L lars80 skrev:
Slutsumman är 2-3ggr högre än offert? Vad snackar du om? Du vet vad en offert är eller?
Så du menar att man kan lägga en löjligt låg offert, strunta i vad beställaren ber om och sen fakturera för ditt eget misstag och extra 2-3x timmarna skiljt från offerten?

Vad ska man ens med en offert till då?
Den använder man ju för att kunna välja bästa och billigaste leverantören av en tjänst?

https://www.byggahus.se/forum/threads/saltad-faktura.446264/page-2#post-4663030
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
L lars80 skrev:
Hur gör du om din arbetsgivare inte har arbetsuppgifter åt dig en hel dag?
Skriver du halvdag då som du kanske har varit produktiv så din arbetsgivare bara behöver betala för tiden du har utfört arbete eller skriver du full dag för att du varit på plats hela dagen även om det inte fanns något att göra?
Som konsult? Jag skriver de timmar jag jobbat åt kunderna. Övrig tid skrivs som odebiterbar tid (utbildning, interna möten, restid) eller inte alls (d.v.s tid då jag ätit, sovit, surfat på nätet, varit på toaletten, etc.). Får jag inte ihop det antal (fakturerbara) timmar per dag (över en längre tid) som arbetsgivaren förväntar sig får jag på sikt sparken, eller får gå ner i lön. Eller så får man försöka öka min timtaxa.

Att försöka fakturera för fler timmar mot kund än man faktiskt arbetat skulle gränsa till bedrägeri, även om det säkert skulle gå om man gör det diskret. Självklart gör konsulter detta ibland, men det gör det inte "rätt".
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M McDoit skrev:
Så du menar att man kan lägga en löjligt låg offert, strunta i vad beställaren ber om och sen fakturera för ditt eget misstag och extra 2-3x timmarna skiljt från offerten?

Vad ska man ens med en offert till då?
Den använder man ju för att kunna välja bästa och billigaste leverantören av en tjänst?

[länk]
Ok, nu förstår jag bättre vad du pratar om.
Något är ju fel om det finns en offert och priset är rörligt.
Det framgår inte varför det har blivit så men offerten gäller vanligtvis sen kan de stå villkor i offerten att tillkommande arbete ska vara löpande.

Tillkommande arbeten kan alltså förekomma men jag har ju inte sett villkoren i offerten.
Det känns som TS inte berättat allt vad som varit överenskommet.
Har kunden beställt 20m kabel och inte fått det så får väl kunden påpeka det för säljaren och be om kompensation för detta
 
L lars80 skrev:
Ok, nu förstår jag bättre vad du pratar om.
Något är ju fel om det finns en offert och priset är rörligt.
Det framgår inte varför det har blivit så men offerten gäller vanligtvis sen kan de stå villkor i offerten att tillkommande arbete ska vara löpande.

Tillkommande arbeten kan alltså förekomma men jag har ju inte sett villkoren i offerten.
Det känns som TS inte berättat allt vad som varit överenskommet.
Har kunden beställt 20m kabel och inte fått det så får väl kunden påpeka det för säljaren och be om kompensation för detta
Är ju exakt det den här tråden handlar om?
TS har ju skrivit vad han beställt, vad han själv gjort, att han fått offert samt blivit grovt över-fakturerad
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Har haft elektriker här för att dra el till spabad.
Han var här och jobbade mellan 8:10-09:50.
Sen fick han åka iväg för att byta kabel då den han hade med var för kort (han hade fått alla mått innan han kom hit). Arbetet återupptogs 10:55 och sen var han klar 14:25. Alltså var han här i totalt fem timmar och arbetade. Fakturan är på nio (!) timmar vilket jag anser vara helt orimligt.
Kabelbytet antar jag hamnar på mig (trots att det är elektrikern som gjort fel och inte kontrollmätt kabeln) men gör ändå att uppdraget totalt landar på dryga sex timmar och inte nio - en väsentlig skillnad.
Är fakturan extra saltad?
Summa summarum från den här tråden

Om det var jag, och de hade gjort så här mot mig, så hade jag betalt offert + 15% och bestridit resten
Hade de fakturerat 5h, alltså exklusive sitt egna misstag, så hade jag betalat det
Men komma med 9h är rejält magstarkt
 
P
M McDoit skrev:
Är ju exakt det den här tråden handlar om?
TS har ju skrivit vad han beställt, vad han själv gjort, att han fått offert samt blivit grovt över-fakturerad
inte riktigt..
TS har uppgett 2 Tim och framkörningsavgift..
OCH utöver detta ett rimligt Tim pris.. vad ska du med det till om du har pris på offert?
Tror det är mer jobb som blivit beställt..
 
  • Gilla
lars80
  • Laddar…
A AHB skrev:
Som konsult? Jag skriver de timmar jag jobbat åt kunderna. Övrig tid skrivs som odebiterbar tid (utbildning, interna möten, restid) eller inte alls (d.v.s tid då jag ätit, sovit, surfat på nätet, varit på toaletten, etc.). Får jag inte ihop det antal (fakturerbara) timmar per dag (över en längre tid) som arbetsgivaren förväntar sig får jag på sikt sparken, eller får gå ner i lön. Eller så får man försöka öka min timtaxa.

Att försöka fakturera för fler timmar mot kund än man faktiskt arbetat skulle gränsa till bedrägeri, även om det säkert skulle gå om man gör det diskret. Självklart gör konsulter detta ibland, men det gör det inte "rätt".
Med andra ord, din arbetsgivare får betala för tid du inte haft nåt att göra.
Du skriver 8h den dagen även om din arbetsgivare inte kan debitera kunder för all tid.
Kanske inte alltid men vanligtvis är det så du gör om jag tolkar dig korrekt.
Din arbetsgivare kanske tycker att du sysslar med bedrägeri, har du frågat hur han känner?

Det är ju samma sak som att du skulle vara hantverkare och skriva 8h på kund men bara jobbat produktivt hemma hos kund 5h.
Alltså, det är tydligen skillnad på ditt jobb och hantverkarens jobb.
Du kan skriva 8h ibland men hantverkaren kan inte göra det för då är det bedrägeri enligt mångas resonemang.
Ja så är det kanske?
 
  • Haha
  • Wow
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M McDoit skrev:
Är ju exakt det den här tråden handlar om?
TS har ju skrivit vad han beställt, vad han själv gjort, att han fått offert samt blivit grovt över-fakturerad[/QUOTE

Om TS har fått en offert och inte begriper hur en sådan fungerar kanske du vill förklara det för hen.
Det är en väldig skillnad på 2h och 9h så jag tror TS undanhåller något.
 
P
"Vi fick en offert på två h arbete samt 30 min framkörning (lokal hantverkare). Utöver dessa två timmar fick vi ett timpris som vi tyckte var ok. Vi mätte och angav längd på kabel (20-22m). Denna kabel skulle kopplas in i elskåpet (enligt konstens alla regler) samt i spabadet.
20-22m blev 12m och 5h arbete blev 9h."

Vad skulle de med ett extern Tim pris till?
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Med andra ord, din arbetsgivare får betala för tid du inte haft nåt att göra.
Du skriver 8h den dagen även om din arbetsgivare inte kan debitera kunder för all tid.
Kanske inte alltid men vanligtvis är det så du gör om jag tolkar dig korrekt.
Din arbetsgivare kanske tycker att du sysslar med bedrägeri, har du frågat hur han känner?

Det är ju samma sak som att du skulle vara hantverkare och skriva 8h på kund men bara jobbat produktivt hemma hos kund 5h.
Alltså, det är tydligen skillnad på ditt jobb och hantverkarens jobb.
Du kan skriva 8h ibland men hantverkaren kan inte göra det för då är det bedrägeri enligt mångas resonemang.
Ja så är det kanske?
Om jag leasar en bil för 5000 i månaden, så har ju säljaren bara jobbat kanske 3 timmar, varför måste jag betala 5000 i månaden då?
Jo för att när du köper en tjänst så ingår alla kostnader, inte bara en persons arbetade timmar vid en specifik händelse
Så säljaren som bara för ett fåtal deals varje månad, borde inte få någon lön?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M McDoit skrev:
Så du menar att man kan lägga en löjligt låg offert, strunta i vad beställaren ber om och sen fakturera för ditt eget misstag och extra 2-3x timmarna skiljt från offerten?

Vad ska man ens med en offert till då?
Den använder man ju för att kunna välja bästa och billigaste leverantören av en tjänst?

[länk]
TS har inte påvisat att något avviker från offerten. Vi måste få läsa erbjudandet för att ta ställning till det.
Det lutar mer åt att TS inte förstått vad som står i offerten, i annat fall är det fel på offerten och då måste den tolkas och eftersom vi inte får er vad som är överenskommet så hänger frågan i luften.
 
Maskintok skrev:
"Vi fick en offert på två h arbete samt 30 min framkörning (lokal hantverkare). Utöver dessa två timmar fick vi ett timpris som vi tyckte var ok. Vi mätte och angav längd på kabel (20-22m). Denna kabel skulle kopplas in i elskåpet (enligt konstens alla regler) samt i spabadet.
20-22m blev 12m och 5h arbete blev 9h."

Vad skulle de med ett extern Tim pris till?
För att veta vad dessa två timmar skulle kosta antagligen.
 
M McDoit skrev:
Om jag leasar en bil för 5000 i månaden, så har ju säljaren bara jobbat kanske 3 timmar, varför måste jag betala 5000 i månaden då?
Jo för att när du köper en tjänst så ingår alla kostnader, inte bara en persons arbetade timmar vid en specifik händelse
Så säljaren som bara för ett fåtal deals varje månad, borde inte få någon lön?
Eftersom du jämför äpplen med päron så kommer det bli en meningslös diskussion.
Du verkar vilja förbise att olika företag har olika affärsvillkor och väljer att konkurrera med olika förutsättningar.
Du väljer företag som du vill köpa av efter deras affärsvillkor, som inte är samma för alla företag därav får vi olika förutsättningar.
Jag lämnar den diskussionen eftersom du saknar den basala insikten.
 
L lars80 skrev:
Det är ju samma sak som att du skulle vara hantverkare och skriva 8h på kund men bara jobbat produktivt hemma hos kund 5h.

Inte i närheten av samma sak.
Det AHB beskrev var att om man inte som konsult får ihop full dag, 8 timmar, har man ett annat konto att skriva på,, ditt exempel 3 timmar.

Kunden drabbas inte av kostnaden för dessa timmar, vilket är kärnpunkte.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P
M Mortsken skrev:
För att veta vad dessa två timmar skulle kosta antagligen.
framgick väl av offerten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.