Bra förslag även om energiskatten kunde sänkts mycket mer!

All skatt är av ondo. Effektivisering är mycket bättre.

• Gilla
  • Haha
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
All skatt är av ondo
Hur menar du att vi ska finansiera försvar, polis, sjukvård osv utan skatt?

• Gilla
närsom
  • Laddar…
L lat skrev:
Borgarna älskar att låna pengar

L lat skrev:
Man ska effektivisera all offentlig verksamhet, faktor 2, då behövs mindre skatteintäkter.

• Gilla
Klantskalle och 2 till
  • Laddar…
Och vad spelar 10 öre för skillnad när hittepå-elöverföringskostnaden för mig är 1,65 kr / kW!
Den superlurade svenska befolkningen!

• Gilla
Klantskalle och 7 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Man ska effektivisera all offentlig verksamhet, faktor 2, då behövs mindre skatteintäkter.
Okunnigt högerlallande.

Största kostnadsposterna för kommuner brukar vara skola och socialtjänst. Hur har du tänkt att de ska effektiviseras när lärare redan är den yrkesgrupp som ligger i topp när det gäller utbrändhet? Hur många fler elever per lärare ska vi ha? Hur många fler lektioner per vecka ska vi ha? Socialsekreterare har också enorm caseload. Alla yrken som är mellanmänskliga, där relationer och möten är det viktiga, är i stort sett omöjliga att "effektivisera" om du inte samtidigt är med på att sjuktalen ökar, vilket i sig är motsatsen till en effektivisering.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 7 till
  • Laddar…
D dakkster skrev:
Hur har du tänkt att [skolan] ska effektiviseras när lärare redan är den yrkesgrupp som ligger i topp när det gäller utbrändhet?
Om lärare bränns ut i dagens kommunala skola ser jag det som en brist i den, inte ett argument för den. Är det lika illa hos alla huvudmän, eller är kommuner särskilt oskickliga på personalvård? Jag gissar på det senare

Det är inte ett försvar för att all skatt är dålig, jag häpnas bara så ofta över att när offentlig verksamhet försvaras så omhuldas även det sämsta med den.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
T Totte_Liten skrev:
Och vad spelar 10 öre för skillnad när hittepå-elöverföringskostnaden för mig är 1,65 kr / kW!
Hur kan du ha så hög överföringskostnad?

Jag har drygt 80 öre inklusive elskatt (innan sänkningen) och den kommer att sjunka ytterligare med effektavgifterna.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Totte_Liten skrev:
Du kan säkert be ditt nätbolag höjda dina avgifter med ett par kronor/kWh som kompensation om du inte tycker om att få en sänkning

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
D dakkster skrev:
Kul att regeringen nu rullar tillbaka den elskattehöjning de införde för några år sen. Samma 9,875 öre. Men behöver man valfläsk så...
Nej, regeringen höjde inte skatten. Det var indexuppräkningen som höjde energiskatten. Det kommer att vara fortsatta indexuppräkningar på energiskatten precis som på andra punktskatter även i framtiden.

• Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Indexeringen skulle permanent upphöra:
[länk]
Om de skatteåtgärder som nu remitteras kommer att presenteras i budgetpropositionen för 2025, och i vilken omfattning och med vilken dimensionering, blir beroende av det ekonomiska läget, reformutrymmet och finansieringsbehovet samt de överläggningar som förs i det slutliga arbetet med budgetpropositionen.

Så hur blev/blir det?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D dakkster skrev:
Okunnigt högerlallande.

Största kostnadsposterna för kommuner brukar vara skola och socialtjänst. Hur har du tänkt att de ska effektiviseras när lärare redan är den yrkesgrupp som ligger i topp när det gäller utbrändhet? Hur många fler elever per lärare ska vi ha? Hur många fler lektioner per vecka ska vi ha? Socialsekreterare har också enorm caseload. Alla yrken som är mellanmänskliga, där relationer och möten är det viktiga, är i stort sett omöjliga att "effektivisera" om du inte samtidigt är med på att sjuktalen ökar, vilket i sig är motsatsen till en effektivisering.
Är du dum i hela eller halva huvudet? Det finns inget så ineffektivt som just som sektorerna du nämnde.

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Indexeringen skulle permanent upphöra:
[länk]
Det var ett förslag, men det var inte klubbat. Så det kan du inte hänvisa till.

pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan du ha så hög överföringskostnad?

Jag har drygt 80 öre inklusive elskatt (innan sänkningen) och den kommer att sjunka ytterligare med effektavgifterna.
Ber om ursäkt för den summan som levt med mig sedan jag köpte hus men den är fel.
Tack för din undran som fick mig att kolla dagens hittepå-elöverföringskostnad.

98.5 öre per kilowatt är vad som gäller från den 1 januari 2024 + "Energiskatt på 54,875 öre/kWh tillkommer på överföringsavgiften (gäller från den 1 januari 2025)".
Så det blir lite drygt 1,50kr per kilowatt. Elda en kilowatt pellets kostar lite drygt en krona 1,02kr.

Skulle nog säga att 2/3 delar av mina kostnader är Hittepå-elöverföringskostnaden som inte fanns i mina tidigare abonnemang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.