En hantverkare arbetar (normalt) 8 timmar per dag, timme 9 är fritid som hantverkaren fritt disponerar och det är INTE inte arbetstid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
bHANS bHANS skrev:
Om du har det så på din arbetsplats skall du nog kontakta din fackförening, Timanställningar med liknade löneregler är liksom inte tillåtet för en tillsvidareanställd förvärsarbetare
Du får nog göra skillnad på timanställd och timlön
 
sunnis
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du får nog göra skillnad på timanställd och timlön
Timanställning är inte en anställningsform.

Jobbar personalen 8h så har de rätt till lön för 8h punkt slut. Sen vad företaget debiterar slutkunden på fakturan är något helt annat. Om hantverkaren behöver göra interntid på firman så får han löneavdrag för det? Säger ju sig självt att det inte är rätt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
bHANS bHANS skrev:
Det där resonemanget är så korkat att man baxnar, Om någon hantverkare skulle försöka debitera mig för MÖJLIGHETEN att få utöra ett jobb hos mig skulle jag garva mig harmynt.
Nu var det inte bara för att lämna offert för ett eventuellt arbete, utan arbetet var beställt och hantverkaren pratade med kunden för att kunna beställa/ta med rätt material (sen blev det fel av någon anledning men det hör inte hit).

Om hantverkaren hade åkt till kunden för att ta reda på vad det behövs för material och hur mycket så hade det troligen tagit längre tid.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skulle vara intressant att få reda på dina arbetstider och hur många och hur långa pauser du har på ditt jobb
U Uffe A skrev:
Skulle vara intressant att få reda på dina arbetstider och hur många och hur långa pauser du har på ditt jobb
Jag har inga pausar det jag beskriver är arbetstidslagen den är teoretisk ingen behöver använda pausar men raster är däremot tvingande.
Jag har rast 365 dargar om året i statlig tjänst.

15 §
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren ska på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

16 §
Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

17 §
Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren ska i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Pauser räknas in i arbetstiden.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du får nog göra skillnad på timanställd och timlön
say wut? finns väl inga hantverkare som är anställda som timanställda och även om de var det skall timmanställda ha ett schema.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu var det inte bara för att lämna offert för ett eventuellt arbete, utan arbetet var beställt och hantverkaren pratade med kunden för att kunna beställa/ta med rätt material (sen blev det fel av någon anledning men det hör inte hit).

Om hantverkaren hade åkt till kunden för att ta reda på vad det behövs för material och hur mycket så hade det troligen tagit längre tid.
Ja bortsätt från att kunden redan delgivit mängden av kabel som behövs och hantverkaren tagit med sig hälften sen kan det vara bra att du faktiskt inte försöker blanda bort korten rörande ditt korkade resonemang.

"MEN du pratade väll med hantverkaren flera gånger samt skickat bilder innan hantverkaren kom hem till dig?
Hantverkaren beställde väll en del material?
Vem ska betala för den tiden som hantverkaren lägger ner på ärendet innan denne kommer till kunden?"

Att räkna på jobb eller beställa grejer eller få ett eller flera samtal rörande det som ger dig möjlighet att debitera när kunden gett dig jobbet ( du vet det där du skall vara tacksam för som betalar ditt uppehälle och ställer mat på bordet, Det är liksom inte kunden som skall vara tacksam utan du/hantverkaren) Hela din arbetsinsats skall täckas av Timdeb förutförandet av den tjänst som beställts.

Du vet HM köper in kläder så vill du gå och bara testa en tröja så kostar det 50 kr, Bara betala och vara tacksam för att de inte skall bedriva verksamhet eftersom de inte kan räkna.. bilavg tillkommer med för det är ju helt omöjligt att baka in i kostnaderna man har för företaget.

BTW, du sliter ju skor också så smäll på det med Skotillägg 150 kr enkel resa.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo dom flesta hantverkare har faktiskt timlön med månadsvis utbetalning..
Så lyckas du inte jobba 8 timmar så får du inte betalat för det..
Du har uppenbarligen ingen aning om reglerna för arbetsmarknaden så jag tror att det är rätt att följa den gamla klyschan - Att tiga är guld.

När jag var hantverkare hade jag mycket riktigt timlön med måndasutbetalning. Om arbetsgivaren inte såg till att fylla arbetsdagen med jobb så drabbar det inte den anställda. Arbetstiden är 160tim på en månad oavsett om företaget skakat fram jobb eller ej
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
bHANS bHANS skrev:
Nej, En hantverkare arbetar 9 timmar per dag, får betalt för 8
Debiteringsbar tid är 8 om arbete inte utförs på övertid
Kunder betalar inte för raster
Arbetar han 9 timmar skall kollektivavtalspart anmäla till arbetsmiljöverket brott mot arbetstidslagens 8 timmar / dag i snitt. Detta är att likställa med fortkörning på samma sträcka varje dag!
 
O
M mojjen skrev:
Inte mycket mer han kan göra den dagen. Kan tycka det är rimligt att man debiterar heldag.
Så vad du säger är alltså att om du lämnar in din bil på tvätt och rekond på morgonen så skulle du tycka det är rimligt att du får betala dubbelt när du hämtar den på eftermiddagen, för att de behövde fixa mer vax till din bil, och därför inte hinner med något mer den dagen?

Jag håller inte alls med utan är mer på @bHANS linje och det gäller att förstå det @Demmpaoch @elmont skriver när de förklarar skillnaden mellan att debitera kund och att få lön.

bHANS bHANS skrev:
ALL och då menar jag ALL övrig tid skall omfattas av den timdebitering man har för att utföra det jobb man fått möjligheten att utföra åt sin kund.
För ett renodlat tjänsteföretag som arbetar på timbasis blir det i praktiken något sånt här:
1. Summera din fasta kostnader
2. Summera dina rörliga kostnader
3. Bestäm hur stora marginaler du anser behövs
4. Summera allt och räkna ut ditt timpris vid 100%
5. Gissa en rimligt beläggningsgrad
6. Justera timpriset baserat på beläggningsgrad

Gör man så slipper man tjafs och man kan erbjuda kunder med större jobb "rabatt" i form av det det ojusterade priset. Sedan håller man hela tiden koll på sin faktiska debiteringsgrad och justerar nivån för prisberäkningen vid behov. Eftersom den nivån är ett minvärde så ligger den faktiska nivån alltid högre och därmed får man alltid i praktiken in mer pengar än om man faktiskt haft full beläggning eller saltat sig till fullbeläggning.

Jämför följande två scenarier:

1. Elektrikern är på plats 5,5 timmer. Avrundar upp till 6 timmar och debiterar 6 x 600:- = 3600:-

2. Elektrikern är på plats 5,5 timmar. Får inger mer gjort den dagen så avrundar upp till 8 timmar och debiterar 8 x 450:- = 3600:-.

I båda fallen är grundnivån 450:-/timme, men i det första har det justerats för en förväntad beläggningsgrad på 75%, dvs: 450 / 0,75 = 600.

I första fallet är jag säker på att de flesta tänker "rimligt", men att i det andra är det många som reagerar direkt på "Va fan! Försöker de salta fakturan. Ja VET att de bara var här i drygt 5 timmar. Försöker de blåsa mig på extra timmar?".
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexander HB och 3 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Arbetar han 9 timmar skall kollektivavtalspart anmäla till arbetsmiljöverket brott mot arbetstidslagens 8 timmar / dag i snitt. Detta är att likställa med fortkörning på samma sträcka varje dag!
Du vet vad jag menar, 9 timmar, en timme lunch/fika.
 
bHANS bHANS skrev:
Du vet vad jag menar, 9 timmar, en timme lunch/fika.
Jag förstår och under mina aktiva år såg jag alla sorters arbetsgivare. På ett lastbilsföretag fick inte de anställda lämna maskinen på rasten den skulle "gå" den här inte behov av rast!
En körde med utländsk svårt arbetskraft för dom kräver inget dom är nöjd med att få lön.
Har vägrade släppa in Regionalt huvuddskyddsombud och hånade mig.
Det kostade 3 månader i buren för arbetsinvandrare på vinden!
En chef krävde vi att han skulle betala 6kr mer i timmen! Han grät och så jag ville höja med 8kr/ timme.

En chef jobbade 160 timmar övertid i månaden utöver ordinarie 160 timmar!
Han var inte med i facket så vi drog in dryga böter långt över medlemsavgiften!
Jag har genom åren sett många avarter och hugger rutinmässigt på fel för vidare utredning!
Ingen rök utan eld!

Ha det bra!
 
O Steamboy skrev:
Så vad du säger är alltså att om du lämnar in din bil på tvätt och rekond på morgonen så skulle du tycka det är rimligt att du får betala dubbelt när du hämtar den på eftermiddagen, för att de behövde fixa mer vax till din bil, och därför inte hinner med något mer den dagen?

Jag håller inte alls med utan är mer på @bHANS linje och det gäller att förstå det @Demmpaoch @elmont skriver när de förklarar skillnaden mellan att debitera kund och att få lön.


För ett renodlat tjänsteföretag som arbetar på timbasis blir det i praktiken något sånt här:
1. Summera din fasta kostnader
2. Summera dina rörliga kostnader
3. Bestäm hur stora marginaler du anser behövs
4. Summera allt och räkna ut ditt timpris vid 100%
5. Gissa en rimligt beläggningsgrad
6. Justera timpriset baserat på beläggningsgrad

Gör man så slipper man tjafs och man kan erbjuda kunder med större jobb "rabatt" i form av det det ojusterade priset. Sedan håller man hela tiden koll på sin faktiska debiteringsgrad och justerar nivån för prisberäkningen vid behov. Eftersom den nivån är ett minvärde så ligger den faktiska nivån alltid högre och därmed får man alltid i praktiken in mer pengar än om man faktiskt haft full beläggning eller saltat sig till fullbeläggning.

Jämför följande två scenarier:

1. Elektrikern är på plats 5,5 timmer. Avrundar upp till 6 timmar och debiterar 6 x 600:- = 3600:-

2. Elektrikern är på plats 5,5 timmar. Får inger mer gjort den dagen så avrundar upp till 8 timmar och debiterar 8 x 450:- = 3600:-.

I båda fallen är grundnivån 450:-/timme, men i det första har det justerats för en förväntad beläggningsgrad på 75%, dvs: 450 / 0,75 = 600.

I första fallet är jag säker på att de flesta tänker "rimligt", men att i det andra är det många som reagerar direkt på "Va fan! Försöker de salta fakturan. Ja VET att de bara var här i drygt 5 timmar. Försöker de blåsa mig på extra timmar?".
Jag håller i princip helt med dig. Mitt svar lite utifrån det mer förlåtande perspektivet. Dessutom under förutsättning att inga andra etableringskostnader som bil, restid etc utgår. Jag har mao viss förståelse för att det finns ställtid, som i vissa fall kan påföras kund. Hit ser jag dock inte tex administrativa kostnader. Som jag skrev i mitt inlägg, om det finns bilkostnader etc, så hade jag protesterat för allt över 6h, och troligen spilltimmen också, om det är otvivelaktigt ett felaktigt beslut av firman.

Vi skriver ofta till våra kunder om det är väldigt små jobb att vi tillämpar minimidebitering 4h. under det slås dagen sönder och vi kan inte åta oss jobbet. Det kommuniceras dock innan beställning. Vi har även kunder som vill anlita oss på annan ort. Ibland 1-2h enkel resa. Då är vi också tydliga med att Killen vill ha lön för dom timmarna också, så vi debiterar från att vi lämnar kontoret. Annan bransch, inga konsumenter, så inte lika petigt dock...
 
K Kriss Marc skrev:
Arbetar han 9 timmar skall kollektivavtalspart anmäla till arbetsmiljöverket brott mot arbetstidslagens 8 timmar / dag i snitt. Detta är att likställa med fortkörning på samma sträcka varje dag!
I snitt ja. men han kan ju ha 7h nästa dag:)
Skönt att vara egenföretagare, då får jag jobba precis hur mycket jag vill:cool:
 
Vi körde med minimidebitering på 2 timmar så vissa dagar hade man fått ihop 8 timmar fram till lunch. Eftermiddan blev en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.