Nu har det blivit litet delar till Suvaskyddet. Mässingsstumpen hittade jag i en soptunna i tonåren och den skall bli mässingskutsar inne i lederna. Den som spar han har.

Själva leden är en bit 40x40mm förkantjärn som jag har borrat ur men lämnat en 20mm tjock gavel i andra ändan och så borrade jag hål för stängerna och filade hålen sexkantiga.

• Komponenter till krysskonstruktion inklusive en mässingsstump och 40x40mm förkantjärn med uthålade sexkantiga hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalldel för byggprojekt med ett centralt hål och fyra utstickande armar av förkantjärn på en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hex-stängerna ju nästan ut som borrstål;)

6-kantiga hål är spännande, har själv löst det genom att borra de 6 hörnen först, för att sedan borra ur centrum med en borr som tangerar sidorna och sedan tagit det sista med en pinnfräs. Men då var det ett rätt djupt och icke genomgående hål som skulle till.
Bästa sättet är väl att "drag-brotcha" som jag förstått det, vilket låter som något helt i din smak :)

Nja..... brotschning kräver dyra verktyg........ inte helt i min smak.... här går nästan all bearbetning med pelarborrmaskin och vinkelsnipmaskin och fil.
Förståss kan man fila till en brotsch av verktygsstål och härda den.......

Däremot så funderar jag på att skaffa en billig begagnad kipphyvel att plana och hyvla olika slags spår med. Som lågbudgetalternativ till metallfräs.

Ursäkta trådkapning men...

Var och monterade en lokalport i dag. Det har varit snickeri i lokalen tidigare. Det står en rikthyvel, en långbandputs och en Stenberg spånsug kvar som nuvarande lokalinnehavare vill avyttra. 10000 sek för alla tre.
Om jag förstått det rätt så kan du ha användning för långbandaren och spånsugen. Om någon annan kan ta rikten så hjälper jag gärna till med att lasta för transport.

Mvh Findus

En långbandputs i ett snickeri, med verktyg på bordet och en Stenberg spånsug synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Använd rikthyvel i verkstadslokal omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Delar av en rikthyvel och diverse flaskor och förpackningar i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Tack för omtanken.
Tanken är god och objektet är rätt men tillfället är inte bra.

Den där långbandaren skulle jag mycket gärna ha. En trehjulsmodell lär ju vara mer mångsidig än de vanliga tvåhjuliga efter vad jag har hört.
Spånsug har jag men den är litet i mindre laget så en uppgradering skulle sitta fint.....

Just nu är det litet knappt i investeringskassan...... min andel skulle bli minst 8000 kronor inklusive frakt och en sådan utgift skulle sätta definitivt totalstopp för allt maskinrenoverande ända tills jag blir så frisk att jag kan börja arbeta regelbundna dagar. Jag vill ju gärna göra halvdagarna fram tills dess åtminstone litet produktiva och vårdkön är redan två maskiner lång.

Därför är jag tvungen att avstå...... tyvärr.

Såhär ser förresten fräsen ut för tillfället.

• Metallfräs i verkstad med verktyg och komponenter.
    Skapa konto
  • En verkstad med en grön maskin, troligen en fräs, med ett stålbord ovanpå och verktyg, bland annat en tång, ligger utspridda.
    Skapa konto
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på din kompetens och dina färdigheter känns det som att du skulle kunna tjäna en del pengar på att köpa in, renovera och sälja maskiner till oss som inte kan.

Är som alltid imponerad!
//Ronnie

S
heimlaga, hur går det?

Vi har dåligt med snö här i byn så jag har varit två veckor och bott på vinden hos en god vän i snörikare trakter och skidat så mycket jag bara orkade. Med mina toppmoderna träskidor modell "vita blixten" utan skidspår. För att få ryggen att börja förbättras igen.
Ryggen ville inte förbättras när jag inte kunde varken skida eller paddla kajak här hemma.
Jag kom hem i går med betydligt friskare rygg än jag hade då jag for.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Nu håller jag på och borrar och filar de avlånga hålen för bultarna som skall hålla fast de rörliga anslagshalvorna. Bultarna är M16x1,5. Med fingänga blir det lättare att hitta rätt justering.

• Verkstadsscenario med verktyg och en arbetsbänk där en person borrar avlånga hål för M16x1,5 bultar.
    Skapa konto
  • Metallblock med avlånga borrhål och filverktyg på arbetsbänk framför vedstapel.
    Skapa konto
Fräsningen hade misslyckats litet så jag har filat och skavat anliggningsytorna till bättre nogrannhet. Jag skyller inte felet på fräsaren för han gjorde så gott han kunde med en bit som var svår att spänna upp i de maskiner han har och den sista finjusteringen gick bra att göra för hand.
Jag slipade ett hårdmetall skavstål med ungefär 70 graders eggvinkel för att det skulle skära i blötjärn. Förmodligen blev den eggvinkeln några grader för spetsig men det fungerade i alla fall.
Med den vanliga 100 graders eggvinkeln för gjutjärn skärs inte spånan loss ur blötjärn.

• Bearbetat järnstycke i skruvstycke med justerade anliggningsytor; verktyg på väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand som filar anliggningsytor på metall med ett skavstål med fokus på arbetsprocessen.
    Skapa konto
Redigerat:
För att komma vidare med arbetet behöver jag en maskinlinjal av det bredare slaget i hanterbar längd.

Jag kom över en sådan linjal av gjutjärn för en euro eller två på Juthbackamarknaden för något år sedan men den visade sig vara misshandlad så den hade blivit både hackig och krokig.

Eftersom jag inte har råd att köpa en ny skavade jag den gamla linjalen plan.
Jag har för mig att resultatet är rakt inom 0,05 mm tolerans eller däromkring i förhållande till planskivan som jag använde som referens när man måste smörja på så tunt med blåfärg för att inte hela ytan skall bli blå att det blir omöjligt att se var man skall skava. Det räcker för mina behov.

• Hand som skaver en gammal maskinlinjal av gjutjärn på ett arbetsbänk i en verkstad.
    Skapa konto
  • Återställd gjutjärnslinjal på ett arbetsbord med en skrapa, med spår av blåfärg efter precisionsslipning.
    Skapa konto
Redigerat:
Måste säga att varje gång jag ser någon skava in något så blir jag imponerad. Definitivt något jag skulle vilja lära mig. Hatten av!

Att skava gjutjärn är ingen konst men att skava blötjärn (stål på modernt språk) är både svårt och tungt.
Det är bara att börja med någon gjutjärnsbit så lär du dig.

Jag blev tvungen att fila och skava utsidan plan så att brickorna på bultarna inte skall klämma fast. Det är väldigt drygt att plana en såhär stor yta för hand men det går när man är tvungen.

• Handplanad yta på ett gjutjärnsobjekt med synliga fil- och skavspår och monterade bultar med brickor.
    Skapa konto
Såhär långt har projektet kommit nu. Luckan ovanpå kuttern passade inte som planerat så jag gjorde en ny.

• Verktygsmaskin i verkstad med en nytillverkad lucka monterad ovanpå.
    Skapa konto
  • Metallkuttern med anpassad ny lucka under arbete i en verkstad.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.