V
L Lilak skrev:
Varför tar du för givet att det är TS som mätt fel. Det finns även hantverkare som inte klarar av att ta till sig instruktioner.

I höstas skulle jag ha hem en elektriker för att, bland annat, sätta upp ett uttag och en brytare (båda utanpåliggande).
Jag pratade med firman totalt 3 ggr varav 1 gång med elektrikern som gjorde jobbet, och beskrev exakt vad jag ville ha gjort.
När han kom hade han inget mtrl för utanpåliggande med sig. Han förklarade för mig, "sånt har vi inte liggande i bilarna vettu".
Han fick gå iväg och handla (grossen ligger på gångavstånd, 10 min. t/r), han skulle käka frukost samtidigt.
1,5 timmar tog det och de fakturerade för det. Jag betalade absolut inte den tiden!
Varför tarvdu för givet att elektrikern gjort fel ?

• Gilla
Perolofl
  • Laddar…
P
M mojjen skrev:
Tror du syftar med att ett fastpris får överstiga amx 15%. Här handalr det om att man debiterat ej utförd tid. Installatören har ju bevisligen bara varit hos kund 6h, inkl 1h tidsspillan pga eget misstag. Då kan man inte debitera 9h. Om De nu tillämpar debitad restid vilket inte alltid är fel. Så Får man väl tillräkna rimligt tid för detta. Men om TS opponerat sig mot fakturan, så måste ju Firman bryta ut denna så det framgår. Om de inte ligger 10-15mil från kund så förklarar det ju inte avvikelsen på fakturan mot verklighet.

Hade varit intressant att få veta av TS om det varit någon debitering för bil, framkörning eller likande? Om det bara debiteras timpris så tycker jag personligen att ca 1h extra för restid alltid är acceptabelt. Debiteras bil med tex 600:- utöver timpris, så tycker jag inte det är ok.

EDIT
Som hempulen skriver så är det uppskattat pris som max får avvika 15% inte fast. Jag tänkte på en annan regel som omfattas vid entreprenad där ÄTA, dvs ändringsarbeten max får avvika med en viss summa kommer inte ihåg nivån, men baseras på basbelopp, utan att överenskommelse söks med beställaren. Detta för att inte få kostsamma förseningar etc.
Det hade varit med rimligt med 8 timmar såklart. 6 timmar jobb, 1 timme admin, och 1 timme körning.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
V Villaägarenr1 skrev:
Tror mer på miss från båda håll...

V Villaägarenr1 skrev:
För att jag hade pratat med honom 3 dagar innan han kom, så han visste exakt vad han skulle ha med sig.

Maskintok skrev:
Menar du i mitt fall eller i TS?

V Villaägarenr1 skrev:
Du skall väl stå för resor också.

Du har säkerligen mätt fel. Gick väl inte dra fram kabeln så som du måttade

Lite sjukt att klocka o tro att man bara betalar för tiden på plats.
Nu skriver ju TS TYDLIGT att Elektrikern gjort fel. Sen framgår det längre ner att han dessutom gjort ordentligt fel och tagit med 12m kabel när han fått info om 20-22m.

Fattar inte att vissa är så heta att döma trådstartare på förhand, inte bara denna.
Även om det i vissa trådar utkristalliseras att en TS fått allt om bakfoten. Så är det fler där de har tort på fötterna.

Ändå är vissa snabba helt utan bakom liggande info. Jag tror att många, med snabba spydiga kommentarer hade räddat sitt eget ansikte rätt rejält, om de först tog reda på lite mer fakta. Hade tex passat mer att fråga: kan du ha mätt fel. så hade det inte blivit en grundlös anklagelse, där du i detta fall vad jag förstått, har totalt fel. Detta bara ett exempel bland många. Jag är inte heller utan skuld.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
P
L Lilak skrev:
Menar du i mitt fall eller i TS?
TS.

(y)

Bara ta och begära en detaljerad specifikation över arbetstid, fråga var t.ex den extra timmen kom ifrån om vi räknar 5h arbetstid och 1h restid åt varje håll

Sen är det at gå till ägaren/chefen för firman och fråga varför du måste betala för deras inkompetens vad gäller 12 kontra 22m kabel

Och så kan du bestrida fakturan baserat på den tidigare offerten, om det var från samma bolag alltså

• Gilla
Axel Fors
  • Laddar…
Är nog så att elektrikern trodde att den kabelsnutten som blivit över hos nån tidigare kund skulle räcka i längd……. Men 9 timmar låter orimligt iaf det är ju en full arbetsdag hos kund + fram/hemkörning

Maskintok skrev:

Funderar bara på hur det går att misstolka 20-22 m och sen få med sig 12m???? Kollar man inte upp detta ordentligt innan man kommer ut till kund?
Kan få orimligt bli min miss

• Gilla
MasMats och 5 till
  • Laddar…
P
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Funderar bara på hur det går att misstolka 20-22 m och sen få med sig 12m???? Kollar man inte upp detta ordentligt innan man kommer ut till kund?
Kan få orimligt bli min miss
Tänkte mer på mellan admin och installatör..
Men hade inte fler alternativ när jag svarade tidigare..

• Gilla
Lotta7671
  • Laddar…
Jag har arbetat som "teknik" konsult på konsultbolag och vill berätta hur det fungerar hos oss.

- Administration stod konsultbolaget för. Drabbade ej konsulten inkomst.
- Restid stod konsultbolaget för. I de allra flesta fall inget som kunde faktureras till kund. Det fanns avtal mellan konsultbolag och konsult angående kompensation för långa restider men skatteverket hade massor att säga om detta.

Summa summarum, kunden fakturerade för nedlagt konsulttid.

Jag upplever att det inom hantverksbranchen, sannolikt beroende på hög efterfrågan, har börjat tullas på etik och moral. De är inte beroende på att kunder återvänder och väldigt få kunder orkar driva en process.

I min branch var kundnöjdhet nummer 1. En missnöjd kund återvänder ej.

Men som sagt för mig handlar det om etik och moral.

• Gilla
Freniño och 7 till
  • Laddar…
Fick installatören en lista på allt matr. som skulle komma att behövas? Jag skulle aldrig lita på mängduppgifter som en vanlig privatkund lämnade.

• Gilla
lars80 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Fick installatören en lista på allt matr. som skulle komma att behövas? Jag skulle aldrig lita på mängduppgifter som en vanlig privatkund lämnade.
So så skulle du ta med MINDRE än vad kund har uppgett? :s

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.