Fairlane Fairlane skrev:
Fast vi har ju exempel på personer i tråden som säger att de aldrig kommer godkänna en besiktningsklausul och trådstarten anger ju att mäklaren säger direkt att säljaren inte kommer acceptera en besiktningsklausul, så det är knappast frågan om något som säljaren kommer fram till när hen jämför de två högsta buden. Det har varit klart från början.
Hur många är de? 1-2st (de som Banane har fantiserat ihop räknas inte)? Jag kan inte ens minnas någon…

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Som sagt, jag tror inte ett ögonblick på att säljaren kommer med nya krav efter budgivningen är klar utan att olika erbjudanden värderas olika högt av säljaren. Skulle det vara så att den budgivare med näst högsta bud även erbjudit sig att köpa utan egen besiktning så kan ju säljaren av godhet fråga budgivaren med högsta budet om den vill matcha det erbjudandet. Vill den inte det så kanske säljaren väljer den med näst högsta budet. Det här kan gå snabbt, mäklaren kan redan vid visningen ha fått det här budet och då även hör med andra intressenter om de kan tänka sig den varianten (hårt läst: ställer det kravet). Det är ett sätt att sålla ut ointressanta köpare om man redan har någon som vill köpa utan krångel.
Jag anser att krav som. ingen besiktning och snabb affär ska så med innan budgivningen. Eller om det är långsam affär.
Det är inget trumfkort. Det är viktiga krav för att affären ska gå igenom.

• Haha
noone70
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det står dig fritt att tycka, men faktum kvarstår att du ställde en fråga som du själv menade att det inte nödvändigtvis fanns något rätt svar på. Jag tycker fortfarande som jag gjorde innan och tycker inte att du lagt fram några övertygande argument mot den ståndpunkten.

Ett specifikt objekt kan inte säljas mot säljarens vilja undantaget vid expropriation eller utmätning. Ingen enskild potentiell köpare har så stark ställning, varför säljaren har ett tydligt övertag i förhandling om villkor när priset väl satts.
Egentligen så är det rätta svaret båda.
Att svara svara säljaren enbart visar att det finns en viss egosentrisk tankegång. Att svara bara köparen visar att det finns en tanke på motparten.

Jag vet inte hur mycket jag har tjatat om att det krävs både säljare och köpare. För att det ska bli en affär.
Självklart är säljaren viktig, utan säljaren inget hus. Men det blir ingen affär om ingen vill köpa huset så blir det ingen affär.
Alltså är båda viktiga. Men att.säga att säljaren är viktigast. Visst ingen säljare inget hus. men det blir väldigt svårt att sälja huset om ingen vill köpa det.
Pratar man om proffs så är synen att kunden är viktigast. Eftersom de resonerar att det är kunden som ger mig pengar.
Okej jag kommer inte få att förstå synen på kunden.
Men jag hoppas att ni är nyktra nog att förstå
att båda behövs för att det ska bli en affär..

N noone70 skrev:
Hur många är de? 1-2st (de som Banane har fantiserat ihop räknas inte)? Jag kan inte ens minnas någon…
Jag vet en.... du...

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet en.... du...
Bevisa det!
Återigen sprider du lögner!

Men jag hoppas att ni är nyktra nog att förstå
att båda behövs för att det ska bli en affär..
Tack för att du påpekar det uppenbara (y)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
N noone70 skrev:
[bild]
Jag har svårt att se problemet.
Har jag varit dum?

Du hade inte behövt svara.

Jag har svårt att se problemet.
Förstår det,,,(y)

Fairlane Fairlane skrev:
Fast vi har ju exempel på personer i tråden som säger att de aldrig kommer godkänna en besiktningsklausul och trådstarten anger ju att mäklaren säger direkt att säljaren inte kommer acceptera en besiktningsklausul, så det är knappast frågan om något som säljaren kommer fram till när hen jämför de två högsta buden. Det har varit klart från början.
Seriöst, är det någon som kan hitta ett inlägg i den här tråden där en säljare skriver att de inte kommer acceptera en besiktningsklausul eller vägra köparen en besiktning?

• Gilla
Eminem
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Tack för att du påpekar det uppenbara (y)
Det verkar inte vara helt uppenbart.

Det verkar inte vara helt uppenbart.
Jo

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Det är att de flesta ändå säljet med mäklare.

Dessa har förhoppningsvis lite mer nykter syn på köparens och säljarens roll och ser till att det blir en affär.

kolla den här....
[länk]
Lite roligt att bananskalaren här har lyckats göra en hel jäkla hönsgård av en ynka liten fjäder…

Aaake37 skrev:
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga
Mitt bästa tips är att inte köpa hus i Stockholm.

• Gilla
Eminem och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.