27 156 läst ·
169 svar
27k läst
169 svar
Saltad faktura?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
I timpriset ingår adm.avgifter. Köper du en vara så är det priset också inkl. adm.avg. transport osv.Henrik.woll skrev:
Skulle aldrig anlita en hantverkare som la på adm. avg. ovanpå timpriset.
Eftersom jag har en viss erfarenhet av hur pass dålig "kunder" brukar vara att uppskatta åtgång skulle jag göra ett hembesök INNAN jag kom för att utföra arbetet. Och dom allra flesta "kunder" har inget emot ett "projekteringsbesök" men om man utan besök har med fel/för lite blir man inte poppis när man måste åka och komplettera.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Säger bara ett det är inte ovanligt. Sen beror det på hur man har gjort upphandlingen. Är det ett fastprisavtal så kan man inte lägga på några kostnader utan dessa ska vara inkluderande. Är det löpande så hade min klocka stannat när fakturan gickiväg.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Anlitade en rörmokare, de fick foto och dimensioner och frågande även skriftlig om de hade allt de behövde för att få med sig rätt grejer. Fick savar ja. Inte hade de med sig rätt grejer inte utan skulle åka och fixa det vilket tog dryga timmen. De fakturerade för 2 timmar. Ringe företaget och sa till dem att stryka 2 timmar då de själva hade orsakat problemet. Företaget höll med.Lotta7671 skrev:
Har haft elektriker här för att dra el till spabad.
Han var här och jobbade mellan 8:10-09:50.
Sen fick han åka iväg för att byta kabel då den han hade med var för kort (han hade fått alla mått innan han kom hit). Arbetet återupptogs 10:55 och sen var han klar 14:25. Alltså var han här i totalt fem timmar och arbetade. Fakturan är på nio (!) timmar vilket jag anser vara helt orimligt.
Kabelbytet antar jag hamnar på mig (trots att det är elektrikern som gjort fel och inte kontrollmätt kabeln) men gör ändå att uppdraget totalt landar på dryga sex timmar och inte nio - en väsentlig skillnad.
Är fakturan extra saltad?
Det folk inte förstår är att näringsidkaren bestämmer sina egna affärsvillkor.
Alltså, kunden bestämmmer inte hur företaget ska prissätta sina tjänster.
Det är ingen välgörenhet dom sysslar med utan vinstdrivande affärsverksamheter.
Är det för dyrt för er så ska ni inte köpa tjänsten.
Är man osäker på vad tjänsten kostar, be att få ta del av affärsvillkoren istället för att i efterhand komma som en sosse och säga "aj fan, det hade jag inte en aning om" (citat O.Palme).
Det finns konsumentregler som styr upp detta så allt är lösbart även man missat att fråga.
Det här har många svårt att förstå.
Jag anser att företaget självklart ska ha betalt för tiden dom specificerar material och fakturer.
Det är arbetstid, den tiden kostar och kostnaden ska belasta den kund vars uppdrag orsakar tiden.
En timme för fakturering och sammanställning av material till kund är rimligt.
En lösning kan ju vara att som kund säga att man inte vill ha material specificerat så går faktureringen väldigt mycket fortare.
Vill kunden inte ha rot avdrag så går det ännu fortare.
Varför ska kunder som inte belastar företaget med massa pappersarbete behöva betala för den tiden i timpengen?
Småjobb på några timmar är dyra för företaget, ska den kalkylen hålla enbart på tiden mellan 8:32- 10:55 exempelvis då får dom kanske ta högre timpeng för jobb under 8h eftersom dom måste täcka montörens kostnader för full dag.
Det är svårt att fylla 40h/vecka om man bara får tillgodoräkna sig tiden innanför tröskeln hos kund.
Det resonemangen många för här inne är som att era arbetsgivare skulle klocka er på arbetsplatsen så här "Pelle kom 3min sent, pelle tog 5min längre rast, pelle satt 5min vid sitt skrivbord och titta på sin telefon osv".
Pelle jobbade effektivt 5h 35min och sölade bort resten av dagen.
Tack vare kollektivavtal får Pelle ändå betalat för 8h även om han snackade icke jobbrelaterade saker med sina kollegor på arbetstid 15min och därmed inte producerade under den tiden osv.
Många här tycker resor ska ingå i timpengen, ja med tanke på hur priserna stiger varje (just nu 24kr/l) dag då får kanske timpriset uppdateras varje dag då alternativt ha stor marginal för allt som inträffa.
Eller så har vi resor som en egen utgiftspost eftersom den slår olika beroende på hur mycket/långa resor uppdraget kräver.
Jag har full förståelse för att sånt här är svårt att begripa för människor med A-skatt.
Alltså, kunden bestämmmer inte hur företaget ska prissätta sina tjänster.
Det är ingen välgörenhet dom sysslar med utan vinstdrivande affärsverksamheter.
Är det för dyrt för er så ska ni inte köpa tjänsten.
Är man osäker på vad tjänsten kostar, be att få ta del av affärsvillkoren istället för att i efterhand komma som en sosse och säga "aj fan, det hade jag inte en aning om" (citat O.Palme).
Det finns konsumentregler som styr upp detta så allt är lösbart även man missat att fråga.
Det här har många svårt att förstå.
Jag anser att företaget självklart ska ha betalt för tiden dom specificerar material och fakturer.
Det är arbetstid, den tiden kostar och kostnaden ska belasta den kund vars uppdrag orsakar tiden.
En timme för fakturering och sammanställning av material till kund är rimligt.
En lösning kan ju vara att som kund säga att man inte vill ha material specificerat så går faktureringen väldigt mycket fortare.
Vill kunden inte ha rot avdrag så går det ännu fortare.
Varför ska kunder som inte belastar företaget med massa pappersarbete behöva betala för den tiden i timpengen?
Småjobb på några timmar är dyra för företaget, ska den kalkylen hålla enbart på tiden mellan 8:32- 10:55 exempelvis då får dom kanske ta högre timpeng för jobb under 8h eftersom dom måste täcka montörens kostnader för full dag.
Det är svårt att fylla 40h/vecka om man bara får tillgodoräkna sig tiden innanför tröskeln hos kund.
Det resonemangen många för här inne är som att era arbetsgivare skulle klocka er på arbetsplatsen så här "Pelle kom 3min sent, pelle tog 5min längre rast, pelle satt 5min vid sitt skrivbord och titta på sin telefon osv".
Pelle jobbade effektivt 5h 35min och sölade bort resten av dagen.
Tack vare kollektivavtal får Pelle ändå betalat för 8h även om han snackade icke jobbrelaterade saker med sina kollegor på arbetstid 15min och därmed inte producerade under den tiden osv.
Många här tycker resor ska ingå i timpengen, ja med tanke på hur priserna stiger varje (just nu 24kr/l) dag då får kanske timpriset uppdateras varje dag då alternativt ha stor marginal för allt som inträffa.
Eller så har vi resor som en egen utgiftspost eftersom den slår olika beroende på hur mycket/långa resor uppdraget kräver.
Jag har full förståelse för att sånt här är svårt att begripa för människor med A-skatt.
Det finns inget konsultbolag i världen som baserar sina timtaxor på att konsulterna ska ha 100% debiteringsgrad. Man vet att det går åt tid varje dag till interna möten, administration, och annat som kunden inte är intresserad att uttryckligen betala för på fakturan.L lars80 skrev:Småjobb på några timmar är dyra för företaget, ska den kalkylen hålla enbart på tiden mellan 8:32- 10:55 exempelvis då får dom kanske ta högre timpeng för jobb under 8h eftersom dom måste täcka montörens kostnader för full dag.
Det är svårt att fylla 40h/vecka om man bara får tillgodoräkna sig tiden innanför tröskeln hos kund.
Man räknar därför med en mer rimlig debiteringsgrad (säg 65-80%), och sätter timtaxan därefter.
Varför hantverkare inte resonerar på samma sätt begriper jag inte. Det rimliga är att, som du säger, timtaxan är högre för småjobb eftersom mängden administration/resor/etc. per debiterbar timma då är högre.
Skulle jag som konsult debitera exv. 2000 kr i timman för att resa till en kund skulle de skratta åt mig, medan de inte har problem att betala samma taxa för det faktiska, kvalificerade arbetet.
Jag tror så här att hantverlkaren ska redovisa 8h varje dag mot sin arbetsgivare för att få ihop full arbetsvecka.A AHB skrev:Det finns inget konsultbolag i världen som baserar sina timtaxor på att konsulterna ska ha 100% debiteringsgrad. Man vet att det går åt tid varje dag till interna möten, administration, och annat som kunden inte är intresserad att uttryckligen betala för på fakturan.
Man räknar därför med en mer rimlig debiteringsgrad (säg 65-80%), och sätter timtaxan därefter.
Varför hantverkare inte resonerar på samma sätt begriper jag inte. Det rimliga är att, som du säger, timtaxan är högre för småjobb eftersom mängden administration/resor/etc. per debiterbar timma då är högre.
Skulle jag som konsult debitera exv. 2000 kr i timman för att resa till en kund skulle de skratta åt mig, medan de inte har problem att betala samma taxa för det faktiska, kvalificerade arbetet.
Redovisar han 5h så får han ju inte den lön han ska ha.
Troligtvis har hans arbetsdag upptagit full dag plus en stund på morgonen dagen där efter. Han fördelar sin tid efter bästa förmåga för att göra alla nöjda vilket dom sällan blir.
Oavsett ska han försöka få ihop sina 8h varje dag vilket är komplicerat med massa småjobb.
L lars80 skrev:Det folk inte förstår är att näringsidkaren bestämmer sina egna affärsvillkor.
Alltså, kunden bestämmmer inte hur företaget ska prissätta sina tjänster.
Det är ingen välgörenhet dom sysslar med utan vinstdrivande affärsverksamheter.
Är det för dyrt för er så ska ni inte köpa tjänsten.
Är man osäker på vad tjänsten kostar, be att få ta del av affärsvillkoren istället för att i efterhand komma som en sosse och säga "aj fan, det hade jag inte en aning om" (citat O.Palme).
Det finns konsumentregler som styr upp detta så allt är lösbart även man missat att fråga.
Det här har många svårt att förstå.
Jag anser att företaget självklart ska ha betalt för tiden dom specificerar material och fakturer.
Det är arbetstid, den tiden kostar och kostnaden ska belasta den kund vars uppdrag orsakar tiden.
En timme för fakturering och sammanställning av material till kund är rimligt.
En lösning kan ju vara att som kund säga att man inte vill ha material specificerat så går faktureringen väldigt mycket fortare.
Vill kunden inte ha rot avdrag så går det ännu fortare.
Varför ska kunder som inte belastar företaget med massa pappersarbete behöva betala för den tiden i timpengen?
Småjobb på några timmar är dyra för företaget, ska den kalkylen hålla enbart på tiden mellan 8:32- 10:55 exempelvis då får dom kanske ta högre timpeng för jobb under 8h eftersom dom måste täcka montörens kostnader för full dag.
Det är svårt att fylla 40h/vecka om man bara får tillgodoräkna sig tiden innanför tröskeln hos kund.
Det resonemangen många för här inne är som att era arbetsgivare skulle klocka er på arbetsplatsen så här "Pelle kom 3min sent, pelle tog 5min längre rast, pelle satt 5min vid sitt skrivbord och titta på sin telefon osv".
Pelle jobbade effektivt 5h 35min och sölade bort resten av dagen.
Tack vare kollektivavtal får Pelle ändå betalat för 8h även om han snackade icke jobbrelaterade saker med sina kollegor på arbetstid 15min och därmed inte producerade under den tiden osv.
Många här tycker resor ska ingå i timpengen, ja med tanke på hur priserna stiger varje (just nu 24kr/l) dag då får kanske timpriset uppdateras varje dag då alternativt ha stor marginal för allt som inträffa.
Eller så har vi resor som en egen utgiftspost eftersom den slår olika beroende på hur mycket/långa resor uppdraget kräver.
Jag har full förståelse för att sånt här är svårt att begripa för människor med A-skatt.
Förstår inte riktigt vad du gnäller på härL lars80 skrev:Det folk inte förstår är att näringsidkaren bestämmer sina egna affärsvillkor.
Alltså, kunden bestämmmer inte hur företaget ska prissätta sina tjänster.
Det är ingen välgörenhet dom sysslar med utan vinstdrivande affärsverksamheter.
Är det för dyrt för er så ska ni inte köpa tjänsten.
Är man osäker på vad tjänsten kostar, be att få ta del av affärsvillkoren istället för att i efterhand komma som en sosse och säga "aj fan, det hade jag inte en aning om" (citat O.Palme).
Det finns konsumentregler som styr upp detta så allt är lösbart även man missat att fråga.
Det här har många svårt att förstå.
Jag anser att företaget självklart ska ha betalt för tiden dom specificerar material och fakturer.
Det är arbetstid, den tiden kostar och kostnaden ska belasta den kund vars uppdrag orsakar tiden.
En timme för fakturering och sammanställning av material till kund är rimligt.
En lösning kan ju vara att som kund säga att man inte vill ha material specificerat så går faktureringen väldigt mycket fortare.
Vill kunden inte ha rot avdrag så går det ännu fortare.
Varför ska kunder som inte belastar företaget med massa pappersarbete behöva betala för den tiden i timpengen?
Småjobb på några timmar är dyra för företaget, ska den kalkylen hålla enbart på tiden mellan 8:32- 10:55 exempelvis då får dom kanske ta högre timpeng för jobb under 8h eftersom dom måste täcka montörens kostnader för full dag.
Det är svårt att fylla 40h/vecka om man bara får tillgodoräkna sig tiden innanför tröskeln hos kund.
Det resonemangen många för här inne är som att era arbetsgivare skulle klocka er på arbetsplatsen så här "Pelle kom 3min sent, pelle tog 5min längre rast, pelle satt 5min vid sitt skrivbord och titta på sin telefon osv".
Pelle jobbade effektivt 5h 35min och sölade bort resten av dagen.
Tack vare kollektivavtal får Pelle ändå betalat för 8h även om han snackade icke jobbrelaterade saker med sina kollegor på arbetstid 15min och därmed inte producerade under den tiden osv.
Många här tycker resor ska ingå i timpengen, ja med tanke på hur priserna stiger varje (just nu 24kr/l) dag då får kanske timpriset uppdateras varje dag då alternativt ha stor marginal för allt som inträffa.
Eller så har vi resor som en egen utgiftspost eftersom den slår olika beroende på hur mycket/långa resor uppdraget kräver.
Jag har full förståelse för att sånt här är svårt att begripa för människor med ]
OP har ju gjort allt förarbete han kan, måttat samt fått en offert på jobbet
Slutsumman är typ 2-3 gånger högre än offert, och elektrikern har själv gjort ett fel som orsakar tidsspillan
Då kan du ju inte fakturera mer för att täcka hela din arbetsdag, om du innit jobbat för det
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Personangrepp brukar vara ett tecken på att argumenten för ena parten tagit slut. Själv driver jag företag med 11 anställda och vi debiterar ingen faktureringsavgift , men självklart ligger den kostnaden med i timdebiteringen eller det fasta priset . Tråkigt att du sänker dig själv till en sån låg nivå. Trevlig helgH Henkan- skrev:
Ja, så kan det vara.L lars80 skrev:Jag tror så här att hantverlkaren ska redovisa 8h varje dag mot sin arbetsgivare för att få ihop full arbetsvecka.
Redovisar han 5h så får han ju inte den lön han ska ha.
Troligtvis har hans arbetsdag upptagit full dag plus en stund på morgonen dagen där efter. Han fördelar sin tid efter bästa förmåga för att göra alla nöjda vilket dom sällan blir.
Oavsett ska han försöka få ihop sina 8h varje dag vilket är komplicerat med massa småjobb.
Men, om man får vara lite fräck, så är det ju konstigt att ha inställningen att jag per definition ska ha betalt för 8h per dag. Finns det bättre jobb med mindre restid/administration och fler riktiga arbetstimmar per dag bör hantverkaren ta dessa jobb istället. Finns det endast småjobb här och där så är ju situationen sådan att de tjänster hantverkaren erbjuder inte behövs i den omfattning som krävs för att han ska kunna arbeta heltid. Att då försöka ta betalt för okvalificerat arbete istället kan vara en taktik för att kompensera för detta, även om en väl fungerande marknad borde innebära att hantverkaren som inte är önskad 8h om dagen tjänar mindre pengar.
Slutsumman är 2-3ggr högre än offert? Vad snackar du om? Du vet vad en offert är eller?M McDoit skrev:Förstår inte riktigt vad du gnäller på här
OP har ju gjort allt förarbete han kan, måttat samt fått en offert på jobbet
Slutsumman är typ 2-3 gånger högre än offert, och elektrikern har själv gjort ett fel som orsakar tidsspillan
Då kan du ju inte fakturera mer för att täcka hela din arbetsdag, om du innit jobbat för det
Hur gör du om din arbetsgivare inte har arbetsuppgifter åt dig en hel dag?A AHB skrev:Ja, så kan det vara.
Men, om man får vara lite fräck, så är det ju konstigt att ha inställningen att jag per definition ska ha betalt för 8h per dag. Finns det bättre jobb med mindre restid/administration och fler riktiga arbetstimmar per dag bör hantverkaren ta dessa jobb istället. Finns det endast småjobb här och där så är ju situationen sådan att de tjänster hantverkaren erbjuder inte behövs i den omfattning som krävs för att han ska kunna arbeta heltid. Att då försöka ta betalt för okvalificerat arbete istället kan vara en taktik för att kompensera för detta, även om en väl fungerande marknad borde innebära att hantverkaren som inte är önskad 8h om dagen tjänar mindre pengar.
Skriver du halvdag då som du kanske har varit produktiv så din arbetsgivare bara behöver betala för tiden du har utfört arbete eller skriver du full dag för att du varit på plats hela dagen även om det inte fanns något att göra?