https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/almbrE/regeringen-utlovar-sankt-elskatt-med-hogkostnadsskydd

Från årsskiftet ska elskatten sänkas med nästan tio öre per kilowattimme.

”Det innebär en sänkning med 20 procent från den normala skattesatsen och innebär en betydande lättnad för hushåll och företag – exempelvis kommer elkostnaden minska med 1 000 kronor per år för ett icke-eluppvärmt hus”, skriver Tidöpartierna.

Samtidigt införs ett högkostnadsskydd mot höga elpriser för hushållen som ska gälla från november 2025 och under hela 2026.

”Högkostnadsskyddet ska gälla om det genomsnittliga priset på el under en månad överstiger 1,5 kr/kWh inom ett elområde. Motsvarande stöd ska även utformas för hushåll uppvärmda med gas”.

Och där försvann ytterligare vinster med solpaneler och batterier.

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och där försvann ytterligare vinster med solpaneler och batterier.
Ja, säkerligen. Men inte helt oväntat när vi går in i valår…

Går det på något enkelt sätt kolla hur många perioder högkostnadsskyddet skulle aktiverats för säg senaste året? (Vintern) kan klart börja gå igenom räkningarna men tänkte om det finns sammanställt?

O olofh skrev:
Går det på något enkelt sätt kolla hur många perioder högkostnadsskyddet skulle aktiverats för säg senaste året? (Vintern) kan klart börja gå igenom räkningarna men tänkte om det finns sammanställt?
Enligt min digitala kompis handlade det om 29 timmar under hela 2024 i SE3. Men den skall man ju ta med en nypa salt.

Notera dock att det handlar om det genomsnittliga spotpriset under en månad som valfläsket handlar om, det har inte ens hänt en enda gång i SE4 under 2023 och 2024. Så det lär aldrig slå in.

• Gilla
Alxxx och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt min digitala kompis handlade det om 29 timmar under hela 2024 i SE3. Men den skall man ju ta med en nypa salt.

Notera dock att det handlar om det genomsnittliga spotpriset under en månad som valfläsket handlar om, det har inte ens hänt en enda gång i SE4 under 2023 och 2024. Så det lär aldrig slå in.
Misstänkte att det kanske mer var ett teoretisk takpris då. I och för sig ju inte dumt i sig att ha det men alltså inget som sänker bördan för vanligt folk här i se 4 eller 3 för den delen. Nej, det kommer fortsatt vara de fasta kostnaderna som äter hål i plånkan. Effekttarifferna kommer väl ändå fördyra det

Men tio öre sänkning av skatten gör ju skillnad. Men det äter definitivt upp marginalerna för solpaneler och batterier. Den sänkta överföringsavgiften som dessutom införs med effekttarifferna sänker ju marginalen ytterligare på dessa.

Men det är klart, nästa gång höjer väl en rödgrön regering energiskatterna...

Fairlane
O olofh skrev:
Effekttarifferna kommer väl ändå fördyra det
Det där är en missuppfattning som verkar hopplös att utrota. Bolagen får inte öka sina intäkter för att de inför effektavgifter. Hur avgiften utformas skiljer åt, men sänkt pris för överföring är till exempel inte ovanligt. Effektavgiften i sig blir såklart högre än innan den fanns, men om en annan kostnad sänkt med motsvarande belopp så blir det inte mer på totalen. Effektavgiften höjer inte intäkterna för bolagen, men omfördelar kostnader för kundgruppen. Vissa får en högre kostnad, andra en lägre.

Så, då var det missförståndet utrett så kan vi gemensamt arbeta för att denna felaktighet ska spridas mer. 🙂

• Gilla
  • Älska
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Norge inför från första oktober elpristak på 40 öre och från årsskiftet sänker Danmark elskatten från 72,7 öre ner till endast 0,8 öre (EU:s miniminivå).
Vi får nöja oss med småsmulor.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
jonas9209 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det där är en missuppfattning som verkar hopplös att utrota. Bolagen får inte öka sina intäkter för att de inför effektavgifter. Hur avgiften utformas skiljer åt, men sänkt pris för överföring är till exempel inte ovanligt. Effektavgiften i sig blir såklart högre än innan den fanns, men om en annan kostnad sänkt med motsvarande belopp så blir det inte mer på totalen. Effektavgiften höjer inte intäkterna för bolagen, men omfördelar kostnader för kundgruppen. Vissa får en högre kostnad, andra en lägre.

Så, då var det missförståndet utrett så kan vi gemensamt arbeta för att denna felaktighet ska spridas mer. 🙂
Det handlar inte om bolagens eller statens intäkter. Det handlar om mina utgifter. Nej, att behöva slå knut på sig själv, tvätta på sena kvällar och nätter. Säga till barnen att nej, middagen får dröja och nej något badkarsbadande är inte aktuellt. Pga olika komplexa sätt att krama ut mer och mer ut min plånbok. Det är inte ett missförstånd. Det är att pungslå alla

O olofh skrev:
Det handlar inte om bolagens eller statens intäkter. Det handlar om mina utgifter. Nej, att behöva slå knut på sig själv, tvätta på sena kvällar och nätter. Säga till barnen att nej, middagen får dröja och nej något badkarsbadande är inte aktuellt. Pga olika komplexa sätt att krama ut mer och mer ut min plånbok. Det är inte ett missförstånd. Det är att pungslå alla
Det mesta av det du nämner är väl inga problem med effekttaxa. Bastubad på vardagar är dock ett problem på vintern. Samma med elbilsladdning vid samma tider.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Men tio öre sänkning av skatten gör ju skillnad. Men det äter definitivt upp marginalerna för solpaneler och batterier. Den sänkta överföringsavgiften som dessutom införs med effekttarifferna sänker ju marginalen ytterligare på dessa.

Men det är klart, nästa gång höjer väl en rödgrön regering energiskatterna...
Bra formulerat, enligt min mening exakt varför solceller (+batteri) är förlorare på senaste förändringen av effektavgiften.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fairlane
O olofh skrev:
Det handlar inte om bolagens eller statens intäkter. Det handlar om mina utgifter.
Du ser inte att det finns en koppling mellan dina utgifter och bolagens intäkter?
O olofh skrev:
Nej, att behöva slå knut på sig själv, tvätta på sena kvällar och nätter. Säga till barnen att nej, middagen får dröja och nej något badkarsbadande är inte aktuellt. Pga olika komplexa sätt att krama ut mer och mer ut min plånbok. Det är inte ett missförstånd. Det är att pungslå alla
Återigen, det är inte frågan om att pungslå alla. Om de gör det så innebär det en ökat intäkt.

Du är inte den första som hittar på att man inte kan laga mat etc på vanlig tid, men när verkligenheten kommer så brukar det inte vara så.

Vad badande gäller så är det väl inget som tvingar dig att värma vattnet på högtaxa bara för att badet sker då?

Jag har nu läst flera artiklar där så kallade experter inte haft koll på att pristaket gäller medelpriset per månad och inte timpriset! Något för GAAAHHH!-tråden kanske...

• Gilla
berisen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nu läst flera artiklar där så kallade experter inte haft koll på att pristaket gäller medelpriset per månad och inte timpriset! Något för GAAAHHH!-tråden kanske...
Då är det inte så bra som det först lät alltså. Men visst, en liten krockkudde är det ju för att undvika att det blir som hösten/vintern -22. Blir ju några tusenlappars dämpning för de flesta om det blir så illa igen.

Bad min lille AI-vän göra en sammanställning, jag frågade hur ofta det här skyddet skulle ha aktiverats historiskt.
Kort svar: väldigt sällan – bara under pristopparna 2022.

Jag har utgått från månadsmedel av spotpris (öre/kWh, exkl. moms) per elområde.
• Elområde 3 (SE3): aktiveras 3 månader
– Aug 2022 (223 öre), Sep 2022 (229 öre), Dec 2022 (269 öre).
0 månader under 2023 och 2024. 
• Elområde 4 (SE4): aktiveras 5 månader
– Mar 2022 (155 öre), Jun 2022 (180 öre), Aug 2022 (305 öre), Sep 2022 (242 öre), Dec 2022 (271 öre).
0 månader under 2023 och 2024.

Summering 2022–2024: SE3 = 3 av 36 månader, SE4 = 5 av 36 månader.

Antagande: Regeringens gräns på 1,5 kr/kWh tolkad som månadsmedel av spotpris per elområde. (Om man i stället skulle räkna inklusive moms hade ytterligare någon 2022-månad i SE3 passerat tröskeln, men 2023–2024 påverkas inte.) Villkoret enligt dagens besked. 

Källa för priserna: Energimarknadsbyrån, “Månadspriser på elbörsen” (SE1–SE4), 2020–2024. 

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.