hsd hsd skrev:
Energideklaration gäller väl bara vid det tillfället, ägara eller köpare kan ju förändra förutsättningarna (t ex. isolering) - samma med fastighet/hus besiktning
Att både säljare och köpare besiktar bör bero på köparens tvivel på säljarbesiktningen
Den gäller i 10 år

N noone70 skrev:
Den gäller i 10 år
Vad hsd avsåg var nog att energideklarationens siffror egentligen bara är en ögonblicksbild över hur det såg ut just då.
Sedan byter man från direktel till bergvärme, isolerar hela huset, barnen bor inte längre hemma o.s.v
Detta återspeglas inte i deklarationen.

En av mina deklarationer skapades medans säljaren höll på med ombyggnad och ingen bodde där, så den stämde skitdåligt med verkligheten när jag köpte ett halvår senare, men den var giltig. Samma deklaration gick i arv till nästa köpare, för den var ju legalt giltig men väldigt missvisande och att betala en ny tyckte i vart fall jag var helt onödigt.
Jag tog istället fram månadsstatistik för de tre senaste årens elförbrukning som jag bifogade frågelistan.

J Jan Young skrev:
Jag jobbar med energioptimering och har kontakt med bestiktningsmän ibland som besiktigar olika typer av byggnader, gäller energideklarationer.

När man har en sådan dekaration ligger den fast som ett gällande dokument. Bl.a. banken kan vara intresserade av den.

Jag har själv inte haft någon villa så jag vet inte riktigt hur det går till när man köper. När det gäller fastighetsbesiktning av villa. Hur är det ställt om det ofta besiktigas två gånger? Först genom säljare och sedan genom köpare? Det måste vara något stort inbyggt fel någonstans? Var finns felet?
Detta är något som borde styras upp av myndigheterna.
För nu betalar många dubbelt, borde vara helt i onödan.

Ingen annanstans i samhället besiktigas det två gånger vad jag känner till, energideklarationer, skorstenar, el-installationer, VVS, Solpaneler, bilar, vägar, broar, flygplan, m.m.
Felet är att säljarbesiktarna inte är oberoende och inte intresserade av hitta några fel eftersom mäklarna då inte skulle ge dem fler uppdrag. Ofta hoppar de också över vissa aspekter, t ex el o vatten, helt och hållet.

F FGLIN skrev:
Felet är att säljarbesiktarna inte är oberoende och inte intresserade av hitta några fel eftersom mäklarna då inte skulle ge dem fler uppdrag. Ofta hoppar de också över vissa aspekter, t ex el o vatten, helt och hållet.
Märkligt en besiktningman med certifikat borde vara oberoende, saknar normalt sett relevans i andra områden och branscher vem han har uppdraget för.

Jag har sett ett protokoll som den säljande mäklaren har ordnat som varit fullspäckade av olika fel som besiktningsmannen hittade, min kompis hus.

Något är fel någonstans i systemet. Kan inte sätta fingret på det bara.

Redigerat:
J Jan Young skrev:
Märkligt en besiktningman med certifikat borde vara oberoende, saknar normalt sett relevans i andra områden och branscher vem han har uppdraget för.

Jag har sett ett protokoll som den säljande mäklaren har ordnat som varit fullspäckade av olika fel som besiktningsmannen hittade, min kompis hus.

Något är fel någonstans i systemet. Kan inte sätta fingret på det bara.
Två grejer:
1. Finns gott om exempel på andra branscher där båda sidor anlitar sina egna experter för att kvalitetssäkra en produkt. Det bästa exemplet är väl advokater. Trots att de är certifierade i och med medlemskapet i advokatsamfundet vill många storföretag ha sina egna. Andra exempel är att båda parter låter "egna" mäklare värdera objekt vid t ex skillsmässa. I sjukskrivningsärenden litar inte människor på försäkringskassans läkare, och så vidare. Det är knappast ett underkännade av SBR att folk ibland anlitar egna besiktningsmän.

2. Med det sagt tar du utsagorna från dessa forumister på lite för stort allvar. Det du inte kan sätta fingret på är att det hysteriska kravet på att kunna ha en egen besiktningsman på en storstadsmarknad -- där nuvärdet av en fastighet till 90 procent består av fastighetens geografiska läge -- helt enkelt är irrationellt. Männen i detta forum opererar i glesbygden och tillhör en generation där detta inte är helt lätt att ta in.

Folk här är lite arbets- och intresseskadade helt enkelt. Frågar du en hjärnkirurg vad det största problemet med samhället är så säger han att för få folk bär cykelhjälm. Frågar du en polis är det största problemet med samhället att folk inte respekterar lagen. I detta forum är svartmögel, radon och parkslide de stora civilisationshoten.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Två grejer:
1. Finns gott om exempel på andra branscher där båda sidor anlitar sina egna experter för att kvalitetssäkra en produkt. Det bästa exemplet är väl advokater. Trots att de är certifierade i och med medlemskapet i advokatsamfundet vill många storföretag ha sina egna. Andra exempel är att båda parter låter "egna" mäklare värdera objekt vid t ex skillsmässa. I sjukskrivningsärenden litar inte människor på försäkringskassans läkare, och så vidare. Det är knappast ett underkännade av SBR att folk ibland anlitar egna besiktningsmän.

2. Med det sagt tar du utsagorna från dessa forumister på lite för stort allvar. Det du inte kan sätta fingret på är att det hysteriska kravet på att kunna ha en egen besiktningsman på en storstadsmarknad -- där nuvärdet av en fastighet till 90 procent består av fastighetens geografiska läge -- helt enkelt är irrationellt. Männen i detta forum opererar i glesbygden och tillhör en generation där detta inte är helt lätt att ta in.

Folk här är lite arbets- och intresseskadade helt enkelt. Frågar du en hjärnkirurg vad det största problemet med samhället är så säger han att för få folk bär cykelhjälm. Frågar du en polis är det största problemet med samhället att folk inte respekterar lagen. I detta forum är svartmögel, radon och parkslide de stora civilisationshoten.
Tack, klarnade lite. Jaså de flesta här är från glesbygden, inget fel med det. Hade inte ens tänkt tanken.
Förstår nu mer om detta forum vilka det är som gör alla dessa inlägg ur sin egen synvinkel.
Det är stor skillnad på storstad hur folk resonerar.
Ingen är bättre än den andre, men det tar enligt min erfarenhet längre tid för folk i glesbygd att ta till sig nytänk, men åt andra sidan kan folk i storstäder ofta inte hantera olika praktiska saker som de beslutar om

I mitt jobb är det en helt annan fart i nytänkande inom energitänk, kommersiella fastigheter i storstäder.
I glesbygd tar allt vi gör längre tid före beslut, så lång tid ibland att företagen missar olika bidrag. "Vi har inte gjort så förr" det är jätteallvarligt att resonera så.

Ett kommunhus på landet, de var sådana, kom aldrig till skott. Nu har tåget gått och de står där med elbilar som de inte kan ladda på vintern för att effekten till kommunhuset inte räcker till. Liten kommun bland åkrar och boskap. Nu finns inga esskade pengar kvar.

En fastighet i storstaden köpte vårt koncept. Fungerar perfekt, men ingen klarar att gå ned i källaren och läsa av några mätare för oss. De vet knappt om att det finns en källare. Då tar de in en extern fastighetsskötare som läser av, tar några sekunder att göra.

Skillnaden är stor ibland.

Redigerat:
J Jan Young skrev:
Tack, klarnade lite. Jaså de flesta här är från glesbygden, inget fel med det. Hade inte ens tänkt tanken.
Förstår nu mer om detta forum vilka det är som gör alla dessa inlägg ur sin egen synvinkel.
Ingen är bättre än den andre, men det tar enligt min erfarenhet längre tid för folk i glesbygd att ta till sig nytänk, men åt andra sidan kan folk i storstäder ofta inte hantera olika praktiska saker som de beslutar om

I mitt jobb är det en helt annan fart i nytänkande inom energitänk, kommersiella fastigheter i storstäder.
I glesbygd tar allt vi gör längre tid före beslut, så lång tid ibland att fötetagen missar olika bidrag. "Vi har inte gjort så förr" det är jätteallvarligt att resonera så.
Ett kommunhus på landet, de var sådana. Nu har tåget gått och de står där med elbilar som de inte kan ladda på vintern för att effekten till kommunhuset inte räcker till. Liten kommun bland åkrar och boskap. Nu finns inga esskade pengar kvar.
Människor på glesbygden är såklart inte dummare än andra, jag hoppas det inte framstod så. Men de har sina egna erfarenheter och perspektiv.

N nikoman skrev:
Människor på glesbygden är såklart inte dummare än andra, jag hoppas det inte framstod så. Men de har sina egna erfarenheter och perspektiv.
Efter att ha vuxit upp i norrland, bott halva mitt liv i stockholm och nu ska flytta ut på vischan igen så kan jag avslöja att lantisar är smartare än stockholmare… i alla fall i bland

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Perspektiven kan vara stora.
Liksom att folk i olika länder resonerar olika.
Hoppas nu att ingen missförstår.

hsd
J Jan Young skrev:

I glesbygd tar allt vi gör längre tid före beslut, så lång tid ibland att företagen missar olika bidrag. "Vi har inte gjort så förr" det är jätteallvarligt att resonera så.

Ett kommunhus på landet, de var sådana, kom aldrig till skott. Nu har tåget gått och de står där med elbilar som de inte kan ladda på vintern för att effekten till kommunhuset inte räcker till. Liten kommun bland åkrar och boskap. Nu finns inga esskade pengar kvar.

En fastighet i storstaden köpte vårt koncept. Fungerar perfekt, men ingen klarar att gå ned i källaren och läsa av några mätare för oss. De vet knappt om att det finns en källare. Då tar de in en extern fastighetsskötare som läser av, tar några sekunder att göra.

Skillnaden är stor ibland.
Har Ni inte fjärravläsning :surprised:

J Jan Young skrev:
När det gäller fastighetsbesiktning av villa. Hur är det ställt om det ofta besiktigas två gånger? Först genom säljare och sedan genom köpare? Det måste vara något stort inbyggt fel någonstans?
Felet, om man ska kalla det ett sådant, är att besiktningen görs för att uppfylla köparens undersökningsansvar (mot sig själv) samtidigt som säljaren har intresse av att inte sälja med en öppen besiktningsklausul som innebär att köparen kan hoppa av (samtidigt som det är den enda sortens besiktningsklausul en mäklare får vara behjälplig med).

Därför beställer många säljare en besiktning de hoppas att köparen ska nöja sig med. Fördelen är att inte allt säljmaterial är skönmålande, och att affären kan stängas fortare, nackdelen att incitamenten för besiktningsmännen är att åter bli anlitade av säljare (på rekommendation av mäklare) istället för att vara så besvärliga som möjligt å köparens vägnar.

Redigerat:
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Har Ni inte fjärravläsning :surprised:
Går inte på precis allt. Tekniken finns inte alltid. Ibland ställer gränssnitten till det. Ibland får man inte ha kablar för brandsäkerhet

Fairlane
N nikoman skrev:
Männen i detta forum opererar i glesbygden och tillhör en generation där detta inte är helt lätt att ta in.
Stämmer väldigt väl in på mig. Jag är född och uppvuxen i glesbygden Stockholm, har faktiskt bott här hela mitt liv och köpte senaste villan för 3 år sen.

Eller så är det kanske en felaktig generalisering du framförde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer väldigt väl in på mig. Jag är född och uppvuxen i glesbygden Stockholm, har faktiskt bott här hela mitt liv och köpte senaste villan för 3 år sen.

Eller så är det kanske en felaktig generalisering du framförde.
Deh beror väl på andra delen av generaliseingen. Har du trots att du bor i Stockholm svårt att ta in att nuvärdet av din villa till större delen beror på dess läge och inte dess byggnadskvalitet?

Fairlane
N nikoman skrev:
Deh beror väl på andra delen av generaliseingen. Har du trots att du bor i Stockholm svårt att ta in att nuvärdet av din villa till större delen beror på dess läge och inte dess byggnadskvalitet?
Jodå det är jag väl medveten om. Det hindrar inte att jag vill besiktiga för det är trots allt så att hundratusentals kronor inte är oväsentligt för mig.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.