Det finns en lag som styr hur man skall räkna i händelse av fel på en mätare. Det är väldigt detaljerat beskrivet.

Jag har för mig att beräkningen bygger på medelförbrukning. Därmed kan det antagligen vara en fördel för TS att få mätaren lagad så snabbt som möjligt, den riktiga förbrukningen vid den här tiden av året ligger nog under medelförbrukningen.

Det är ju en rimlig åsikt, att jag ska passa mig eftersom det lågt nu, bra input, tack!

Såna tankar behöver du knappast ha i ditt fall ev regeltokerier och spekulationer kring det hör hemma i andra delar av forumet. Det rent handfast bästa är att du meddelar igen att du bytt säkringar pga fel i mätaren som nu är ur funktion. De kommer ändå snart att märka och åtgärda men för att du ska slippa ev följdfel rent tekniskt som kan komma pga smällen skadar det inte att ligga före.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Såna tankar behöver du knappast ha i ditt fall ev regeltokerier och spekulationer kring det hör hemma i andra delar av forumet. Det rent handfast bästa är att du meddelar igen att du bytt säkringar pga fel i mätaren som nu är ur funktion. De kommer ändå snart att märka och åtgärda men för att du ska slippa ev följdfel rent tekniskt som kan komma pga smällen skadar det inte att ligga före.
Problemet är bara att jag inte vill att de åker ut för att jag säger det. Jag kommer att bifoga en skärmdump på min förbrukning, och säga "jag vill inte att ni åker hit, gör ni det så är det på ert bevåg, jag kommer inte betala om ni tycker något annat är fel och ni har åkt ut i onödan".

"Jag tror min mätare är trasig, om ni inte byter den är det på ert ansvar!".

Spara datum, så skall du nog se att du slipper betala. Det är ju trots allt deras skydighet att avläsa regelbundet (är det varje dygn numer?)

Sen så undrar jag hur det blev kortslutning. Det sitter väl en kärna per fas i mätaren?

M -MH- skrev:
"Jag tror min mätare är trasig, om ni inte byter den är det på ert ansvar!".

Spara datum, så skall du nog se att du slipper betala. Det är ju trots allt deras skydighet att avläsa regelbundet (är det varje dygn numer?)
De mäter varje dag, nu vet jag inte exakt när på dygnet, men så långt idag (fredag) så har det inte kommit in någonting för torsdag. Och för onsdagen (när det hände) så har jag den gigantiska förbrukningen 0.6 kwh, så frågan är om det ens skickats en siffra från igår, eller om den skickat noll. Jag vet inte hur den där mätaren (som jag glömde fotografera igår) skickar info, om det är flera gånger om dagen, eller en gång om dagen, eller vad det kan vara.

De mäter timvis. Det är ett krav. Sedan ska det debiteras månadsvis. Så egentligen räcker det att ranka ur mätaren en gång i månaden. Det finns inget krav på att göra det dygnsvis.

Nu ringde jag dem i alla fall, man är ju en försiktig general. Enligt henne ska elmätarens display ständigt visa någonting, så att den är död är en bra indikation bara det. Jag påpekade ungefär 10 ggr att jag bryr mig ju inte om ifall de byter den, så länge de inte tänker debitera mig för mycket. Det ligger inte främst i mitt intresse att de kollar upp det här. Hon förstod dock mer än de förra jag talat med, så jag känner mig säker att jag slipper betala... Sedan återstår väl att se när de kommer ut, och hur de tänker ta betalt för perioden nu... Jag kommer iaf följa upp det och jaga dem till jordskivans kant om de inte tycker som jag :-)

Tack för all input, jag uppdaterar om jag får veta något mer som kan vara kul för tråden.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Märkligt bara att det höll efter du bytt säkringar...

Om det handlar om någon veckas förbrukning, så tror jag inte att de tar sig besväret att börja räkna ut hur mycket de skall debitera. Mätaren visar på nollförbrukning, därmed kommer de att debitera noll. Det vore ju lite annorlunda om det handlar om 6 månaders förbrukning, eller 1 veckas förbrukning till ett aluminiumsmältverk. Börjar de överdebitera så får du väl ta upp det där med säkringarna...

• Gilla
yens
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det handlar om någon veckas förbrukning, så tror jag inte att de tar sig besväret att börja räkna ut hur mycket de skall debitera. Mätaren visar på nollförbrukning, därmed kommer de att debitera noll. Det vore ju lite annorlunda om det handlar om 6 månaders förbrukning, eller 1 veckas förbrukning till ett aluminiumsmältverk. Börjar de överdebitera så får du väl ta upp det där med säkringarna...
Liten uppdatering: Jag har ringt till Kraftringen ytterligare två gånger, en gång i slutet av veckan efter (typ 24 maj) , och en gång någon av de sista dagarna i maj. De har någon form av ärende igång, men ännu har ingenting hänt. På "mina sidor" är förbrukningen en stor fet nolla sedan den 16:e maj. Jag har påtalat gång efter gång, att jag inte är intresserad av att betala något schablonbelopp eller någon uträknad förbrukning, när de haft snart en månad på sig att byta mätaren. Jag har även skickat ett meddelande via deras hemsida idag där jag bett om en skriftlig bekräftelse på att de, om de inte kan läsa av mätaren manuellt, inte tänker debitera mig för den här perioden baserat på någon genomsnittlig förbrukning. Vi får väl se hur det går med det, men jag vill i alla fall ha ryggen fri.

För några år sedan så slutade vår fjärrvärmemätare att registrera förbrukning, displayen visade värden, kommer inte ihåg om temp, flöden mm ändrades, den gick sönder i andra halvan av november, i början av februari skickade fjv-leverantören ut papper att mätaren inte registrerat något och att den skulle bytas. Jag hade inte kollat räkningarna så noga för december & januari, den fasta avgiften debiterades som den skulle.
Det blev ingen schablon.

• Gilla
yens
  • Laddar…
Uppdatering, den 20:e juni fick jag en faktura från Kraftringen (f.d Lunds Energi) som bygger på beräknad förbrukning. De har fortfarande inte på 6,5 vecka lyckas komma och byta min mätare. Jag börjar verkligen tröttna på det där sk*tföretaget... Jag har även skrivit på deras Facebook-sida, det brukar ju hjälpa då de inte vill ha för mycket negativ kritik där. Inte ens det hjälper, de ignorerar både mig och alla andra sura kunder.

Den här eländiga följetongen fortsätter. Jag har nu fått svar från "kund"tjänst att de minsann har rätt att ta betalt för beräknad förbrukning i upp till ett år, men, och jag citerar "det brukar inte ta så lång tid".

Jag hävdar att den rätten upphörde i och med att de var varse felet samma dag som det skedde + skälig leveranstid. De skyller på semestertid, när felet alltså skedde 16:e maj.

Vad ska jag göra tycker ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.