Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Saltad faktura?

1. Lotta7671
    Medlem · 16 inlägg

Lotta7671

Medlem
    Har haft elektriker här för att dra el till spabad.
    Han var här och jobbade mellan 8:10-09:50.
    Sen fick han åka iväg för att byta kabel då den han hade med var för kort (han hade fått alla mått innan han kom hit). Arbetet återupptogs 10:55 och sen var han klar 14:25. Alltså var han här i totalt fem timmar och arbetade. Fakturan är på nio (!) timmar vilket jag anser vara helt orimligt.
    Kabelbytet antar jag hamnar på mig (trots att det är elektrikern som gjort fel och inte kontrollmätt kabeln) men gör ändå att uppdraget totalt landar på dryga sex timmar och inte nio - en väsentlig skillnad.
    Är fakturan extra saltad?

2. E
    Medlem · Skåne · 11 178 inlägg
    Ring och hör med företaget hur de har kommit fram till antalet timmar.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · jämtland · 21 856 inlägg

elmont

Medlem
    Tiden du får betala är tiden från det att elektriker får en arbetsorder till att elektrikern lämnar in fakturaunderlaget, minus mat och fikaraster. Dom vill ju ha betalt för all nerlagd tid, gubben kostar ju hela tiden.
    OM det är skäligt eller ej lämnar jag därhän då det är svårt att avgöra "på distans".

4. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Västra Götaland · 629 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Som skrivits tidigare, ring och prata med dem..
    Men man ska inte glömma att de har ju varit på plats i 6h om enligt dina antaganden. Sen har de kanske varit på plats och kollat innan? De har beställt material, lagt upp en arbetsorder samt administration med fakturering mm. Det blir alltid lite skevt när man förväntar sig att enbart betala för tiden som man är på plats, man ska ju ta sig dit, fakturera mm
    Sen om man kan anse att 3h till är rimlig, ja det återstår ju..

5. M
    Självbyggare · Partille · 865 inlägg

mojjen

Självbyggare
    Personligen hade jag kanske tyckt att upp till 8h är ok, om än i mesta laget med tanke på att han själv orsakade den för korta kabeln, om dina mått stämde.. . 5h effektivt. 1h tidsspillan för att hämta hans för korta kabel.
    Inte mycket mer han kan göra den dagen. Kan tycka det är rimligt att man debiterar heldag.
    Restid?, om du inte dessutom fått en saftig räkning på bil och framkörning. I så fall hade jag nog protesterat på allt över 6h, och dessutom påpekat att 1h har dom orsakat själva.

Det jag tycker sticker är den 9e timmen. Det hade varit skillnad om han verkligen var på plats hela dagen. Men att få till "övertid" när man inte varit där mer än 5-6h är lite starkt kan jag tycka.

6. H
    Medlem · Stockholm · 14 inlägg

Henkan-

Medlem
    Tycker du att det är rimligt att hantverkare debitrerar kunden för sin admin?

7. S
    Medlem · Uppsala · 252 inlägg

SonnyListon

Medlem
    Ja självklart. På ett eller annat sätt så betalar kunden för det. Ungefär som att jag betalar hyra, löner, elräkning etc till Coop om jag köper en burk sardiner. Men dom specar det förhoppningsvis inte på prislappen.

8. A
    Anonym
    De kanske skulle behöva börja med det så folk begriper att allt inom en verksamhet skall betalas.. Och det är alltid kunden som står för dessa summor.. Inget konstigt.

9. S

SonnyListon

Medlem
    De borde exkludera all skatt på fakturan. Sen när man ska betala så får man skatten på en separat faktura med eget kvitto. Så folk fattar vad det egentligen kostar, och att det är staten som rånar dom, inte (alltid) hantverkaren.

10. emmschen
    Självbyggare · Skåne · 282 inlägg

emmschen

Självbyggare
    Tja.. Det är ju arbetstid. Sen lägger bakar nog de flesta in den kostnaden i timpriset, för då sticker det mindre i ögonen, än om det ligger en extra timme på fakturan då hantverkaren inte varit fysiskt på plats.

I detta fallet verkar det som att han varit på plats vid ett tidigare tillfälle, och inte bara ”tittat” på jobbet, utan även måttat och beräknat material. Kanske där de ”extra” timmarna är? Sen kan jag hålla med om att den där timmen man kört för att kabeln ändå varit för kort kanske borde plockas bort. Man tar hellre ett par extra meter i mariginal. Blir generellt billigare än att köra och handla mer material under dagen.

11. emmschen
    Självbyggare · Skåne · 282 inlägg

emmschen

Självbyggare
    Kul idé! Kanske man skulle testa :)
    Att lägga en extra rad på fakturan ”varav skatter och avgifter”, och speca alla arbetsgivaravgifter, skatter, moms, sociala avgifter o.s.v. Hade nog varit en ögonöppnare för många hihi.

12. N
    Medlem · 288 inlägg
    Om det verkligen är så att elektrikern själv är orsak till att kabeln var för kort (Hur lyckas man med det?) tycker jag inte att du ska betala för att hämta ny. Och som nån skrev: Nio timmar när det inte ens är full dag känns lite väl. Men det framgår inte hur lång restiden är.

• Laddar…
  13. V
    Medlem · 220 inlägg

Villaägarenr1

Medlem
    Du skall väl stå för resor också.

Du har säkerligen mätt fel. Gick väl inte dra fram kabeln så som du måttade

Lite sjukt att klocka o tro att man bara betalar för tiden på plats.

14. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Västra Götaland · 629 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Självklart, ska man arbeta med admin på fritiden tycker du? Får du betalt för all din tid eller enbart den tiden som kunderna anser vara ok?
    Alla företag tar betalt för administrationskostnader!

15. S

SonnyListon

Medlem
    Är det inte så att första gången man anlitar en hantverkare blir man lite chockad. Jag blev det i alla fall.
    12:e gången tycker man att det är fullt rimligt att betala 12 000 för att få en hylla uppskruvad. Exklusive hyllan så klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.