27 157 läst ·
169 svar
27k läst
169 svar
Saltad faktura?
Du upplevs som väldigt arg och känslosam, låt inte dina känslor styra ditt handlade utan försök vara lugn och logisk. En bok jag skulle rekommendera dig som hade förändrat dit liv är "Drunkna inte i dina känslor" handlar om HSP(HighlySensitivePersonality) och hur man överkommer sådana synder.Lotta7671 skrev:
Men ja det fattar jag klart och tydligt! Jag förstår inte problemet.
Två timmar och sen per timme. Ja. Inget konstigt. Men då ska jag ändå bara betala för den tid som herrn varit här. Inte allt annat. Och definitivt inte hans misstag med kabeln.
Och diskussionen med kabelns längd hade jag innan elektrikern kom för att utföra beställt arbete. Han skulle alltså endast ha med sig rätt material och utföra det jobb som jag beställt. Sen lämnar han in tiden det tagit honom att utföra arbetet på till ekonomiavdelningen som utfärdar en faktura och skickar till oss.
Elektrikern har skrivit ned nio timmar utfört arbete och lämnat in till företagets ekonomiavdelning vilket skulle innebära att han var på plats mellan 8-17. Så var ej fallet. Totalt fem timmar var han på plats och jag kan godta det men även den timme han använde för att byta den felaktiga kabeln.
Jag har inte skrivit något annorlunda än tidigare utan skrivit samma saker hela tiden.
Jag blir mer och mer bekymrad för människor läsförståelse samt vilja att totalt feltolka eller tolka lite som man själv tycker. Och allra helst en tolkning som leder till att man kan klaga på andra människor.
5-6 h arbete kan aldrig bli 9!!!
Pausar/fikapaus ingår i arbetet (debiteras).E elmont skrev:Tiden du får betala är tiden från det att elektriker får en arbetsorder till att elektrikern lämnar in fakturaunderlaget, minus mat och fikaraster. Dom vill ju ha betalt för all nerlagd tid, gubben kostar ju hela tiden.
OM det är skäligt eller ej lämnar jag därhän då det är svårt att avgöra "på distans".
Rast är en eller flera obetalda raster om tillsammans en timme/dag och måste tas efter max 6 timmar.
Dessa får ej vara betalda. Dessa kan inte debiteras som arbetad tid. (Arbetstidslagen).
Arbetsgivaren är skyll dig att kontrollera att raster finns och används!
jag uppskattar inte att du tror dig ha rätten att förklara hur du upplever och tror att jag är som person. Du känner inte mig öht. Då ska du inte heller komma med en massa lösa antagande om min person baserat på några inlägg och svar i ett forum. Gör jag en massa antagande om dig som person baserat på dina inlägg? Har jag någon vinning av att göra det annat än att kanske vara rolig på din bekostnad?B Berrabus123 skrev:
Jag uppskattar om du håller dig till ämnet och om du känner att du har svårt att göra det eller om du faktiskt inte har något bra svar att komma med så tycker jag att du ska låta bli att skriva en kommentar. Det du anser dig tro om hur jag (eller någon annan för den delen) är som person kan du hålla för sig själv.
Hoppas du får en fortsatt trevlig söndag!
Hur gör du när du ska ha tag på en hantverkare?P Primusemma skrev:
Hoppas att du inte ringer.
Denne kan ju vara upptagen hos en kund
Du ringer väl inte på kvällar eftersom att då är ju arbetsdagen för hantisen slut
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Möjligen är detta ett försök att vara rolig men personligen tycker jag det är en intressant fråga.U Uffe A skrev:
Som personalansvarig för en grupp teknikkonsulter tvingades jag utdela en skriftlig varning till en konsult som tillbringade för mycket tid i telefon med personliga ärende men ändå fakturerade full dag.
Jag tycker faktisk detta även bör gälla hantverkare. Är samtalet åt nuvarande kund, inga problem. Rör samtalen annat och totaltiden blir lång, anser jag tiden inte är debiterar.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
På vår firma (en liten svagströmsfirma på liten ort) svarar vi inte i telefon när vi är hos kund. Om nu inte skolan/frita eller något annat skulle ringa på mitt privata nummer (dual-sim). Vi har en växel där kund då kan välja att bli uppringd senare, vilket vi gör vid första bästa tillfälle.Lars-Göran Lindström skrev:
Möjligen är detta ett försök att vara rolig men personligen tycker jag det är en intressant fråga.
Som personalansvarig för en grupp teknikkonsulter tvingades jag utdela en skriftlig varning till en konsult som tillbringade för mycket tid i telefon med personliga ärende men ändå fakturerade full dag.
Jag tycker faktisk detta även bör gälla hantverkare. Är samtalet åt nuvarande kund, inga problem. Rör samtalen annat och totaltiden blir lång, anser jag tiden inte är debiterar.
Inget försök att vara rolig, det var ett inlägg med ironiLars-Göran Lindström skrev:
Möjligen är detta ett försök att vara rolig men personligen tycker jag det är en intressant fråga.
Som personalansvarig för en grupp teknikkonsulter tvingades jag utdela en skriftlig varning till en konsult som tillbringade för mycket tid i telefon med personliga ärende men ändå fakturerade full dag.
Jag tycker faktisk detta även bör gälla hantverkare. Är samtalet åt nuvarande kund, inga problem. Rör samtalen annat och totaltiden blir lång, anser jag tiden inte är debiterar.
Många förväntar sig att man ska svara på första signalen och blir irriterade om så inte sker
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg