54 693 läst ·
378 svar
55k läst
378 svar
Samfälligheten har infört straffavgift för vatten. Är det lagligt?
om det är en fritidsfastighet eller ett permanenetboende ja det kan ge olika andelstal i vägföreningen,
Men att jag hyr ut min fritidsfastighet 365 dagar om året gör den inte till ett permanenetboende om det är olika hyresgäster som hyr korta perioder..
Men andra ord så har samfälligheten inte med ev uthyrning att göra även om det kanske i slutändan påverkar mängden med trafik..
men det kan ju finnas andra som aldrig hyr ut men det är en sommarstuga med extra småstugor och kanske några husvagnar så det är 25 personer där hela sommaren men man har inte hyrt ut en enda dag...
Men att jag hyr ut min fritidsfastighet 365 dagar om året gör den inte till ett permanenetboende om det är olika hyresgäster som hyr korta perioder..
Men andra ord så har samfälligheten inte med ev uthyrning att göra även om det kanske i slutändan påverkar mängden med trafik..
men det kan ju finnas andra som aldrig hyr ut men det är en sommarstuga med extra småstugor och kanske några husvagnar så det är 25 personer där hela sommaren men man har inte hyrt ut en enda dag...
Fast det har inte en samfällighet med uppgiften att hantera vattenförsörjningen till fastigheterna någonting att göra med, de ska bara knipa käft, för att vara lite grov i språket.A Alexn72 skrev:
Jo men låt oss säga att jag äger en fastighet i samfälligheten som har använts som fritidsfastighet och har andelstal anpassat för det. Jag tar fastigheten i bruk som permanentboende. Det finns inget samfällighetsföreningen kan göra som kan hindra detta och det skulle vara olagligt för styrelsen eller stämman att försöka hindra mig att flytta in permanent eftersom det strider mot föreningens ändamål.ClasseClas skrev:
En fastighet med permanentboende, dvs person/er skrivna där, har ett högre andelstal än när fastigheten används för fritidsboende. Givetvis avhängigt av anläggningsbeslutet.
Exempel,
2021 använde Lantmäteriet som normtal/normaltal (osäker på benämningen)
-700 ton/år för fritidsboende
-2100 ton/år för permanentboende
Vi är fyra i villahushållet, varav två tonåringar. Vi förbrukar ca 100 m3 per år, alltså 2 m3 per vecka. På så sätt är 30 m3 per år ganska rimligt.M Matthies skrev:Ur en rättviseaspekt är det kanske inte helt orimligt att en uthyrare bidrar mer.
Problemet jag noterat är att vattenkonsumtion är ett trubbigt verktyg för att träffa uthyrare, eftersom en helt vanlig familj som använder sitt fritidshus på ett helt vanligt sätt kan konsumera mångdubbelt mer än 30 m3 per år. Min egen research indikerar att 150 m3 kan anses vara en normal förbrukning för ett fritidshus (200 m3 för en villa).
Men oavsett vad man anser i sakfrågan, så undrar jag i första hand vad som gäller rent juridiskt. Har samfälligheten lagen på sin sida?
Tänkte väl det. Men detta är ändå en väldigt intressant frågeställning! Just beroende på att de valde vattenförbrukningen. Det var därför jag blev intresserad.M Matthies skrev:
Men. Generellt har jag nog svarat rimligt på din fråga.
Om föreningens styrelse följt stadgarna och samfälligheten givit sitt förtroende vid årsstämma så är händelsen laglig.
Korrekt, och de kan inte lägga sig i uthyrning som den här tråden handlar om.Claes Sörmland skrev:
Jo men låt oss säga att jag äger en fastighet i samfälligheten som har använts som fritidsfastighet och har andelstal anpassat för det. Jag tar fastigheten i bruk som permanentboende. Det finns inget samfällighetsföreningen kan göra som kan hindra detta och det skulle vara olagligt för styrelsen eller stämman att försöka hindra mig att flytta in permanent eftersom det strider mot föreningens ändamål.
(Däremot ska samfälligheten ändra andelstal för den som byter boendeform så att utdebiteringen överensstämmer med anläggningsbeslutet.)
Fast då måste nog principen för andelstalens beräkning finnas med i stadgarna för samfälligheten, och de ska godkännas av Lantmäteriet, förutom av samfällighetens medlemmar med 2/3 majoritet.ClasseClas skrev:
Om det verkligen är en samfällighet i juridisk mening, där din fastighet har en andel, så kan stämman visst ta ett sådant beslut i demokratisk ordning. Självklart han du överklaga ett sådant beslut till allmän domstol, men du löper då risken att det lir väldigt dyrt OM du förlorar. Då får du troligen betala både dina och samfällighetens advokat och rättegångskostnader. Alternativet är att skriva en motion till nästa stämma om en förändrad ordning, kanske finns det fler som vill ha en förändring? Du kan också borra en egen brunn....M Matthies skrev:Hej!
Jag äger ett fritidshus på en egen fastighet som tillsammans med ett 50-tal andra fritidshus är anslutna till en samfällighet.
Samfälligheten förvaltar VA, väg, soprum, etc.
Vi är anslutna till kommunalt vatten och avlopp. Alla medlemmar har egna vattenmätare.
Vissa fastighetsägare har valt att hyra ut sina stugor till turister, vilket orsakat störningar för andra medlemmar i samfälligheten.
För att motverka uthyrning har samfällighetens medlemmar röstat för att införa en straffavgift om 200kr (ovanpå den vanliga vattenkostnaden) per m3 vatten en medlem konsumerar, utöver en grundkonsumtion på 30 m3/år.
En stugägare som exempelvis konsumerar 50 m3 vatten under ett år skulle således beläggas med en extra straffavgift på 4 000 kr.
Såhär beskrivs avgiften i protokollet från medlemsmötet:
"Information om styrelsens förslag till extra kostnadstäckning för större användning av stugorna, oavsett orsak
Å styrelsens vägnar presenterades ett förslag om extra kostnadstäckning för alla som använder stugorna utöver vad som förväntas vara normal användning. Styrelsen anser att vattenförbrukning är den bästa indikatorn på total belastning på området i form av produktion av sopor, slitage på vägar m.m.
Sedan samfällighetens etablering har styrelsen definierat normal vattenförbrukning till upp till 30 m³ per år.
Styrelsen presenterade ett förslag om att tilläggsfakturera varje ägare som använder stugorna mer än ”normalt” med ett belopp kopplat till vattenförbrukning utöver ”normalen”.
Efter diskussioner kring detta fattade medlemsmötet följande:
Beslut: För de stugägare som förbrukar mer än 30 m³ vatten per år ska varje stugägare debiteras 200 SEK/m³ för att täcka gemensamma kostnader kopplade till sopor, slitage m.m.
Denna intäkt uppskattas och tas med i budgeten för 2027."
Min fråga: Är det förenligt med svensk lag att samfällighetsföreningen avgör vad som är "normal" användning av ett fritidshus, samt inför en godtycklig avgift för att styra fastighetsägarnas beteende?
Det är inte en korrekt slutsats.H Helena Lundberg skrev:
En årsstämma kan absolut lyfta en fråga och fatta ett beslut som inte tydligt går emot stadgarna men som likväl är olagligt.
Se den här tråden exempelvis.
Nja, numera räcker det ju med att man följer processen i anläggningslagen så kan nya andelstal beslutas av stämma som kan godkännas av Lantmäteriet. Men det är ju enklare om styrelsen kommer överens med delägaren om nytt andelstal som sedan godkänns av Lantmäteriet.P Peter787 skrev:
Nja, snarare i anläggningsbeslutet och ändringar kräver en omförrättning.P Peter787 skrev:
Sorry, detta blr för mkt OT, jag ligger lågt nu.