Till skillnad mot många andra tycker jag att ditt brev är helt OK. Du har förklarat att du nått vägs ände och kommer att byta elbolag på grund av deras usla hantering av ärendet. Brevet är ju inte avsett att få nåt positivt bemötande, det är menat att ge dom en näsbränna och det tror jag det gör i och med att det publicerats här. Går det att lägga in texten i en kommentar på deras egen hemsida så gör det, det hiner kanske läsas av några innan dom raderar det.

• Gilla
yens
  • Laddar…
Y yens skrev:
... "efter att vi lagade mätaren så har du mellan den 3:e och 19:e juli haft en snittförbrukning på 17,75 kwh, den räknar vi med även under perioden när mätaren var ur funktion.

Till saken hör att som av en gigantisk slump, så var just den 19:e dagen vi kom hem för att tvätta och packa om under semestern. Hon har alltså lyckats få med den dag med högst elförbrukning sedan 15:e april. ...
Var ni hemma och gjorde ert vanliga 9/7-18/7 samt 20/7-2/8? Om inte, varför är det då dåligt att dom tar med 19/7 i snittberäkningen om ni inte har varit hemma på drygt en vecka?

Vad får du för snitt om du räknar 3/7-8/7?

Om grafen är linjär så får jag det till att ni förbrukade ca 16kWh den 3/7, ca 20kWh den 8/7 och ca 60kWh den 19/7.

Så även om den 19/7 är med högst förbrukning totalt så verkar snittet bli en bit under er ordinarie snittförbrukning som ni har när ni är hemma.

Det är intressant att nätbolaget ens orkar lägga ner så mycket tid på ditt ärende.

Jag menar varje timme handläggande, och varje timme med att mata in "fuskvärden" är ju upp emot en tusenlapp i "internkostnader". Jag vill minnas, när vi hade trasig elmätare, att bolaget skulle byta inom "skälig" tid från att felet upptäckts. Skälig tid enligt EI tror jag var en vecka. All förlorad inkomst utöver en vecka får bolaget stå för själva. Det tog den gången 1 vecka och 1 månad. Jag fick gratis el en månad, eftersom snittsumman för min lilla lägenhet var typ 300 ink. fasta avgifter, så det var inte lönt att sitta å mata in annat än 0.

Förresten, ska inte en genomsnittsuträkning baseras på senaste 12 månaderna, utjämnad för A-temp och grad-timmar osv alternativ motsvarande period förra året, +KPI? Känns konstigt att både ta den lägsta och den högsta dagen.

G Grim Pedersen skrev:
Det är intressant att nätbolaget ens orkar lägga ner så mycket tid på ditt ärende.

Jag menar varje timme handläggande, och varje timme med att mata in "fuskvärden" är ju upp emot en tusenlapp i "internkostnader". Jag vill minnas, när vi hade trasig elmätare, att bolaget skulle byta inom "skälig" tid från att felet upptäckts. Skälig tid enligt EI tror jag var en vecka. All förlorad inkomst utöver en vecka får bolaget stå för själva. Det tog den gången 1 vecka och 1 månad. Jag fick gratis el en månad, eftersom snittsumman för min lilla lägenhet var typ 300 ink. fasta avgifter, så det var inte lönt att sitta å mata in annat än 0.

Förresten, ska inte en genomsnittsuträkning baseras på senaste 12 månaderna, utjämnad för A-temp och grad-timmar osv alternativ motsvarande period förra året, +KPI? Känns konstigt att både ta den lägsta och den högsta dagen.
Nätbolag brukar inte tänka kostnader direkt... Sitter många människor och rullar tummarna hela dagarna. Särskilt nu på sommaren...

Vad är felet med att räkna med den 19:e? Den elen hade ni ju förbrukat ändå, men spridd över tid, eller hur?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är felet med att räkna med den 19:e? Den elen hade ni ju förbrukat ändå, men spridd över tid, eller hur?
Om man räknar ut storleken på en frånvarande perioden baserat på högsta förbrukningsvärdet, så blir summan för hög. Man borde kanske titta på samma period förra året, eller kolla medelvärde under en längre priod.

/N

Jag var på semester större delen av juli, början av Augusti, men jag var även bort två vändor under hyggligt långa perioder under den tid när mätaren var ur funktion. För mig finns det några rimliga sätt att välja ut period för att beräkna förbrukningen.

1 vecka efter att mätaren börjat fungera igen (det skulle jag förlora på)
2 veckor efter att mätaren börjat fungera igen (det skulle jag tjäna på)
En halv månad efter att mätaren börjat fungera igen (det skulle jag tjäna på)
1 månad efter att mätaren börjat fungera igen (det skulle jag tjäna på)
Till nästa månadsskifte (det skulle jag tjäna på)
Hela perioden efter att mätaren börjat fungera (skulle jag nog tjäna lite på, men marginellt)

De har istället valt en extremt godtycklig period, tisdagen den 3:e till torsdagen den 19:e, när alltså den högsta förbrukningen sedan 15:e april infaller. För mig handlar det att de ska ta på sig att de har klantat sig. Men jag orkar nog inte jaga så mycket mer. Jag byter elbolag och gnäller i sociala medier, men utan att förbereda Kraftringen på det...

Det blev ett mail som istället för irriterat är mer uppgivet. Betydligt kortare än förslaget, men med hyggligt samma andemening. Jag är inte intresserad av att de ska vara nöjda och stryka mig medhårs, de får gärna bli sura och tycka jag är en idiot, jag kunde inte bry mig mindre. Jag accepterar deras beräkning men har givetvis skickat med grafen som visar det "slumpmässiga" i att de avslutar schablonperioden med den 19:e. När jag fått min faktura kommer jag att byta ut mitt elhandelsbolag, jag har hittat ett bättre pris hos en konkurrent, som dessutom ger mig rabatt när jag laddar min hybridbil i jobbets parkeringsgarage, men framförallt bidrar jag inte till Kraftringens inkomster mer än jag absolut måste.

Stort tack för alla kloka insikter och åsikter, det har varit mycket intressant och givande. Vi får väl se vad som händer när de får mitt mail, om storyn är utagerad eller inte, det ironiska vore ju om de försöker få mig att stanna kvar som kund. Jag kan bara se den stackare som får i uppgift att ringa till mig och försöka övertala mig att inte byta elbolag. Den personen kommer gissningsvis att få den värsta hårtork som vederbörande råkat ut för. Ja, det är grymt elakt, för det är inte den stackaren som satt mig i situationen. Men min reptilhjärna kommer behöva få sitt, och jag vet vem som kommer drabbas... :rofl:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.