bobas bobas skrev:
Vägen ägs av samfälligheten och de kan då besluta vilka som får använda den och under vilka former. Gästerna kan få ta en promenad om samfälligheten så bestämmer.
Nej det får samfällighetren inte göra. De fastigheter som är med i samfälligheten får använda vägen för alla normala ärenden/transporter till fastigheten. Att ta emot gäster är en normal användning av sin fastighet.

Det som samfälligheten kan förbjuda är om helt utomstående vill besöka ex. ett naturområde eller en strand osv. Men om man tar emot bidrag för underhåll av vägen, så får man inte hindra någon ffrån att använda vägen.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Det som samfälligheten kan förbjuda är om helt utomstående vill besöka ex. ett naturområde eller en strand osv. Men om man tar emot bidrag för underhåll av vägen, så får man inte hindra någon ffrån att använda vägen.
Kan de? Allemansrätten trumfar nog samfällighetens åsikter i det fallet. Någon tomt/hemfridszon lär det ju knappast vara.

• Gilla
Nisken
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Allemansrätten trumfar nog samfällighetens åsikter i det fallet.
Motortrafik, vilket jag tolkar är det @bobas syftar på, omfattas inte av allemansrätten. Däremot har naturligtvis fastighetsägaren inom samfälligheten rätt till normal användning av vägen och i det ingår att ta emot bilburna besökare.

• Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Motortrafik, vilket jag tolkar är det @bobas syftar på, omfattas inte av allemansrätten. Däremot har naturligtvis fastighetsägaren inom samfälligheten rätt till normal användning av vägen och i det ingår att ta emot bilburna besökare.
Rätt. Jag feltolkade inlägget jag citerade.

Fundering, kan en samfällighet gemensamt besluta om att göra samfälligheten (eller delar av den) motortrafikfri?
Det ser man ju rätt ofta, att det sitter uppe skyltar med motortrafik förbjuden när man passerat förbi garagelängorna eller liknande, men kan de verkligen besluta om det?

Det var väl en tråd för något år sedan om någon som anlade parkering på sin lilla tomtbit utanför ytterdörren och då körde bilen in dit istället för till parkeringsytan vid infarten till området...

tveksamt tveksamt skrev:
Fundering, kan en samfällighet gemensamt besluta om att göra samfälligheten (eller delar av den) motortrafikfri?
Det ser man ju rätt ofta, att det sitter uppe skyltar med motortrafik förbjuden när man passerat förbi garagelängorna eller liknande, men kan de verkligen besluta om det?

Det var väl en tråd för något år sedan om någon som anlade parkering på sin lilla tomtbit utanför ytterdörren och då körde bilen in dit istället för till parkeringsytan vid infarten till området...
Vägen kan vara bilfri från början. Men man kan inte i efterhand avskaffa vägar som täcka av lantmäteriets anläggningsbeslut. Det bör då behövas en ny (dyr) förrättning.

Men är alla med på det så kan man ju göra det tills någon klagar.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det var väl en tråd för något år sedan om någon som anlade parkering på sin lilla tomtbit utanför ytterdörren
Kan det vara denna tvåmånadersgoding du tänker på?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vägen kan vara bilfri från början. Men man kan inte i efterhand avskaffa vägar som täcka av lantmäteriets anläggningsbeslut. Det bör då behövas en ny (dyr) förrättning.

Men är alla med på det så kan man ju göra det tills någon klagar.
Skriver man alltså i ett anläggningabeslut att en (viss del av en) väg/samfällighet ska vara fri från motortrafik?

Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Skriver man alltså i ett anläggningabeslut att en (viss del av en) väg/samfällighet ska vara fri från motortrafik?
Ja, det brukar finnas en bilaga BE, beskrivning som anger hur vägarna ligger. Om de inte ännu är byggda så brukar projekteringshandlingar som anger detaljer hur de ska utföras. Om det rör sig om befintliga vägar så står det oftast bara det, "befintliga vägar". I det senare fallet fryses förvaltningen till vägarnas befintliga utförande vid förrättningen.

Om samfällighetsföreningen får stänga av motortrafik anges detta normalt separat. T ex att en väg får stängas av tillfälligt för tung trafik när den inte bär p g a tjällossningen eller våt väderlek.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Ja, jösses....
Vad är det Ni om råkar om?

30 000 eller 300 kr per år?

Orkade bara inte läsa hela tråden.

Gräv en egen brunn om kassan sinar.
Om man låter idioter styra världen blir den sämre. Lite i taget.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Haha då är det ju jättelätt! Jag hade bara skickat in en lägre förbrukning. Ljug.
Enklast är att bara betala den vanliga vattenavgiften.
Det är fult att ljuga.

Urbota
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi delar förståelse men till detta finns ju en allmän föreningstradition hur man ska göra s a s. Och det är nog vanligt att det finns stadgeskrivningar även i samfällighetsföreningar om krav på redovisning och framläggande av någon form av bokslut/årsredovisning.

Även om formerna inte ges så listas i alla fall redovisningskrav av föreningens räkenskaper för styrelsen i Lantmäteriets normalstadgar för samfällighetsföreningar:

[bild]

Jag undrar om man kan se en kassabok som acceptabelt 2026 för en samfällighetsförening. Jag gillar tanken, typ ett Excelblad eller en textfil så är det bra med det.

Finns inte annan lagstiftning som styrs formerna?
Kör i kassabok du. Och fjäderpenna… 🫣😄 Lagstiftning är i grunden normgivning och det det finns andra former av normgivning som inte är lagstiftning. Inom redovisningen är Bokföringsnämndens allmänna råd ett exempel på en sådan och följer man inte deras anvisningar så följer man inte god redovisningssed. Men så länge man inte är bokföringsskyldig enligt lag så får man i princip göra ”vad fan man vill”: lagstiftningen gäller för bara för dem som måste föra bok. Samtidigt har man inom redovisningen funderat ganska jättemycket på hur man beskriver ett företags verksamhet i siffor så att bilden blir rättvisande och så enkel som möjligt. Det är oklokt att inte använda den kunskapen. Vad jag definitivt avråder från är bokföring i system som kan ändras i efterhand utan att det framgår att dessa ändringar har gjorts. Jag tänker då främst på Excel som på sin höjd duger åt egenföretagare men i inte för förtroendevalda. Papper och bläckpenna eller ett lätthanterligt ekonomisystem med tvingande ocr och automatiskt avprickning så man slipper träla manuellt med kundreskontra, i synnerhet om man har många medlemmar och/eller fakturerar ofta. Och så få konton som möjligt, men gärna resultatenheter, kostnadsställen eller projekt så att man kan göra relevanta analyser direkt från ekonomisystemet. Om man inte använder dessa dimensioner i redovisningen i en större förening med flera anläggningsdelar och större projekt kommer kontoplanen med tiden garanterat bli något som har stora likheter med Frankensteins monster.

/Urbota

Urbota Urbota skrev:
men gärna resultatenheter, kostnadsställen eller projekt så att man kan göra relevanta analyser direkt från ekonomisystemet.
Med tanke på hur ofta även organisationer som borde ha kompetensen sätter krokben för sig själv med alltför komplicerade objekplaner, har jag svårt att tro att speciellt många "normal samfälligheter" tjänar på en komplex redovisningsmodell. Jag tror att man i de flesta fall vinner på att hålla det enkelt I denna typ av föreningar.

• Gilla
Urbota och 3 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar om man kan se en kassabok som acceptabelt 2026 för en samfällighetsförening. Jag gillar tanken, typ ett Excelblad eller en textfil så är det bra med det.
Så gör vi, ungefär. Visserligen inte en samfällighetsförening, utan en en liten informell vägförening, bildad utan Lantmäteriets inblandning.

P
D DanielSt81 skrev:
Om vissa använder sin stuga mer än andra så får föreningen besluta om en högre avgift för underhåll, väg eller liknande för dom.
Samfällighetsföreningen får inte lägga sig i hur fastighetsägare som är medlemmar i föreningen använder sin stuga/hus. Inte mer än någon annan får göra, åtminstone.
Samfällighetsföreningen kan dock få lägga sig i hur fastighetsägare som är medlemmar i föreningen använder den gemensamma vägen.

• Gilla
Urbota och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.