72 539 läst ·
290 svar
73k läst
290 svar
Säljaren uppgav för mycket boyta
Ok. Tack för det. Nånting att diskutera med juristen.K klimt skrev:Noterar nu att fastigheten köptes för 7 miljoner kr. Några inlägg upp gjorde en person ett försök till bedömning av prisskillnad och kom till 90.000 kr. Det är drygt 1 procent av försäljningspriset. Om ni som köpare stämmer säljaren på detta belopp kommer rätten med stor säkerhet att avvisa ert krav därför att beloppet är för litet i förhållande till försäljningspriset. Praxis är att krav på upp till några procent anses för låga för att säkerställa att det skulle haft påverkan.
Prospektet är en bilaga till köpekontraktet i mitt fall.H hempularen skrev:Detta gör att jag tror du är rökt.
De har alltså förtydligat uppgiften från prospektet i kontraktet. Nu gissar jag (kolla med en jurist), men om du har två motstridiga uppgifter, den ena i prospektet, den andra i kontraktet, så gäller kontraktet. Men som sagt den prioritetsordningen är en gissning från mig.
En förutsättning för att prospektet överhuvudtaget skall ha någon betydlese är att det är intaget som en bilaga till kontrkatet. Vanligt, men inte alltid. Om prospektet inte är med som bilaga till kontraktet. Så är det författaren av prospektet som hävdar att boarean är 200 kvm (mäklaren). Mäklaren brukar hävda att han skriver uppgifter som säljaren har givit. Men om säljaren blånekar till att ha haft med prospektet att göra. Så har du ingen koppling avtalsmässigt till uppgiften i prospektet. Säljaren kan inte hållas ansvarig för uppgifter som mäklaren ljugit ihop. Såvida inte uppgifterna kommer med som en del av köpekontraktet.
Detta uppdagades när jag skulle fastighetsdeklarera och uppge ny, tillkommen biarea i form av en tillbyggnad. Jag har inte haft anledning att reflektera över detta tidigare.M MetteKson skrev:
Så bra då. Skulle tro att det bästa för alla parter är att låta det vara. Eller är det extra inspirerade att ta upp en möjligt felaktigt redovisad areal i ett hus ni köpte för 7 år sedan och troligen trivts ypperligt med, tydligen så bra att ni låtit bygga ut. I så fall kör på bara för ditt eget höga nöjes skull.
Sätt dig i föregående ägares position och fundera en stund.....
Jag vill ju naturligtvis kolla läget innan jag besvärar min vän med detta. Jag går ju inte till honom och bara säger ”fixa det här”.T tanaris skrev:
"Sätt dig i föregående ägares position och fundera en stund..." Nej, inte ok att fara med osanning.GoC skrev:
Så bra då. Skulle tro att det bästa för alla parter är att låta det vara. Eller är det extra inspirerade att ta upp en möjligt felaktigt redovisad areal i ett hus ni köpte för 7 år sedan och troligen trivts ypperligt med, tydligen så bra att ni låtit bygga ut. I så fall kör på bara för ditt eget höga nöjes skull.