N NoPainNoGain skrev:
Vi har tillgång till jurist och advokat utan kostnad
Förlorar du i rätten kommer det visa sig att de där advokaterna inte var gratis.

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Excel
N NoPainNoGain skrev:
2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Hur går vi vidare med detta?
Vad är problemet? Trivs ni inte nu när ni har mindre boyta?

• Haha
  • Gilla
Björkisvägen och 1 till
  • Laddar…
harry73
@NoPainNoGain som du ser verkar folk här på forumet inte hålla med dig (eller ha förståelse för dina problem). Så kan det gå.
Kanske bättre att utnyttja dina juridiska kontakter och får medhåll den vägen.
Men mitt tips är att om du får medhåll, ska du inte lita för mycket på deras kunskaper.

Lycka till.

• Gilla
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
N NoPainNoGain skrev:
2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Hur går vi vidare med detta?
Noterar nu att fastigheten köptes för 7 miljoner kr. Några inlägg upp gjorde en person ett försök till bedömning av prisskillnad och kom till 90.000 kr. Det är drygt 1 procent av försäljningspriset. Om ni som köpare stämmer säljaren på detta belopp kommer rätten med stor säkerhet att avvisa ert krav därför att beloppet är för litet i förhållande till försäljningspriset. Praxis är att krav på upp till några procent anses för låga för att säkerställa att det skulle haft påverkan.

• Gilla
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
N NoPainNoGain skrev:
I mitt köpekontrakt står ”areauppgifter enligt taxeringsuppgifter”. I prospekt osv står boarea 200 kvm. Säljaren byggde huset och har då rimligen själv uppgett 200 kvm.
Detta gör att jag tror du är rökt.

De har alltså förtydligat uppgiften från prospektet i kontraktet. Nu gissar jag (kolla med en jurist), men om du har två motstridiga uppgifter, den ena i prospektet, den andra i kontraktet, så gäller kontraktet. Men som sagt den prioritetsordningen är en gissning från mig.

En förutsättning för att prospektet överhuvudtaget skall ha någon betydlese är att det är intaget som en bilaga till kontrkatet. Vanligt, men inte alltid. Om prospektet inte är med som bilaga till kontraktet. Så är det författaren av prospektet som hävdar att boarean är 200 kvm (mäklaren). Mäklaren brukar hävda att han skriver uppgifter som säljaren har givit. Men om säljaren blånekar till att ha haft med prospektet att göra. Så har du ingen koppling avtalsmässigt till uppgiften i prospektet. Säljaren kan inte hållas ansvarig för uppgifter som mäklaren ljugit ihop. Såvida inte uppgifterna kommer med som en del av köpekontraktet.

• Gilla
antett och 5 till
  • Laddar…
T
N NoPainNoGain skrev:
I mitt köpekontrakt står ”areauppgifter enligt taxeringsuppgifter”. I prospekt osv står boarea 200 kvm. Säljaren byggde huset och har då rimligen själv uppgett 200 kvm.
Ah, såg inte det. Då kan du ju lägga ner direkt, det är ingenting som säger att taxeringsuppgifterna är korrekta. De är bara mycket enklare för mäklaren att hämta ut än att hyra in någon som gör en riktig mätning.

• Gilla
kurre.eson och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag kan hålla med till hälften, men du glömmer läget.
Sen, det enda sätt att få vilket hus som helst att minska i värde de senaste 7 åren är att riva det, och då är ändå läget kvar.
Om TS har ett case som håller eller inte beror på hur saker formulerats i kontrakt och försäljningsmaterial, och det har ju inte vi andra sett.
Jo givetvis är ju inte arean det enda som sätter värdet på en bostad, men en del av det.
T tanaris skrev:
Det där argumentet är ju bara trams. Är man det minsta intresserad av att kolla vad man faktiskt köper finns det i de flesta fall alla möjligheter. Självklart kan man vara lat, slarva eller ta en chansning, men då får man väl också ta ansvar för vad man gör?
Så då antar jag du vid ditt/dina bostadsköp mätte ut arean. Hur gjorde du då, hade du med dig lasermätare på visningen eller gick du dit efter att du vann budgivningen?
Förstår inte riktigt poängen med att klaga på TS, finns många fall där folk har köpt bostäder där den angivna arean har varit större än den faktiska arean och fått rätt. Om TS kan få det är ju en annan fråga efter denna tid.

Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ingen som tvingat butikerna att införa några prisgarantier.

Prisgarantierna gör att köparens tröskel för köp blir lägre, eftersom denne kan känna sig trygg i att hen inte betalar ett överpris. Dessutom lämpar butiken över arbetet med att underhålla kassaregistret på kunden i stället för att ha anställda som övervakar marknadspriserna.

Prisgarantierna är till butikernas fördel, inte nackdel.
Mjo, indirekt blir dom tvingade till det av konsumenterna. Tror du att butikerna vill sälja en vara till ett pris och sedan bli tvungna att betala tillbaka en del av summan för att någon annan butik har sänkt priset? Givetvis gör det så för att behålla kunderna som annars skulle klaga på att de igår betala ett överpris jämfört med dagens priser. Men de hade ju givetvis föredragit att kunderna inte klagade i efterhand och krävde pengar tillbaka.

J jpelle skrev:
Att folk håller på att klagar om sånt här, är inte konstigare än att butikerna tvingas införa prisgarantier på varor för att folk klagar på att det finns andra butiker som har lägre priser eller sänker priserna efter att folk har köpt varorna.
Prisgarantier är ett sätt att differentiera priser, det har inget med klagande kunder att göra. Det syftar enbart till att kunna erbjuda priskänsliga kunder ett lägre pris, och öka sin marknadsandel. Det är helt klart en del av prissättningsstrategin hos flera företag.

• Gilla
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
TS, undrar hur du nu efter 7 år kom på idén att göra uppmätningen? Är detta inget du reagerat på tidigare?
TS kanske först nu har en anledning till att reflektera över det faktiska värdet, kanske är TS t.ex. tvungen att sälja och vill säkerställa att han ger ifrån sig rätt information?

Den här tråden fick mig att inse att jag vid eventuell försäljning av vårt hus kommer att ha en klausul som innebär att försäljning inte får ske till jurister eller till dessa närstående personer:rolleyes:;)

• Gilla
  • Haha
TechChad och 32 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Prisgarantier är ett sätt att differentiera priser, det har inget med klagande kunder att göra. Det syftar enbart till att kunna erbjuda priskänsliga kunder ett lägre pris, och öka sin marknadsandel. Det är helt klart en del av prissättningsstrategin hos flera företag.
Klart det är en del av strategin. Priskänsliga är väl en sak, om du i benämningen då tänker på folk som kanske inte skulle köpa alls hos dig som butik utan välja en konkurrent som för dagen har lägre pris. Fast prisgarantin sträcker ju sig längre än så i många fall, då man har rätt att "klaga" på priset upp till kanske en månad efter att man köpt sin vara.
Oavsett så är det ju min poäng, om du vill kalla dom priskänsliga eller inte, att detta är vad folk gör. Jämt. Jämför priser, försöker få ut så mycket värde som möjligt för sina pengar, försöker få tillbaka pengar om de kan/tycker att de har betalat ett överpris för det värde de fått ut. Varför klaga på TS som frågar om något som majoriteten av oss andra också gör?

• Gilla
Narfez
  • Laddar…
J jpelle skrev:
Klart det är en del av strategin. Priskänsliga är väl en sak, om du i benämningen då tänker på folk som kanske inte skulle köpa alls hos dig som butik utan välja en konkurrent som för dagen har lägre pris. Fast prisgarantin sträcker ju sig längre än så i många fall, då man har rätt att "klaga" på priset upp till kanske en månad efter att man köpt sin vara.
Oavsett så är det ju min poäng, om du vill kalla dom priskänsliga eller inte, att detta är vad folk gör. Jämt. Jämför priser, försöker få ut så mycket värde som möjligt för sina pengar, försöker få tillbaka pengar om de kan/tycker att de har betalat ett överpris för det värde de fått ut. Varför klaga på TS som frågar om något som majoriteten av oss andra också gör?
För att hus för 7 miljoner inte säljs i parti och minut på bauhaus, och att deras prisgaranti inte sträcker sig 7 år.

Det är inte i närheten av att vara jämförbara saker...

• Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Efter att har varit nöjd (eftersom han bor kvar) med sin bostad i 7 år?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
J jpelle skrev:
Så då antar jag du vid ditt/dina bostadsköp mätte ut arean. Hur gjorde du då, hade du med dig lasermätare på visningen eller gick du dit efter att du vann budgivningen?
Förstår inte riktigt poängen med att klaga på TS, finns många fall där folk har köpt bostäder där den angivna arean har varit större än den faktiska arean och fått rätt. Om TS kan få det är ju en annan fråga efter denna tid.
Nej, men hade jag velat hade det inte varit något som helst problem. Jag såg ingen anledning att uppgifterna skulle vara felaktiga, men om det nu skulle visa sig att de ändå var det så tar jag givetvis mitt ansvar. Jag hade chansen, jag tog den inte, problemet är mitt. Precis så enkelt är det.

• Gilla
antett och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.