Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Inte i närheten av samma sak.
Det AHB beskrev var att om man inte som konsult får ihop full dag, 8 timmar, har man ett annat konto att skriva på,, ditt exempel 3 timmar.

Kunden drabbas inte av kostnaden för dessa timmar, vilket är kärnpunkte.
Jag förstår att detta komplicerat för A-skattare men din arbetsgivare känner nog på samma sätt som TS när dom måste betala dig lön för tid som du inte uträttar arbete utan bara sitter av tiden. Du kan ju fråga din arbetsgivare om han tycker det känns ok att betala dig lön för den tiden.
Din arbetsgivare är ju i en mening din "kund" om du hade varit en firma.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
AHB beskrev det bra nedan.

A AHB skrev:
Som konsult? Jag skriver de timmar jag jobbat åt kunderna. Övrig tid skrivs som odebiterbar tid (utbildning, interna möten, restid) eller inte alls (d.v.s tid då jag ätit, sovit, surfat på nätet, varit på toaletten, etc.). Får jag inte ihop det antal (fakturerbara) timmar per dag (över en längre tid) som arbetsgivaren förväntar sig får jag på sikt sparken, eller får gå ner i lön. Eller så får man försöka öka min timtaxa.

Men jag måste återvända till mitt tidigare inlägg.

Det handlar om etik och moral. Verkligheten erbjuder många sätt att fuska på.

Just i detta fall, kan jag inte förstå varför det skulle vara acceptabelt att lägga på timmar för att upprätthålla sin inkomst.

Jag hävdar det fortfarande är bedrägeri även om det inte når domstol.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Maskintok skrev:
framgick väl av offerten..
Jag tolkar texten som att offerten såg ut ungefär så här:

Jobbet beräknas ta 2h plus framkörningstid 30min.
Timpris är 1000:-

Man måste ju ge både timpris och tid för att kunna räkna ut priset, som i detta fall skulle hamna på 2500:- (eftersom de inte specat olika timpriser för arbete och framkörning). Eventuellt hade de kunnat låtsas att de sjäääälvklart menade 30 minuter enkel väg och trollat upp det i 3h.

Sen har arbetet TAGIT 5 timmar i verkligheten vilket kunden verkar ha varit medveten om och inte har något problem med vilket borde betyda en faktura på 5,5-6h enligt ovan.

OM firman däremot varit tydliga med att det är 2h grundavgift för admin, 30min framkörning (ev x2) samt utöver det faktisk tid så ska fakturan ligga på 5h + 30min + 2h, så 7,5-8h. Lägger de in sitt misstag så är vi uppe i 9h.

Sååå, för att summera, kan man i offerten på något sätt förstå det som att de 2h är något som ska läggas utöver arbetad tid hos kund? För att avgöra så posta gärna offerten ordagrant...
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
AHB beskrev det bra nedan.




Men jag måste återvända till mitt tidigare inlägg.

Det handlar om etik och moral. Verkligheten erbjuder många sätt att fuska på.

Just i detta fall, kan jag inte förstå varför det skulle vara acceptabelt att lägga på timmar för att upprätthålla sin inkomst.

Jag hävdar det fortfarande är bedrägeri även om det inte når domstol.
Stöld är stöld även om ingen ser, eller? Juridikens Schrödingers katt det här!
 
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag tolkar texten som att offerten såg ut ungefär så här:

Jobbet beräknas ta 2h plus framkörningstid 30min.
Timpris är 1000:-

Man måste ju ge både timpris och tid för att kunna räkna ut priset, som i detta fall skulle hamna på 2500:- (eftersom de inte specat olika timpriser för arbete och framkörning). Eventuellt hade de kunnat låtsas att de sjäääälvklart menade 30 minuter enkel väg och trollat upp det i 3h.

Sen har arbetet TAGIT 5 timmar i verkligheten vilket kunden verkar ha varit medveten om och inte har något problem med vilket borde betyda en faktura på 5,5-6h enligt ovan.

OM firman däremot varit tydliga med att det är 2h grundavgift för admin, 30min framkörning (ev x2) samt utöver det faktisk tid så ska fakturan ligga på 5h + 30min + 2h, så 7,5-8h. Lägger de in sitt misstag så är vi uppe i 9h.

Sååå, för att summera, kan man i offerten på något sätt förstå det som att de 2h är något som ska läggas utöver arbetad tid hos kund? För att avgöra så posta gärna offerten ordagrant...
Ja man kan ju alltid undra...
Jag bara reagerade eftersom jag har skrivit många offerter men då var allt inräknat... Det tillkom inga timmar utanför offerten..
 
Maskintok skrev:
Ja man kan ju alltid undra...
Jag bara reagerade eftersom jag har skrivit många offerter men då var allt inräknat... Det tillkom inga timmar utanför offerten..
Nä, att lägga till timmar i efterhand och inte specificera det noga i förhand är ju att BE om problem :-)
 
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nä, att lägga till timmar i efterhand och inte specificera det noga i förhand är ju att BE om problem :)
Japp.
Och jag gjorde en tolkning om TS text att mer jobb säkert var beställt.. Men det kan ju bara vara att jag tolkat fel.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Självklart, ska man arbeta med admin på fritiden tycker du? Får du betalt för all din tid eller enbart den tiden som kunderna anser vara ok?
Alla företag tar betalt för administrationskostnader!
Håller inte alls med. Jobbar själv som konsult och självklart är jag inte debiterbar 100% av tiden utan viss tid går till interna möten, utbildning, fakturering osv.
Vore hål i huvudet att debitera mina kunder för den tiden och skulle inte accepteras. Precis som jag inte skickar faktura till dom för min lokalhyra, arbetsgivaravgifter, verktyg, programvaror osv. Varför skulle det vara på ett annat sätt bara för att man råkar arbeta som elektriker!?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Stöld är stöld även om ingen ser, eller? Juridikens Schrödingers katt det här!
Moral och etik är.

Du beskriver en tillvaro där allt går, så länge ingen upptäcker det. Inte min dröm om samhället.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Med andra ord, din arbetsgivare får betala för tid du inte haft nåt att göra.
Du skriver 8h den dagen även om din arbetsgivare inte kan debitera kunder för all tid.
Kanske inte alltid men vanligtvis är det så du gör om jag tolkar dig korrekt.
Din arbetsgivare kanske tycker att du sysslar med bedrägeri, har du frågat hur han känner?
Förstår du på riktigt inte skillnaden mellan förhållandet mellan anställd-arbetsgivare och företag-kund ?

Eller trollar du bara ?

Det är ju samma sak som att du skulle vara hantverkare och skriva 8h på kund men bara jobbat produktivt hemma hos kund 5h.
Alltså, det är tydligen skillnad på ditt jobb och hantverkarens jobb.
Ja, att då är man anställd, troligen med månadslön, vad är problemet ?

Du kan skriva 8h ibland men hantverkaren kan inte göra det för då är det bedrägeri enligt mångas resonemang.
Ja så är det kanske?
Ja, det är exakt så det är.

L lars80 skrev:
Jag förstår att detta komplicerat för A-skattare men din arbetsgivare känner nog på samma sätt som TS när dom måste betala dig lön för tid som du inte uträttar arbete utan bara sitter av tiden. Du kan ju fråga din arbetsgivare om han tycker det känns ok att betala dig lön för den tiden.
Din arbetsgivare är ju i en mening din "kund" om du hade varit en firma.
Du måste ju bara trolla eller menar du allvar ?

Det klart att min (exempelvis) arbetsgivare inte gillar om jag inte kan redovisa all min tid mot projekt (som i sin tur betalas av kund) en vecka, men arbetsgivaren förstår ju även att om det nu blir så denna veckan så kompenseras det av att man kunnat fakturera tre gånger så mycket som min lön de åtta tidigare veckorna i ett annat kunduppdrag ?

Det är liksom det som är SKILLNADEN mellan att var anställd och att driva eget.. Är jag min egen så får jag ta smällarna i sådana här fall personligen, det slipper jag som anställd. ..Detta kompensernas då av att när firman tjänar mycket mer än min lön så får jag inte ta del av denna vinst heller, jag får i båda fallen ut min lön.

Detta borde ju TILL OCH MED en F-skattare förstå..
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte riktigt..
TS har uppgett 2 Tim och framkörningsavgift..
OCH utöver detta ett rimligt Tim pris.. vad ska du med det till om du har pris på offert?
Tror det är mer jobb som blivit beställt..
Tror gör man i kyrkan och du kan tro vad du vill. Men jag uppskattar inte att du har en förutfattad mening om att jag inte berättar allt. Hur svårt är det att förstå vilken offert vi fick?
Vi ville ha ett spabad inkopplat. That’s it!!! hade jag kunnat koppla ihop skiten själv så hade jag gjort det. Hade jag haft mer jobb beställt så hade jag skrivit det. Men tänk då såhär, hade jag lagt beställning på mer jobb utöver spabadet så hade jag kanske inte tyckt att fakturan var lite extrasaltad?
Du kanske ska tänka innan du skriver. Diskutera lite med dig själv innan du kommer med en massa antagande om att jag naturligtvis måste ha gjort åt helvete fel och den stackars elektrikern självklart bara gått rätt tillväga.
 
  • Gilla
  • Haha
Daggew och 6 till
  • Laddar…
S
H Henkan- skrev:
Tycker du att det är rimligt att hantverkare debitrerar kunden för sin admin?
Nej administration ska någon annan betala, förslag på vem? :)
 
  • Haha
Henrik.woll
  • Laddar…
P
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Tror gör man i kyrkan och du kan tro vad du vill. Men jag uppskattar inte att du har en förutfattad mening om att jag inte berättar allt. Hur svårt är det att förstå vilken offert vi fick?
Vi ville ha ett spabad inkopplat. That’s it!!! hade jag kunnat koppla ihop skiten själv så hade jag gjort det. Hade jag haft mer jobb beställt så hade jag skrivit det. Men tänk då såhär, hade jag lagt beställning på mer jobb utöver spabadet så hade jag kanske inte tyckt att fakturan var lite extrasaltad?
Du kanske ska tänka innan du skriver. Diskutera lite med dig själv innan du kommer med en massa antagande om att jag naturligtvis måste ha gjort åt helvete fel och den stackars elektrikern självklart bara gått rätt tillväga.
Nä jag försökte tyda din text.
som fd maskinsäljare så blir jag lite fundersam över dels offerten men sedan vad som menades med externa timpriset..

Eller skrev du inte detta?

"Vi fick en offert på två h arbete samt 30 min framkörning (lokal hantverkare). Utöver dessa två timmar fick vi ett timpris som vi tyckte var ok. Vi mätte och angav längd på kabel (20-22m). Denna kabel skulle kopplas in i elskåpet (enligt konstens alla regler) samt i spabadet.
20-22m blev 12m och 5h arbete blev 9h."

Edit jag som förstorat texten..
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Nej administration ska någon annan betala, förslag på vem? :)
Putin? ;)
 
S
Maskintok skrev:
Putin? ;)
Man kan ju alltid testa, bara inte den fakturan är droppen som får det att rinna över :(
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.