Efter en längre tids letande efter lämpligt skrotmaterial att bygga av hittade jag litet lämpliga bitar och nu är leden för Suva-skyddet på gång.

• Svart metallbit som bearbetas i en svarv eller fräs med borrspån och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponenter till ett Suva-skydd under konstruktion av återvunnet material på en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag provmonterat suvaskyddet. Några smärre detaljer fattas ännu.

I förra veckan fick jag lära mig att gnida filen med en tavelkrita allt emellanåt när jag filar. Då klibbar inte spånet fast i filen lika mycket. Sedan jag lärde mig het har arbetseffektiviteten ökat märkbart.

• Provmonterat suvaskydd på verkstadsutrustning med fil och andra verktyg i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
Små framsteg varje dag........ jag har skavat för mycket så jag fick ett smärre återfall i ryggen.

Nu börjar det mekaniska snart bli färdigt.
Justerskruvarna för anslagshalvorna skall monteras ännu och sedan måste jag svetsa ihop två stosar att ansluta spånsugsslangarna till. Farsgubben är på bättringsvägen så snart skall han kunna ta itu med elinstallationen.
Jag hittade en 41 mm skruvnyckel på skroten. Muttern på spindeln har den nyckelvidden. Jag skulle tro att nyckeln har hört till någon fräs eller listhyvel någon gång.

Det var ju tur att Daniel N stoppade mig då jag skulle skava ned den nya insatsringen som ligger 0,2 mm för högt i förhållande till den innersta orginalringen. Den innersta originalringen ligger nämligen 0,2 mm för lågt i förhållande till bordet.

• Mekanisk verkstadsutrustning med justerskruvar, svetshjälmar och skruvnycklar på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Mekanisk verkstadsmiljö med justerskruvar och svetsutrustning, inklusive en stor skruvnyckel.
    Skapa konto
  • Verkstad med maskindelar och verktyg, skruvnyckel och justerskruvar på arbetsbänk.
    Skapa konto
Nu är ställskruvarna på plats och jag har börjat med spånstosarna.

• Industriellt verktyg med ställskruvar och ett handtag monterat på en verkstadsbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Tjusigt Heimlaga! Rejält är bara förnamnet:)

Varför har du satt ratten för att flytta anhållshalvorna in/ut "på insidan"? Hade den inte varit lättare att komma åt om den hade suttit där muttrarna sitter?

Ett tips kan vara att ha en liten plåt/polykarbonatbit att fälla över "U-et" i plåten du fäller ner över spindeln. Ibland når inte spindeln upp till plåten och då är det nog generellt (beroende på spånsug och hur mycket hål du har sen tidigare) bättre att täcka över "u-et".

Tackar!

Ratten var tänkt att komma på utsidan men jag kom underfund med att den var precis utom räckhåll när man står framför maskinen och har skraltig rygg. Därför blev det en nödlösning.
Ratten har tre ekrar och skruven har 1,5 mm stigning så det blir 0,5 mm rörelse per eker.

Jaha....... det hade jag inte tänkt på...... men det skall väl gå att hitta på ett lämpligt lock. Jag skall fundera på saken.

Förresten....
Vad skall jag ha för dimension på spånsugsanslutningarna? Den blir två stycken en under bordet och en bakpå anslaget.

Den över bordet så stor som du har spånsug till. Den undre har god hjälp av tyngdkraften. Kan vara av mindre dim.
På snickeriet är det typ 100 nere och en mellanstorlek mellan 120 och 160 ovan bordet.

Fräsen står som första maskin på stammen från spånsugen. Jättebra drag, vilket är uppskattat. Vår spånsugsanläggning har har automatspjäll överallt. Det vanligaste "fel" som påverkar kapaciteten är att den som använder en maskin glömmer att stänga spjället.

Stabilt anhåll du bygger :D. Du har inga indexskruvar och annat som vi är bortskämda med, men jag kan inte påminna mig att vi var långsammare eller sämre på att ställa in rätt när jag jobbade på ett snickeri som hade en fräs från Dacke-fejden. Toppen.

Mvh Findus

Jag fick se på den här maskinen i person i fredags när heimlaga hjälpte mig byta lager på en motor. Imponerande pjäs, roligt att kunna gå runt och kolla in detaljer i person och inte bara foton.

Tack Findus! Nu är nedre spåntratten färdig för montering. Den har 100mm anslutning.

Nu är spåntratten på plats.

• Nyinstallerad spåntratt i metall utgår från arbetsbänk och leder neråt mot golvet i en verkstadslokal.
    Skapa konto
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Nu är spåntratten i anslaget färdig.

Nästa skede blir att putsa rost och måla.

• Nyinstallerad spåntratt i ett verkstadsanslag på en arbetsbänk, redo för ytbehandling.
    Skapa konto
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Gör du övergångarna från fyrkant till runt själv eller hittar du passande delar?

Jag räknade ut formen som plangeometri och ritade upp den på en plåt och klappade till den med gummiklubba på smidesstädet och kring någon lämplig axelstump.

• Gilla
HenkeBoy och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.