120 674 läst ·
742 svar
121k läst
742 svar
Säljarna vägrar besiktning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Kolla inlägg #27.N noone70 skrev:
Sen kan du läsa ditt inlägg om att ni ska sälja med tajt tidsmarginal innan sommaren och se om inte det förmedlar att ni inte är intresserade av att köparen får en besiktningsklausul till exempel. Jag har läst fler, men om det är i den här tråden eller andra orkar jag inte rota i nu.
Var någonstans står det att JAG inte tänker låta en eventuell köpare göra en egen besiktning?Fairlane skrev:
Kolla inlägg #27.
Sen kan du läsa ditt inlägg om att ni ska sälja med tajt tidsmarginal innan sommaren och se om inte det förmedlar att ni inte är intresserade av att köparen får en besiktningsklausul till exempel. Jag har läst fler, men om det är i den här tråden eller andra orkar jag inte rota i nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du skriver: "Vi ska sälja vårt hus och med ytterst små tidsmarginaler innan sommaren. Att då ta risken att ge en köpare möjlighet backa ur köpet med en ny försäljning efter sommaren är något som vi i det längsta vill undvika."N noone70 skrev:
Jag tolkar det kanske felaktigt som att ni inte kommer tillåta en köparen en besiktningsklausul.
Du kanske menar att köparen gärna får en besiktningsklausul, men det är inte helt tydligt.
Du får gärna förtydliga vad du menar.
Kommer köparen få en besiktningsklausul eller inte? Eller bara om samtliga budgivare kräver det?
Allt är inte svart eller vitt.Fairlane skrev:
Du skriver: "Vi ska sälja vårt hus och med ytterst små tidsmarginaler innan sommaren. Att då ta risken att ge en köpare möjlighet backa ur köpet med en ny försäljning efter sommaren är något som vi i det längsta vill undvika."
Jag tolkar det kanske felaktigt som att ni inte kommer tillåta en köparen en besiktningsklausul.
Du kanske menar att köparen gärna får en besiktningsklausul, men det är inte helt tydligt.
Du får gärna förtydliga vad du menar.
Kommer köparen få en besiktningsklausul eller inte? Eller bara om samtliga budgivare kräver det?
Som jag skrivit tidigare när jag förklarat närmare så är det en samlad bedömning av risk kontra utdelning och en del andra parametrar.
Skiljer det sig tex 10000kr i slutpris mellan två budgivare(om det nu blir budgivning) och en av dem erbjuder sig att köpa in sig på den besiktning jag låtit utföra så väljer jag givetvis att sälja till denna oavsett om de vann eller inte.
Det samma gäller tillträde, om tex vinnaren kräver att ha tillträde innan midsommar och tvåan vill ha tillträde efter sommaren så kommer det kräva ett rejält saltat bud om vi ska stressa livet ur oss för att vara ute ur huset innan midsommar.
Skulle vinnaren(osannolikt) vara en fastighetsutvecklare som vill riva huset och bygga bostadsrätter så skulle jag välja att sälja till tvåan direkt oavsett besiktningskrav, tillträde eller andra krav
Det går inte så bra för dig på dina löneförhandlingar va?Bananskalare skrev:
Då förstår jag. Du brukar inte förhandla. än mindre vid försäljningar.
en löneförhöjning Då brukar chefens grundkrav vara kända från början. Det finns ingen anledning att inte berätta dessa.
jag vet inte varför du helt plötsligt börjar prata pengar? Det hör inte till här. Jag har inte nämnt det tidigare.
Tänk på en viktig sak vid en förhandling. Du är beroende av köparen Du vill sälja. Att undanhålla viktig information kan bli dyrköpt.
När informationen är så viktig för köparen så är det självklart något man går ut med.
Pengar det är en helt annan del. först vill du få köparen intresserad.
I det här fallet har köparen redan lagt sitt bud.
Det kan du anse men det är ju bara tyckande. Ingen kommer att följa dina påhittade "regler".Bananskalare skrev:
Att för säljaren så är säljaren den viktigaste och för köparen är köparen den viktigaste är väl ganska självklart? Om vi inte pratar om rent förståndshandikappade personer. Vad gäller mäklaren så stöder denne i första hand säljaren, att tro något annat är att vara mer än lovligt naiv.Bananskalare skrev:
Egentligen så är det rätta svaret båda.
Att svara svara säljaren enbart visar att det finns en viss egosentrisk tankegång. Att svara bara köparen visar att det finns en tanke på motparten.
Jag vet inte hur mycket jag har tjatat om att det krävs både säljare och köpare. För att det ska bli en affär.
Självklart är säljaren viktig, utan säljaren inget hus. Men det blir ingen affär om ingen vill köpa huset så blir det ingen affär.
Alltså är båda viktiga. Men att.säga att säljaren är viktigast. Visst ingen säljare inget hus. men det blir väldigt svårt att sälja huset om ingen vill köpa det.
Pratar man om proffs så är synen att kunden är viktigast. Eftersom de resonerar att det är kunden som ger mig pengar.
Okej jag kommer inte få att förstå synen på kunden.
Men jag hoppas att ni är nyktra nog att förstå
att båda behövs för att det ska bli en affär..
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag funderar om man skulle fråga ett gäng som är igång och på hus. Om det skulle finnas viktiga villkor som ingen besiktning.
Eller att det är inflyttning långt fram.
Om dessa vill ha reda på detta innan budgivning eller efter?
Så förstår jag på det jag läser att det är bara jag som vill ha reda på det innan. Min känsla är ändå att många vill ha reda på det innan.
Jag TROR att många vill en enkel budgivning.
Där högsta bud vinner. Inte att säljaren börjar avslöja sina vilkor och det bli någon förhandling.
Jag hoppas att mäklaren kliver in i den här leken.
Det heter att mäklaren ska sitta på två stolar....
överallt annat heter det jäv.
Mäklaren har lite lagar och regler att följa.
Så saker och ting ska gå rätt till..
Tror det är tur att man har mäklaren med sig.
Det finns en del behöver hjälp med att förhandla.
Eller att det är inflyttning långt fram.
Om dessa vill ha reda på detta innan budgivning eller efter?
Så förstår jag på det jag läser att det är bara jag som vill ha reda på det innan. Min känsla är ändå att många vill ha reda på det innan.
Jag TROR att många vill en enkel budgivning.
Där högsta bud vinner. Inte att säljaren börjar avslöja sina vilkor och det bli någon förhandling.
Jag hoppas att mäklaren kliver in i den här leken.
Det heter att mäklaren ska sitta på två stolar....
överallt annat heter det jäv.
Mäklaren har lite lagar och regler att följa.
Så saker och ting ska gå rätt till..
Tror det är tur att man har mäklaren med sig.
Det finns en del behöver hjälp med att förhandla.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tänk om mäklaren nämner alla dina krav före budgivning.N noone70 skrev:Allt är inte svart eller vitt.
Som jag skrivit tidigare när jag förklarat närmare så är det en samlad bedömning av risk kontra utdelning och en del andra parametrar.
Skiljer det sig tex 10000kr i slutpris mellan två budgivare(om det nu blir budgivning) och en av dem erbjuder sig att köpa in sig på den besiktning jag låtit utföra så väljer jag givetvis att sälja till denna oavsett om de vann eller inte.
Det samma gäller tillträde, om tex vinnaren kräver att ha tillträde innan midsommar och tvåan vill ha tillträde efter sommaren så kommer det kräva ett rejält saltat bud om vi ska stressa livet ur oss för att vara ute ur huset innan midsommar.
Skulle vinnaren(osannolikt) vara en fastighetsutvecklare som vill riva huset och bygga bostadsrätter så skulle jag välja att sälja till tvåan direkt oavsett besiktningskrav, tillträde eller andra krav
Jag vet att det inte stämmer men det känns som om många av er inte varit på särskilt många budgivningar?
Att säljare och köpare kan ha massa olika krav och vara egensinniga är inget nytt. Hur folk _bör_ vara utöver lagen är ganska ointressant. Ibland uppkommer överraskningar efter budgivningen är klar.
Det som händer om vinnande budgivare är missnöjd med något är inte någon slags improviserad kohandel på kontraktsdagen, utan att köparen i praktiken annullerar sista, näst sista eller alla bud. Andra budgivare får veta. De gör samma eller så blir det affär med någon av dessa istället. The end.
Detta funkar i områden där det är flera budgivare. T ex sthlm. I andra delar av landet, där det bara finns en budgivare, kan det såklart se annorlunda ut. I glesbygden är avkastningen på att vara rättshaverist mycket större.
Att säljare och köpare kan ha massa olika krav och vara egensinniga är inget nytt. Hur folk _bör_ vara utöver lagen är ganska ointressant. Ibland uppkommer överraskningar efter budgivningen är klar.
Det som händer om vinnande budgivare är missnöjd med något är inte någon slags improviserad kohandel på kontraktsdagen, utan att köparen i praktiken annullerar sista, näst sista eller alla bud. Andra budgivare får veta. De gör samma eller så blir det affär med någon av dessa istället. The end.
Detta funkar i områden där det är flera budgivare. T ex sthlm. I andra delar av landet, där det bara finns en budgivare, kan det såklart se annorlunda ut. I glesbygden är avkastningen på att vara rättshaverist mycket större.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det fungerar inte alltid så ...N nikoman skrev:Jag vet att det inte stämmer men det känns som om många av er inte varit på särskilt många budgivningar?
Jag sålde min fars hus när han hade dött. Det var fyra som budade i över en vecka. De höjde priset med ca 15 %. På kontraktsskrivningsdagen som var 3-4 dagar efteråt (när bankadministration etc var klar) så ångrade sig vinnande budgivare. Mäklaren ringde till nr 2 som precis hade blivit uppsagd på jobbet. Nr 3 och nr 4 hade tappat intresset och höll nu på att buda på nya objekt. Annonsen lades ut igen men inget intresse överhuvudtaget. Det slutade med att en som kände den som blev av med jobbet köpte huset till utgångspris 3-4 veckor senare.
Varje liten försening eller oflyt efter budgivningen kan bli riktigt dyr för säljaren.
Min särbo sålde ett mindre sommarhus mitt i pandemin. 30 sällskap fördelat på två visningar. Några började buda samma dag med futtiga 5000-steg och det kändes som att de skulle buda upp max 100 tusen mer efter en vecka. Plötsligt ringde mäklaren och sade: "Jag har en som bjuder 150 mer och vill inte ha besiktning." Valet var lätt och det blev kontraktsskrivning dagen efter. Att hålla på med budgivning i mer än en vecka är en risk. Köparna tappar fort intresse och drar vidare till nya objekt så snart de märker att de inte kan hänga med.
Det är som att öppna en burk räkor. De måste ätas samma dag.