Som rubriken antyder, idag ringde min hustru som var hemma krasslig och berättade att hon vaknade vid 11-snåret av att det small till och all el hade gått. Jag bad henne kolla grannar osv, och det verkade bara vara vårt hus som drabbats.

Jag åkte hem på lunchen och kunde konstatera att ingen jordfelsbrytare har löst ut (har två som delar ungefär jämnt på belastningen i huset) och inte en enda vanlig säkring.

Däremot hade ALLA tre huvudsäkringarna gått?! Jag bytte ut dem och allt fungerar som det ska efter det, de stora förbrukarna som var igång fungerar även de, alltså luft-luft-värmepump, varmvattenberedare.

Jag har verkligen INGEN aning om vad som kan ha hänt? Är det någon som varit med om något liknande och hittat en märklig anledning som ni vill dela med er av?

Tack på förhand!

Har du åskskydd i anläggningen? Då tänker jag inte i första hand att du fått en åsksmäll, utan om du fått kraftig överspänning, som räckt för att lösa ut åskskydden länge nog för att säkringarna skall lösa. Men då borde även grannar drabbats.

Annars om något hänt i elcentralen, så att något lossnat och tillfälligt kortslutit alla 3 faserna . Sedan ramlat vidare. Eftersom ingen gruppsäkring löst, och inte jordfelsbrytaren, så måste något ha hänt någonstans mellan huvudsäkringarna och skenorna i centralen.

Råtta/mus/ödla/orm bakom eventuella "petskydd" i lådan där huvudsäkringarna sitter?

• Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Om det hördes ett "poff", så borde det gå att lukta sig till vart felet är. Det är inte så att du känner en bränd doft någonstans? Det låter annars märkligt att lyckas åstadkomma en så hög kortslutningsström som blåser huvudsäkringarna utan doft...

Jag skulle nog också tippa på dött djur, men inte utan doft.

Tack för tipsen. Jag har ju varit inne i centralen och bytt ut säkringarna. Där luktade ingenting, vare sig dött djur eller bränt djur. Det som jag funderade på var om det kunde vara den flashiga fjärravläsningsmätaren som elbolaget installerade för några år sedan. Jag tycker den ser lite "svedd" ut vid displayen, så om det varit en rejäl smäll där inne så kanske, men det borde ju luktat, även om det är ett fasadskåp tycker jag? Displayen är släckt, men jag är osäker på om displayen borde visa något konstant? Någon som vet hur de där mätarna fungerar? Jag berättade det för tjejen på elbolaget jag talade med, och hon kontrade med att "vi kommer gärna ut och tittar, men om det inte var något fel så kostar det dig 2000 kr". Varpå jag givetvis berättade att om de tror att deras mätare är hel, så kunde jag inte bry mig mindre. Om det däremot visar sig att mätaren har pajat, så har jag för deras kännedom, givetvis förbrukat noll kwh sedan jag ringde första gången...

Ta gärna en bild på mätaren så kanske vi kan se om den ska visa text eller inte utan knapptryckningar eller liknande.
Det är ju inte orimligt att den skulle kunna orsaka "poff"... fast å andra sidan brukar mätaren sitta före säkringarna för att alltid ha stöm, även om kunden kopplar ur sina säkringar.

Mätarsäkringen ska alltid sitta före elmätaren och elmätaren kan mycket väl vara en faktor i dramat. En trefasig kortslutning händer inte var dag. För tvåpoliga fel finns en mängd förklaringar som kabelfel och åska, men trefasiga fel måste orsakas av t.ex en tvåfasig kortslutning vars ljusbåge även kortsluter den tredje fasen. Jag är tveksam till att en överspänning av något slag kan lösa alla tre säkringar. Det skulle då vara en kopplingsöverspänning på alla tre faser med lång varaktighet i kombination med överspänningsskydd i anläggningen. Annars bör det finnas spår från orsaken här.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Att mätaren har "poffat" är inte omöjligt, för snart 1 år sedan sedan ringde en granne som hade blivit strömlös under natten. När jag felsökt ett tag visade det sig att felet satt i mätaren, vilket gav mig lite problem med att hitta felet. Det var ju nått man aldrig hört talas om och inte det man i första hand misstänker, det är dessutom en medelstor jordbruksfastighet så det fans lite "kandidater" till felkällor. Men när jag så småningom ringde efter nätägarens "gubbe" som kom och bytte mätare så fungerade allt som det skulle.
Mätaren var av fabrikat Aidon om någon undrar.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Ta gärna en bild på mätaren så kanske vi kan se om den ska visa text eller inte utan knapptryckningar eller liknande.
Det är ju inte orimligt att den skulle kunna orsaka "poff"... fast å andra sidan brukar mätaren sitta före säkringarna för att alltid ha stöm, även om kunden kopplar ur sina säkringar.
Jag pudlar lite här och inser att det jag skrev om säkringsordning vs mätare var helt fel. Jag tänkte ju på huvudbrytare vs mätare.

Hursom, det vore intressant att se en bild på mätaren samt om TS samtidigt kunde lukta på den.. :)
Jag pysslar en del med kraftelektronik och har aldrig varit med om råkortis utan lukt. Så därav är jag lite nyfiken

Om det är en ren metallkortslutning, typ att en större metallbit lossnat och studsat på fasskenorna, då kan det nog bli relativt luktfritt, om ingen elektronik eller plast är inblandad.

Jag tror att jag har facit nu, efter att ha loggat in på "mina sidor" och kollat på förbrukningen från igår, så kan jag konstatera att mätaren uppenbarligen inte mår riktigt som den borde. :-)

Då kommer följdfrågan, ska jag rapportera detta till Kraftringen, eller ska jag vänta tills de upptäcker att jag inte gör av med någon el? :-)

• Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh över en 20-dagarsperiod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant fråga. Du har ju anmält felet, men de hotade med 2000 kr för att reparera. I det läget skulle inte jag ha några moraliska betänkligheter. Du borde kunna begära ersättning för de 3 huvudsäkringarna också.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Intressant fråga. Du har ju anmält felet, men de hotade med 2000 kr för att reparera. I det läget skulle inte jag ha några moraliska betänkligheter. Du borde kunna begära ersättning för de 3 huvudsäkringarna också.
Haha, det var min tanke också, jag köpte 5 igår på Ica (man ska säkert inte köpa säkringar på Ica, men nöden har ingen lag...) för en tjuga, så 12 kronor är de skyldiga mig... (Plus en timmes arbetstid och en biltur Malmö-Lund t/r...)

Ja vad händer?
I värsta fall blir det en förhandling av vad du normalt skulle förbruka, och efterdebitering av det.
Det är bara att vänta och se hur länge det går innan dom upptäcker det.
Du har anmält och blivit hotad med 2000 kr och nu funkar det igen, du kanske kan få en månad eller två gratis el. Som kompensation.

Som sagt du har felanmält så du har ditt på det torra, och alldeles som Leif i Skåne skriver kan du max bli eftertaxerad på en "normalsumma" för den tid som mätaren inte fungerat. OM dom inte ser att du manipulerat med mätaren, för då kan det bli dyrt ;).
Här har nätägaren en "inbyggd vakt" i dataprogrammet som läser av mätaren, skulle mätaren visa allt för stor avvikelse så larmar "vakten" efter en tid.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.