Hej,

Min tjej skruvade på fel håll och råkade ta sönder min ratt på badkaret som reglerar ventilen som släpper ut vattnet. Verkar som att plasten bröts itu.

Vad ska jag göra? Har ingen aning vad för modell badkaret är, och en bit plast sitter fortfarande kvar i "hålet".

Hur ska jag återställa det här...? Att fixa ett nytt badkar blir en dyr affär... Skulle en hantverkare ha koll på en lösning?

• Trasig badkarsratt bredvid ventil, en hand håller i rattens del med skadad plast, ventilen sitter kvar i badkaret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Otur,
Kommer du åt undersidan? Då kan du nog skruva loss hela ventilen och byta till en likadan i bästa fall, eller om du hittar en annan i samma storlek.
Kolla på de här tex: https://www.dahl.se/kategorier/sanitet-och-blandare/sanitetsporslin/bottenventiler/badkarsventil Så framgår olika varianter och vilka delar som ingår.
Såna kit är i regel såpass billiga att man inte kan räkna med att hitta separata reservdelar.

Edit: En rörmokare lär lösa det åt dig utan problem.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Det är ett
Karrock Karrock skrev:
Otur,
Kommer du åt undersidan? Då kan du nog skruva loss hela ventilen och byta till en likadan i bästa fall, eller om du hittar en annan i samma storlek.
Kolla på de här tex: [länk] Så framgår olika varianter och vilka delar som ingår.
Såna kit är i regel såpass billiga att man inte kan räkna med att hitta separata reservdelar.

Edit: En rörmokare lär lösa det åt dig utan problem.
Det är ett inkaklat badkar, så inte så lätt att komma åt undersidan tyvärr.

Men okej, kanske bäst att kontakta en rörmokare.

Karrock
W wuartz skrev:
Det är ett

Det är ett inkaklat badkar, så inte så lätt att komma åt undersidan tyvärr.

Men okej, kanske bäst att kontakta en rörmokare.
Det är ju inte uteslutet att du löser det själv ändå :)
Är det jag markerat i grönt en rörlig del som du kan frikoppla den avbrutna pinnen med? Då kanske du kan fiska upp den ur hålet och sen lättare hitta och få in en reservdel.
Hand håller en avloppsplugg bredvid en avloppsbrunn, grön pil markerar en del av brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karrock Karrock skrev:
Det är ju inte uteslutet att du löser det själv ändå :)
Är det jag markerat i grönt en rörlig del som du kan frikoppla den avbrutna pinnen med? Då kanske du kan fiska upp den ur hålet och sen lättare hitta och få in en reservdel.
[bild]
Japp, den är rörlig, och jag har tidigare lyckats ta av ratten för att rengöra under. Men den här biten sitter riktigt tajt, försökt få ut den i en timme.

W wuartz skrev:
Japp, den är rörlig, och jag har tidigare lyckats ta av ratten för att rengöra under. Men den här biten sitter riktigt tajt, försökt få ut den i en timme.
Har du möjlighet att borra ett litet hål, 3mm i mitten av det avbrutna korset?. Sätt i en skruv som sticker upp en bit. Då är det lätt att greppa runt skruvsakellen med en tång och dra upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.