- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej allihop!
Jag har anlitat en hantverkare för potentiell golvläggning. För att få reda på mina alternativ. Han har varit hemma hos mig vid två tillfällen. Första gången var en kostnadsfri konsultation där han berättade vad för slags golv passade samt gav han mig ett anbud på vad det skulle kosta att lägga nytt golv. Han var ännu ej anlitat detta tillfälle.
Andra gången har vi innan haft mejlkontakt och jag har kontaktat och anlitat honom inför detta besök. Jag ville veta om det fanns ett fint och bra golv under mitt översta golv. Han borrade och konstaterade att det ej fanns tråkigt nog. Jag visade även vilka golvalternativ jag hade hittat via min dator på plats. Detta besök varade högst 1h, vilket jag har bevis på.
Till slut valde jag att lägga golvplanerna på hyllan, då det visade sig vara en kostsam historia om jag anlitade denna hantverkare.
Jag har nu fått fakturan från det andra besöket. Då hantverkarens konsultation och borrning för att fastställa mina golvalternativ/möjligheter.
3h á 420kr/st samt 25% moms =1575,50kr.
Detta anser jag vara oskäligt för arbetet/konsultationen utfört!
Jag kontaktade hantverkaren för att rimligen försöka förstå beloppet, jag fick då förklaringen att det även innefattade reseersättning. Tydligen fram(1h) och tillbaka(1h) samt arbetet(1h) = 3h. Detta var aldrig någonting överenskommet, endast att hans timpeng var 420kr.
Fakturan specifierar arbetet utfört, det står: "Konsultation samt projektering av golvläggningsarbete." Nämner aldrig något kring resor eller några andra poster.
Är detta med resor något traditionsenligt som "anses höra till" och jag då är tvungen att betala? Ingen uppgörelse(muntlig/skriftlig) har gjorts annat än att jag anlitade honom för detta andra besök.
Jag kan rimligtvis betala för 1h på 420kr. Men jag anser det vara oskäligt med 1575,50kr. Detta har jag meddelat skriftligen till honom via mejlkontakt. Att jag bestrider detta har jag sagt.
Som det säkert lyser igenom med så är detta min första riktiga kontakt med en hantverkare och jag känner mig väldigt lurad. 420kr/h fick jag höra. Han var där en timme, alltså kostar det 420kr är mitt resonemang. Några resekostnader nämndes aldrig!
Vad är era råd/tips/synpunkter?
Vänligen,
Robin
Jag har anlitat en hantverkare för potentiell golvläggning. För att få reda på mina alternativ. Han har varit hemma hos mig vid två tillfällen. Första gången var en kostnadsfri konsultation där han berättade vad för slags golv passade samt gav han mig ett anbud på vad det skulle kosta att lägga nytt golv. Han var ännu ej anlitat detta tillfälle.
Andra gången har vi innan haft mejlkontakt och jag har kontaktat och anlitat honom inför detta besök. Jag ville veta om det fanns ett fint och bra golv under mitt översta golv. Han borrade och konstaterade att det ej fanns tråkigt nog. Jag visade även vilka golvalternativ jag hade hittat via min dator på plats. Detta besök varade högst 1h, vilket jag har bevis på.
Till slut valde jag att lägga golvplanerna på hyllan, då det visade sig vara en kostsam historia om jag anlitade denna hantverkare.
Jag har nu fått fakturan från det andra besöket. Då hantverkarens konsultation och borrning för att fastställa mina golvalternativ/möjligheter.
3h á 420kr/st samt 25% moms =1575,50kr.
Jag kontaktade hantverkaren för att rimligen försöka förstå beloppet, jag fick då förklaringen att det även innefattade reseersättning. Tydligen fram(1h) och tillbaka(1h) samt arbetet(1h) = 3h. Detta var aldrig någonting överenskommet, endast att hans timpeng var 420kr.
Fakturan specifierar arbetet utfört, det står: "Konsultation samt projektering av golvläggningsarbete." Nämner aldrig något kring resor eller några andra poster.
Är detta med resor något traditionsenligt som "anses höra till" och jag då är tvungen att betala? Ingen uppgörelse(muntlig/skriftlig) har gjorts annat än att jag anlitade honom för detta andra besök.
Jag kan rimligtvis betala för 1h på 420kr. Men jag anser det vara oskäligt med 1575,50kr. Detta har jag meddelat skriftligen till honom via mejlkontakt. Att jag bestrider detta har jag sagt.
Som det säkert lyser igenom med så är detta min första riktiga kontakt med en hantverkare och jag känner mig väldigt lurad. 420kr/h fick jag höra. Han var där en timme, alltså kostar det 420kr är mitt resonemang. Några resekostnader nämndes aldrig!
Vad är era råd/tips/synpunkter?
Vänligen,
Robin
Be om rot, och gällande restid m.m så vet du förmodligen vart han startade resan och sedan vart han slutade den. Så får du aktuell restid. Vår firma tar betalt för resor när vi åker (plåtslagare) men det är noga med att kunden förstår att om han vill att vi skall ut och mäta på ett fönsterbleck så blir det två resor tur och retur som slutar med ett väldigt dyrt bleck per meter. Oftast väljer kunden att själv mäta.
Nu har du bett hantverkaren som konsult och han har åkt på sin arbetstid som är lika mycket värd som din när du arbetar.
//Magnus
Nu har du bett hantverkaren som konsult och han har åkt på sin arbetstid som är lika mycket värd som din när du arbetar.
//Magnus
Han åkte hem till mig? Han vill dock ha betalt för tid han INTE arbetade hos mig. Är det resonligt att betala 840kr(1050kr efter momsen) för tid han inte spenderade på att borra och konsultera på plats? Resekostnader måste väl på något sätt ingå i den höga timlönen på 420kr/h? Inget som har fixats, utan han har endast åkt hem till mig, borrat ett hål i mitt golv, berättat vilka golv som passar bäst efter vad som hittades. Inget annat.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller med.19magnus skrev:Be om rot, och gällande restid m.m så vet du förmodligen vart han startade resan och sedan vart han slutade den. Så får du aktuell restid. Vår firma tar betalt för resor när vi åker (plåtslagare) men det är noga med att kunden förstår att om han vill att vi skall ut och mäta på ett fönsterbleck så blir det två resor tur och retur som slutar med ett väldigt dyrt bleck per meter. Oftast väljer kunden att själv mäta.
//Magnus
Rot kan däremot endast dras på den timme han var hos dig om man ska vara kinkig.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Självklart får du betala för restid också.Listos89 skrev:Han åkte hem till mig? Han vill dock ha betalt för tid han INTE arbetade hos mig. Är det resonligt att betala 840kr(1050kr efter momsen) för tid han inte spenderade på att borra och konsultera på plats? Resekostnader måste väl på något sätt ingå i den höga timlönen på 420kr/h? Inget som har fixats, utan han har endast åkt hem till mig, borrat ett hål i mitt golv, berättat vilka golv som passar bäst efter vad som hittades. Inget annat.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Listos89,
nu har du fått en snabblektion varför det finns så många gör-det-självare
Att anlita en yrkesman kostar pengar, och att be honom åka bil på arbetstid är naturligtvis inte gratis.
Pröva att be frisören, doktorn eller bilmekanikern att komma hem och klippa, vårda eller byta tändstift, så kommer du nog att upptäcka det samma.
Så det är nog bara att bita i det sura äpplet, och göra så mycket som möjligt av själv.
Här på Bygga Hus kan ställa frågor kostnadsfritt och dessutom lära dig "mycket om allt".
Det är bara din tid och ditt engagemang du behöver satsa.
Så välkommen till amatörbyggarnas Mecka!
nu har du fått en snabblektion varför det finns så många gör-det-självare
Att anlita en yrkesman kostar pengar, och att be honom åka bil på arbetstid är naturligtvis inte gratis.
Pröva att be frisören, doktorn eller bilmekanikern att komma hem och klippa, vårda eller byta tändstift, så kommer du nog att upptäcka det samma.
Så det är nog bara att bita i det sura äpplet, och göra så mycket som möjligt av själv.
Här på Bygga Hus kan ställa frågor kostnadsfritt och dessutom lära dig "mycket om allt".
Det är bara din tid och ditt engagemang du behöver satsa.
Så välkommen till amatörbyggarnas Mecka!
Jag har frågat om ROT, men det vill han inte stå för, då han inte anser att arbetet som har gjort är godkänt för ROT-avdraget. Inget som tydligen tvingar honom till det. Jag har räknat via Eniro sträckan mellan våra adresser. 44,4km enkelväg, alltså 9mil tur och retur. Det tar ju inte ens 2h? Vadå, köra 45km/h? Inte ens med trafik verkar detta möjligt.
Han har inte sagt någonting gällande resor och sådana kostnader. Jag har frågat om timpengen det skulle kosta och jag förväntade mig att få betala 420kr för hans insats. Men inte 3ggr upp + 25% moms.
Han kom hem till mig kl 09:00 och var där till 10:00. 1h väl?
Ingen betalar ju mig när jag åker iväg till jobbet eller tillbaka hem. Känns ju fel att inte bli informerad om en sån här sak.
Han har inte sagt någonting gällande resor och sådana kostnader. Jag har frågat om timpengen det skulle kosta och jag förväntade mig att få betala 420kr för hans insats. Men inte 3ggr upp + 25% moms.
Ingen betalar ju mig när jag åker iväg till jobbet eller tillbaka hem. Känns ju fel att inte bli informerad om en sån här sak.
Tänkte mera på om du vet hur långt han åkt, om det stämmer med restiden han angivet.
Vad kostar hantverkare och konsulter där du bor annars? Vad är en "normal" timlön där?
Om personen åker långt till ett jobb så ska han ta mera i timmen då? För att kompensera resan? Och när det är i grannkåken han jobbar så blir timlönen lägre?
Vad kostar hantverkare och konsulter där du bor annars? Vad är en "normal" timlön där?
Om personen åker långt till ett jobb så ska han ta mera i timmen då? För att kompensera resan? Och när det är i grannkåken han jobbar så blir timlönen lägre?
Han har ju inte sin arbetsplats i ditt hus, den är ju på hans kontor, därför kostar det pengar jämfört med när du åker till jobbet. Sen är både restiden och timpenningen rimlig tycker jag.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har han sagt 420 kr/ timme är det det som häller. Han får INTE lägga på moms på den summan om han inte varit tydlig med att det tillkommer moms.Listos89 skrev:Jag har frågat om ROT, men det vill han inte stå för, då han inte anser att arbetet som har gjort är godkänt för ROT-avdraget. Inget som tydligen tvingar honom till det. Jag har räknat via Eniro sträckan mellan våra adresser. 44,4km enkelväg, alltså 9mil tur och retur. Det tar ju inte ens 2h? Vadå, köra 45km/h? Inte ens med trafik verkar detta möjligt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Restiden behöver inte heller vara orimlig. 4,5 mil med lite trafik, leta parkering, betala parkering osv kan nog bli en timme.
Hej KnockOnWood,
Känner mig tämligen grundlurad efter att läst mer och mer.. Har dock kanske hittat ett litet hopp i konsumenttjänstlagen:
[TABLE="width: 0"]
[TR]
[TD]"Näringsidkarens skyldighet att avråda
[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten."
Jag känner mest som att jag blivit grundlurad som sagt, jag borde ha blivit avrådd av honom från att göra konsultationen då det inte var till rimlig nytta. Hittade även mer stöd på omboende.se gällande detta(se infogad bild) Är inte milersättning praxis i branschen??
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Känner mig tämligen grundlurad efter att läst mer och mer.. Har dock kanske hittat ett litet hopp i konsumenttjänstlagen:
[TR]
[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten."
Jag känner mest som att jag blivit grundlurad som sagt, jag borde ha blivit avrådd av honom från att göra konsultationen då det inte var till rimlig nytta. Hittade även mer stöd på omboende.se gällande detta(se infogad bild) Är inte milersättning praxis i branschen??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tror du får svårt att hävda att 1500 kr är oskäligt för en konsultation samt kontroll av underliggande golv.Listos89 skrev:Hej KnockOnWood,
[TR]
[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
Jag känner mest som att jag blivit grundlurad som sagt, jag borde ha blivit avrådd av honom från att göra konsultationen då det inte var till rimlig nytta. Hittade även mer stöd på omboende.se gällande detta(se infogad bild) Är inte milersättning praxis i branschen??[bild]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Om vi vänder på det.
Skulle du åka 4,5 mil, vara hos en kund 1 timme och sedan åka 4,5 mil hem igen för 420 kr?