Rkarlsson skrev:
Om man vänder på det.
Tror du inte att du betalar för pappersarbetet på någon vara du köper? Du upptar ju isåfall hantverkarens tid när han ska skriva faktura och göra offerter och dylikt.

Folk verkar tro att offerter egentligen är gratis. Det är väl där det blir lite fel, det är jättefint att en hantverkare tex åker ut och räknar på ett jobb hos dig gratis. Men sen blir du kanske sur på den som tar 500-1000 kr för att vara hos dig i en eller 2 timmar för att räkna.
Offert kom från företaget och allt förarbete gjorde jag. Ingen hantverkare ute på plats innan för att mäta utan det har vi själva gjort. Samt fotat elcentral, spabad mm mm. Så förarbetet ligger på oss
Och, som jag skrivit, 20-22 m kabel blev 12 m. 5h arbete blev 9h.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
P
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Offert kom från företaget och allt förarbete gjorde jag. Ingen hantverkare ute på plats innan för att mäta utan det har vi själva gjort. Samt fotat elcentral, spabad mm mm. Så förarbetet ligger på oss
Och, som jag skrivit, 20-22 m kabel blev 12 m. 5h arbete blev 9h.
Ja det säger jag inte emot.
Frågan som jag inte utläst. Har du pratat med de innan du la upp tråden ?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Självklart, ska man arbeta med admin på fritiden tycker du? Får du betalt för all din tid eller enbart den tiden som kunderna anser vara ok?
Alla företag tar betalt för administrationskostnader!
När du får ett timpris för installation, så skall det absolut inte debiteras löpande för administration. Det avser installation inget annat. Om inte något annat framgår av överenskommelsen. Timpriset Behöver ha höjd för detta. Att skapa en servicefaktura i ett modernt system tar 10min. Det är försvinnande.
Vart går annars gränsen, skall man ta del för bokföring, revisorkostnad, för att inte tala om teambuilding kursen som behövs för att alla skall trivas och göra ett bra jobb. Det kan ju i och för sig motivera den 9e timmen:)

Sen att man kan ha tidsspillan har jag viss förståelse för. Det får dock inte bli som en viss advokat, att man debiterar sammas sak på två ställen. Exempelvis full res/bilkostnad. Samt full tid för det per timme också. Mao debiterar man en startkostnad, Bil/framkörning etc. Då anser jag att klockan startar strikt hos kund. Precis om alla entreprenadsarbetare får sin lön mätt när de klockar in i ID06 systemet på arbetsplatsen, och klockas ut när de checkar ut.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Bromsar är väl typiskt sådant som ger merjobb. Om kunden skitit i att underhålla de så kan de ju kärva åt helvete. Så kan ju ett bromsbeläggsbyte bli ett bromsoksbyte. Det ska verkligen inte verkstan stå för. Dock får de ju ringa och berätta om de blir alldeles för dyrt.
Jag går inte med på att verkstaden bara byter delar på min bil utan att först konsultera mig om att det är en del som ev är dålig. Om inte verkstaden har fått ok från mig innan ett byte sker så får de stå för detta.
 
Rkarlsson skrev:
Ja det säger jag inte emot.
Frågan som jag inte utläst. Har du pratat med de innan du la upp tråden ?

Ja
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
P
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Jag går inte med på att verkstaden bara byter delar på min bil utan att först konsultera mig om att det är en del som ev är dålig. Om inte verkstaden har fått ok från mig innan ett byte sker så får de stå för detta.
Viss del får du acceptera, kommer inte ihåg hur mycket. Men de har lagstöd för det. Om de måste lägga till bromsok så skall de såklart ringa, då är ju alternativet betala eller bärga skiten.
 
M mojjen skrev:
När du får ett timpris för installation, så skall det absolut inte debiteras löpande för administration. Det avser installation inget annat. Om inte något annat framgår av överenskommelsen. Timpriset Behöver ha höjd för detta. Att skapa en servicefaktura i ett modernt system tar 10min. Det är försvinnande.
Vart går annars gränsen, skall man ta del för bokföring, revisorkostnad, för att inte tala om teambuilding kursen som behövs för att alla skall trivas och göra ett bra jobb. Det kan ju i och för sig motivera den 9e timmen:)

Sen att man kan ha tidsspillan har jag viss förståelse för. Det får dock inte bli som en viss advokat, att man debiterar sammas sak på två ställen. Exempelvis full res/bilkostnad. Samt full tid för det per timme också. Mao debiterar man en startkostnad, Bil/framkörning etc. Då anser jag att klockan startar strikt hos kund. Precis om alla entreprenadsarbetare får sin lön mätt när de klockar in i ID06 systemet på arbetsplatsen, och klockas ut när de checkar ut.
Om jag lämnar ett pris på tex installation och anslutning av spabad så skulle jag ha med min administrationstid i det lämnade priset. För mig låter det här som om montören på plats har slarvat vid din tidsskrivning eller i sin uppdragsredovisning så ekonomiavdelningen fakturerat all tid som är lagd på uppdraget. Tiden verkar ha stuckit iväg pga felaktig materialbeställning. Skulle det varit jag som hade fått detta så hade jag justerat bort den tiden som materialet orsakat i mertid. Men som sagt man måste prata med dem för att få reda på vad som hände i detta fallet.
 
  • Gilla
mortirolo och 2 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Bromsar är väl typiskt sådant som ger merjobb. Om kunden skitit i att underhålla de så kan de ju kärva åt helvete. Så kan ju ett bromsbeläggsbyte bli ett bromsoksbyte. Det ska verkligen inte verkstan stå för. Dock får de ju ringa och berätta om de blir alldeles för dyrt.
Japp..
Men det är ju detta som man kan relatera till TS..
20-22m..jaha..ska jag välja 20 eller 22m?
kanske är lika bra med 24m..så kommer man ut och märker att tusan inte ens 27 m hade räckt... pga olika anledningar.... Då får man åka igen.. Och det kostar...
Om inte TS gör det själv... Då kostar det bara för TS..
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Men du skriver att du har fått offert på två timmar? Om det ör en uppskattning du har fått från firman, så får inte kostnaden bli mer än 15% högre än uppskattningen. Om det verkligen är en offert, alltså fast pris. Då gäller två timmar oavsett hur lång tid det verkligen tar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Viss del får du acceptera, kommer inte ihåg hur mycket. Men de har lagstöd för det. Om de måste lägga till bromsok så skall de såklart ringa, då är ju alternativet betala eller bärga skiten.
Tror du syftar med att ett fastpris får överstiga amx 15%. Här handalr det om att man debiterat ej utförd tid. Installatören har ju bevisligen bara varit hos kund 6h, inkl 1h tidsspillan pga eget misstag. Då kan man inte debitera 9h. Om De nu tillämpar debitad restid vilket inte alltid är fel. Så Får man väl tillräkna rimligt tid för detta. Men om TS opponerat sig mot fakturan, så måste ju Firman bryta ut denna så det framgår. Om de inte ligger 10-15mil från kund så förklarar det ju inte avvikelsen på fakturan mot verklighet.

Hade varit intressant att få veta av TS om det varit någon debitering för bil, framkörning eller likande? Om det bara debiteras timpris så tycker jag personligen att ca 1h extra för restid alltid är acceptabelt. Debiteras bil med tex 600:- utöver timpris, så tycker jag inte det är ok.

EDIT
Som hempulen skriver så är det uppskattat pris som max får avvika 15% inte fast. Jag tänkte på en annan regel som omfattas vid entreprenad där ÄTA, dvs ändringsarbeten max får avvika med en viss summa kommer inte ihåg nivån, men baseras på basbelopp, utan att överenskommelse söks med beställaren. Detta för att inte få kostsamma förseningar etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
McDoit och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp..
Men det är ju detta som man kan relatera till TS..
20-22m..jaha..ska jag välja 20 eller 22m?
kanske är lika bra med 24m..så kommer man ut och märker att tusan inte ens 27 m hade räckt... pga olika anledningar.... Då får man åka igen.. Och det kostar...
Om inte TS gör det själv... Då kostar det bara för TS..
Ja och här om jag förstod TS svar ovan, så kom dom med 12m. Då hade jag direkt strukit den timmen för att hämta ny. I synnerhet om det är en större firma med anställda. Då anser jag att firman skall städa efetr sina misstag. Enda sättet att stärka sitt kvalitetsarbete och egenkontroll.
Jag är oftast mer "förlåtande" med små egenföretagare. Speciellt om de i övrigt gör bra jobb.
 
  • Gilla
Lotta7671 och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja och här om jag förstod TS svar ovan, så kom dom med 12m. Då hade jag direkt strukit den timmen för att hämta ny. I synnerhet om det är en större firma med anställda. Då anser jag att firman skall städa efetr sina misstag. Enda sättet att stärka sitt kvalitetsarbete och egenkontroll.
Jag är oftast mer "förlåtande" med små egenföretagare. Speciellt om de i övrigt gör bra jobb.
Maskintok skrev:
Japp..
Men det är ju detta som man kan relatera till TS..
20-22m..jaha..ska jag välja 20 eller 22m?
kanske är lika bra med 24m..så kommer man ut och märker att tusan inte ens 27 m hade räckt... pga olika anledningar.... Då får man åka igen.. Och det kostar...
Om inte TS gör det själv... Då kostar det bara för TS..
20-22 m räcker gott och väl så det hade inte blivit någon överraskning när elektrikern kom ut och det helt plötsligt ska vara 24m lr kanske t.o.m. 27m.
20-22 m kabel är i överkant men vi har medvetet valt detta.
 
P
M mojjen skrev:
Ja och här om jag förstod TS svar ovan, så kom dom med 12m. Då hade jag direkt strukit den timmen för att hämta ny. I synnerhet om det är en större firma med anställda. Då anser jag att firman skall städa efetr sina misstag. Enda sättet att stärka sitt kvalitetsarbete och egenkontroll.
Jag är oftast mer "förlåtande" med små egenföretagare. Speciellt om de i övrigt gör bra jobb.
Ja det är en tabbe..
Om det ligger på admin eller hos den som åkte ut vete tusan men bra blev det inte..
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Du skall väl stå för resor också.

Du har säkerligen mätt fel. Gick väl inte dra fram kabeln så som du måttade

Lite sjukt att klocka o tro att man bara betalar för tiden på plats.
V Villaägarenr1 skrev:
Du skall väl stå för resor också.

Du har säkerligen mätt fel. Gick väl inte dra fram kabeln så som du måttade

Lite sjukt att klocka o tro att man bara betalar för tiden på plats.
Varför tar du för givet att det är TS som mätt fel. Det finns även hantverkare som inte klarar av att ta till sig instruktioner.

I höstas skulle jag ha hem en elektriker för att, bland annat, sätta upp ett uttag och en brytare (båda utanpåliggande).

Jag pratade med firman totalt 3 ggr varav 1 gång med elektrikern som gjorde jobbet, och beskrev exakt vad jag ville ha gjort.

När han kom hade han inget mtrl för utanpåliggande med sig. Han förklarade för mig, "sånt har vi inte liggande i bilarna vettu".

Han fick gå iväg och handla (grossen ligger på gångavstånd, 10 min. t/r), han skulle käka frukost samtidigt.
1,5 timmar tog det och de fakturerade för det. Jag betalade absolut inte den tiden!
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ja alla kan göra fel. Det intressanta är bara hur man rättar till det :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.