27 158 läst ·
169 svar
27k läst
169 svar
Saltad faktura?
Offert kom från företaget och allt förarbete gjorde jag. Ingen hantverkare ute på plats innan för att mäta utan det har vi själva gjort. Samt fotat elcentral, spabad mm mm. Så förarbetet ligger på ossRkarlsson skrev:Om man vänder på det.
Tror du inte att du betalar för pappersarbetet på någon vara du köper? Du upptar ju isåfall hantverkarens tid när han ska skriva faktura och göra offerter och dylikt.
Folk verkar tro att offerter egentligen är gratis. Det är väl där det blir lite fel, det är jättefint att en hantverkare tex åker ut och räknar på ett jobb hos dig gratis. Men sen blir du kanske sur på den som tar 500-1000 kr för att vara hos dig i en eller 2 timmar för att räkna.
Och, som jag skrivit, 20-22 m kabel blev 12 m. 5h arbete blev 9h.
Ja det säger jag inte emot.Lotta7671 skrev:
Frågan som jag inte utläst. Har du pratat med de innan du la upp tråden ?
När du får ett timpris för installation, så skall det absolut inte debiteras löpande för administration. Det avser installation inget annat. Om inte något annat framgår av överenskommelsen. Timpriset Behöver ha höjd för detta. Att skapa en servicefaktura i ett modernt system tar 10min. Det är försvinnande.Henrik.woll skrev:
Vart går annars gränsen, skall man ta del för bokföring, revisorkostnad, för att inte tala om teambuilding kursen som behövs för att alla skall trivas och göra ett bra jobb. Det kan ju i och för sig motivera den 9e timmen
Sen att man kan ha tidsspillan har jag viss förståelse för. Det får dock inte bli som en viss advokat, att man debiterar sammas sak på två ställen. Exempelvis full res/bilkostnad. Samt full tid för det per timme också. Mao debiterar man en startkostnad, Bil/framkörning etc. Då anser jag att klockan startar strikt hos kund. Precis om alla entreprenadsarbetare får sin lön mätt när de klockar in i ID06 systemet på arbetsplatsen, och klockas ut när de checkar ut.
Jag går inte med på att verkstaden bara byter delar på min bil utan att först konsultera mig om att det är en del som ev är dålig. Om inte verkstaden har fått ok från mig innan ett byte sker så får de stå för detta.Rkarlsson skrev:
Viss del får du acceptera, kommer inte ihåg hur mycket. Men de har lagstöd för det. Om de måste lägga till bromsok så skall de såklart ringa, då är ju alternativet betala eller bärga skiten.Lotta7671 skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Om jag lämnar ett pris på tex installation och anslutning av spabad så skulle jag ha med min administrationstid i det lämnade priset. För mig låter det här som om montören på plats har slarvat vid din tidsskrivning eller i sin uppdragsredovisning så ekonomiavdelningen fakturerat all tid som är lagd på uppdraget. Tiden verkar ha stuckit iväg pga felaktig materialbeställning. Skulle det varit jag som hade fått detta så hade jag justerat bort den tiden som materialet orsakat i mertid. Men som sagt man måste prata med dem för att få reda på vad som hände i detta fallet.M mojjen skrev:När du får ett timpris för installation, så skall det absolut inte debiteras löpande för administration. Det avser installation inget annat. Om inte något annat framgår av överenskommelsen. Timpriset Behöver ha höjd för detta. Att skapa en servicefaktura i ett modernt system tar 10min. Det är försvinnande.
Vart går annars gränsen, skall man ta del för bokföring, revisorkostnad, för att inte tala om teambuilding kursen som behövs för att alla skall trivas och göra ett bra jobb. Det kan ju i och för sig motivera den 9e timmen
Sen att man kan ha tidsspillan har jag viss förståelse för. Det får dock inte bli som en viss advokat, att man debiterar sammas sak på två ställen. Exempelvis full res/bilkostnad. Samt full tid för det per timme också. Mao debiterar man en startkostnad, Bil/framkörning etc. Då anser jag att klockan startar strikt hos kund. Precis om alla entreprenadsarbetare får sin lön mätt när de klockar in i ID06 systemet på arbetsplatsen, och klockas ut när de checkar ut.
Japp..Rkarlsson skrev:
Men det är ju detta som man kan relatera till TS..
20-22m..jaha..ska jag välja 20 eller 22m?
kanske är lika bra med 24m..så kommer man ut och märker att tusan inte ens 27 m hade räckt... pga olika anledningar.... Då får man åka igen.. Och det kostar...
Om inte TS gör det själv... Då kostar det bara för TS..
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Men du skriver att du har fått offert på två timmar? Om det ör en uppskattning du har fått från firman, så får inte kostnaden bli mer än 15% högre än uppskattningen. Om det verkligen är en offert, alltså fast pris. Då gäller två timmar oavsett hur lång tid det verkligen tar.
Tror du syftar med att ett fastpris får överstiga amx 15%. Här handalr det om att man debiterat ej utförd tid. Installatören har ju bevisligen bara varit hos kund 6h, inkl 1h tidsspillan pga eget misstag. Då kan man inte debitera 9h. Om De nu tillämpar debitad restid vilket inte alltid är fel. Så Får man väl tillräkna rimligt tid för detta. Men om TS opponerat sig mot fakturan, så måste ju Firman bryta ut denna så det framgår. Om de inte ligger 10-15mil från kund så förklarar det ju inte avvikelsen på fakturan mot verklighet.Rkarlsson skrev:
Hade varit intressant att få veta av TS om det varit någon debitering för bil, framkörning eller likande? Om det bara debiteras timpris så tycker jag personligen att ca 1h extra för restid alltid är acceptabelt. Debiteras bil med tex 600:- utöver timpris, så tycker jag inte det är ok.
EDIT
Som hempulen skriver så är det uppskattat pris som max får avvika 15% inte fast. Jag tänkte på en annan regel som omfattas vid entreprenad där ÄTA, dvs ändringsarbeten max får avvika med en viss summa kommer inte ihåg nivån, men baseras på basbelopp, utan att överenskommelse söks med beställaren. Detta för att inte få kostsamma förseningar etc.
Redigerat:
Ja och här om jag förstod TS svar ovan, så kom dom med 12m. Då hade jag direkt strukit den timmen för att hämta ny. I synnerhet om det är en större firma med anställda. Då anser jag att firman skall städa efetr sina misstag. Enda sättet att stärka sitt kvalitetsarbete och egenkontroll.Maskintok skrev:Japp..
Men det är ju detta som man kan relatera till TS..
20-22m..jaha..ska jag välja 20 eller 22m?
kanske är lika bra med 24m..så kommer man ut och märker att tusan inte ens 27 m hade räckt... pga olika anledningar.... Då får man åka igen.. Och det kostar...
Om inte TS gör det själv... Då kostar det bara för TS..
Jag är oftast mer "förlåtande" med små egenföretagare. Speciellt om de i övrigt gör bra jobb.
M mojjen skrev:Ja och här om jag förstod TS svar ovan, så kom dom med 12m. Då hade jag direkt strukit den timmen för att hämta ny. I synnerhet om det är en större firma med anställda. Då anser jag att firman skall städa efetr sina misstag. Enda sättet att stärka sitt kvalitetsarbete och egenkontroll.
Jag är oftast mer "förlåtande" med små egenföretagare. Speciellt om de i övrigt gör bra jobb.
20-22 m räcker gott och väl så det hade inte blivit någon överraskning när elektrikern kom ut och det helt plötsligt ska vara 24m lr kanske t.o.m. 27m.Maskintok skrev:Japp..
Men det är ju detta som man kan relatera till TS..
20-22m..jaha..ska jag välja 20 eller 22m?
kanske är lika bra med 24m..så kommer man ut och märker att tusan inte ens 27 m hade räckt... pga olika anledningar.... Då får man åka igen.. Och det kostar...
Om inte TS gör det själv... Då kostar det bara för TS..
20-22 m kabel är i överkant men vi har medvetet valt detta.
Ja det är en tabbe..M mojjen skrev:Ja och här om jag förstod TS svar ovan, så kom dom med 12m. Då hade jag direkt strukit den timmen för att hämta ny. I synnerhet om det är en större firma med anställda. Då anser jag att firman skall städa efetr sina misstag. Enda sättet att stärka sitt kvalitetsarbete och egenkontroll.
Jag är oftast mer "förlåtande" med små egenföretagare. Speciellt om de i övrigt gör bra jobb.
Om det ligger på admin eller hos den som åkte ut vete tusan men bra blev det inte..
V Villaägarenr1 skrev:
Varför tar du för givet att det är TS som mätt fel. Det finns även hantverkare som inte klarar av att ta till sig instruktioner.V Villaägarenr1 skrev:
I höstas skulle jag ha hem en elektriker för att, bland annat, sätta upp ett uttag och en brytare (båda utanpåliggande).
Jag pratade med firman totalt 3 ggr varav 1 gång med elektrikern som gjorde jobbet, och beskrev exakt vad jag ville ha gjort.
När han kom hade han inget mtrl för utanpåliggande med sig. Han förklarade för mig, "sånt har vi inte liggande i bilarna vettu".
Han fick gå iväg och handla (grossen ligger på gångavstånd, 10 min. t/r), han skulle käka frukost samtidigt.
1,5 timmar tog det och de fakturerade för det. Jag betalade absolut inte den tiden!
Redigerat:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja alla kan göra fel. Det intressanta är bara hur man rättar till det 
