Ok, om man försöker hitta en kompromiss…
Oftast är budgivningen över på onsdagen och kontrakt skrivs på torsdag/fredag (iaf i vårt område)
Om man då ger köparen möjlighet att göra en besiktning för/efter-middag innan man skriver kontrakt?
Ja jag vet att det är mer eller mindre omöjligt att få en besiktningsman med så kort varsel, men en erfaren byggare kan minst lika mycket om hus och vilka fel som kan finnas som de flesta besiktningsmän och de flesta har väl nån kontakt i byggbranschen.

Fairlane
N noone70 skrev:
Oftast är budgivningen över på onsdagen och kontrakt skrivs på torsdag/fredag (iaf i vårt område)
Om man då ger köparen möjlighet att göra en besiktning för/efter-middag innan man skriver kontrakt?
Ja jag vet att det är mer eller mindre omöjligt att få en besiktningsman med så kort varsel, men en erfaren byggare kan minst lika mycket om hus och vilka fel som kan finnas som de flesta besiktningsmän och de flesta har väl nån kontakt i byggbranschen.
Som du själv säger såmr det nog mer eller mindre omöjligt att hitta en besiktningsman med så kort varsel och en erfaren byggare som är fri bästa dag är nog inte heller trivialt, särskilt någon som kan lite om olika saker och inte bara är expert på något specifikt område. Jag tror inte heller alla känner någon ni byggbranschen (som dessutom ska vara eldig en torsdag förmiddag). Jag känner några, ytligt. En person i byggbranschen känner jag väldigt bra, men han arbetar med stora lyftkranar, vet mindre om hus än jag gör.

Om det trots allt går så är det ingen dum idé, även om jag då tycker att man skriver kontrakt först. Med så kort besiktningsklausul så riskerar säljaren inte något direkt, medan köparen ska betala en besiktningsman/byggare och riskera att säljaren kliver av affären.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är väl inte besiktningen som är problemet utan möjligheten för säljaren att dra sig ur.
mäklaren borde ha koll på hur lång tid det tar att hitta en besiktnings man. därefter sätta en gräns. jag antar att förhoppningsvis vill den amdra budgivaren. Det känns som desto kortare desto större chans.
Det låter inte helt omöjligt.

som får jag en känsla av att det stressen ligger i att sälja innan sommaren.

Crunch crunch, oooops där tog mina popcorn slut. Jag dra på en ny laddning då denna tråd verkar inte ta slut ….

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N nikoman skrev:
Tänkte på alla besiktningsfundamentalister i den här tråden när jag såg denna annons:

[länk]

Notera att ingen affär kommer ske innan budgivningen är slut så det kommer finnas gott om tid att anlita besikningsman. Man vill ju inte gärna köpa grisen i säcken...
Ja den fastigheten behöver man nog ingen besiktningsman till, snarare se över tillstånd etc.

Förstår inte varför man ska håna någon som vill besiktiga det man lägger ner miljoner på. Skulle inte förvåna mig om några av de som så lätt släpper egen besiktning klagar på folk som skriver om fel de hittat i huset de nyss köpt utan att göra en egen besiktning.

Sen tror jag det är svårt att hitta köpare som vill betala besiktningsman utan att vara säker på att få köpa till överenskommet pris efter avslutad besiktning.

• Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
[länk]
"Samlare av rang" var ett nytt mäklar-uttryck. :D

• Gilla
videopac
  • Laddar…
harry73
N nikoman skrev:
Tänkte på alla besiktningsfundamentalister i den här tråden när jag såg denna annons:

[länk]

Notera att ingen affär kommer ske innan budgivningen är slut så det kommer finnas gott om tid att anlita besikningsman. Man vill ju inte gärna köpa grisen i säcken...
Grisen i säcken skulle där vara omfattande miljöföroreningar. Det kanske finns en gammal dunk med DDT som har läckt i marken, olja, bensin, asbest. Listan kan göras lång

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Grisen i säcken skulle där vara omfattande miljöföroreningar. Det kanske finns en gammal dunk med DDT som har läckt i marken, olja, bensin, asbest. Listan kan göras lång
Jo tack. Ni är några i den här tråden som är bra på att göra väldigt långa listor över saker som kan gå fel.

harry73
N nikoman skrev:
Jo tack. Ni är några i den här tråden som är bra på att göra väldigt långa listor över saker som kan gå fel.
Det är ju bra att det finns folk som dig. Köper man grisen i säcken, finns det alltid en idiot som man kan sälja vidare till :rofl:

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är ju bra att det finns folk som dig. Köper man grisen i säcken, finns det alltid en idiot som man kan sälja vidare till :rofl:
Det är inte idiotiskt att köpa grisen i säcken. Ordet du söker är risktagande.

harry73
För att kunna ta en risk, behöver man göra en riskbedömning.
För att kunna göra en riskbedömning behöver man veta vad risken är.
Ordet du söker är blåögd.

• Gilla
  • Haha
datja och 4 till
  • Laddar…
Tror aldrig vi (eller jag) köpt ett hus utan friskrivningsklausul.. :thinking: flera av dem har varit dödsbon..

Dessutom har ägarna inte varit svenska medborgare heller..

Grisen i säcken var det ja :cool:

harry73
Snigla Snigla skrev:
Tror aldrig vi (eller jag) köpt ett hus utan friskrivningsklausul.. :thinking: flera av dem har varit dödsbon..

Dessutom har ägarna inte varit svenska medborgare heller..

Grisen i säcken var det ja :cool:
Får jag gissa att ni gjorde ett medvetet beslut, där ni funderade över riskerna, och jämförde de med ett lägre pris pga friskrivningsklausul?
Jag säger inte att man alltid ska ha en jordabalkbesiktning, men man ska fundera över riskerna. Köper man ett 70-talshus, är det oftast grunden, tätskikt i badrum och taket där de stora riskerna finns. Då ska man fokusera på dessa och undersöka dessa eller kalkylera det i priset man är beredd att betala. Köper man en belamrad tomt med gamla bilar och mycket gammalt skräp, ska man fokusera på miljörisker, dvs deponikostnader för skräpet och markföroreningar.
Att i det senare fallet fokusera på en anticimex besiktning av bostaden är inte så smart.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.