Jag har läst lite snabbt min tolkning om undersökningsplikten handlar om hur mycket eller lite man behöver undersöka någonting.
En dom säger så mycket mer, en mina tolkningar av lagen och snabbtolkningar.

Efter att ha gjort klart allt inför helgens visningar, med styling, städ, piff och allt annat så kan jag säga att de som snackar om att ”bara” lägga ut huset till försäljning igen uppenbarligen inte har någon som helst koll på hur mycket jobb det är med att sälja ett 200+ kvm hus…

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Bananskalare Bananskalare skrev:
självklart finns det idioter. Att någon hoppar av för att gräset är grönare på andra sidan. Jag tror dock det är ytterst ovanligt dock.
Nu var frågeställningen att besiktiga huset som köpare.
Där några verkar en här tro att det är jättevanligt att man hoppar av efter en besiktning.
Men man betalar inte massa pengar för en besiktning för att sedan hoppa av.
Det du kallar idioter låter som vanliga människor i en vanlig situation på en marknad med många objekt och snabba affärer.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det du kallar idioter låter som vanliga människor i en vanlig situation på en marknad med många objekt och snabba affärer.
Skönheten sitter i betraktarens ögon....
Vi tycker alla olika. Alla kan bli idioter vid rätt eller fel tillfälle

Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast de är väl knappast vanligt att vanliga människor genomför en besiktning och betalar för detta för att sen ta ett annat objekt helt plötsligt?

Har det hänt någon gång? Säkert
Är det vanligt? Knappast
De som hoppar av efter en besiktning gör det nog ytterst sällan för att de hittat ett bättre objekt.

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast de är väl knappast vanligt att vanliga människor genomför en besiktning och betalar för detta för att sen ta ett annat objekt helt plötsligt?

Har det hänt någon gång? Säkert
Är det vanligt? Knappast
De som hoppar av efter en besiktning gör det nog ytterst sällan för att de hittat ett bättre objekt.
När det handlar om 10-20 miljoner är 10000 småpotatis

Fairlane
N noone70 skrev:
När det handlar om 10-20 miljoner är 10000 småpotatis
Ja på ett sätt, men de allra flesta affärer är inte i de beloppen, så varför ha det intervallet? Kan vi inte välja intervallet 100-200 miljoner istället så blir det ännu mindre andel?

Kostnaden för besiktningen är inte heller enda skälet att folk inte skriver ett nytt kontrakt på ett annat boende och hoppar av det objekt man just besiktigat. Ofta har man känslomässigt investerat i ett nytt boende. Sällan har man heller chans att skriva på flera kontrakt på så kort tid som det rör sig om. Det är ju inte flers månader vi talar om

Återigen, någon gång lär det nog hända, men det lär knappast vara vanligt. Är man orolig för det kan kan väl helt enkelt vara tydlig med det från start eller kommer oron senare?

En fråga som jag ställt, men inte det några svar på är om de som är så negativa till att låta köparen besiktiga när de säljer också med glädje avsäger sig rätten att besiktiga själva.

• Gilla
Stenben86
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja på ett sätt, men de allra flesta affärer är inte i de beloppen, så varför ha det intervallet? Kan vi inte välja intervallet 100-200 miljoner istället så blir det ännu mindre andel?

Kostnaden för besiktningen är inte heller enda skälet att folk inte skriver ett nytt kontrakt på ett annat boende och hoppar av det objekt man just besiktigat. Ofta har man känslomässigt investerat i ett nytt boende. Sällan har man heller chans att skriva på flera kontrakt på så kort tid som det rör sig om. Det är ju inte flers månader vi talar om

Återigen, någon gång lär det nog hända, men det lär knappast vara vanligt. Är man orolig för det kan kan väl helt enkelt vara tydlig med det från start eller kommer oron senare?

En fråga som jag ställt, men inte det några svar på är om de som är så negativa till att låta köparen besiktiga när de säljer också med glädje avsäger sig rätten att besiktiga själva.
Det är det vanliga intervallet där jag bor :cool:

N noone70 skrev:
Tja.... att casha 20000:- känns. Det är pengar som syns i plånboken och känns. Att låna 20milj är inget som känns på samma sätt.
Sen är 20000:- på 5milj inga större problem.

Redigerat:
J Janetgorgis skrev:
Well jag har varit med i civilrättsliga mål som motsäger i princip allt du säger.. ‍♀️
Jag börjar sakna dina domar...
Du gick in ganska hårt.....

Fairlane
N noone70 skrev:
Så kan det vara, men om man gör en sökning på Hemnet på villor (inte radhus eller annat) i Stockholms län så ligger det ute 3,5 ggr fler villor i intervallet 5-6 miljoner än i intervallet 10-20 miljoner så det är en liten minoritet

Köper man ett hus för 20 miljoner är det kanske lättare att hitta ett flensom kostar 500' att fixa än om man köper ett radhus för 3,5 miljoner så man kanske kan tänka att alla inte nödvändigtvis måste tänka som jag.

Fairlane Fairlane skrev:
Så kan det vara, men om man gör en sökning på Hemnet på villor (inte radhus eller annat) i Stockholms län så ligger det ute 3,5 ggr fler villor i intervallet 5-6 miljoner än i intervallet 10-20 miljoner så det är en liten minoritet

Köper man ett hus för 20 miljoner är det kanske lättare att hitta ett flensom kostar 500' att fixa än om man köper ett radhus för 3,5 miljoner så man kanske kan tänka att alla inte nödvändigtvis måste tänka som jag.
Det är fullt möjligt, men jag baserar inte mitt sätt att resonera utifrån något som inte är applicerbart på vårt objekt.

Fairlane
N noone70 skrev:
Det är fullt möjligt, men jag baserar inte mitt sätt att resonera utifrån något som inte är applicerbart på vårt objekt.
Det är logiskt och begripligt, men man kanske kan vara ödmjuk för att det inte är standard.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är logiskt och begripligt, men man kanske kan vara ödmjuk för att det inte är standard.
Ja då, har inte påstått annat.
Jag har bara utgått från mina förutsättningar och de inofficiella spelreglerna som gäller här

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi kanske kan enas om att förutsättningarna skiljer sig mycket mellan olika objekt. I vissa delar av vårt land är det praxis med långsamma processer så man räknar med lång tid. Då har det liten betydelse om en köpare hoppar av, man kan vänta på nästa. Andra delar av marknaden är mer heta och det förväntas snabba beslut. Ett avhopp kan bli mycket dyrbart för säljaren. Då föredrar många säljare den som kan slå till utan ytterligare villkor.
Vissa skriver att det ”bara” är att starta om försäljningen när en köpare hoppar av, men andra har väl beskrivit hur krävande en försäljning är, både i tid för att visa allt från bästa sidan till den mentala oron. Idag höjs till exempel räntan, det kan leda till lägre priser , vilket i så fall gynnade dem som sålde före höjningen i stället för efter höjningen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.