58 737 läst ·
507 svar
59k läst
507 svar
Saltad faktura? Ja eller Nej? Snälla hjälp.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag fick intrycket att han gjorde det mest för att bli av med mig som en tråkig missnöjd kund, men det känns lika bra för det! Han gick även med på ersättningen för att undvika fler problem fick jag känslan av.hantverkare1 skrev:
Tydligen ligger två kunder redan i tvist med honom enligt min konsumentrådgivning i mitt län. Jag kan känna att det skvallrar litegrann om hans yrkeskunnighet utan vidare info på den fronten. Jag antar att mina 3000kr som rimlig ersättning är småpotatis därför i det stora hela i hans värld just nu.
Oj. Inte många timmars Googlande, sedan är man expert på lagens tolkning också. När det gäller golvet så måste jag citera en sak jag ofta kör med när jag håller kurser i elmiljö/störningar - "ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man egentligen begriper. För den som inte begriper ter sig allting så enkelt".Listos89 skrev:Blåsa honom? :eek:
Han har skickat en felaktig faktura där moms är taget på ett redan fastställt pris med moms inräknat, moms på moms ungefär. Sedan haft kunskap om mitt golv från en första kostnadsfri konsultation som jag ville ha svar på men sedan ändå borrat i mitt golv för att kunna rättfärdiga att berätta detta samt få betalt. Onödigt arbete som jag behöver betala för som egentligen ska vara gratis.
Detta stödjs i Konsumenttjänstlagen samt konsumentverkets hemsida som felaktiga grunder på vilket han kan ta betalt på.
TS:
- Momsen är det enda sakliga som finns. Det har hantverkaren också medgivit. LÄGG NER det andra och betala. Fakturan är inte felaktig som du tror, och Uppsala har inte en "praxis" som bygger på välgörenhet. Välkommen till planeten Jorden och Sverige.
- Du har antagligen inga planer på att någonsin anlita en hantverkare i framtiden. Ditt agerande kommer göra att du blir svartlistad hos alla seriösa hantverkare, och de kommer välja att aldrig offerera jobb till dig. Du kommer visserligen kunna få offerter och jobb utförda, men inte av seriösa hantverkare som denne.
Det finns en viss grundnivå för kunskap som även lagen och rätten förutsätter i sin tillämpning. Du kommer aldrig någon vart genom att hävda lag och rätt, bara för att hantverkaren som inte upplyste dig om att denne INTE jobbar gratis...
Hej Ingper,
Hantverkaren har rivit fakturan och kommer betala rimlig ersättning på 3000kr för borrningen han har utfört i mitt golv.
Detta har vi nu kommit överens om.
Enligt min konsumentrådgivning så är han iblandad i två tvister just nu gällande hantverksarbeten. Jag antar helt enkelt att jag var småpotatis i det stora hela och fick som jag ville därför. Vad som räknas är resultatet iaf.
Hantverkaren har rivit fakturan och kommer betala rimlig ersättning på 3000kr för borrningen han har utfört i mitt golv.
Enligt min konsumentrådgivning så är han iblandad i två tvister just nu gällande hantverksarbeten. Jag antar helt enkelt att jag var småpotatis i det stora hela och fick som jag ville därför. Vad som räknas är resultatet iaf.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om det nu är sant att han betalat dig och rivit fakturar tycker jag att det är förjävligt.Listos89 skrev:Hej Ingper,
Enligt min konsumentrådgivning så är han iblandad i två tvister just nu gällande hantverksarbeten. Jag antar helt enkelt att jag var småpotatis i det stora hela och fick som jag ville därför. Vad som räknas är resultatet iaf.![]()
Jag tycker inte det är resultaten som räknas, visst du är nöjd men du har ju inte rätt, varken juridiskt eller moraliskt.
Har följt tråden lite passivt och jag har också otroligt svårt att tro att hantverkaren bara skulle riva fakturan och betala 3000kr för borrhålet, bara så där. Om han nu redan är inblandad i två andra tvister, varför skulle han då vika ner sig så enkelt för ett klagomål där kunden (enligt vad som framkommit här) inte skulle ha en chans att få rätt om det skulle gå vidare till TR.
Med tanke på TS har visat en stark begivenhet till att alltid vilja ha rätt(läs rättshaverist) så är det lätt att dra slutsatsen att TS har haft en väldigt flexibel inställning till sanningen när han stolt berättar att han fått rätt....
BTW... Skulle vara kul att få se kreditfakturan från hantverkaren...
Med tanke på TS har visat en stark begivenhet till att alltid vilja ha rätt(läs rättshaverist) så är det lätt att dra slutsatsen att TS har haft en väldigt flexibel inställning till sanningen när han stolt berättar att han fått rätt....
Som partisk hantverkare så kan jag förstå din åsikt. Trots allt, I dina ögon är jag antagligen en extremt jobbig kund som inte accepterar enkla sanningar och som ger sig först när han får det som han vill. Målmedvetenhet kallar jag det för.hantverkare1 skrev:
För mig är det resultatet som räknas hela vägen. Var väldigt sporrad av känslan av att ha blivit lurad kan medges. Brukar inte gå lika långt som detta med saker annars. Fast vi är alla olika såklart.
Är kund precis som du, men jag håller med Hantverkare1 till 100%Listos89 skrev:Som partisk hantverkare så kan jag förstå din åsikt. Trots allt, I dina ögon är jag antagligen en extremt jobbig kund som inte accepterar enkla sanningar och som ger sig först när han får det som han vill. Målmedvetenhet kallar jag det för.
För mig är det resultatet som räknas hela vägen. Var väldigt sporrad av känslan av att ha blivit lurad kan medges. Brukar inte gå lika långt som detta med saker annars. Fast vi är alla olika såklart.
Det gick som sagt lättare än vad jag själv hade förväntat mig. Jag var övertygad om att han inte skulle acceptera och att vi skulle få en tvist. Men han var märkligt passiv nästan. Så jag fick igenom det jag ville. Såg senare att jag fått svar från konsumentrådgivningen där de informerade att det pågick två tvister just nu.noone70 skrev:Har följt tråden lite passivt och jag har också otroligt svårt att tro att hantverkaren bara skulle riva fakturan och betala 3000kr för borrhålet, bara så där. Om han nu redan är inblandad i två andra tvister, varför skulle han då vika ner sig så enkelt för ett klagomål där kunden (enligt vad som framkommit här) inte skulle ha en chans att få rätt om det skulle gå vidare till TR.
Jag vet inget om dessa tvister han har, men generellt och utan mer info, så anser jag att det kan skvallra om hans brist på kompetens som hantverkare och kan vara förklaringen till varför han så lätt släppte på mina krav.
Men som sagt, jag är glad att jag fick det igenom utan vidare tvist.
Gällande kreditfakturan så lägger jag ogärna ut dokument med mina, och andras personuppgifter. Så mycket som händer nu för tiden och så.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det handlar inte om jag är partisk hantverkare eller inte, naturligtvis har tanken slagit mig att jag är glad att du inte drabbat mig men det är inte pga att jag är hantverkare och partisk som jag har tjaffsat emot dig utan jag tycker att man har en skyldighet att göra rätt för sig.Listos89 skrev:Som partisk hantverkare så kan jag förstå din åsikt. Trots allt, I dina ögon är jag antagligen en extremt jobbig kund som inte accepterar enkla sanningar och som ger sig först när han får det som han vill. Målmedvetenhet kallar jag det för.
Jag anser att det du håller på med är fel, omoraliskt, oschysst och riktigt fult.
Om alla tänkte som du att det bara var resultatet som räknades skulle vi få en värld som iaf jag inte skulle vilja vara del i.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Maska alla personuppgifter bara så är det lugnt...Listos89 skrev:Det gick som sagt lättare än vad jag själv hade förväntat mig. Jag var övertygad om att han inte skulle acceptera och att vi skulle få en tvist. Men han var märkligt passiv nästan. Så jag fick igenom det jag ville. Såg senare att jag fått svar från konsumentrådgivningen där de informerade att det pågick två tvister just nu.
Jag vet inget om dessa tvister han har, men generellt och utan mer info, så anser jag att det kan skvallra om hans brist på kompetens som hantverkare och kan vara förklaringen till varför han så lätt släppte på mina krav.
Men som sagt, jag är glad att jag fick det igenom utan vidare tvist.
Gällande kreditfakturan så lägger jag ogärna ut dokument med mina, och andras personuppgifter. Så mycket som händer nu för tiden och så.