51 029 läst ·
348 svar
51k läst
348 svar
Samfälligheten har infört straffavgift för vatten. Är det lagligt?
Jag inser nu att det rimligen har med anläggningsbeslutet att göra. Är det en ren vidareförmedling av kostnaden får föreningen så klart inte ta någon slags mellanskillnad.B bakterie skrev:Men finns det något som förbjuder att brukningsavgiften är progressiv? Eller anses det underförstått att den är linjär?
Jag kom att tänka på denna tråd när jag hörde på radion i morse att någon kommun inför progressivt pris på vatten för att motverka vattenbrist i sommar. Om detta är ok för en kommun, varför skulle det inte vara det för en samfällighet?
Det är vad våra domstolar kan pröva, men man måste vara medveten om risken att få stå för notan OM man förlorar.B bakterie skrev:Men finns det något som förbjuder att brukningsavgiften är progressiv? Eller anses det underförstått att den är linjär?
Jag kom att tänka på denna tråd när jag hörde på radion i morse att någon kommun inför progressivt pris på vatten för att motverka vattenbrist i sommar. Om detta är ok för en kommun, varför skulle det inte vara det för en samfällighet?
Om Lantmäteriet beslutar att den ska vara progressiv och för in det i anläggningsbeslutet så gäller det. Men det är knappast förenligt med anläggningslagen att förrättningslantmätaren hittar på godtyckliga fördelningsnycklar för löpande förbrukningskostnader som inte direkt följer förbrukningen. Så det lär knappast förekomma sådana anläggningsbeslut.B bakterie skrev:
En kommun fattar ju beslut enligt lagen om allmänna vattentjänste (LAV) i form av en VA-taxa. Kravet är att taxan ska vara skälig och rättvis. Om en kommun beslutar om en progressiv taxa så har den bedömt att det är skäligt och rättvist. Den som inte håller med i VA-kollektivet kan överklaga beslutet till MMD så prövas detta. Jag hoppas någon överklagar första gången en kommun försöker med detta så att det klargörs om det verkligen är skäligt och rättvist.B bakterie skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Man kan fatta beslut om att alla måste bära en röd mössa på sig alla måndagar om man vill, men det betyder inte att det är korrekt.N Nisken skrev:
Eller med risk att föreningen får betala om de förlorar målet?N Nisken skrev:
Jag tror det är möjligt, men inte troligt. Tvärtom tror jag det är betydligt troligare att föreningen får en extrakostnad, helt i onödan.N Nisken skrev:
ok, så det blir någon form av chicken-race, där föreningen försöker bluffa igenom ett beslut med "vågar du utmana oss i domstol"? Ungefär som när oseriösa företag skrämmer folk att betala räkningar med hot om inkasso?N Nisken skrev:
Samfälligheten äger ju varken vattennätet och ledningar eller ansvarar för vattentillgången. Därmed finns det ingen rättighet för en samfällighet/förening att göra vinst på något som vattenförbrukning.B bakterie skrev:Men finns det något som förbjuder att brukningsavgiften är progressiv? Eller anses det underförstått att den är linjär?
Däremot så är det vattenleverantör och nätägare som behöver pengar för att underhålla och förnya ledningar med tiden. Inget av detta ligger i föreningens ansvar.
Uppstår vattenbrist så kan väl kommunen/leverantören försöka styra det genom priser. Lite liknande effektavgift för el. Dock så gäller dessa priser då för alla och det från första m3. Meningen är ju i så fall att alla minimerar sin förbrukning och inte vissa blir straffade. Annars skulle man kunna säga jag kan låta 20 m3 rinna ner i avloppet för att jag har 30 m3 till ett lågt pris. Då minskar man inte på onödig förbrukning.
Den samfällighet som bara täcker in kommunens fakturering för VA får snart ekonomiskt underskott på drift och underhåll. Hur ska underhållet betalas? T.ex en vattenläcka. Någon form av buffert behöver byggas upp för att klara framtida underhåll. Den kostnaden får inte skjutas fram helt på framtida ägare.Claes Sörmland skrev:
Så här skriver Lantmäteriet i sin Handbok AL om brukningsavgifter som beslutas vid förrättning:
Brukningsavgifter
Efter lämplighetsprövning i det enskilda fallet kan LM avgöra om driftskostnaderna i första hand ska fördelas genom avgifter, dvs. efter det faktiska utnyttjandet av anläggningen. Grunderna för beräkning av sådana avgifter ska fastställas vid förrättningen.
LM bör alltid undersöka om det finns förutsättningar för att använda denna metod, eftersom den har fördelar ur rättvisesynpunkt (prop. 1973:160 s. 216 ö). Eftersom en mätning av brukandet innebär särskilda kostnader för samfällighetsföreningen bör ett avgiftssystem inte införas om det endast är
små kostnader som ska fördelas.
Ett beslut om uttagande av avgifter är i princip bindande för delägarna. Om det har inträtt ändrade förhållanden eller har framkommit ett klart behov av omprövning, t.ex. att avgifter lämpligen inte längre bör tas ut eller att de bör bestämmas efter andra grunder, kan saken prövas vid ny förrättning enligt 35 § eller ändras en genom överenskommelse enligt 43 § (prop. 1973:160 s. 216 x och prop. 1988/89:77 s. 75).
[länk]
Det finns således ingen möjlighet att ändra på ett sådant beslut genom att t ex bifalla en motion på en stämma. Frågan ska inte ens behandlas på stämma. Säger anläggningsbeslutet att VA ska betalas genom vidarefakturering av VA-avgifter till brukaren så är det detta som gäller och det som styrelsen ska genomföra.
Hela VA nätet inom samfälligheten måste bekostas och underhållas av samfälligheten själv. Man kan såklart lägga allt på en högre fast årsavgift. Leverantören av vattnet kanske sätter ett maxtak på levererad mängd. Hur gör man då.? Styrelsen måste lösa dessa problem. Ett anläggningsbeslut kan vara 50-100 år gammalt och man kan inte ha en ny förrättning för allt som dyker upp och alla förändringar över tiden. Annars blir det som med tågen dom slutar komma i tid pga av bristande underhåll. Det är alltid roligt att bygga nytt men mindre roligt och väldigt kostsamt med allt underhåll. Och kostnaden skall tas ut på något sätt.
Eventuella underskott t ex p g a vattenläcka betalas genom uttaxering enligt andelstalen för drift.B BSA In skrev:Den samfällighet som bara täcker in kommunens fakturering för VA får snart ekonomiskt underskott på drift och underhåll. Hur ska underhållet betalas? T.ex en vattenläcka. Någon form av buffert behöver byggas upp för att klara framtida underhåll. Den kostnaden får inte skjutas fram helt på framtida ägare.
Om hela anläggningen förstörs och behöver återuppbyggas betalas det genom uttaxering enligt andelstalen för utförande.
Ja, det måste man göra. Om man inte kan få bidrag så uttaxeras kostnaden för underhållet av gemensamhetsanläggningen.B BSA In skrev:
Är detta verkligen något som sker ute i landet? Jag antar att föreningen får ansöka om en omprövningen av gemensamhetsanläggningen hos Lantmäteriet om kommunen plötsligt inför regler om en max levererad vattenvolym per viss period. Då avgör Lantmäteriet hur detta ska lösas.B BSA In skrev:
Men för stora saker förväntas man ompröva gemensamhetsanläggningen.B BSA In skrev:
Kostnaden för underhåll betalas av delägarna.B BSA In skrev:
Det är väl VA-bolaget som gör det, vilket jag tycker är rimligt, särskilt nu när det är brist på vatten i vissa områden.pacman42 skrev:
Att en samfällighet skulle göra det för att bötfälla folk som använder sin egen fastighet på ett fullt lagligt sätt bara för att en del grannar har åsikter om det är ju helt kocko.
Men man diskuterar väl inte att VA-bolaget ska ta ut högre avgifter av storförbrukare för att bekosta sophämtning och slitaget på kommunens vägar?pacman42 skrev:
Det håller jag med om.G gaidin skrev:Det är väl VA-bolaget som gör det, vilket jag tycker är rimligt, särskilt nu när det är brist på vatten i vissa områden.
Att en samfällighet skulle göra det för att bötfälla folk som använder sin egen fastighet på ett fullt lagligt sätt bara för att en del grannar har åsikter om det är ju helt kocko.
Här är radioinslaget som nämnts:
Vattnet kan bli dyrare för storförbrukare i Skåne
Vattnet kan bli dyrare för storförbrukare i Skåne
- Mitt i det ansträngda vattenläget i Skåne vill en av landets största VA-organisationer testa en ny prismodell för vattnet för hushållen och öka deras medvetenhet.
- ”Jag tror vi inte har något val egentligen därför så som vi har det nu, så kan vi inte fortsätta”, säger Karin van der Salm, förbundsdirektör för VA Syd.
- Inget beslut är ännu taget men ett av alternativen är att vattnet ska kosta mindre upp till en viss mängd liter och sedan bli dyrare, för att minska förbrukningen.