27 157 läst ·
169 svar
27k läst
169 svar
Saltad faktura?
Sund approach.[SKPG]Zamora skrev:
Detta är ett öppet forum där vem som helst får skriva hur den upplever en annan person så länge som det inte är förbjudet enligt lagtexten (tex kränkning) eller reglerna för forumet.Lotta7671 skrev:
Demmpa skrev:
Nej, det förstår jag också. Men man kan använda hyfs, sunt förnuft och sin empatiska förmåga när man ska skriva om andra människor. Men om man nu kanske eventuellt saknar dessa förmågor så…..ja, då kan det kanske bli svårt. Då skriver man först och tänker sen (eller aldrig)
Så är det inte, skulle gärna se det samtalet med facket om företaget gör avdrag på lönen för timdebiteringen inte är 100% fast man har varit på jobbet.L lars80 skrev:Jag tror så här att hantverlkaren ska redovisa 8h varje dag mot sin arbetsgivare för att få ihop full arbetsvecka.
Redovisar han 5h så får han ju inte den lön han ska ha.
Troligtvis har hans arbetsdag upptagit full dag plus en stund på morgonen dagen där efter. Han fördelar sin tid efter bästa förmåga för att göra alla nöjda vilket dom sällan blir.
Oavsett ska han försöka få ihop sina 8h varje dag vilket är komplicerat med massa småjobb.
Jobbar själv som konsult inom IT, egentligen fungerar det på exakt samma vis. Vi fakturerar timmar och material. Det är en total utopi att man kan debitera 100% varje dag år in och ur åt. Omöjligt. En realistiskt debiteringsgrad är runt 80% på årsbasis.
Problemet är att hantverkararvodena är för låga, det blir otydligt för konsumenten vad det faktiskt kostar utifrån uppskattningar när det ska saltas 20% för att få ihop en debiteringsgrad runt 100%. Det går liksom inte att debitera typ 500kr/h för normalavlönade yrken, det går man back på för varje arbetstimme. En snickare behöver nog egentligen ta runt 1000kr/h i dagens läge, och det är inte minsta anmärkningsvärt timarvode egentligen jämfört mot många andra branscher.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Jo dom flesta hantverkare har faktiskt timlön med månadsvis utbetalning..sunnis skrev:
Så är det inte, skulle gärna se det samtalet med facket om företaget gör avdrag på lönen för timdebiteringen inte är 100% fast man har varit på jobbet.
Jobbar själv som konsult inom IT, egentligen fungerar det på exakt samma vis. Vi fakturerar timmar och material. Det är en total utopi att man kan debitera 100% varje dag år in och ur åt. Omöjligt. En realistiskt debiteringsgrad är runt 80% på årsbasis.
Problemet är att hantverkararvodena är för låga, det blir otydligt för konsumenten vad det faktiskt kostar utifrån uppskattningar när det ska saltas 20% för att få ihop en debiteringsgrad runt 100%. Det går liksom inte att debitera typ 500kr/h för normalavlönade yrken, det går man back på för varje arbetstimme. En snickare behöver nog egentligen ta runt 1000kr/h i dagens läge, och det är inte minsta anmärkningsvärt timarvode egentligen jämfört mot många andra branscher.
Så lyckas du inte jobba 8 timmar så får du inte betalat för det..
Får man inte ihop 8 debiteringsbara timmar på en dag så skriver man den tid som fattas på firman. Hantverkarens lön/tid har inte någon direkt knytning till hur firman debiterar sina kunder. Det vanliga är att man lämnar in en tidsedel där timmarna finns specade dels på olika projekt och dels som "företagstid" då man "sitter på lådan".
svärfar brukar göra inventering av bilen och material den tiden som är kvar av dagen..E elmont skrev:Får man inte ihop 8 debiteringsbara timmar på en dag så skriver man den tid som fattas på firman. Hantverkarens lön/tid har inte någon direkt knytning till hur firman debiterar sina kunder. Det vanliga är att man lämnar in en tidsedel där timmarna finns specade dels på olika projekt och dels som "företagstid" då man "sitter på lådan".
skriver upp detta i timrapporten..
Så fort hantverkaren gör någon typ av arbete för arbetsgivaren så får hantverkaren betalt av arbetsgivaren. Det har inget att göra med om arbetsgivaren får betalt från kunderna eller inte.plåtrickard skrev:
(Ja i slutändan så måste arbetsgivaren få in pengar från kunderna för att kunna betala arbetstagarna.)
När jag jobbade som elektriker, så skrev jag i mina tidssedlar till arbetsgivaren den tid jag varit på jobbet. Om jag inte har varit ute på uppdrag hela dagen så satte jag ”intern tid”.
På ”intern tid” så ingår bl.a. fordons-/materialvård.
Det där resonemanget är så korkat att man baxnar, Om någon hantverkare skulle försöka debitera mig för MÖJLIGHETEN att få utöra ett jobb hos mig skulle jag garva mig harmynt.Demmpa skrev:
Nix, det är inte bara när hantverkaren är hos kunden som hantverkaren gör arbete åt kunden.
Hantverkaren var på plats ca 5,5 timme.
MEN du pratade väll med hantverkaren flera gånger samt skickat bilder innan hantverkaren kom hem till dig?
Hantverkaren beställde väll en del material?
Vem ska betala för den tiden som hantverkaren lägger ner på ärendet innan denne kommer till kunden?
Att offerera, titta på jobb etc är inte debiterbar tid. lika lite som att ta betalt för att skapa och skicka sin faktura.
Tänk på resonemanget nästa gång du glider in på lokala bilhandeln och snackar med en säljare som snäll förevisar en bil i förhoppning att du skall slå till.
Btw så lägger han till en timdebitering för demon av sagda bil.
ALL och då menar jag ALL övrig tid skall omfattas av den timdebitering man har för att utföra det jobb man fått möjligheten att utföra åt sin kund.
plåtrickard skrev:
Om du har det så på din arbetsplats skall du nog kontakta din fackförening, Timanställningar med liknade löneregler är liksom inte tillåtet för en tillsvidareanställd förvärsarbetare