Åsa Lund Åsa Lund skrev:
På så sätt är 30 m3 per år ganska rimligt.
Och mitt fritidshus har för närvarande en förväntad årsförbrukning på 115 kbm, vilket jag tycker är rimligt. Men poängen är inte vad som är rimligt utan att förbrukningens storlek överhuvudtaget inte angår föreningen.

• Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
H Helena Lundberg skrev:
Om det är så, så är motangreppet att inte ge styrelsen ansvarsfrihet.
Det i sig påverkar inget.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är ju stämman som har brutit mot lagen. Inte styrelsen. Eller nja, den avgående styrelsen drev olagligheter före stämman.
Eller hur!
Om bara föreningars medlemmar insåg att det är de som styr sin förening och inte styrelsen så vore det mesta i vår demokrati frid och fröjd.

Men. På riktigt. Om stämman ger ansvarsfrihet till styrelsen efter deras arbete under året så godkänner medlemmarna besluten.
Upplever man som medlem felaktigheter så ställer man sig upp och säger nej.
Kanske läser stadgarna först. De skiljer sig mellan föreningar. Framförallt i äldre föreningar som tillkom innan nuvarande regler.
Men ålder på denna förening vet jag inget om.

Tack goe vänner. Ska titta in imorgon och se hur detta utvecklar sig.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, numera räcker det ju med att man följer processen i anläggningslagen så kan nya andelstal beslutas av stämma som kan godkännas av Lantmäteriet. Men det är ju enklare om styrelsen kommer överens med delägaren om nytt andelstal som sedan godkänns av Lantmäteriet.
Fast att debitera 10 gånger mer än kostnaden (eller vad det nu blir) för att man förbrukar mer vatten än vad en hittepåregel tillåter låter väldigt orimligt i en samfällighet.
En samfällighet ska väl inte generera vinst ?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nja, snarare i anläggningsbeslutet och ändringar kräver en omförrättning.

Sorry, detta blr för mkt OT, jag ligger lågt nu.
En samfällighet kan ändra stadgarna, det är inte stadgarna som angavs i anläggningsbeslutet som är evigt giltiga.

• Gilla
Helena Lundberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter787 skrev:
Fast att debitera 10 gånger mer än kostnaden (eller vad det nu blir) för att man förbrukar mer vatten än vad en hittepåregel tillåter låter väldigt orimligt i en samfällighet.
Alltså stämman i trådens samfällighetsförening har uppenbart inte en aning om samfällighetslagen eller vad en samfällighet är. Ingen debatt om den saken.

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
H Helena Lundberg skrev:
Om stämman ger ansvarsfrihet till styrelsen efter deras arbete under året så godkänner medlemmarna besluten.
En förening kan inte "godkänna" lagstridiga beslut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 11 till
  • Laddar…
ClasseClas
P Peter787 skrev:
En samfällighet kan ändra stadgarna, det är inte stadgarna som angavs i anläggningsbeslutet som är evigt giltiga.
Det stämmer. Däremot ingår inte formelsamlingen för hur andelstalen beräknas i stadgarna, utan i anläggningsbeslutet.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Är det bara jag som undrar var föreningen tänkte göra av alla pengar dom olagligen driver in på detta sättet ? Lägga på hög ?

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
”Information om styrelsens förslag till extra kostnadstäckning för större användning av stugorna, oavsett orsak”

Vad är det för extra kostnader som detta ska täcka?

M Matthies skrev:
Ur en rättviseaspekt är det kanske inte helt orimligt att en uthyrare bidrar mer.
Problemet jag noterat är att vattenkonsumtion är ett trubbigt verktyg för att träffa uthyrare, eftersom en helt vanlig familj som använder sitt fritidshus på ett helt vanligt sätt kan konsumera mångdubbelt mer än 30 m3 per år. Min egen research indikerar att 150 m3 kan anses vara en normal förbrukning för ett fritidshus (200 m3 för en villa).

Men oavsett vad man anser i sakfrågan, så undrar jag i första hand vad som gäller rent juridiskt. Har samfälligheten lagen på sin sida?
En permanent bostad bör vara 100-150m3 / år. Men då bor du där 365 dagar.

Blir 0.5m3/dag.

Fritidshus som överstiger 30m3 dvs du är där mer är 60 dagar då? Inte vet jag många fritidshusägare som är 60 dagar /år !

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Är det bara jag som undrar var föreningen tänkte göra av alla pengar dom olagligen driver in på detta sättet ? Lägga på hög ?
Drift och underhåll?

Vägen blir skadad.
Soptunnorna kanske måste uppgraderas
Vattenförbrukning ökar.

• Haha
Polyester och 2 till
  • Laddar…
X Xioz skrev:
Drift och underhåll?

Vägen blir skadad.
Soptunnorna kanske måste uppgraderas
Vattenförbrukning ökar.
Jo, men om man ska tolka TS siffror rätt lär det bli en rejäl inkomst för föreningen, och utgifterna kommer inte att öka (bland annat eftersom medlemmarna redan betalar för faktisk vattenförbrukning), så frågan kvarstår.

Själv har jag ingen aning om hur mycket vatten som är rimligt, jag har enskilt vatten utan vattenmätare :)

X Xioz skrev:
Fritidshus som överstiger 30m3 dvs du är där mer är 60 dagar då? Inte vet jag många fritidshusägare som är 60 dagar /år !
Jag känner förvisso folk som bor i sina fritidshus hela sommaren, även när dom jobbar, kanske typ juni-september.

• Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vi har inga uppgifter vad det kostar. Att bara betala för vattnet m3 ,Kanske inte speglar verkligheten. De kanske har ett dyrt abm.

Så då gör man väll enkelt abm
GlennB GlennB skrev:
Jo, men om man ska tolka TS siffror rätt lär det bli en rejäl inkomst för föreningen, och utgifterna kommer inte att öka (bland annat eftersom medlemmarna redan betalar för faktisk vattenförbrukning), så frågan kvarstår.

Själv har jag ingen aning om hur mycket vatten som är rimligt, jag har enskilt vatten utan vattenmätare :)
normal villa 4 persomer a 150m3 är det många räknar är standard.

Jo 200kr m2 kan vara i överkant, men måmga kommuner tar numera ca 40-70kr/m3 vatten. Men kan vara exempelvis underhåll av deras egna VA nät. Då kan jag tycka 200kr är billigt.

Men TS har inte sagt nått om vart kommunens vatten kommer och vart föreningens vatten sker.

• Haha
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.