23 405 läst ·
121 svar
23k läst
121 svar
Samboförhållande: Ena parten vill lösa HELA lånet. Ska vi ha skuldebrev?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Det är än en gång inte jag som påstår att en orättvisa sker, jag påstår att den inte sker mer än i sällsynta fall ( just därför jag skrev "inte genomgående" )thomasx skrev:
Normalt sett är det den som påstår att något sker som ska bevisa det.
Det är kvalificerat skitsnack!SueCia skrev:Det är ett faktum att kvinnor VÄLJER yrken med lägre löner. Man kan inte säga att "kvinnors löner ligger efter männens" om man jämför två olika yrken/titlar. En kvinlig elektriker tjänar lika mycket som en manlig i samma företag, däremot kan hon välja att vara hemma mer med barn, än en gång handlar det om ett aktivt val kvinnor gör i större utsträckning än män.
Då är det isåfall bättre att säga att kvinnor än idag väljer bort pengar för ungänge med barn, det är inte konstigt att de då också tjänar mindre pengar genom livet.
Det är snarare så att traditionella kvinnoyrken är lägre betalda än jämförbara traditionellt manliga yrken. Och med jämförbara menar jag liknande utbildning, lika stor del ansvar etc. Bästa sättet att som kvinna få lika hög lön som en man är att göra ett dubbelt så bra arbete, men att inte låtsas om det eftersom männen då känner sig hotade (tro mig jag vet, vad jag talar om)... Som kvinna är det inte heller helt lätt att bli en i gänget på ett bygge t.ex, lika lite som det kan vara för en man på en förskola eller inom sjukvården.
Därför skulle jag önska att fler kvinnor valde mer traditionellt manliga yrken, och att fler män valde traditionellt kvinliga yrken - det blir vanligen bäst om man har en hyfsat jämn könsfördelning på en arbetsplats, men nu var det ju inte detta diskussionen skulle handla om.
Och igen, orden är generellt, medelvärde, etc, dvs om man räknat samman hur det ser ut för många individer kan man se ett mönster. När man tittar på individnivå är det en helt annan sak.
Måste dock erkänna att jag finner resonemanget skrämmande, liksom bristen på insikt. "Att kvinnor har lägre löner beror bara på dem, de får skylla sig själv"-resonemanget trodde jag var övergivet och begravt för flera år sedan...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Kvalificerat skitsnack o sen skriver du nästan samma sak som jag gjorde. Intressant resonemang. Att yrket är traditionellt kvinligt tar ju inte bort faktumet att kvinnor väljer att jobba med det och att det är låglöneyrken. Jag har aldrig stött på en tjej som får mindre betalt än sina manliga kollegor. Vare sig det är ssk, usk, hantverkare eller liknande.KristinaRT skrev:Det är kvalificerat skitsnack!
Det är snarare så att traditionella kvinnoyrken är lägre betalda än jämförbara traditionellt manliga yrken. Och med jämförbara menar jag liknande utbildning, lika stor del ansvar etc. Bästa sättet att som kvinna få lika hög lön som en man är att göra ett dubbelt så bra arbete, men att inte låtsas om det eftersom männen då känner sig hotade (tro mig jag vet, vad jag talar om)... Som kvinna är det inte heller helt lätt att bli en i gänget på ett bygge t.ex, lika lite som det kan vara för en man på en förskola eller inom sjukvården.
Därför skulle jag önska att fler kvinnor valde mer traditionellt manliga yrken, och att fler män valde traditionellt kvinliga yrken - det blir vanligen bäst om man har en hyfsat jämn könsfördelning på en arbetsplats, men nu var det ju inte detta diskussionen skulle handla om.
Och igen, orden är generellt, medelvärde, etc, dvs om man räknat samman hur det ser ut för många individer kan man se ett mönster. När man tittar på individnivå är det en helt annan sak.
Måste dock erkänna att jag finner resonemanget skrämmande, liksom bristen på insikt. "Att kvinnor har lägre löner beror bara på dem, de får skylla sig själv"-resonemanget trodde jag var övergivet och begravt för flera år sedan...
Dessutom finns det Inget som är så lätt som att bli del av gänget som kvinna på en byggarbetsplats.
Det är den typen av känslomässiga resonemang som tyvärr orsakat många människor mycket problem helt i onödan. Folk som avstått från att skriva äktenskapsförord eller liknande, och sen drabbas av negativa ekonomiska konsekvenser på grund av det.Asson skrev:
Jag kan verkligen inte förstå folks ovilja till att skriva på ett papper som bara är tänkt att skydda mot orättvisa konsekvenser vid en olycklig händelse. Är ni också emot att försäkra era barn?
Vem har sagt något om att vara rädd för att bli lurad under förhållandet? Om jag skulle låna ut en större summa pengar till en nära vän så skulle jag definitivt vilja ha papper på det. Skulle du då säga "Så du tror att din vän kommer lura dig? Aj aj aj, den där vänskapen kommer inte hålla länge!"??
Det handlar inte om tillit. Det handlar om att skydda sig mot vissa oförutsägbara händelser i framtiden. Vad är man då för en vän eller partner om man nekar den andre det, och kommer med anklagerser om att hen inte litar på en?
Hur kan du ha sådan total koll på alla de tusentals män som är kollegor till alla de tjejer som du ändå måste ha stött på i ditt liv? Hur kan du ens ha koll på alla de kvinnornas löner?SueCia skrev:Kvalificerat skitsnack o sen skriver du nästan samma sak som jag gjorde. Intressant resonemang. Att yrket är traditionellt kvinligt tar ju inte bort faktumet att kvinnor väljer att jobba med det och att det är låglöneyrken. Jag har aldrig stött på en tjej som får mindre betalt än sina manliga kollegor. Vare sig det är ssk, usk, hantverkare eller liknande.
Dessutom finns det Inget som är så lätt som att bli del av gänget som kvinna på en byggarbetsplats.
Så du menar att en kvinna som är sambo med en man med högre lön skulle ha det bättre som ensamstående?KristinaRT skrev:
Åter igen förstår jag ingenting. Det det här måste väl vara ett betydligt sämre scenario för en kvinna:
Att vara sambo med en arbetslös man med stora skulder, ha barn och ha tagit det mesta av föräldraledigheten och dessutom ha delad ekonomi.
Hur kan det faktum att ens sambo tjänar mer, vara en nackdel?
Jag håller inte med dig, gott så.jimih skrev:Det är den typen av känslomässiga resonemang som tyvärr orsakat många människor mycket problem helt i onödan. Folk som avstått från att skriva äktenskapsförord eller liknande, och sen drabbas av negativa ekonomiska konsekvenser på grund av det.
Jag kan verkligen inte förstå folks ovilja till att skriva på ett papper som bara är tänkt att skydda mot orättvisa konsekvenser vid en olycklig händelse. Är ni också emot att försäkra era barn?
Vem har sagt något om att vara rädd för att bli lurad under förhållandet? Om jag skulle låna ut en större summa pengar till en nära vän så skulle jag definitivt vilja ha papper på det. Skulle du då säga "Så du tror att din vän kommer lura dig? Aj aj aj, den där vänskapen kommer inte hålla länge!"??
Det handlar inte om tillit. Det handlar om att skydda sig mot vissa oförutsägbara händelser i framtiden. Vad är man då för en vän eller partner om man nekar den andre det, och kommer med anklagerser om att hen inte litar på en?
Och ang att vara rädd för att bli lurad, ja jag ser det ofta. Parter som vägrar tar gemensamt ekonomiskt ansvar för tidigare barn, som ska dela allt 50/50, skriva papper inför separationen för att absolut inte förlora några pengar osv. Min erfarenhet är tyvärr att det här misstroendet sällan leder till något gott. Men det är klart, när separationen väl kommer ja då kan oftast mannen iaf glädja sig över att inte ha blivit blåst på pengar.
Alltså, ursäkta mig men för att använda ett populärt uttryck så är det mycket mansplaining just nu.SueCia skrev:
Jag jobbar som mekaniker på en industri och tjänar likvärdigt eller sämre än mina manliga kolleger. Dessutom har jag en adekvat yrkesutbildning, vilket arbetsgivaren säger sig efterfråga och som 99% av männen saknar, vilket väl rimligen borde göra min lön högre än många andras?
Att bli en i gänget som kvinna på en mansdominerad arbetsplats är verkligen inte det enklaste. Jag har varit ensam kvinna under många år på flera arbetsplatser, och du måste i princip alltid visa dig "värdig" och bevisa din kompetens innan du accepteras. Det är inte alltid det fungerar ändå, för vissa personer hör kvinnor helt enkelt inte hemma i såna miljöer - oavsett hur duktiga de är.
Det här är rejält OT, men om diskussionen tar den vägen i övrigt måste detta perspektiv också få komma fram.
Det är ingen hemlighet att det är dåligt betalt inom kvinnodominerade yrken. Och så länge de flesta kvinnor fortsätter att välja dessa yrken så kommer lönen att vara låg, eftersom arbetskraftstillgången är god. Kvinnorna måste börja rösta med fötterna och välja andra yrken!
Ang jämställdhet, kvinnor och yrkesval, plus mycket mer i de andra avsnitten:
Den norska dokumentären "Hjernevask"
https://www.youtube.com/watch?v=E577jhf25t4&list=PLd9_g7lAICxtlGbxh4_z8ik178o8CDPnv
Ang jämställdhet, kvinnor och yrkesval, plus mycket mer i de andra avsnitten:
Den norska dokumentären "Hjernevask"
https://www.youtube.com/watch?v=E577jhf25t4&list=PLd9_g7lAICxtlGbxh4_z8ik178o8CDPnv
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Att du har en bättre utbildning än dina kollegor bör ju inte automatiskt visa sig i lönekuvertet, beroende på vad du jobbar med givetvis. Som mekaniker på en industri är det mesta sånt som måste lära sig på plats. En person som är upplärd på industrin utan utbildning, men som efter 10 års erfarenhet är bättre på jobbet än en väl utbildad person som jobbat 3 år, då är ju han som jobbat 10 år värd mer lön. Dock brukar det inte fungera så utan efter ett par år så ligger mekanikerna på samma lön om inte någon fått en annan titel.Jumos skrev:Alltså, ursäkta mig men för att använda ett populärt uttryck så är det mycket mansplaining just nu.
Jag jobbar som mekaniker på en industri och tjänar likvärdigt eller sämre än mina manliga kolleger. Dessutom har jag en adekvat yrkesutbildning, vilket arbetsgivaren säger sig efterfråga och som 99% av männen saknar, vilket väl rimligen borde göra min lön högre än många andras?
Att bli en i gänget som kvinna på en mansdominerad arbetsplats är verkligen inte det enklaste. Jag har varit ensam kvinna under många år på flera arbetsplatser, och du måste i princip alltid visa dig "värdig" och bevisa din kompetens innan du accepteras. Det är inte alltid det fungerar ändå, för vissa personer hör kvinnor helt enkelt inte hemma i såna miljöer - oavsett hur duktiga de är.
Det här är rejält OT, men om diskussionen tar den vägen i övrigt måste detta perspektiv också få komma fram.
Det är främmande för mig det du beskriver om att det är svårt att bli en i gänget som kvinna, det är givetvis för jävligt att det sker. På alla arbetsplatser jag varit på (det är många genom åren) så har tjejer tagits emot med öppna armar och blir en i gänget dagen de kommer dit i princip.
Först av allt: att kvinnor tjänar mindre än män för samma jobb gör mig riktigt upprörd. Jag ser det på min frus arbetsplats och jag förstår inte alls varför. Det är ett yrke som kvinnor och män gör precis lika bra. Kanske är det till och med så att kvinnor gör det lite bättre.
För att återgå till trådens ursprung: Vad har ett förhållande för chans att klara sig om man inte vågar diskutera "obekväma" ämnen. Jag tycker att det verkar som att TS är väldigt mån om sin sambo och vill henne väl. Samtidigt vill han "skydda" det arv som kommer från sina föräldrar. Jag ser inget konstigt med det. Jag och min fru gjorde likadant när vi gifte oss. Vi skrev ett äktenskapsförord. Nu efter ca 12 år som gifta och med 2 gemensamma barn, funderar vi på att riva upp äktenskapsförordet. Om vi skulle gå skilda vägar är det viktigt för oss båda att den andra klarar sig och får det bra. Det måste alltså inte vara statiskt. Om TS och hans sambo vill något annat om några år så går det att riva eventuella avtal.
För att återgå till trådens ursprung: Vad har ett förhållande för chans att klara sig om man inte vågar diskutera "obekväma" ämnen. Jag tycker att det verkar som att TS är väldigt mån om sin sambo och vill henne väl. Samtidigt vill han "skydda" det arv som kommer från sina föräldrar. Jag ser inget konstigt med det. Jag och min fru gjorde likadant när vi gifte oss. Vi skrev ett äktenskapsförord. Nu efter ca 12 år som gifta och med 2 gemensamma barn, funderar vi på att riva upp äktenskapsförordet. Om vi skulle gå skilda vägar är det viktigt för oss båda att den andra klarar sig och får det bra. Det måste alltså inte vara statiskt. Om TS och hans sambo vill något annat om några år så går det att riva eventuella avtal.
Naturligtvis ska erfarenhet betala sig, men det är konstigt att de som blivit anställda flera år efter mig och inte har någon utbildning har samma lön som jag (det beror inte heller på att jag är kass på mitt jobb, chefen och kollegerna är nöjda och flera arbetsledare har försökt värva mig internt till deras avdelningar vid vakanser, vilket borde tala för att jag vet vad jag håller på med).
Vilken tur de kvinnorna har! Konstigt nog är erfarenheterna från kvinnor jag träffat genom åren mer lika mina än de du har. Troligen kommer det att förändras till det bättre ju mer uppblandade arbetsplatserna blir, men för oss som är "först" är det inte alltid så enkelt.
(Senast i torsdags stod det tre inhyrda arbetare på några meters avstånd och tittade och pekade när jag arbetade med en pump, jag hade lika gärna kunnat vara en apa på en enhjuling)
Vilken tur de kvinnorna har! Konstigt nog är erfarenheterna från kvinnor jag träffat genom åren mer lika mina än de du har. Troligen kommer det att förändras till det bättre ju mer uppblandade arbetsplatserna blir, men för oss som är "först" är det inte alltid så enkelt.
(Senast i torsdags stod det tre inhyrda arbetare på några meters avstånd och tittade och pekade när jag arbetade med en pump, jag hade lika gärna kunnat vara en apa på en enhjuling)
Mansplaining.Jumos skrev:
"(of a man) explain (something) to someone, typically a woman, in a manner regarded as condescending or patronizing."
Vilka här menar du varit nedlåtande i tonen, på det viset? Bara en stilla undran... För jag har sett och hört mansplaining vid flera tillfällen, men tycker mig inte ha sett det i denna tråd. Men jag kan ha missat något inlägg.
Din chef, eller vem det nu är du har lönesamtal med, borde kunna svara på det betydligt bättre än någon här. För jag kan bara anta att du använt detta faktum i dina lönesamtal, och jag kan även tycka (men inte anta) att du borde tagit upp med denne person att du anser att du får sämre lön än andra för samma jobb, om nu så är fallet.
För övrigt, det kan varit så att dina kollegor som tjänar mer än dig också var tuffare än dig i sina löneförhandlingar? Någon av dom kanske t.om mer eller mindre hotat om att sluta om hen inte får högre lön.
Om det verkligen inte finns några logiska förklaringar annat än att du får sämre lön pga att du är kvinna, så är det diskriminering, och olagligt, såvitt jag förstått det.
Det där är verkligen jättetråkigt, men förhoppningsvis något som blir bättre med tiden, och ju bättre blandning det blir på arbetsplatserna.Att bli en i gänget som kvinna på en mansdominerad arbetsplats är verkligen inte det enklaste. Jag har varit ensam kvinna under många år på flera arbetsplatser, och du måste i princip alltid visa dig "värdig" och bevisa din kompetens innan du accepteras. Det är inte alltid det fungerar ändå, för vissa personer hör kvinnor helt enkelt inte hemma i såna miljöer - oavsett hur duktiga de är.
Redigerat: