54 680 läst ·
378 svar
55k läst
378 svar
Samfälligheten har infört straffavgift för vatten. Är det lagligt?
Eller hur!Claes Sörmland skrev:
Om bara föreningars medlemmar insåg att det är de som styr sin förening och inte styrelsen så vore det mesta i vår demokrati frid och fröjd.
Men. På riktigt. Om stämman ger ansvarsfrihet till styrelsen efter deras arbete under året så godkänner medlemmarna besluten.
Upplever man som medlem felaktigheter så ställer man sig upp och säger nej.
Kanske läser stadgarna först. De skiljer sig mellan föreningar. Framförallt i äldre föreningar som tillkom innan nuvarande regler.
Men ålder på denna förening vet jag inget om.
Tack goe vänner. Ska titta in imorgon och se hur detta utvecklar sig.
Fast att debitera 10 gånger mer än kostnaden (eller vad det nu blir) för att man förbrukar mer vatten än vad en hittepåregel tillåter låter väldigt orimligt i en samfällighet.Claes Sörmland skrev:
En samfällighet ska väl inte generera vinst ?
Alltså stämman i trådens samfällighetsförening har uppenbart inte en aning om samfällighetslagen eller vad en samfällighet är. Ingen debatt om den saken.P Peter787 skrev:
”Information om styrelsens förslag till extra kostnadstäckning för större användning av stugorna, oavsett orsak”
Vad är det för extra kostnader som detta ska täcka?
Vad är det för extra kostnader som detta ska täcka?
En permanent bostad bör vara 100-150m3 / år. Men då bor du där 365 dagar.M Matthies skrev:Ur en rättviseaspekt är det kanske inte helt orimligt att en uthyrare bidrar mer.
Problemet jag noterat är att vattenkonsumtion är ett trubbigt verktyg för att träffa uthyrare, eftersom en helt vanlig familj som använder sitt fritidshus på ett helt vanligt sätt kan konsumera mångdubbelt mer än 30 m3 per år. Min egen research indikerar att 150 m3 kan anses vara en normal förbrukning för ett fritidshus (200 m3 för en villa).
Men oavsett vad man anser i sakfrågan, så undrar jag i första hand vad som gäller rent juridiskt. Har samfälligheten lagen på sin sida?
Blir 0.5m3/dag.
Fritidshus som överstiger 30m3 dvs du är där mer är 60 dagar då? Inte vet jag många fritidshusägare som är 60 dagar /år !
Jo, men om man ska tolka TS siffror rätt lär det bli en rejäl inkomst för föreningen, och utgifterna kommer inte att öka (bland annat eftersom medlemmarna redan betalar för faktisk vattenförbrukning), så frågan kvarstår.X Xioz skrev:
Själv har jag ingen aning om hur mycket vatten som är rimligt, jag har enskilt vatten utan vattenmätare
Vi har inga uppgifter vad det kostar. Att bara betala för vattnet m3 ,Kanske inte speglar verkligheten. De kanske har ett dyrt abm.P Peter787 skrev:
Så då gör man väll enkelt abm
normal villa 4 persomer a 150m3 är det många räknar är standard.GlennB skrev:
Jo, men om man ska tolka TS siffror rätt lär det bli en rejäl inkomst för föreningen, och utgifterna kommer inte att öka (bland annat eftersom medlemmarna redan betalar för faktisk vattenförbrukning), så frågan kvarstår.
Själv har jag ingen aning om hur mycket vatten som är rimligt, jag har enskilt vatten utan vattenmätare![]()
Jo 200kr m2 kan vara i överkant, men måmga kommuner tar numera ca 40-70kr/m3 vatten. Men kan vara exempelvis underhåll av deras egna VA nät. Då kan jag tycka 200kr är billigt.
Men TS har inte sagt nått om vart kommunens vatten kommer och vart föreningens vatten sker.