120 674 läst ·
742 svar
121k läst
742 svar
Säljarna vägrar besiktning
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 656 inlägg
https://www.familjeliv.se/forum/thread/81744605-besiktning-vid-huskop/N noone70 skrev:
TS är lika trevlig mot dem som svarar i den tråden...
Ok, om man försöker hitta en kompromiss…
Oftast är budgivningen över på onsdagen och kontrakt skrivs på torsdag/fredag (iaf i vårt område)
Om man då ger köparen möjlighet att göra en besiktning för/efter-middag innan man skriver kontrakt?
Ja jag vet att det är mer eller mindre omöjligt att få en besiktningsman med så kort varsel, men en erfaren byggare kan minst lika mycket om hus och vilka fel som kan finnas som de flesta besiktningsmän och de flesta har väl nån kontakt i byggbranschen.
Oftast är budgivningen över på onsdagen och kontrakt skrivs på torsdag/fredag (iaf i vårt område)
Om man då ger köparen möjlighet att göra en besiktning för/efter-middag innan man skriver kontrakt?
Ja jag vet att det är mer eller mindre omöjligt att få en besiktningsman med så kort varsel, men en erfaren byggare kan minst lika mycket om hus och vilka fel som kan finnas som de flesta besiktningsmän och de flesta har väl nån kontakt i byggbranschen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Som du själv säger såmr det nog mer eller mindre omöjligt att hitta en besiktningsman med så kort varsel och en erfaren byggare som är fri bästa dag är nog inte heller trivialt, särskilt någon som kan lite om olika saker och inte bara är expert på något specifikt område. Jag tror inte heller alla känner någon ni byggbranschen (som dessutom ska vara eldig en torsdag förmiddag). Jag känner några, ytligt. En person i byggbranschen känner jag väldigt bra, men han arbetar med stora lyftkranar, vet mindre om hus än jag gör.N noone70 skrev:Ok, om man försöker hitta en kompromiss…
Om det trots allt går så är det ingen dum idé, även om jag då tycker att man skriver kontrakt först. Med så kort besiktningsklausul så riskerar säljaren inte något direkt, medan köparen ska betala en besiktningsman/byggare och riskera att säljaren kliver av affären.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är väl inte besiktningen som är problemet utan möjligheten för säljaren att dra sig ur.N noone70 skrev:Ok, om man försöker hitta en kompromiss…
mäklaren borde ha koll på hur lång tid det tar att hitta en besiktnings man. därefter sätta en gräns. jag antar att förhoppningsvis vill den amdra budgivaren. Det känns som desto kortare desto större chans.
Det låter inte helt omöjligt.
som får jag en känsla av att det stressen ligger i att sälja innan sommaren.
Tänkte på alla besiktningsfundamentalister i den här tråden när jag såg denna annons:
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-vikingshill-nacka-kommun-abroddsvagen-12-18526459
Notera att ingen affär kommer ske innan budgivningen är slut så det kommer finnas gott om tid att anlita besikningsman. Man vill ju inte gärna köpa grisen i säcken...
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-vikingshill-nacka-kommun-abroddsvagen-12-18526459
Notera att ingen affär kommer ske innan budgivningen är slut så det kommer finnas gott om tid att anlita besikningsman. Man vill ju inte gärna köpa grisen i säcken...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja den fastigheten behöver man nog ingen besiktningsman till, snarare se över tillstånd etc.N nikoman skrev:
Förstår inte varför man ska håna någon som vill besiktiga det man lägger ner miljoner på. Skulle inte förvåna mig om några av de som så lätt släpper egen besiktning klagar på folk som skriver om fel de hittat i huset de nyss köpt utan att göra en egen besiktning.
Sen tror jag det är svårt att hitta köpare som vill betala besiktningsman utan att vara säker på att få köpa till överenskommet pris efter avslutad besiktning.
Grisen i säcken skulle där vara omfattande miljöföroreningar. Det kanske finns en gammal dunk med DDT som har läckt i marken, olja, bensin, asbest. Listan kan göras långN nikoman skrev:
Får jag gissa att ni gjorde ett medvetet beslut, där ni funderade över riskerna, och jämförde de med ett lägre pris pga friskrivningsklausul?Snigla skrev:
Jag säger inte att man alltid ska ha en jordabalkbesiktning, men man ska fundera över riskerna. Köper man ett 70-talshus, är det oftast grunden, tätskikt i badrum och taket där de stora riskerna finns. Då ska man fokusera på dessa och undersöka dessa eller kalkylera det i priset man är beredd att betala. Köper man en belamrad tomt med gamla bilar och mycket gammalt skräp, ska man fokusera på miljörisker, dvs deponikostnader för skräpet och markföroreningar.
Att i det senare fallet fokusera på en anticimex besiktning av bostaden är inte så smart.