7 114 läst ·
77 svar
7k läst
77 svar
Sänkt elskatt och nytt högkostnadsskydd från årsskiftet
Sida 1 av 6
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Regeringen har presenterat ett "paket för större plånböcker", där sänkt elskatt och ett nytt högkostnadsskydd mot höga elkostnader ingår.
Du kan läsa artikeln här: Sänkt elskatt och nytt högkostnadsskydd från årsskiftet
Du kan läsa artikeln här: Sänkt elskatt och nytt högkostnadsskydd från årsskiftet
Redigerat av moderator:
Högkostnadsskyddet träder in om snittpriset över en hel månad överstiger 1,5 kr/kWh.
Artikeln ger sken av att det träder in varje gång priset går över 1,5 kr.
Artikeln ger sken av att det träder in varje gång priset går över 1,5 kr.
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Tack, nu har jag förtydligat.
Knappt, enligt inlägg i min tråd här https://www.byggahus.se/forum/threads/laegre-elskatt-och-takpris.559271/Magnus E K skrev:
(de kan ju slås ihop, jag var mer morgonpigg än redaktionen
Högkostnadsskyddet är inte mycket värt. Dom har bara avsatt en miljard till det. Senast priset var så högt att det skulle lösa ut i SE3 var sept, dec 2022.
Sänkt skatt är bra. Ännu bättre vore om sen tidsdifferentierats istället.
Sänkt skatt är bra. Ännu bättre vore om sen tidsdifferentierats istället.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Snittpriset är ju som vanligt rätt värdelöst. Bygger ju på jämn förbrukning dygnet runt. Vem förbrukar el så? Jag har timmätning och från 1 oktober varje kvart. Svårt att kompensera på natten för det man gör åt under den vakna tiden. I princip bara bilarna som utnyttjar det. Senaste månaderna har dock nätterna varit dyrare än dagarna på grund av tyskarna solel.