Hur ofta händer det att det är väsentliga skillnader i besiktningsprotokollet när det finns en säljarbesiktning och en köparbesiktning?

Och om man som spekulant vill göra en besiktning och det är fler spekulanter på en visning, finns det något hinder för att dessa spekulanter går ihop om en besiktning, om inte annat för att dela på kostnaden?

Redigerat:
Fairlane
P polaris78 skrev:
Att komma dragande med en besiktningsklassul först vid kontraktskrivning som man inte nämt tidigare var det mitt inlägg gällde.

Att besikta huset i samband med köp som en del i att uppfylla sin undersökningsplikt är naturligtvis bra och två helt olika saker
Man kan vända på det.
Att komma dragandes med att köparen inte ska få besiktiga först vid kontraktsskrivning är ju lika illa.

• Gilla
Spikin och 6 till
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
Alla ni som menar att säljarens besiktning bara är värd vatten - vad baserar ni det på? Det är ju samma firmor som går att anlita om man gör en egen besiktning?

Menar ni att besiktningsmannen tänker ”Aha, en säljarbesiktning, dags att mörka viktiga detaljer”. Eller ”hoppsan, nu är det KÖPAREN som anlitat mig, bäst att vara mer noggrann!”

Vi pratade med säljarens besiktningsman under budgivningen och fick bra förklaringar över anmärkningar i protokollet. Köpte in oss på säljarens besiktning och fick en 2 timmar lång genomgång av huset med alla hans rekommendationer. Förstår inte vad vi skulle fått ut av en egen besiktningsman som vi inte fick av denna.
Grejen är just att du som köpare ska göra en egen besiktning då undersökningsplikten väger tyngre än upplysningsplikten.
Det kanske anses som ni fullgjort er undersökningsplikt genom att ni köpte in er, eller så står ni där med en säljarbesiktning.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
IdaBo
FredrikR FredrikR skrev:
Grejen är just att du som köpare ska göra en egen besiktning då undersökningsplikten väger tyngre än upplysningsplikten.
Det kanske anses som ni fullgjort er undersökningsplikt genom att ni köpte in er, eller så står ni där med en säljarbesiktning.
Ja, det anses att vi har fullgjort hela vår undersökningsplikt eftersom vi köpt in oss på säljarens besiktning och därmed fått en grundlig genomgång av huset och dess brister.

Sedan kan man ju självklart vilja besikta mer grundligt genom särskilda fackmän, exempelvis el, VA etc., men jag tolkade inte TS som att det var sådana besiktningar det var fråga om.

https://www.boupplysningen.se/boend...ng_gors_for_att_uppfylla_undersokningsplikten

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
R
Aaake37 skrev:
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga
Har fått uppfattningen att i Sthlm köper inte folk hus eller lägenhet för att bo i någon längre tid, utan för att göra en affär. "Bostadskarriär"
Mäklarna har lärt att det är snabba ryck som gäller. Det får man nog leva med om man vill bo i den stan. Tv program som husdrömmar uppmuntrar till bostadskarrären...

P
R K R Andersson skrev:
Har fått uppfattningen att i Sthlm köper inte folk hus eller lägenhet för att bo i någon längre tid, utan för att göra en affär. "Bostadskarriär"
Mäklarna har lärt att det är snabba ryck som gäller. Det får man nog leva med om man vill bo i den stan. Tv program som husdrömmar uppmuntrar till bostadskarrären...
För att det folk vill ha är hutlöst dyrt. Det gör att man tar delsteg hela tiden mot sitt egentliga drömboende

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N nikoman skrev:
Varför skulle inte detta sluta exakt som TS menar alltid hänt honom, dvs med att budgivare 2 får huset?

Säljarens val är:

1. vägra besiktning, budgivare två får huset för någon promille lägre? (Max en procent om bud-stegen är 100k på 10 miljoner, mycket mindre såklart eftersom spekulanter med ”klausul-krav” alltid snålbudar).

2. Tillåta besiktning. Husets säljare känner till bostadens sanna skick. Något av följande händer:

A) Inget fel. 99 gånger av 100 finns inga stora avvikelser givet säljarens besiktning. I hundra fall av hundra kommer den som börjar svamla om ”besiktningsklausul” vid kontraktsskrivning ändå hitta något i storleksordningen de sista två-tre buden och försöka pruta någon procent av slutpriset. Säljaren väljer därför näst högsta budgivare för att slippa detta.

B) Det finns betydande brister som innebär att ni backar ur och något köp inte äger rum. Säljaren inser det och budgivare 2 får reda på att budgivare 1 backat ur.

Alla era förslag är ju bara mer intensiva varianter på det TS utan framgång sysslat med i flera år. Alla vägar leder till budgivare 2, som får huset. Antingen till budgivare 2:s sista bud eller mer vanligt till det bud strax över budgivare 3.
Märkligt. Jag har köpt två hus och krävde besiktningsklausul båda gångerna, liksom de gånger där vi haft högsta budet och säljaren vägrat låta oss besiktiga.

Aldrig har jag hållit på med små skitbud (även om jag inte riktigt har ett problem med det). Båda besiktningarna av hus jag köpt hittade några saker som inte stod med i säljarens besiktningsprotokoll, ingen av gångerna började vi diskuterara prislappen utan betalade vad vi bjudit.

Jag har även sålt och tillåter givetvis köparen att besiktiga eftersom jag själv kräver det vid köp. Inte heller då började köparen diskutera priset efter besiktning, trots att det tydligen alltid sker...

Det är ju nästan så att man får för sig att dina siffror inte har något med verkligheten att göra...

Utöver dessa affärer så bröt vi faktiskt en affär efter besiktning också, då det framkom nya stora fel som förutom pengar skulle innebära stora byggarbeten. Pengarna var inte skälet till att vi tackade nej då, men att bo i en byggarbetsplats med småbarn som var extrakänsliga var inget alternativ.

• Gilla
JFrisk och 8 till
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
Ja, det anses att vi har fullgjort hela vår undersökningsplikt eftersom vi köpt in oss på säljarens besiktning och därmed fått en grundlig genomgång av huset och dess brister.

Sedan kan man ju självklart vilja besikta mer grundligt genom särskilda fackmän, exempelvis el, VA etc., men jag tolkade inte TS som att det var sådana besiktningar det var fråga om.

[länk]
Eftersom ett fel som skulle kunna vara ersättningsbart är dolt, så har det ingen betydelse vems besiktning du använder.
En anledning till att använda sin egen är att du du kan välja din egen besiktningsman som du själv har förtroende för.
Ja det finns usla besiktnings företag. AC är ett bra exempel. Dessa skyr jag som pesten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
vore väldigt intressant att höra hur många som hoppat pga besiktningen eller annan anledning. Man kan tro att det är ett jätteproblem.

sen funderar jag på de tillfällen där säljaren vägrar köparen att besiktiga. Vad har ni att dölja? Varför nekar man annars någon att besiktiga?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Vi är väl kanske i ett läge där det snart är köparens marknad och inte säljarens... Så håll ut ett år till så får du säkert besiktiga så mkt du vill.
Ja, det var väl senast mitten 90-tal, så kanske dags igen?

Aaake37 skrev:
För att det folk vill ha är hutlöst dyrt. Det gör att man tar delsteg hela tiden mot sitt egentliga drömboende
Superintressant problematisering kring bla detta i senaste avsnittet av podden KAPITALET.

Har svårt att tro att säljare VÄGRAR köparbesiktning,

Som tidigare skrivits så väljer säljaren det bud med bäst villkor, efter budets storlek lär besiktningsklausul eller inte stå ganska högt.

Till TS, du behöver inte börja med att lista alla dina krav. Avvakta tills budgivningen har stannat och mäklaren ringer runt till de två, tre högsta för att höra om eventuella villkor.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
En anledning till att använda sin egen är att du du kan välja din egen besiktningsman som du själv har förtroende för.
Jag håller med plus att alla gör misstag och det är större sannolikhet att problemen upptäcks i tid om två personer undersöker än om en gör det. Ingen är felfri.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja det finns usla besiktnings företag. AC är ett bra exempel. Dessa skyr jag som pesten.
Just AC har jag inte anlitat själv, men jag har dock varit med på en besiktning som utförts av de och den var seriös och bra. Jag gissar att det finns bra besiktningsmän och mindre bra besiktningsmän inom företaget.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En blivande säljares syn på det hela:
Vi ska sälja vårt hus och med ytterst små tidsmarginaler innan sommaren. Att då ta risken att ge en köpare möjlighet backa ur köpet med en ny försäljning efter sommaren är något som vi i det längsta vill undvika.

edit: Så det handlar inte om att ha något att dölja, utan att inte sätta sig i en urusel förhandlingsposition.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
En blivande säljares syn på det hela:
Vi ska sälja vårt hus och med ytterst små tidsmarginaler innan sommaren. Att då ta risken att ge en köpare möjlighet backa ur köpet med en ny försäljning efter sommaren är något som vi i det längsta vill undvika.

edit: Så det handlar inte om att ha något att dölja, utan att inte sätta sig i en urusel förhandlingsposition.
Fast det har köparen möjlighet att göra utan konsekvenser fram tills kontraktet är undertecknat oavsett? Att skjuta över risktagandet på köparen i ännu större utsträckning är ju inte en realistisk förväntan - om det är ett orosmoment för er del borde ni ju isf själva låta göra en besiktning för att ingjuta förtroende hos ev. tveksamma budgivare och ja, oavsett har ni fritt val bland budgivare men jag skulle personligen ALDRIG köpa en fastighet utan någon form av besiktning (undantaget tex föräldrars bostad…).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.