58 737 läst ·
507 svar
59k läst
507 svar
Saltad faktura? Ja eller Nej? Snälla hjälp.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tid det har jag, numera kan jag använda den precis hur jag vill. Men du kände dig tydligen träffad?Listos89 skrev:
Träffad? Hur menar du? Jag menade bara att du verkar oförlåtande till att jag inte ger dig alla bilder, fakturor etc på snabbaste möjligaste sättet. Jag menar att om man har tid och vilja, då gör man, har man inte tiden, t.ex. att man jobbar på vardagarna, ja då har man inte tid en torsdag kl 12 att ladda upp bilder man ännu inte har tagit.cecar33 skrev:
Jag menar bara att om man har uppnått statusen "Forumgud", vilket jag antar tyder på många inlägg, då har man kanske en annan tid att röra sig med än en person som jobbar på de flesta vardagarna 9-16.
Det gör mitt företag. Jag använder ett företagskort som betalning av dessa resekostnader. Denna kostnad ingår i timkostnaden på 550kr/h ett företag betalar för att ha mig inhyrd. Fortfarande så får jag inte betalt för bilfärd/tågfärd till min arbetsplats för dagen, utan genom en hög timlön istället.oceanis skrev:
Som sagt, jag arbetar inte på avdelningen inom företaget som fakturerar. Allt jag vet är att jag har en hög timlön, jag har ingen timlön när jag reser, men företaget betalar resekostnaderna för att ta mig dig jag ska. Höga timlönen är skäl till de obetalda restiderna.
Vissa gånger åker jag långt, vissa gånger åker jag kort, jag har hög timlön som kompensation.
Vissa gånger åker jag långt, vissa gånger åker jag kort, jag har hög timlön som kompensation.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Tråden har totalt urartat, endast massa onödiga kommentarer ang TS restider, påhopp etc. Vänligen sluta med det.
Om nu TS och hantverkaren har förlikats då är det det som gäller i detta fall.
Om nu TS och hantverkaren har förlikats då är det det som gäller i detta fall.
Det intressanta är att du hela tiden hänvisar till att du inte jobbar på faktureringsavdelningen och allt du vet är att du har en hög timlön.Listos89 skrev:Som sagt, jag arbetar inte på avdelningen inom företaget som fakturerar. Allt jag vet är att jag har en hög timlön, jag har ingen timlön när jag reser, men företaget betalar resekostnaderna för att ta mig dig jag ska. Höga timlönen är skäl till de obetalda restiderna.
Vissa gånger åker jag långt, vissa gånger åker jag kort, jag har hög timlön som kompensation.![]()
Hur vet du då att man inte har tillägg för resa, tillägg för restid etc ?
Jag tror inte på dina siffror du uppger för då fakturerar ni 440 kr exkl moms men inkl resor och restid. Det är svårt att då få ihop 33 tusen i lön till dig på en massa småjobb med mycket resor, om företaget skall hålla sig med en faktureringsavdelning och övrig administration och samtidigt bara fakturera dom få timmar du är på plats.
Jag tror att du genom att kolla lite med ditt eget företag kommer att förstå vad saker kostar och därmed också förstå rimligheten i den faktura som din hantverkare skickade till dig. Då förstår du också vad det kostar för företaget att kunna ge dig en lön på 33 tusen som du mer eller mindre menade var så liten att du inte hade lust att betala din hantverkare vad han fakturerat.
Redigerat:
Kul tråd!
Det som slår mig är skillnaden i synsätt på om man reser på arbetstid eller inte. Hantverkar-yrken skiljer sig där tydligt från tex personal-uthyrning/konsulter. Kommer man från denna bransch är det praxis att INTE fakturera restid.
Jag jobbar själv som konsult och får räkna med lång restid ibland. Tex, att åka från min bostad i Skåne till en kund i Stockholm tar ju trots allt ett antal timmar. Men alla kunder ligger ju inte så långt bort. Praxis brukar vara att diskutera restidsersättning med arbetsgivaren om man har mer än 3h restid per dag (regelbunden då). Efter 15 år i yrket har jag ännu inte träffat en kund som betalar för restid. Resekostnader (biljetter, milersättning, hotell och mat vid övernattning) brukar faktureras om företagets kontor är på annan ort. Övernattningen om pendling inte är försvarbart.
Den stora skillnaden är att "vi" oftast jobbar fulla dagar hos en kund. Då är det ju ingen större skillnad på att åka till ett kontor eller åka till en kund.
Att hantverkare väljer att dela upp sin fakturering i massor av poster försvårar för konsumenten. Här hade en ökad tydlighet varit önskvärd. Transparens i vad man får för pengarna gör det lättare som beställare! Ett förslag är att tydligt kommunicera om uppdraget görs med fulla arbetsdagar eller om det är av annan karaktär som kräver mindre insatser om några timmar per dag. Det är något som kommer lite som en överraskning för många konsumenter (hur många trådar har man inte sett om gnäll på hantverkare som "aldrig är på plats / kommer och går en timme hit och dit"). Att tydligt ange antal förväntade besök på plats inkl reskostnader och inte bara antalet timmar hade varit bra.
Det som slår mig är skillnaden i synsätt på om man reser på arbetstid eller inte. Hantverkar-yrken skiljer sig där tydligt från tex personal-uthyrning/konsulter. Kommer man från denna bransch är det praxis att INTE fakturera restid.
Jag jobbar själv som konsult och får räkna med lång restid ibland. Tex, att åka från min bostad i Skåne till en kund i Stockholm tar ju trots allt ett antal timmar. Men alla kunder ligger ju inte så långt bort. Praxis brukar vara att diskutera restidsersättning med arbetsgivaren om man har mer än 3h restid per dag (regelbunden då). Efter 15 år i yrket har jag ännu inte träffat en kund som betalar för restid. Resekostnader (biljetter, milersättning, hotell och mat vid övernattning) brukar faktureras om företagets kontor är på annan ort. Övernattningen om pendling inte är försvarbart.
Den stora skillnaden är att "vi" oftast jobbar fulla dagar hos en kund. Då är det ju ingen större skillnad på att åka till ett kontor eller åka till en kund.
Att hantverkare väljer att dela upp sin fakturering i massor av poster försvårar för konsumenten. Här hade en ökad tydlighet varit önskvärd. Transparens i vad man får för pengarna gör det lättare som beställare! Ett förslag är att tydligt kommunicera om uppdraget görs med fulla arbetsdagar eller om det är av annan karaktär som kräver mindre insatser om några timmar per dag. Det är något som kommer lite som en överraskning för många konsumenter (hur många trådar har man inte sett om gnäll på hantverkare som "aldrig är på plats / kommer och går en timme hit och dit"). Att tydligt ange antal förväntade besök på plats inkl reskostnader och inte bara antalet timmar hade varit bra.
Redigerat: