Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej jag förvränger ingenting men det kan vara så att du inte förstår det jag skriver.

Förresten jag fick inte svar på min fråga om du var ironisk, när det gällde vem som var viktigast.
Du ställer frågan om vem som är viktigast och sen påstår du att jag anser mig vara bäst

Fairlane
N noone70 skrev:
Sen har jag aldrig hört talas om att det har skett och jag vet inte vad praxis när sånt inträffar och om det har någon betydelse för slutresultatet.
Buden registreras i de flesta fall med bankid nu för tiden och ska sparas ifall övriga budgivare vill kolla upp dem. Så jag tvivlar på om det ens är möjligt få dem strykna
Nu var det tre år sen drygt som jag la ett bud, utan BankID så jag vet inte exakt hur det ser ut nu, men det skulle förvåna mig om det inte är möjligt att stryka bud. Man kan ju lägga villkorade bud av typen "Budet gäller fram till klockan 15.00. Är det inte accepterat då så stryks det.

Att bud har plockats bort (strukits) har jag sett exempel på, men som sagt jag har inte varit inne i en budgivning på några år så jag vet inte riktigt hur det fungerar idag. Om det inte längre är möjligt tycker jag det är en försämring.

Fairlane Fairlane skrev:
Eller så utgår jag helt enkelt från att en affär går till som det brukar dvs jag utgår ifrån att det är tillåtet att besiktiga. Kommer säljaren sen och säger nej så drar jag till ska alla mina bud. Om det är jag och en annan budgivare som bjudit emot varandra de sista höjningarna så får se backa tillbaks ett antal steg, inte bara acceptera näst högsta budet. I värsta fall får man ta om budgivningen och det var väl en av de sakerna som säljarna fruktade, men det är ju inte mitt problem om inte säljaren kan vara ärlig och tydlig från start.

Nu är önskemålet om besiktning rätt vanligt, medan önskemål om att betala med kontanter i en ICA-kasse troligen inte är det.
Brukar och brukar, finns väl inte två affärer som är lika.

Huruvida budgivare två försöker köra backning tillbaka till före de återtagna buden beror nog mycket på hur seriösa de är. Om den som bjudit högst straffat ut sig och i vredesmod drar tillbaka sina bud så behöver ju inte budgivare två backa utan stå för sitt bud och få köpa huset.

Det kan nog gå hur som helst, beroende på hur både budgivarna och säljaren är som person.

Angående hur vanligt det ena eller andra är så har du självklart rätt. Men att begränsa sig innan budgivning/diskussioner med konstiga skrivelser i sin annons känns ganska dumt.

Det normala även i Stockholm är att man säljer till högstbjudande. Den enklaste försäljningen är att man väljer budgivare 1. Sedan går man vidare och skriver kontrakt. eventuellt vill man besiktiga innan man byter tömmer plånboken och får nyckeln.
Det är en enkel affär

den svåra och mer omständiga är den som föreslås här av några.
När budgivningen är klar så påbörjar man ett spel mot de två Eller tre som var kvar sist i budgivningen. nu börjar diskussionen om vilka som inte vill besiktiga, vilka som kan flytta in först. Den här förhandlingen har vissa nackdelar. Dels tar den längre tid. Man tar en risk att budgivarna drar sig ur. Men vinsten kan vara hög, du slipper att någon besiktigar huset och du slipper att någon hoppar av.
Du slipper problemet att man måste lägga ut huset igen. Nackdelen är att köpesumman kan bli lägre.

Jag misstänker att de flesta föredrar alternativ 1. En enkel och smidig affär.

Det finns risker med alternativ 1. Det är att köparen drar sig ur efter besiktning. Det som talar emot att köparen drar sig ur att man köpt en besiktning för mellan 10-20000:-
Det innebär en omförsäljning av huset.

Risken med alternativ 2 är att slutsumman är okänd och kan vara ordentligt sämre än slutpriset. från början.

Det problem som egentligen är värst det är ansvaret för dolda fel i 10år. Men det drabbas båda av.
Jag tror inte alls att det skulle gå till så som du tänker dig att alternativ två går till. Eventuella krav på besiktning/erbjudande om att inte begära besiktning och andra saker tror jag nog sker löpande under budgivningens gång. Att det skulle dra ut på tiden känns väldigt osannolikt.

De flesta skulle nog gå med på besiktning om ingen erbjuder sig att hoppa över det utan alla kräver/vill ha besiktning. Men om en budgivare, som kanske inte bjudit högst, erbjuder säljaren att slippa denna osäkerhet (prutning/avhopp) så tror jag det väger ganska tungt i bedömningen av budets värde.

• Gilla
Eminem och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Brukar och brukar, finns väl inte två affärer som är lika.

Huruvida budgivare två försöker köra backning tillbaka till före de återtagna buden beror nog mycket på hur seriösa de är. Om den som bjudit högst straffat ut sig och i vredesmod drar tillbaka sina bud så behöver ju inte budgivare två backa utan stå för sitt bud och få köpa huset.

Det kan nog gå hur som helst, beroende på hur både budgivarna och säljaren är som person.

Angående hur vanligt det ena eller andra är så har du självklart rätt. Men att begränsa sig innan budgivning/diskussioner med konstiga skrivelser i sin annons känns ganska dumt.

Jag tror inte alls att det skulle gå till så som du tänker dig att alternativ två går till. Eventuella krav på besiktning/erbjudande om att inte begära besiktning och andra saker tror jag nog sker löpande under budgivningens gång. Att det skulle dra ut på tiden känns väldigt osannolikt.

De flesta skulle nog gå med på besiktning om ingen erbjuder sig att hoppa över det utan alla kräver/vill ha besiktning. Men om en budgivare, som kanske inte bjudit högst, erbjuder säljaren att slippa denna osäkerhet (prutning/avhopp) så tror jag det väger ganska tungt i bedömningen av budets värde.
Det jag skrev i alternativ 2. Det var att man skulle förhandla med budgivarna efter att budgivningen är klar. Då egentligen köra igång en ny budgivning.

Hur vanligt tror du att det är att folk hoppar av ett köp efter att man pröjsat massa pengar på en besiktning?

Jag tycker säljaren är viktigast. Normalt finns det flera budgivare på ett objekt, så köparen är ju i någon mån utbytbar. Vill man vara riktigt filosofisk kan man förstås hävda att det också finns flera fastigheter att välja på, men det är ändå svårare för en köpare att spela ut olika säljare mot varandra. Som säljare kan vi se av tråden att den möjligheten absolut finns i vissa lägen.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Kan man dra tillbaka ett bud och därmed rulla tillbaka budgivningen till där den var innan budet? Det är ju inte en tvingande auktion, utan varje bud är ju helt fritt att dra tillbaka ända tills man sätter penna på papper. Med det synsättet kan man lika gärna se varje bud som en indikation på vad en köpare är villig att betala.

Jag förstår att det som avses är att man vill straffa/sätta press på säljaren så att priset riskerar att falla mycket om de två sista intresserade trissat upp det mycket, men oavsett det har ju den andre intressenten visat sin hand och lagt bud denne kan tänka sig att köpa för. Det är inte helt lätt att göra ogjort.

Jag har varit i ungefär en sådan situation en gång på 1900-talet. Den som vann budgivningen ville köpa en lägenhet på firman. BRF:en sa nej till juridisk person. Jag hade därmed de två högsta buden och försökte backa till mitt näst högsta. Säljare sa (med mäklarens backning som jag upplevde det) tvärnej. Jag vek mig.

Det är förstås bara en anekdot och en bättre förhandlare hade kanske lyckats bättre, men jag tycker inte att jag blev lurad.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan man dra tillbaka ett bud och därmed rulla tillbaka budgivningen till där den var innan budet? Det är ju inte en tvingande auktion, utan varje bud är ju helt fritt att dra tillbaka ända tills man sätter penna på papper. Med det synsättet kan man lika gärna se varje bud som en indikation på vad en köpare är villig att betala.

Jag förstår att det som avses är att man vill straffa/sätta press på säljaren så att priset riskerar att falla mycket om de två sista intresserade trissat upp det mycket, men oavsett det har ju den andre intressenten visat sin hand och lagt bud denne kan tänka sig att köpa för. Det är inte helt lätt att göra ogjort.

Jag har varit i ungefär en sådan situation en gång på 1900-talet. Den som vann budgivningen ville köpa en lägenhet på firman. BRF:en sa nej till juridisk person. Jag hade därmed de två högsta buden och försökte backa till mitt näst högsta. Säljare sa (med mäklarens backning som jag upplevde det) tvärnej. Jag vek mig.

Det är förstås bara en anekdot och en bättre förhandlare hade kanske lyckats bättre, men jag tycker inte att jag blev lurad.
Så är det nog, om man dessutom är ”orsaken” genom att erbjuda något som den andra budgivare inte är villig att göra så är det nog svårt att göra en rollback” budgivningen.
Men det är ju oxå en del av förhandlingen.

Även här så kommer ens ingångsvärden in, om man är i behov av en snabb försäljning så är det ytterst skadligt om köparen känner till det för då har denna en mycket bättre förhandlingsposition

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Jag tycker säljaren är viktigast. Normalt finns det flera budgivare på ett objekt, så köparen är ju i någon mån utbytbar. Vill man vara riktigt filosofisk kan man förstås hävda att det också finns flera fastigheter att välja på, men det är ändå svårare för en köpare att spela ut olika säljare mot varandra. Som säljare kan vi se av tråden att den möjligheten absolut finns i vissa lägen.
Det finns flera intressenter, förhoppningsvis.
Därefter så gallras dessa ut. Nu brukar de flesta budgivningar ta slut när någon lagt högsta budet. Om säljaren nu inte kommer med okända önskemål Vilket jag hoppas är väldigt ovanligt. Så är det bara låta pengar bytas mot nyckel. så nu är affären klar.
(jaja papper måste skrivas och allt sånt..)

Men i en situation där man måste förhandla om något då har vi en annan situation. Om man då går in i det med inställningen att jag är viktigast. kommer ingen förhandling att lyckas.
Säljaren är beroende av köparen för att det. ska bli en affär.. Köparen är beroende av säljaren för att det ska bli en affär..

Vissa villkor är viktiga att folk får reda på. ingen besiktning är en sådan sak. snabb försäljning kan vara bra för kunden att veta.

Men säljaren är inte ensam den viktigaste.

N noone70 skrev:
Du ställer frågan om vem som är viktigast och sen påstår du att jag anser mig vara bäst
Var har jag skrivit det?

Var har jag skrivit det?
Skärmdump från ett diskussionsforum där användare "Bananskalare" frågar vem som är viktigast i en förhandling.

säljaren är inte ensam den viktigaste.
Det står dig fritt att tycka, men faktum kvarstår att du ställde en fråga som du själv menade att det inte nödvändigtvis fanns något rätt svar på. Jag tycker fortfarande som jag gjorde innan och tycker inte att du lagt fram några övertygande argument mot den ståndpunkten.

Ett specifikt objekt kan inte säljas mot säljarens vilja undantaget vid expropriation eller utmätning. Ingen enskild potentiell köpare har så stark ställning, varför säljaren har ett tydligt övertag i förhandling om villkor när priset väl satts.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Det står dig fritt att tycka, men faktum kvarstår att du ställde en fråga som du själv menade att det inte nödvändigtvis fanns något rätt svar på. Jag tycker fortfarande som jag gjorde innan och tycker inte att du lagt fram några övertygande argument mot den ståndpunkten.

Ett specifikt objekt kan inte säljas mot säljarens vilja undantaget vid expropriation eller utmätning. Ingen enskild potentiell köpare har så stark ställning, varför säljaren har ett tydligt övertag i förhandling om villkor när priset väl satts.
Håller med dig, men det jag syftade på när jag skrev ”jag” (helt utan ironi) är att vid en försäljning av vårt hus är det jag(min familj) som är det viktigaste parten för mig, den som påstår sig tycka något annat när de är i samma situation är inte helt och hållet sanningsenlig

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Håller med dig, men det jag syftade på när jag skrev ”jag” (helt utan ironi) är att vid en försäljning av vårt hus är det jag(min familj) som är det viktigaste parten för mig, den som påstår sig tycka något annat när de är i samma situation är inte helt och hållet sanningsenlig
Detta blir en filosofisk diskussion som ligger rätt långt från den frågeställning som TS hade om hur man hanterar svårigheten att göra en köparbesiktning på en het marknad som vi har i stora delar av vårt land, men inte över allt. Frågan om vem som är viktigast i en förhandling har i praktiken olika svar beroende på vem du frågar.
1. I en objektiv bemärkelse går det säkert att bedöma, men olika personer kan ha olika svar. Det är säljaren som initierar en process så utan säljare kan det inte bli någon affär. Så på något sätt är säljaren särskilt viktig, men det kanske kan diskuteras. Teoretiskt kan det finnas marknader som i stort sett saknar intresserade köpare men många vill sälja. Då blir köparen viktig.
2. Subjektivt kommer nog nästan alla köpare och säljare att anse att deras eget intresse är det viktigaste för deras del. Det ger förhoppningsvis ett balanserat slutresultat. Det är ovanligt med säljare/köpare som i första hand tänker på den andra partens intresse.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera intressenter, förhoppningsvis.
Därefter så gallras dessa ut. Nu brukar de flesta budgivningar ta slut när någon lagt högsta budet. Om säljaren nu inte kommer med okända önskemål Vilket jag hoppas är väldigt ovanligt. Så är det bara låta pengar bytas mot nyckel. så nu är affären klar.
(jaja papper måste skrivas och allt sånt..)

Men i en situation där man måste förhandla om något då har vi en annan situation. Om man då går in i det med inställningen att jag är viktigast. kommer ingen förhandling att lyckas.
Säljaren är beroende av köparen för att det. ska bli en affär.. Köparen är beroende av säljaren för att det ska bli en affär..

Vissa villkor är viktiga att folk får reda på. ingen besiktning är en sådan sak. snabb försäljning kan vara bra för kunden att veta.

Men säljaren är inte ensam den viktigaste.
Som sagt, jag tror inte ett ögonblick på att säljaren kommer med nya krav efter budgivningen är klar utan att olika erbjudanden värderas olika högt av säljaren. Skulle det vara så att den budgivare med näst högsta bud även erbjudit sig att köpa utan egen besiktning så kan ju säljaren av godhet fråga budgivaren med högsta budet om den vill matcha det erbjudandet. Vill den inte det så kanske säljaren väljer den med näst högsta budet. Det här kan gå snabbt, mäklaren kan redan vid visningen ha fått det här budet och då även hör med andra intressenter om de kan tänka sig den varianten (hårt läst: ställer det kravet). Det är ett sätt att sålla ut ointressanta köpare om man redan har någon som vill köpa utan krångel.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
V videopac skrev:
Som sagt, jag tror inte ett ögonblick på att säljaren kommer med nya krav efter budgivningen är klar utan att olika erbjudanden värderas olika högt av säljaren. Skulle det vara så att den budgivare med näst högsta bud även erbjudit sig att köpa utan egen besiktning så kan ju säljaren av godhet fråga budgivaren med högsta budet om den vill matcha det erbjudandet. Vill den inte det så kanske säljaren väljer den med näst högsta budet. Det här kan gå snabbt, mäklaren kan redan vid visningen ha fått det här budet och då även hör med andra intressenter om de kan tänka sig den varianten (hårt läst: ställer det kravet). Det är ett sätt att sålla ut ointressanta köpare om man redan har någon som vill köpa utan krångel.
Fast vi har ju exempel på personer i tråden som säger att de aldrig kommer godkänna en besiktningsklausul och trådstarten anger ju att mäklaren säger direkt att säljaren inte kommer acceptera en besiktningsklausul, så det är knappast frågan om något som säljaren kommer fram till när hen jämför de två högsta buden. Det har varit klart från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.