Maskintok skrev:
Nä jag försökte tyda din text.
som fd maskinsäljare så blir jag lite fundersam över dels offerten men sedan vad som menades med externa timpriset..

Eller skrev du inte detta?

Hur tolkar du det? Om du är fd maskinförsäljare så tänker jag att du är van vid offerter. Du bör då kunna förstå denna offert som säger att om arbetet tar längre tid än de två timmar vi fick så blir det en kostnad på xxx kr/h.
Jag har självklart varit i kontakt med företaget och har en dialog med dem. Jag hoppas och tror att vi kan komma till en lösning som passar alla inblandade. Om inte så tar jag ärendet vidare.

"Vi fick en offert på två h arbete samt 30 min framkörning (lokal hantverkare). Utöver dessa två timmar fick vi ett timpris som vi tyckte var ok. Vi mätte och angav längd på kabel (20-22m). Denna kabel skulle kopplas in i elskåpet (enligt konstens alla regler) samt i spabadet.
20-22m blev 12m och 5h arbete blev 9h."

Edit jag som förstorat texten..
Maskintok skrev:
Nä jag försökte tyda din text.
som fd maskinsäljare så blir jag lite fundersam över dels offerten men sedan vad som menades med externa timpriset..

Eller skrev du inte detta?

Jag skrev detta. Vi fick ett pris på utfört arbete på två timmar av en kostnad på ca 2600kr (30 min framkörning). Utöver detta så låg kostnaden på 700kr (efter ROT)/h.
Materialkostnad tillkommer.
inga konstigheter öht.
I offerten ska


"Vi fick en offert på två h arbete samt 30 min framkörning (lokal hantverkare). Utöver dessa två timmar fick vi ett timpris som vi tyckte var ok. Vi mätte och angav längd på kabel (20-22m). Denna kabel skulle kopplas in i elskåpet (enligt konstens alla regler) samt i spabadet.
20-22m blev 12m och 5h arbete blev 9h."

Edit jag som förstorat texten..
 
L lars80 skrev:
Det folk inte förstår är att näringsidkaren bestämmer sina egna affärsvillkor.

Alltså, kunden bestämmmer inte hur företaget ska prissätta sina tjänster.
Det är ingen välgörenhet dom sysslar med utan vinstdrivande affärsverksamheter.
Är det för dyrt för er så ska ni inte köpa tjänsten.
Är man osäker på vad tjänsten kostar, be att få ta del av affärsvillkoren istället för att i efterhand komma som en sosse och säga "aj fan, det hade jag inte en aning om" (citat O.Palme).
Det finns konsumentregler som styr upp detta så allt är lösbart även man missat att fråga.
Det här har många svårt att förstå.

Jag anser att företaget självklart ska ha betalt för tiden dom specificerar material och fakturer.
Det är arbetstid, den tiden kostar och kostnaden ska belasta den kund vars uppdrag orsakar tiden.
En timme för fakturering och sammanställning av material till kund är rimligt.
En lösning kan ju vara att som kund säga att man inte vill ha material specificerat så går faktureringen väldigt mycket fortare.
Vill kunden inte ha rot avdrag så går det ännu fortare.

Varför ska kunder som inte belastar företaget med massa pappersarbete behöva betala för den tiden i timpengen?
Småjobb på några timmar är dyra för företaget, ska den kalkylen hålla enbart på tiden mellan 8:32- 10:55 exempelvis då får dom kanske ta högre timpeng för jobb under 8h eftersom dom måste täcka montörens kostnader för full dag.
Det är svårt att fylla 40h/vecka om man bara får tillgodoräkna sig tiden innanför tröskeln hos kund.
Det resonemangen många för här inne är som att era arbetsgivare skulle klocka er på arbetsplatsen så här "Pelle kom 3min sent, pelle tog 5min längre rast, pelle satt 5min vid sitt skrivbord och titta på sin telefon osv".
Pelle jobbade effektivt 5h 35min och sölade bort resten av dagen.
Tack vare kollektivavtal får Pelle ändå betalat för 8h även om han snackade icke jobbrelaterade saker med sina kollegor på arbetstid 15min och därmed inte producerade under den tiden osv.

Många här tycker resor ska ingå i timpengen, ja med tanke på hur priserna stiger varje (just nu 24kr/l) dag då får kanske timpriset uppdateras varje dag då alternativt ha stor marginal för allt som inträffa.
Eller så har vi resor som en egen utgiftspost eftersom den slår olika beroende på hur mycket/långa resor uppdraget kräver.

Jag har full förståelse för att sånt här är svårt att begripa för människor med A-skatt.
Jag är fullt medveten om att det inte är jag som kund som dikterar villkor eller sätter priser. Just därför man ber om offerter. Jag, som kund är i klorna på hantverkare.
Dock så vill jag, Efter avslutat arbete, betala för det arbete som utförts och det som preciserats i offerten.
Jag är inte intresserad av att betala för en massa extrasummor som helt plötsligt tillkommit efter att arbetet utförts.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P
i vilket inlägg står detta om offerten?
 
Bäst hjälp får du nog om du lägger upp en bild på offerten men maskera företagsnamnet.
Eller skriv av exakt som det står.
Du kanske har rätt att bara betala dessa två timmar +15%.
 
A
L lars80 skrev:
Med andra ord, din arbetsgivare får betala för tid du inte haft nåt att göra.
Du skriver 8h den dagen även om din arbetsgivare inte kan debitera kunder för all tid.
Kanske inte alltid men vanligtvis är det så du gör om jag tolkar dig korrekt.
Din arbetsgivare kanske tycker att du sysslar med bedrägeri, har du frågat hur han känner?

Det är ju samma sak som att du skulle vara hantverkare och skriva 8h på kund men bara jobbat produktivt hemma hos kund 5h.
Alltså, det är tydligen skillnad på ditt jobb och hantverkarens jobb.
Du kan skriva 8h ibland men hantverkaren kan inte göra det för då är det bedrägeri enligt mångas resonemang.
Ja så är det kanske?
Bedrägeri mot arbetsgivaren? Vad pratar du om?

Felet är att hantverkare anger en viss timtaxa för att utföra kvalificerat arbete, men verkar glömma att säga till kunden att denna taxa endast gäller om hantverkaren jobbar kvalificerat 8h/dag. Det är där frustrationen hos kunderna uppstår.

För ett tvåtimmarsjobb blir den egentliga timtaxan för kvalificerat arbete istället fyra gånger högre, då hantverkaren måste börja ta betalt för annat trams som borde ha varit medräknat i den ursprungliga timtaxan från början.

Det verkar som att hantverkarföretag i synnerhet är dåliga på att uppskatta de faktiska kostnaderna och sen baka in dessa i timpriset. Det, eller så gör de så med flit för att kunna jobba kvalificerat färre timmar per dag, med bibehållen lön...

En hantverkare som endast har två timmars riktig beläggning per dag borde fyrdubbla timtaxan han säger till kunden, eller överväga sitt karriärval.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Hur tolkar du det? Om du är fd maskinförsäljare så tänker jag att du är van vid offerter. Du bör då kunna förstå denna offert som säger att om arbetet tar längre tid än de två timmar vi fick så blir det en kostnad på xxx kr/h.
Jag har självklart varit i kontakt med företaget och har en dialog med dem. Jag hoppas och tror att vi kan komma till en lösning som passar alla inblandade. Om inte så tar jag ärendet vidare.

Jag skrev detta. Vi fick ett pris på utfört arbete på två timmar av en kostnad på ca 2600kr (30 min framkörning). Utöver detta så låg kostnaden på 700kr (efter ROT)/h.
Materialkostnad tillkommer.
inga konstigheter öht.
I offerten ska
Nu kommer det fram mer fakta än vad du skrivit tidigare.

Jag tyder det som att du fick en offert som innehåller:
- Startavgift (inklusive två timmar)
- Servicebil
- Timpris utöver startkostnaden.

Som jag fattar det så har du med andra ord kört på ”löpande räkning”.

I startavgiften så borde kostnader för administration mm ingå.
Men den faktiska arbetstiden som hantverkaren (elektrikern) lägger ner startar redan när ni börjar diskutera jobbet med bl.a. kabellängd och annan materialåtgång.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 2 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Nu kommer det fram mer fakta än vad du skrivit tidigare.

Jag tyder det som att du fick en offert som innehåller:
- Startavgift (inklusive två timmar)
- Servicebil
- Timpris utöver startkostnaden.

Som jag fattar det så har du med andra ord kört på ”löpande räkning”.

I startavgiften så borde kostnader för administration mm ingå.
Men den faktiska arbetstiden som hantverkaren (elektrikern) lägger ner startar redan när ni börjar diskutera jobbet med bl.a. kabellängd och annan materialåtgång.
Då är vi fler som tolkat lika..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu kommer det fram mer fakta än vad du skrivit tidigare.

Jag tyder det som att du fick en offert som innehåller:
- Startavgift (inklusive två timmar)
- Servicebil
- Timpris utöver startkostnaden.

Som jag fattar det så har du med andra ord kört på ”löpande räkning”.

I startavgiften så borde kostnader för administration mm ingå.
Men den faktiska arbetstiden som hantverkaren (elektrikern) lägger ner startar redan när ni börjar diskutera jobbet med bl.a. kabellängd och annan materialåtgång.

Men ja det fattar jag klart och tydligt! Jag förstår inte problemet.
Två timmar och sen per timme. Ja. Inget konstigt. Men då ska jag ändå bara betala för den tid som herrn varit här. Inte allt annat. Och definitivt inte hans misstag med kabeln.
Och diskussionen med kabelns längd hade jag innan elektrikern kom för att utföra beställt arbete. Han skulle alltså endast ha med sig rätt material och utföra det jobb som jag beställt. Sen lämnar han in tiden det tagit honom att utföra arbetet på till ekonomiavdelningen som utfärdar en faktura och skickar till oss.
Elektrikern har skrivit ned nio timmar utfört arbete och lämnat in till företagets ekonomiavdelning vilket skulle innebära att han var på plats mellan 8-17. Så var ej fallet. Totalt fem timmar var han på plats och jag kan godta det men även den timme han använde för att byta den felaktiga kabeln.
Jag har inte skrivit något annorlunda än tidigare utan skrivit samma saker hela tiden.
Jag blir mer och mer bekymrad för människor läsförståelse samt vilja att totalt feltolka eller tolka lite som man själv tycker. Och allra helst en tolkning som leder till att man kan klaga på andra människor.
5-6 h arbete kan aldrig bli 9!!!
 
  • Gilla
impala65
  • Laddar…
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Men då ska jag ändå bara betala för den tid som herrn varit här. Inte allt annat.
Nix, det är inte bara när hantverkaren är hos kunden som hantverkaren gör arbete åt kunden.

Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Han var här och jobbade mellan 8:10-09:50.
Sen fick han åka iväg för att byta kabel då den han hade med var för kort (han hade fått alla mått innan han kom hit). Arbetet återupptogs 10:55 och sen var han klar 14:25.
Hantverkaren var på plats ca 5,5 timme.

MEN du pratade väll med hantverkaren flera gånger samt skickat bilder innan hantverkaren kom hem till dig?
Hantverkaren beställde väll en del material?
Vem ska betala för den tiden som hantverkaren lägger ner på ärendet innan denne kommer till kunden?
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Har inte grossisten frukosten fortfarande framdukad runt kl 10, passade väl på att hämta lite kabel samtidigt eftersom den var för kort.
 
Var det inte precis det jag skrev? Även jag driver ett konsultbolag, dock betydligt större.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Personangrepp brukar vara ett tecken på att argumenten för ena parten tagit slut. Själv driver jag företag med 11 anställda och vi debiterar ingen faktureringsavgift , men självklart ligger den kostnaden med i timdebiteringen eller det fasta priset . Tråkigt att du sänker dig själv till en sån låg nivå. Trevlig helg
 
Imbecill. Jag skrev att det skulle täckas av timdebiteringen. Inte att ”någon annan” ska betala.

S SueCia skrev:
Nej administration ska någon annan betala, förslag på vem? :)
 
S
H Henkan- skrev:
Imbecill. Jag skrev att det skulle täckas av timdebiteringen. Inte att ”någon annan” ska betala.
Mysigt med personangrepp :)

Skulle jag driva företag skulle jag debitera dig adminavgiften i en separat post, det har du ingenting med att göra :)
 
H Henkan- skrev:
Tycker du att det är rimligt att hantverkare debitrerar kunden för sin admin?

eller att hantverkaren svarar i
mobilen och pratar under arbetstid jag betalar ?? nästa hantverkare får stänga av mobilen när han
är hos mig annars får han inte jobbet
 
Men 2500 för ett heldagsjobb tycker jag är billigt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.