22 812 läst ·
150 svar
23k läst
150 svar
SCM l'Invincibile T160 vertikalfräs
Jag tog kontakt med SCMs serviceorganisation per E-post.
Förklarade problemet och vilken maskintyp det gäller.
Svaret var:
Good afternoon,
unfortunately the machine is too old and we haven't documentations
Det här är den överlägset nyaste av mina snickerimaskiner....... och jag vet fortfarande inte vad det skall vara för lager.
Förklarade problemet och vilken maskintyp det gäller.
Svaret var:
Good afternoon,
unfortunately the machine is too old and we haven't documentations
Det här är den överlägset nyaste av mina snickerimaskiner....... och jag vet fortfarande inte vad det skall vara för lager.
Måste du ha olje smorda lager. Går det inte att sätta i vanliga lager som har rätt mått? Tänkte att så är det väl i alla maskiner i dagsläget. Och du har skruvat isär maskinen och kan eventuellt bytta lager i framtiden igen? Eller har dom olje smorda lagerna en annan vital funktion
SKF tillverkar lager i Villar Perosa i Italien. De kanske har koll på vilka lager som funkar.heimlaga skrev:Nu har jag genom en hygglig amerikan sopm har en likadan fräs fått veta att original spindellagren på den oljesmorda versionen hade koden RIV 9APM.
Där RIV står för företaget RIV Officine di Vilar Perosa.
Jag har studerat FAGs jämförelsekatalog och de har ingen motsvarighet till 9APM. Det här blir svårt.
Vet någon hur jag skall göra nu?
SCM verkar inte vara kontaktbara för frågor om en såhär gammal maskin.
Annars har jag plockat ihop snäckväxeln till spindelrörelsen. Den var osmörjbar (underhållsfri säger dumskallarna) så snäckhjulet av mässing hade börjat nötas.
En kamrat som har metallsvarv gjorde en enkel fixtur så han kunde spänna upp snäckväxelhuset i svarven. Sedan svarvade han ett spår för en filtring kring skruvaxeln. Filtringen skar jag till av två lager 3 mm syntetfilt (industrifilt). Filtringen gör att vaselinet i snäckväxelhuset inte faller ned i oljetråget.
Jag har borrat in smörjnippor i snäckväxelhuset.
Annars har jag börjat montera ihop maskinen igen av färdigrenoverade delar så långt de räckte. Nu ligger de inte på golvet och riskerar inte att skadas.
Jaha....då skall jag fråga SKF
Om de har köpt lagertillverkaren i Italien känner de kanske till dess gamla beteckningar.
De gamla lagren är enradiga kullager av billigaste sort. Sannolikt C3. Sannolikt kinesiska. Företaget som hade fräsen har bytt lager tre gånger och satt dit det billigaste de hittade och så körde de maskinen sällan och endast på låga varvtal. Maskinen var ändå slutkörd och på väg mot skrotning trodde de.
Vanligen använder man C3 lager vid höga varvtal eller förhöjd driftstemperatur. De har större lagerspel så de kan värmeutvidgas litet utan att kulorna klämmer fast. Vid lågvarviga tillämpningar använder man C2 som inte är lika glappa i kallt tillstånd.
Problemet är att vanliga C3 kullager i den här storleksklassen tål högst 7000 varv i minuten med oljesmörjning. Med vaselinsmörjning är gränsen ännu lägre.
Fräsen går 10000 varv i minuten på högsta växeln och den kan vara bra att ha ibland.
Nutidens fräsar har klenare spindelaxel och klenare lager. Då blir periferihastigheten i lagren lägre och då håller en mycket primitivare och billigare konstruktion med vanliga vaselinsmorda spårkullager.
Det är möjligt att originallagren i den här har varit koniska kullager eftersom det går att ställa lagerspelet på spindeln...... men nu skulle det gälla att veta det här.
Om de har köpt lagertillverkaren i Italien känner de kanske till dess gamla beteckningar.
De gamla lagren är enradiga kullager av billigaste sort. Sannolikt C3. Sannolikt kinesiska. Företaget som hade fräsen har bytt lager tre gånger och satt dit det billigaste de hittade och så körde de maskinen sällan och endast på låga varvtal. Maskinen var ändå slutkörd och på väg mot skrotning trodde de.
Vanligen använder man C3 lager vid höga varvtal eller förhöjd driftstemperatur. De har större lagerspel så de kan värmeutvidgas litet utan att kulorna klämmer fast. Vid lågvarviga tillämpningar använder man C2 som inte är lika glappa i kallt tillstånd.
Problemet är att vanliga C3 kullager i den här storleksklassen tål högst 7000 varv i minuten med oljesmörjning. Med vaselinsmörjning är gränsen ännu lägre.
Fräsen går 10000 varv i minuten på högsta växeln och den kan vara bra att ha ibland.
Nutidens fräsar har klenare spindelaxel och klenare lager. Då blir periferihastigheten i lagren lägre och då håller en mycket primitivare och billigare konstruktion med vanliga vaselinsmorda spårkullager.
Det är möjligt att originallagren i den här har varit koniska kullager eftersom det går att ställa lagerspelet på spindeln...... men nu skulle det gälla att veta det här.
Dagens framsteg...... mer montering och så har jag hämtat anslagskroppen från avspänningsglödgningen. Jag fick den ugnsglödgad på ett företag i Vasa. Nu går det att kapa bort de tillfälliga stagen utan att svetsspänningarna drar anslagskroppen vind.
Jag vet inte vilken temperatur men färgen skall upp till mörkröd.
Om man skall få spänningarna att släppa jämt i alla delar utan att kvarvarande spänningar i grövre delar töjer uppmjukade klena delar krävs en jämn och kontrollerad och relativt långsam uppvärmning.
Om man skall få biten att svalna utan att det uppstår nya spänningar krävs en långsam och kontrollerad och jämn avkylning.
Om man skall få spänningarna att släppa jämt i alla delar utan att kvarvarande spänningar i grövre delar töjer uppmjukade klena delar krävs en jämn och kontrollerad och relativt långsam uppvärmning.
Om man skall få biten att svalna utan att det uppstår nya spänningar krävs en långsam och kontrollerad och jämn avkylning.
Det enda jag använt 10000 rpm i en vertikalfräs till är när jag fått för mig att montera en toppspindel. Det var mer än 20 år sedan. Blir nyfiken på vad du gör som gör att 10000rpm kan vara bra ibland.
Imponerande grundlighet i renoveringen måste jag säga
. Jag ser att du väljer andra vägar än jag skulle göra. Det gör tråden roligare att läsa. Läggs på minnet och någon gång i framtiden när jag kört fast kommer jag ihåg att det finns andra sätt att tänka 
Mvh FIndus
Imponerande grundlighet i renoveringen måste jag säga
Mvh FIndus
Bra fråga...... men jag tyckte det stod 10000 varv/min på de moderna hårdmetallbetten i en katalog..... eller läste jag fel?
Jag tänkte att den här maskinen skall hänga med tills pensioneringen om 30 år och under den tiden kommer jag säkert att skaffa både ett och annat i bettväg och prova på både ett och annat nu när den högsta växeln en gång finns.
Jag tänkte att den här maskinen skall hänga med tills pensioneringen om 30 år och under den tiden kommer jag säkert att skaffa både ett och annat i bettväg och prova på både ett och annat nu när den högsta växeln en gång finns.
Tack vare en hygglig ägare till en likadan maskin i USA vet jag nu vad det skall vara för lager.
Koniska kullager "angular contact ball bearings". Lagernummer 7212. Kostar en förmögenhet i mina fattighjonspengar.
Frågan är om jag skall ta de dyrare lagren som tål 10000 varv eller om jag skall ta de billigare och lämna högsta växeln oanvänd?
Koniska kullager "angular contact ball bearings". Lagernummer 7212. Kostar en förmögenhet i mina fattighjonspengar.
Frågan är om jag skall ta de dyrare lagren som tål 10000 varv eller om jag skall ta de billigare och lämna högsta växeln oanvänd?
Å, det är ett jobbigt läge! Tråkigt att höra efter allt du uträttat.
Har såklart inget entydigt svar eftersom jag inte vet ett smack om vertikalfräsar och vad dina olika alternativ innebär, Men i mina ögon måste du tänka igenom och göra prioriteringar. Lager kan ju bytas — du verkar vilja framtidssäkra dig för att kunna köra moderna stål/bett som du idagsläget inte har. Fullt begripligt, sådan är jag också fast i andra sammanhang.
Min spontana tanke är att när du nu har renoverat upp fräsen till bruksskick, skaffa de lager som behövs för att kunna köra den och producera från och med nu. Låt maskinen hjälpa till att dra in pengar nuistället för sedan.
I bästa fall kan du uppgradera lagren senare.
Beklagar okunnigt inlägg, det är ditt beslut och du har en bättre bild än jag men jag tänker att vill man starta en taxirörelse är det ju bra om man har en bil. Om det sedan är en Opel och inte en Mercedes så får man ju köra Opel ett tag...
Lycka till, du är smart och kommer att fatta rätt beslut!
//Ronnie
Har såklart inget entydigt svar eftersom jag inte vet ett smack om vertikalfräsar och vad dina olika alternativ innebär, Men i mina ögon måste du tänka igenom och göra prioriteringar. Lager kan ju bytas — du verkar vilja framtidssäkra dig för att kunna köra moderna stål/bett som du idagsläget inte har. Fullt begripligt, sådan är jag också fast i andra sammanhang.
Min spontana tanke är att när du nu har renoverat upp fräsen till bruksskick, skaffa de lager som behövs för att kunna köra den och producera från och med nu. Låt maskinen hjälpa till att dra in pengar nuistället för sedan.
I bästa fall kan du uppgradera lagren senare.
Beklagar okunnigt inlägg, det är ditt beslut och du har en bättre bild än jag men jag tänker att vill man starta en taxirörelse är det ju bra om man har en bil. Om det sedan är en Opel och inte en Mercedes så får man ju köra Opel ett tag...
Lycka till, du är smart och kommer att fatta rätt beslut!
//Ronnie
Du producerar inte industriellt. Matningshastigheter på upp till 20 meter finns det ingen anledning att hålla på med. Då behöver du inte 10000 varv med kutter. Bara med toppspindel.
Gör du en list med en körning i fräsen med en matningshastighet på 12m så skickar du igenom ca 500m på en timme. Mer hinner man ändå inte stapla och hålla ordning på.
Tar det 2 minuter per meter att göra den färdiga listen så har den varit 10 sekunder av den tiden i fräsen.
Resten av tiden är: leta virke, grovkapa, rikthyvla, klyva, planhyvla, kanske falsa, putsa och syna.
Kunde du köra 25meter skulle du kunna tillverka listen 5 sekunder fortare. Det är inte den tiden som välter kalkyler. Kör på det billigaste som tål 7000 varv. Cnc-snubbarna kommer inte att utgöra et hot mot dig ändå. Ni är på olika planhalvor och kommer förbli där.
Mina 5 öre
Hälsar Findus
Gör du en list med en körning i fräsen med en matningshastighet på 12m så skickar du igenom ca 500m på en timme. Mer hinner man ändå inte stapla och hålla ordning på.
Tar det 2 minuter per meter att göra den färdiga listen så har den varit 10 sekunder av den tiden i fräsen.
Resten av tiden är: leta virke, grovkapa, rikthyvla, klyva, planhyvla, kanske falsa, putsa och syna.
Kunde du köra 25meter skulle du kunna tillverka listen 5 sekunder fortare. Det är inte den tiden som välter kalkyler. Kör på det billigaste som tål 7000 varv. Cnc-snubbarna kommer inte att utgöra et hot mot dig ändå. Ni är på olika planhalvor och kommer förbli där.
Mina 5 öre
Hälsar Findus
Jag hade redan bestämt mig för att följa ert råd men då jag skulle beställa lagren fick jag veta att de billigare lagren inte heller duger för körning i tredje växeln. Vi hade tänkt fel förra gången.
Ett lagerbyte i spindeln kräver antingen två starka hjälpkarlar eller en frontlastare eller kran av något slag så det är litet omständigt.
Lagren som var i maskinen i USA var den dyrare sorten...... och det blev den dyrare sorten i min maskin också.
Jag måste försöka bearbeta det nya anslaget till största delen med fil och skavstål så sparar jag in fräsningskostnaden........ och om det riktigt krisar till sig lovade pappa att hjälpa till med en slant som investeringshjälp.
Jag önskar att jag skulle ha en kipphyvel för då skulle jag kunna bearbeta maskindelar själv på lågbudget.
Ett lagerbyte i spindeln kräver antingen två starka hjälpkarlar eller en frontlastare eller kran av något slag så det är litet omständigt.
Lagren som var i maskinen i USA var den dyrare sorten...... och det blev den dyrare sorten i min maskin också.
Jag måste försöka bearbeta det nya anslaget till största delen med fil och skavstål så sparar jag in fräsningskostnaden........ och om det riktigt krisar till sig lovade pappa att hjälpa till med en slant som investeringshjälp.
Jag önskar att jag skulle ha en kipphyvel för då skulle jag kunna bearbeta maskindelar själv på lågbudget.
Redigerat:
Det finns gott om kuttrar som är märkta för 10.000 rpm och ännu mer. Men ofta anges breda intervall typ 6000-9000 eller så. Personligen kör jag sällan över 6000rpm och har absolut inga problem med resultatet. Hade jag haft en toppspindel hade jag definitivt velat ha möjligheten att köra åtminstone dubbelt så fort som idag (har max 8000 rpm idag), har man inte det känns det enligt min mening inte så lönt.heimlaga skrev:Bra fråga...... men jag tyckte det stod 10000 varv/min på de moderna hårdmetallbetten i en katalog..... eller läste jag fel?
Med det sagt tycker jag att du gör rätt i att investera i bra lager, det är en investering över lång tid.