B bjalle88 skrev:
Du kan säkert be ditt nätbolag höjda dina avgifter med ett par kronor/kWh som kompensation om du inte tycker om att få en sänkning
Jag är i alla fall inte efterbliven! Du måste väl förstå att 1,50 krona är mer än 10 öre eller att det är en hittepå-avgift som inte fanns tidigare! Ca 2/3 delar av mina kostnader är.... ja just det en hittepå-avgift!
Huvudsaken du är nöjd med att betala mer än nödvändigt, jag är det inte!
Tack för att du visar alla hur klok du är!

T Totte_Liten skrev:
98.5 öre per kilowatt är vad som gäller från den 1 januari 2024
Låter som en lägenhet eller ett fritidshus. Med ett ”normalt” abonnemang med över 8.000 kWh/år betalar de flesta typ en tredjedel av det i rörlig avgift.

pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan du ha så hög överföringskostnad?

Jag har drygt 80 öre inklusive elskatt (innan sänkningen) och den kommer att sjunka ytterligare med effektavgifterna.
ser även i mitt tidigare svar att skatten på hittepå-avgiften är dryga 50%, eller tänker jag fel!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om lärare bränns ut i dagens kommunala skola ser jag det som en brist i den, inte ett argument för den. Är det lika illa hos alla huvudmän, eller är kommuner särskilt oskickliga på personalvård? Jag gissar på det senare

Det är inte ett försvar för att all skatt är dålig, jag häpnas bara så ofta över att när offentlig verksamhet försvaras så omhuldas även det sämsta med den.
Glöm inte hundra dagars semester också! 😂

• Haha
Intet
  • Laddar…
Låter som en lägenhet eller ett fritidshus. Med ett ”normalt” abonnemang med över 8.000 kWh/år betalar de flesta typ en tredjedel av det i rörlig avgift.
Det sjuka i kråksången är att jag inte har en hög förbrukning.
Innan var gränsen 5.000 kWh/år. Då räknade jag ut jag var "tvungen" att förbruka över 5.000 kWh/år för att åtnjuta den lägre hittepå-avgiften. Jag är inte i närheten av 5000 och än längre är det till 8.000 kWh/år.

T Totte_Liten skrev:
Nej, det är inte sjukt. Lågförbrukare har normalt lägre fast nätavgift och högre rörlig.

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte sjukt. Lågförbrukare har normalt lägre fast nätavgift och högre rörlig.
Och de skall bestraffas med en högre avgift?

A Ahlsells-listpriser skrev:
Glöm inte hundra dagars semester också! 😂
100 dagars semester??? Lärare jobbar lika många timmar som andra heltidsarbetare. Vi jobbar mer per vecka under terminerna. Gillar du att framstå som totalt okunnig?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Intet och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
T Totte_Liten skrev:
Innan var gränsen 5.000 kWh/år. Då räknade jag ut jag var "tvungen" att förbruka över 5.000 kWh/år för att åtnjuta den lägre hittepå-avgiften. Jag är inte i närheten av 5000 och än längre är det till 8.000 kWh/år.
Sluta elda köpta pellets och skaffa värmepump, det blir billigare.

T Totte_Liten skrev:
ser även i mitt tidigare svar att skatten på hittepå-avgiften är dryga 50%, eller tänker jag fel!
Ok, så du har EON i nord och 16A säkringar, samt gör av med max 8000kWh per år. Jag råder dig att göra av med mer el...

Vad vi kan konstatera är nog att du kommer att gynnas av effekttarifferna.

Men notera också att din fasta avgift på elen är väldigt låg, dvs att de satt upp den fiktiva gränsen om 8000 kWh handlar om att de tar in på gungorna vad de förlorar på karusellen (jag vet att det är ett väldigt gammalt talesätt).

T Totte_Liten skrev:
Och de skall bestraffas med en högre avgift?
Ska de belönas med en lägre fast avgift? Eller vill du att den höjs så det blir rättvist det med?

Det är ett tramsigt argument att påstå vare sig att man belönas eller bestraffas för att prisbilden är olika, i synnerhet när olika komponenter tar ut varandra.

• Gilla
  • Älska
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sluta elda köpta pellets och skaffa värmepump, det blir billigare.
Förlita sig på de som kontrollerar prissättningen. Nää, så lättlurad är jag inte!
Vartenda öre blir bortkastat då det aldrig hinner betala sig självt.
Husen i området slängs efter en och då är det bara att ducka!

Ska de belönas med en lägre fast avgift? Eller vill du att den höjs så det blir rättvist det med?

Det är ett tramsigt argument att påstå vare sig att man belönas eller bestraffas för att prisbilden är olika, i synnerhet när olika komponenter tar ut varandra.
Nää, ingen skall särskiljas, vare sig det gäller hittepå-avgifter eller abonnemangskostnad!

pacman42 pacman42 skrev:
Ok, så du har EON i nord och 16A säkringar, samt gör av med max 8000kWh per år. Jag råder dig att göra av med mer el...

Vad vi kan konstatera är nog att du kommer att gynnas av effekttarifferna.

Men notera också att din fasta avgift på elen är väldigt låg, dvs att de satt upp den fiktiva gränsen om 8000 kWh handlar om att de tar in på gungorna vad de förlorar på karusellen (jag vet att det är ett väldigt gammalt talesätt).
Så jag skall ungefär fördubbla min årsförbrukning för att hamna vid brytpunkten, för att sedan få en lägre kostnad per kW. Nej tack. Ekonomiskt går jag runt ganska precis som det är, därav mitt agg mot hittepå-avgifter. Om jag ändå hade haft en bäck/å på marken, då hade jag förmodligen varit utan elabonnemang.

• Gilla
Malainor
  • Laddar…
Unikt namn
Om lärare bränns ut i dagens kommunala skola ser jag det som en brist i den, inte ett argument för den. Är det lika illa hos alla huvudmän, eller är kommuner särskilt oskickliga på personalvård? Jag gissar på det senare

Det är inte ett försvar för att all skatt är dålig, jag häpnas bara så ofta över att när offentlig verksamhet försvaras så omhuldas även det sämsta med den.
Om de privata skolorna ska kunna göra vinst så måste ju de resurskrävande barnen lämnas utanför dessa. Så det blir ju naturligt att de kommunala lärarna får dra ett tyngre lass i och med skolplikten. 🤷‍♂️

• Gilla
  • Arg
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.