23 405 läst ·
121 svar
23k läst
121 svar
Samboförhållande: Ena parten vill lösa HELA lånet. Ska vi ha skuldebrev?
Sida 1 av 9
Jag och min sambo har ett litet problem - förvisso ett trevligt problem - men ett problem som jag behöver lite feedback på.
Vi är ca 30 år gamla och har delad ekonomi och trivs med det. Vi köpte vårt hus för ungefär 2.7 miljoner. Just nu uppgår lånet till 2.2 miljoner och det är ett rörligt lån. Med andra ord uppgår lånet till 1.1 miljoner per person.
Min far dog nyligen, han nådde inte ens pensionsåldern, och efterlämnade ett större arv till mig. Om jag vill skulle jag kunna lösa hela lånet omgående. Fördelen med detta behöver jag inte skriva många rader om. Hela räntekostnaden försvinner.
Eftersom vi ska fortfarande ha delad ekonomi måste vi lösa några praktiska saker. Den diskussionen vi har fört är att hon, istället för att vara skyldig banken 1.1 miljoner kr, blir skyldig mig den summan. Fördelen med detta är att hon slipper räntekostnaden till banken. I praktiken blir det att hon lånar räntefritt av mig. Hon har sagt att det känns lite konstigt att vara till skuld/amortera till sin sambo och jag kan till viss del hålla med. Men jag är av uppfattningen att även om man är helt förälskade i varandra så kan man aldrig veta hur framtiden kommer att bli. Kanske är det ett cyniskt tänkande, kanske inte. Och lånet kan sträcka sig över en väldigt lång tid. Egentligen är det inte lite pengar hon får - i praktiken - speciellt med tanke på den långsiktiga inflationen samt alternativkostnaden från andra investeringar.
Hursomhelst, hur kan man lägga upp detta?
Ett alternativ vi har tänkt på är att vi fortsätter stå som ägare till varsin halva av huset, men att vi (en jurist) upprättar ett skuldebrev där det står att hon är skyldig mig si och så mycket pengar och hur det ska/kan regleras.
Ett annat alternativ är att jag efter att ha löst lånet står som ägare till t.ex. 85% av huset och hon 15%. Därefter kan man successivt ändra på dessa procentenheter allteftersom hon betalar av skulden. Jag vet inte ens om detta alternativ är möjligt.
Har ni några tankar kring mina alternativ som jag har listat? Har ni andra förslag?
Vi är ca 30 år gamla och har delad ekonomi och trivs med det. Vi köpte vårt hus för ungefär 2.7 miljoner. Just nu uppgår lånet till 2.2 miljoner och det är ett rörligt lån. Med andra ord uppgår lånet till 1.1 miljoner per person.
Min far dog nyligen, han nådde inte ens pensionsåldern, och efterlämnade ett större arv till mig. Om jag vill skulle jag kunna lösa hela lånet omgående. Fördelen med detta behöver jag inte skriva många rader om. Hela räntekostnaden försvinner.
Eftersom vi ska fortfarande ha delad ekonomi måste vi lösa några praktiska saker. Den diskussionen vi har fört är att hon, istället för att vara skyldig banken 1.1 miljoner kr, blir skyldig mig den summan. Fördelen med detta är att hon slipper räntekostnaden till banken. I praktiken blir det att hon lånar räntefritt av mig. Hon har sagt att det känns lite konstigt att vara till skuld/amortera till sin sambo och jag kan till viss del hålla med. Men jag är av uppfattningen att även om man är helt förälskade i varandra så kan man aldrig veta hur framtiden kommer att bli. Kanske är det ett cyniskt tänkande, kanske inte. Och lånet kan sträcka sig över en väldigt lång tid. Egentligen är det inte lite pengar hon får - i praktiken - speciellt med tanke på den långsiktiga inflationen samt alternativkostnaden från andra investeringar.
Hursomhelst, hur kan man lägga upp detta?
Ett alternativ vi har tänkt på är att vi fortsätter stå som ägare till varsin halva av huset, men att vi (en jurist) upprättar ett skuldebrev där det står att hon är skyldig mig si och så mycket pengar och hur det ska/kan regleras.
Ett annat alternativ är att jag efter att ha löst lånet står som ägare till t.ex. 85% av huset och hon 15%. Därefter kan man successivt ändra på dessa procentenheter allteftersom hon betalar av skulden. Jag vet inte ens om detta alternativ är möjligt.
Har ni några tankar kring mina alternativ som jag har listat? Har ni andra förslag?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Gift dig med henne.
Huslånet ni har nu är med all sannolikhet ett gemensamt lån vilket innebär att ni är solidariskt ansvariga, dvs banken har rätt att kräva hela lånesumman från den av er som kan betala.
Även om ni reglerar ägandet av själva fastigheten till 85-15 men fortsätter att ha ett gemensamt lån så är båda lika betalningsansvariga. Vore jag din sambo skulle jag inte gå med på en sådan agandefördelning och samtidigt ha kvar lånet.
Personligen tror jag inte på lyckliga förhållanden där den ena parten äger så mycket mer än den andre. Det blir lätt en olycklig maktstruktur.
Även om ni reglerar ägandet av själva fastigheten till 85-15 men fortsätter att ha ett gemensamt lån så är båda lika betalningsansvariga. Vore jag din sambo skulle jag inte gå med på en sådan agandefördelning och samtidigt ha kvar lånet.
Personligen tror jag inte på lyckliga förhållanden där den ena parten äger så mycket mer än den andre. Det blir lätt en olycklig maktstruktur.
Redigerat:
Nu måste jag vara rätt cynisk av mig (men har rätt nyligen varit med om när det inte fungerade för all framtid och efter 10 år varav 8 som gifta helt plötsligt skulle gå skiljde vägar). Du har egentligen två olika alternativ, det ena är att ni skriver skuldebrev på den delen som motsvarar hennes del av lånet. Det andra är att din sambo säljer/skänker sin del av bostaden till dig mot att du tar över lånen så du blir ensam ägare (och därefter löser lånet).
Oavsett vilket spår du/ni väljer bör du ta hjälp av en jurist för att ordna alla papper. Hur man än vill så är det inte allting som varar för evigt och när man väl står där underlättar det om alla papper är iordning och man inte bara litat på att det löser sig. OM den dagen kommer så ångrar du dig gruvligt om inte pappren finns, skulle den dagen inte komma så är ingen skada skedd av att ha ordnat det ordentligt från början!
Oavsett vilket spår du/ni väljer bör du ta hjälp av en jurist för att ordna alla papper. Hur man än vill så är det inte allting som varar för evigt och när man väl står där underlättar det om alla papper är iordning och man inte bara litat på att det löser sig. OM den dagen kommer så ångrar du dig gruvligt om inte pappren finns, skulle den dagen inte komma så är ingen skada skedd av att ha ordnat det ordentligt från början!
Men tanken är att jag löser hela lånet. Det finns inget lån på huset överhuvudtaget efter det.Hemmakatten skrev:Huslånet ni har nu är med all sannolikhet ett gemensamt lån vilket innebär att ni är solidariskt ansvariga, dvs banken har rätt att kräva hela lånesumman från den av er som kan betala.
Tror inte på att hon ska betala dig, du kommer sitta i maktposition hela tiden och det stärker inte erat förhållande. Tror du att det ska va ni så gör som sagt ovan och gift er och betala av lånet med dina pengar.
Jag skulle nog hållt arvet utanför för att inte rubba balansen i förhållandet likaså skydda arvet som din far lämnat efter sig.
Lägg undan pengarna och glöm dom för ett tag.
Dom finns där som din trygghet om något skulle hända.
Giftermål är ett bra sätt att göra sig av med pengar om man har det som i ditt fall har en större förmögenhet.
Lägg undan pengarna och glöm dom för ett tag.
Dom finns där som din trygghet om något skulle hända.
Giftermål är ett bra sätt att göra sig av med pengar om man har det som i ditt fall har en större förmögenhet.
Redigerat:
Inga problem för en familjejurist att upprätta testamente & skuldebrev. Dock skulle jag aldrig lösa bort lånen helt då räntan är så pass låg. Försök ta reda på olika investeringar och överväg att tex betala av 50 % på investera 50% för att sedan delvis eller helt lösa lånet när räntan blir "dyr".
Menar du att alla människor i Sverige som amorterar inte har pengar över till privata nöjen? Notera att i och med "lånet" till mig, som är helt räntefritt, så innebär att hon blir skuldfri väldigt mycket snabbare än om vi hade behållit lånet hos banken. Jag vill också poängtera att hennes disponibla inkomst ökar - på ALLA sätt och vis - om jag löser hela lånet till banken.BirgitS skrev:
Mycket av det jag skriver kanske känns "kallt" eller väldigt juridiskt, men alla människor är inte skapta lika. Jag älskar min sambo men jag vill ändå ha delad ekonomi. Jag är inte främmande mot att skaffa gemensam ekonomi eller efterskänka hennes resterande skuld när vi är 50 eller 60 år gamla och har en massa barn tillsammans. Men just nu är vi unga och vi har inte heller några barn tillsamman (men vi planerar att skaffa). Praktiska överväganden, trots förälskelse, är väl bara förståndigt? Eller?
Anledningen till att jag skapade denna tråd var först och främst för att få kommentarer på hur vi på smidigaste sätt kan göra det jag har skrivit om och om andra på detta forum har varit i liknande situation.
Redigerat:
Jag har varit, är i samma situation, fast i din sambos läge, och ändå håller jag med dig fullständigt. Kalla även mig cynisk men jag slipper hellre betala banken en massa pengar varje månad. Jag känner inte det som att jag äger mindre av vår bostad för det. Vi löste det hela med ett skuldebrev på den summan som var min halva av kontantinsatsen. Om det känns konstigt att vara skyldig dig en del så fråga henne igen om några månader
Då är det nog mindre konstigt efter att ha sett sina pengar gå iväg till ingenting. Det känns garanterat konstigare att stå utan en mille om det spricker. Fråga mig, det känns inte ett dugg orättvist att ha ett brev sparat. Tack vare pengar som flödat in.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Jag är i samma sits som Jocke Best och håller med honom.
Skuldebrevet kommer att lösas om/när huset blir sålt, jag kommer dock amortera av till min sambo under tiden och detta skall då även dokumenteras.
Skuldebrevet kommer att lösas om/när huset blir sålt, jag kommer dock amortera av till min sambo under tiden och detta skall då även dokumenteras.
Redigerat:
Börja med att gifta er så ni skyddar varandra vid eventuellt dödsfall. Innan ni gifter er kan ni skapa ett äktenskapsförord med enskild egendom.
Är ni sambo och huset är köpt för gemensamt boende spelar det ingen roll hur stor del någon äger den andra har ändå rätt till hälften om man inte avtalat bort samboreglerna.
Är ni sambo och huset är köpt för gemensamt boende spelar det ingen roll hur stor del någon äger den andra har ändå rätt till hälften om man inte avtalat bort samboreglerna.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Vid dödsfall som sambos finns det försäkring på samma sätt som man är gift.
Enda som blir knepigt är om någon har barn sen innan vad gäller arv osv.
Enda som blir knepigt är om någon har barn sen innan vad gäller arv osv.
En lösning med ert skuldebrev är väl den bästa lösningen.
Men hade det varit jag och min sambo hade jag inte krävt någon amortering eller ränta utan skrivit att det ska återbetalas i sin helhet vid en försäljning av bostaden.
Edit: Jag hade absolut inte bundit upp hela arvet i bostaden.
Bostadsräntan är väldigt låg just nu och många investeringar ger bättre avkastning.
Men hade det varit jag och min sambo hade jag inte krävt någon amortering eller ränta utan skrivit att det ska återbetalas i sin helhet vid en försäljning av bostaden.
Edit: Jag hade absolut inte bundit upp hela arvet i bostaden.
Bostadsräntan är väldigt låg just nu och många investeringar ger bättre avkastning.
Redigerat: