M Matthies skrev:
Min egen research indikerar att 150 m3 kan anses vara en normal förbrukning för ett fritidshus (200 m3 för en villa).
Detta hänger nog till mycket stor del på hur många personer och vilken typ av personer hushållet består av, och betydligt mindre om det handlar om villa, lägenhet eller fritidshus.

Det kommer t.ex. att skilja sig mycket åt i vattenförbrukning mellan en pensionär och en person i yrkesaktiv ålder (givet att man inte jobbar hemifrån), av den enkla anledningen att pensionären går på toaletten hemma flera gånger om dagen, medan den yrkesaktive till stor del pissar och skiter på arbetsgivarens bekostnad. Att spola i toaletten är en av de stora vattenförbrukarna.

Sen har vi förstås ett par klassiker: tonåringar som duschar i evighet, och idioter som vattnar trädgården med kommunalt dricksvatten.

Så att definiera en "normalförbrukning" är egentligen en omöjlighet.

• Gilla
Matthies och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Att spola i toaletten är en av de stora vattenförbrukarna.
Nej det är helt försumbart jämfört med att vattna några tusen kvadratmeter gräsmatta en torr sommar.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är helt försumbart jämfört med att vattna några tusen kvadratmeter gräsmatta en torr sommar.
Att "vattna några tusen kvadratmeter gräsmatta en torr sommar" är knappast något som ens kan nämnas i samband med försök att definiera en normalförbrukning. Normalt funtade personer gör inte det, och torra somrar brukar det dessutom råda bevattningsförbud på många orter. Men i sak har du naturligtvis rätt i ditt konstaterande - ska vattningen ge någon effekt måste det till väldiga kvantiteter.

Däremot är spolning i toaletter en stor vattenförbrukare om man jämför med vad som går åt till matlagning, disk och tvätt samt enklare hygien (handtvätt). Dusch och (framför allt) bad i badkar är också stora vattenförbrukare. Men jag nämnde toalettspolning därför att det är något man kanske inte tänker på i första hand när det gäller vattenförbrukning. Det har gått upp för mig på allvar först sedan jag blev pensionär och villaboende.

• Gilla
Matthies
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Däremot är spolning i toaletter en stor vattenförbrukare om man jämför med vad som går åt till matlagning, disk och tvätt samt enklare hygien (handtvätt). Dusch och (framför allt) bad i badkar är också stora vattenförbrukare. Men jag nämnde toalettspolning därför att det är något man kanske inte tänker på i första hand när det gäller vattenförbrukning. Det har gått upp för mig på allvar först sedan jag blev pensionär och villaboende.
Nej, det är det inte.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ja överklaga eller om man är en av uthyrarna så är det kanske dags att gräva en enklare brunn för att sätta systemet fullständigt ur funktion och bara ta dricksvatten och till matlagning från det kommunala och ha en brunn på gården där allt annat spolvatten och bevattningsvatten till odlingar osv kan tas i från..

Finns ju andra länder där man inte spolar toaletten med dricksvatten så orkar man så vore det ju lagomt åt samfälligheten.. orkar man inte så räcker det ju med att folk tror att man gör det så är snart beslutet upprivet och dom kanske inser hur dåligt underbyggt det är att försöka basera användning på vattenförbrukning..

Eller bygga vatentankar som tar reda på allt regnvatten från alla tak och sen använder det till allt som inte kräver dricksvatten kvalitet..

Enklare brunn eller rörspetsbrunn är ju också en lösning beroende på mark förhållanden.. eller sätta ner en hempulad variant och få folk att tro att man nu har egen brunn 😇
Om du har egen brunn och är kopplad till kommunalt VA krävs det ofta en avloppsvattenmätare eller en undermätare på vattenledningen för att du ska debiteras för rätt mängd avloppsvatten. Detta då det normalt antas vara samma mängd åt båda hållen när du har kommunalt VA.

• Gilla
sven.h och 1 till
  • Laddar…
M Matthies skrev:
Hej!

Jag äger ett fritidshus på en egen fastighet som tillsammans med ett 50-tal andra fritidshus är anslutna till en samfällighet.

Samfälligheten förvaltar VA, väg, soprum, etc.

Vi är anslutna till kommunalt vatten och avlopp. Alla medlemmar har egna vattenmätare.

Vissa fastighetsägare har valt att hyra ut sina stugor till turister, vilket orsakat störningar för andra medlemmar i samfälligheten.

För att motverka uthyrning har samfällighetens medlemmar röstat för att införa en straffavgift om 200kr (ovanpå den vanliga vattenkostnaden) per m3 vatten en medlem konsumerar, utöver en grundkonsumtion på 30 m3/år.

En stugägare som exempelvis konsumerar 50 m3 vatten under ett år skulle således beläggas med en extra straffavgift på 4 000 kr.

Såhär beskrivs avgiften i protokollet från medlemsmötet:

"Information om styrelsens förslag till extra kostnadstäckning för större användning av stugorna, oavsett orsak

Å styrelsens vägnar presenterades ett förslag om extra kostnadstäckning för alla som använder stugorna utöver vad som förväntas vara normal användning. Styrelsen anser att vattenförbrukning är den bästa indikatorn på total belastning på området i form av produktion av sopor, slitage på vägar m.m.

Sedan samfällighetens etablering har styrelsen definierat normal vattenförbrukning till upp till 30 m³ per år.

Styrelsen presenterade ett förslag om att tilläggsfakturera varje ägare som använder stugorna mer än ”normalt” med ett belopp kopplat till vattenförbrukning utöver ”normalen”.

Efter diskussioner kring detta fattade medlemsmötet följande:

Beslut: För de stugägare som förbrukar mer än 30 m³ vatten per år ska varje stugägare debiteras 200 SEK/m³ för att täcka gemensamma kostnader kopplade till sopor, slitage m.m.

Denna intäkt uppskattas och tas med i budgeten för 2027.
"

Min fråga: Är det förenligt med svensk lag att samfällighetsföreningen avgör vad som är "normal" användning av ett fritidshus, samt inför en godtycklig avgift för att styra fastighetsägarnas beteende?
31 paragraf i vattentjänstlagen säger väl det mesta om det här?

GlennB GlennB skrev:
Är det bara jag som undrar var föreningen tänkte göra av alla pengar dom olagligen driver in på detta sättet ? Lägga på hög ?
Och på vilket sätt denna ockertaxa ska minska störningarna?

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
P Pecka Langer skrev:
Och på vilket sätt denna ockertaxa ska minska störningarna?
Verkligen, är inte bara det juridiska som är konstigt här utan hela tankegången.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Screenshot_20260514-065424.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag jobbade hemifrån igår, så det blev en del toabesök. Det är ändå duschen som kostar absolut mest.

L LeffeA1 skrev:
31 paragraf i vattentjänstlagen säger väl det mesta om det här?
Det är väl inte kommunen som bestraffar överkonsumtionen?

useless useless skrev:
Det är väl inte kommunen som bestraffar överkonsumtionen?
Nej, men det gäller samfälligheter och fastighetsägare också.

M Matthies skrev:
Hej!

Jag äger ett fritidshus på en egen fastighet som tillsammans med ett 50-tal andra fritidshus är anslutna till en samfällighet.

Samfälligheten förvaltar VA, väg, soprum, etc.

Vi är anslutna till kommunalt vatten och avlopp. Alla medlemmar har egna vattenmätare.

Vissa fastighetsägare har valt att hyra ut sina stugor till turister, vilket orsakat störningar för andra medlemmar i samfälligheten.

För att motverka uthyrning har samfällighetens medlemmar röstat för att införa en straffavgift om 200kr (ovanpå den vanliga vattenkostnaden) per m3 vatten en medlem konsumerar, utöver en grundkonsumtion på 30 m3/år.

En stugägare som exempelvis konsumerar 50 m3 vatten under ett år skulle således beläggas med en extra straffavgift på 4 000 kr.

Såhär beskrivs avgiften i protokollet från medlemsmötet:

"Information om styrelsens förslag till extra kostnadstäckning för större användning av stugorna, oavsett orsak

Å styrelsens vägnar presenterades ett förslag om extra kostnadstäckning för alla som använder stugorna utöver vad som förväntas vara normal användning. Styrelsen anser att vattenförbrukning är den bästa indikatorn på total belastning på området i form av produktion av sopor, slitage på vägar m.m.

Sedan samfällighetens etablering har styrelsen definierat normal vattenförbrukning till upp till 30 m³ per år.

Styrelsen presenterade ett förslag om att tilläggsfakturera varje ägare som använder stugorna mer än ”normalt” med ett belopp kopplat till vattenförbrukning utöver ”normalen”.

Efter diskussioner kring detta fattade medlemsmötet följande:

Beslut: För de stugägare som förbrukar mer än 30 m³ vatten per år ska varje stugägare debiteras 200 SEK/m³ för att täcka gemensamma kostnader kopplade till sopor, slitage m.m.

Denna intäkt uppskattas och tas med i budgeten för 2027.
"

Min fråga: Är det förenligt med svensk lag att samfällighetsföreningen avgör vad som är "normal" användning av ett fritidshus, samt inför en godtycklig avgift för att styra fastighetsägarnas beteende?
En samfällighet får inte frångå vad anläggningsbeslutet anger. Själv gjort en klandran till mmd då styrelsen i vår samfällighet skulle lägga hembud på en av stugorna som var till salu. Jag vann målet och beslutet ogiltigförklarades. Kostar 2900 att göra en klandran. Ofta okunnigt folk som sitter i styrelser och tror de kan göra som de vill.

• Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Utöver @Claes Sörmlands utmärkta förslag på domstolsanmälan tycker jag att man bör ta det här lite mjukare. Alltså kontakta styrelseordföranden och meddela att stämman fattat ett beslut den inte haft mandat att fatta och att detta kommer innebära att man inte kan debitera medlemsavgifter på ett giltigt sätt förrän ett korrekt beslut fattas.

Det faller säkert inte i god jord om det är styrelseledamöter som drivit frågan, men ju förr de får veta att samfälligheten inte är ett kontrollorgan för hur folk brukar sina fastigheter, desto bättre. Och även om det här inte tas emot väl är det nog mer välkommet än den stämningsansökan till domstol som kommer därefter.

• Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M Matthies skrev:
Alla medlemmar skickar in sin mätarställning en gång om året till samfälligheten. Kostnaden för vattenförbrukningen hamnar sedan på samma faktura som avgiften till samfällighetsföreningen.

Varför det fungerar på detta vis kan jag inte svara på, det är inget jag haft anledning att ifrågasätta. Eventuellt har det något att göra med att VA-infrastrukturen inom samfälligheten ägs av föreningen. Detta är före min tid.
Haha då är det ju jättelätt! Jag hade bara skickat in en lägre förbrukning. Ljug.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
M Matthies skrev:
Alla medlemmar skickar in sin mätarställning en gång om året till samfälligheten. Kostnaden för vattenförbrukningen hamnar sedan på samma faktura som avgiften till samfällighetsföreningen.

Varför det fungerar på detta vis kan jag inte svara på, det är inget jag haft anledning att ifrågasätta. Eventuellt har det något att göra med att VA-infrastrukturen inom samfälligheten ägs av föreningen. Detta är före min tid.
Det verkar vara så att samfälligheten har vattenabonemanget och sedan debiterar varje fastighet efter sin förbrukning, så ni har inte egna abonemang. samfälligheten har någon gång bildats, är den formellt bildat så finns stadgarna registrerade hos lantmäteriet. där kan man börja, för att se om den nya regeln bryter mot stadgarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.