färdigrenoverade delar.
Jag fick en kopplingsplint av en pensionerad motorlindare och har anpassat infästningen så den skall passa. Farsgubben som är pensionerad elingenjör godkände ombyggnaden.
Motorn har fått nya lager. Passningen på axeln var mycket tät så jag bar ut axelpaketet i kylan och lade lagren på torkhyllan ovanpå pannan en stund innan jag pressade ihop dem.
Snäckväxeln på djupjusteringen visade tydliga tecken på nötning för den hade gått utan smörjning. Snäckhjulet är inte uppnött ännu men om jag inte ordnar fullgod smörjning blir det uppnött.
Jag skall se om det går att svarva in en stefapackning i bottnen på huset så man kan smörja med vaselin utan att vaselinet faller ned i oljetråget.
Om någon läsare har en likadan fräs så råder jag er att smörja snäckväxeln.
Det är någonting skumt med stopparen på lutningsskruven. Med så där många dyra bearbetade delar måste den ha haft någon annan funktion än en stoppbricka på ändan av skruven.
Jag fattar ingenting av det här.
Motorn har fått nya lager. Passningen på axeln var mycket tät så jag bar ut axelpaketet i kylan och lade lagren på torkhyllan ovanpå pannan en stund innan jag pressade ihop dem.
Snäckväxeln på djupjusteringen visade tydliga tecken på nötning för den hade gått utan smörjning. Snäckhjulet är inte uppnött ännu men om jag inte ordnar fullgod smörjning blir det uppnött.
Jag skall se om det går att svarva in en stefapackning i bottnen på huset så man kan smörja med vaselin utan att vaselinet faller ned i oljetråget.
Om någon läsare har en likadan fräs så råder jag er att smörja snäckväxeln.
Det är någonting skumt med stopparen på lutningsskruven. Med så där många dyra bearbetade delar måste den ha haft någon annan funktion än en stoppbricka på ändan av skruven.
Jag fattar ingenting av det här.
Redigerat:
Det trodde jag också men den lettrade holken har någon millimeter klenare innerdiameter än skruvens ytterdiameter så ingenting går att justera. Allt bara stoppas som en död järnklump mot skruvändan.
Motorn har fått ny kopplingsplint. Antalet färdigrenoverade delar ökar och målandet är på gång.
Tackar tackar!
Jag har bara så förbaskat leidon av att leva på bidrag så jag måste ju försöka göra mitt bästa för att komma någon vart på något vis.
Nu undrar jag vad det skall vara för toleransklass på de oljesmorda kullagren i spindeln.....knappast vanliga C2.... men vad?
Jag har bara så förbaskat leidon av att leva på bidrag så jag måste ju försöka göra mitt bästa för att komma någon vart på något vis.
Nu undrar jag vad det skall vara för toleransklass på de oljesmorda kullagren i spindeln.....knappast vanliga C2.... men vad?
C2 innebär mig veterligen mindre glapp än normalt. Det känns helt fel. Jag gissar på C3, vilket är lite mer glapp än normalt, borde vara bra med tanke på att det blir varmt och är relativt höga varvtal. Men jag gissar mkt nu. Vet att det finns en del som är väldigt duktiga på kullager här, hoppas de tittar in.
Högsta växeln är 10000 varv i minuten och smörjningen är med olja. Oljan pumpas av oljepumpen genom en enkel oljekylare och upp till övre delen på spindeln därifrån den sipprar ned genom båda lagren.
Somliga talar om precisionslager ABEC7 men jag vet ingenting...... hoppas någon av de lagerkunniga hör av sig!
Somliga talar om precisionslager ABEC7 men jag vet ingenting...... hoppas någon av de lagerkunniga hör av sig!
Nu har jag genom en hygglig amerikan sopm har en likadan fräs fått veta att original spindellagren på den oljesmorda versionen hade koden RIV 9APM.
Där RIV står för företaget RIV Officine di Vilar Perosa.
Jag har studerat FAGs jämförelsekatalog och de har ingen motsvarighet till 9APM. Det här blir svårt.
Vet någon hur jag skall göra nu?
SCM verkar inte vara kontaktbara för frågor om en såhär gammal maskin.
Annars har jag plockat ihop snäckväxeln till spindelrörelsen. Den var osmörjbar (underhållsfri säger dumskallarna) så snäckhjulet av mässing hade börjat nötas.
En kamrat som har metallsvarv gjorde en enkel fixtur så han kunde spänna upp snäckväxelhuset i svarven. Sedan svarvade han ett spår för en filtring kring skruvaxeln. Filtringen skar jag till av två lager 3 mm syntetfilt (industrifilt). Filtringen gör att vaselinet i snäckväxelhuset inte faller ned i oljetråget.
Jag har borrat in smörjnippor i snäckväxelhuset.
Annars har jag börjat montera ihop maskinen igen av färdigrenoverade delar så långt de räckte. Nu ligger de inte på golvet och riskerar inte att skadas.
Där RIV står för företaget RIV Officine di Vilar Perosa.
Jag har studerat FAGs jämförelsekatalog och de har ingen motsvarighet till 9APM. Det här blir svårt.
Vet någon hur jag skall göra nu?
SCM verkar inte vara kontaktbara för frågor om en såhär gammal maskin.
Annars har jag plockat ihop snäckväxeln till spindelrörelsen. Den var osmörjbar (underhållsfri säger dumskallarna) så snäckhjulet av mässing hade börjat nötas.
En kamrat som har metallsvarv gjorde en enkel fixtur så han kunde spänna upp snäckväxelhuset i svarven. Sedan svarvade han ett spår för en filtring kring skruvaxeln. Filtringen skar jag till av två lager 3 mm syntetfilt (industrifilt). Filtringen gör att vaselinet i snäckväxelhuset inte faller ned i oljetråget.
Jag har borrat in smörjnippor i snäckväxelhuset.
Annars har jag börjat montera ihop maskinen igen av färdigrenoverade delar så långt de räckte. Nu ligger de inte på golvet och riskerar inte att skadas.