8 750 läst ·
115 svar
9k läst
115 svar
Sänkt elskatt och nytt högkostnadsskydd från årsskiftet
Jag är i alla fall inte efterbliven! Du måste väl förstå att 1,50 krona är mer än 10 öre eller att det är en hittepå-avgift som inte fanns tidigare! Ca 2/3 delar av mina kostnader är.... ja just det en hittepå-avgift!B bjalle88 skrev:
Huvudsaken du är nöjd med att betala mer än nödvändigt, jag är det inte!
Tack för att du visar alla hur klok du är!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Glöm inte hundra dagars semester också! 😂Nötegårdsgubben skrev:
Om lärare bränns ut i dagens kommunala skola ser jag det som en brist i den, inte ett argument för den. Är det lika illa hos alla huvudmän, eller är kommuner särskilt oskickliga på personalvård? Jag gissar på det senare
Det är inte ett försvar för att all skatt är dålig, jag häpnas bara så ofta över att när offentlig verksamhet försvaras så omhuldas även det sämsta med den.
Det sjuka i kråksången är att jag inte har en hög förbrukning.Nötegårdsgubben skrev:
Innan var gränsen 5.000 kWh/år. Då räknade jag ut jag var "tvungen" att förbruka över 5.000 kWh/år för att åtnjuta den lägre hittepå-avgiften. Jag är inte i närheten av 5000 och än längre är det till 8.000 kWh/år.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Sluta elda köpta pellets och skaffa värmepump, det blir billigare.T Totte_Liten skrev:
Ok, så du har EON i nord och 16A säkringar, samt gör av med max 8000kWh per år. Jag råder dig att göra av med mer el...T Totte_Liten skrev:
Vad vi kan konstatera är nog att du kommer att gynnas av effekttarifferna.
Men notera också att din fasta avgift på elen är väldigt låg, dvs att de satt upp den fiktiva gränsen om 8000 kWh handlar om att de tar in på gungorna vad de förlorar på karusellen (jag vet att det är ett väldigt gammalt talesätt).
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Ska de belönas med en lägre fast avgift? Eller vill du att den höjs så det blir rättvist det med?T Totte_Liten skrev:
Det är ett tramsigt argument att påstå vare sig att man belönas eller bestraffas för att prisbilden är olika, i synnerhet när olika komponenter tar ut varandra.
Nää, ingen skall särskiljas, vare sig det gäller hittepå-avgifter eller abonnemangskostnad!Nötegårdsgubben skrev:
Så jag skall ungefär fördubbla min årsförbrukning för att hamna vid brytpunkten, för att sedan få en lägre kostnad per kW. Nej tack. Ekonomiskt går jag runt ganska precis som det är, därav mitt agg mot hittepå-avgifter. Om jag ändå hade haft en bäck/å på marken, då hade jag förmodligen varit utan elabonnemang.pacman42 skrev:
Ok, så du har EON i nord och 16A säkringar, samt gör av med max 8000kWh per år. Jag råder dig att göra av med mer el...
Vad vi kan konstatera är nog att du kommer att gynnas av effekttarifferna.
Men notera också att din fasta avgift på elen är väldigt låg, dvs att de satt upp den fiktiva gränsen om 8000 kWh handlar om att de tar in på gungorna vad de förlorar på karusellen (jag vet att det är ett väldigt gammalt talesätt).
Om de privata skolorna ska kunna göra vinst så måste ju de resurskrävande barnen lämnas utanför dessa. Så det blir ju naturligt att de kommunala lärarna får dra ett tyngre lass i och med skolplikten. 🤷♂️Nötegårdsgubben skrev:
Om lärare bränns ut i dagens kommunala skola ser jag det som en brist i den, inte ett argument för den. Är det lika illa hos alla huvudmän, eller är kommuner särskilt oskickliga på personalvård? Jag gissar på det senare
Det är inte ett försvar för att all skatt är dålig, jag häpnas bara så ofta över att när offentlig verksamhet försvaras så omhuldas även det sämsta med den.