Håller med om att det kan vara bra att blanda in en advokat för att få allt rätt vad ni än väljer att göra

Då husmarknaden och ränteläget är osäkert tror jag det bästa för båda parter är att hoppa av. Är du fortfarande intresserad av huset, kan du tala om för säljaren att du är villig att lägga ett nytt marknadsmässigt bud då pantbreven är i ordning.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Håller med om att det kan vara bra att blanda in en advokat för att få allt rätt vad ni än väljer att göra

Då husmarknaden och ränteläget är osäkert tror jag det bästa för båda parter är att hoppa av. Är du fortfarande intresserad av huset, kan du tala om för säljaren att du är villig att lägga ett nytt marknadsmässigt bud då pantbreven är i ordning.
Detta är nog vad jag hade gått på om en advokat inte kan reda ut det snabbt.

T tovix skrev:
Alla pantbrev är fysiska och borta, dom är utfärdade innan datapantbreven kom.

Det ska vara samma ägare på båda fastigheterna, dvs säljaren av den fastighet jag köper.
Troligen är det en avstyckning från den fastighet jag köper, som fått med sig inteckningen i avstyckningen.
Det är inte så vanligt med sexsiffriga belopp på fysiska pantbrev eftersom datapantbreven kom i mitten av 90-talet och då var det inte lika vanligt med stora lån som idag eftersom lånen på den tiden i regel uppdelade på flera delar med olika räntor och amortering. Man får kolla igen att det inte upprättades datapantbrev. Fysiska pantbrev förvarades alltid i bankfack så säljaren har antagligen kvar bankfack man inte kollat i.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte mitt hus för snart 27 år sen. Då hittade de inte något/några pantbrev. Det enda som hände då var att säljaren inte fick sina pengar förrän ett år senare. Jag flyttade in som planerat och lånade utan problem också.

Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag köpte mitt hus för snart 27 år sen. Då hittade de inte något/några pantbrev. Det enda som hände då var att säljaren inte fick sina pengar förrän ett år senare. Jag flyttade in som planerat och lånade utan problem också.
I det här fallet är det inte ett vanligt enkelt pantbrev som är bortslarvat, utan ett pantbrev som gäller för flera (belånade) fastigheter, en sk saminteckning. Det krånglar till det hela betydligt mer.

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Om det är samma ägare på de samintecknade fastigheterna går det att lösa saken på olika sätt. En jurist reder ut det, i värsta fall får TS köpa båda fastigheterna och säljaren får en option att köpa tillbaka den andra fastigheten när allt är klart. Beroende på om det inte rör sig om väldigt höga tax.värden på den andra fastigheten så det blir stora lagfartskostnader.

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine
Dr Benz Dr Benz skrev:
Vi hade fysiska pantbrev på den fastighet vi köpte i våras. Summan var ung 5 och 7000:-
Våran bank betalade inte ut något förrän dom de facto hittades ELLER dödades. Då säljarna inte hade fått som fysiskt heller (dom skulle också dödat dem då, men det glömdes bort och deras bank mer förlåtande) så fanns dom tyvärr inte att tillgå. Vi löste ändå tillträdet med diverse dokument som vi skrev (vi hade tappat många veckor som vi skulle ha till renoveringen annars och vi känner säljarna) tills pantbreven var dödade. Detta var i våras och det tog inte några 6 månader. Snarare 1-2. Minns inte exakt. Tror detta upptäcktes i början av dec 21 och dödningen var klar sista januari.

Men att det ändå blir en förskjutning är såklart tråkigt.
Förmodligen banken som struntade i det o lånade ut pengar ändå för att beloppen var så låga. Det går inte att påskynda dödning på det sättet nämligen. Först ansöker man o sedan annonserar man o Post- och Inrikes tidningar och därefter väntar man i 6 eller 12 månader, beroende på vilken paragraf i lagen man hänvisat till i samband med ansökan…

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
L lime14 skrev:
Fruktansvärt tråkig och svår sits. Har själv varit med om en saminteckning på 500 kr som ställt till det enormt. Som tidigare skrivits är ju största problemet att det skriftliga pantbrevet är borta. Det är som sagt detta som gör att det tar sån tid. En saminteckning utan skriftligt pantbrev dödas annars snabbt.
När vi köpte huset jag bor i hade säljarna tappat bort ett av pantbreven (det äldsta, det som dom i sin tur tog över vid deras köp), det blev rena bikupan med båda bankerna och mäklarna, men vad jag förstår så var det
främst att den delen inte gick att belåna igen isåfall ? ..och den var relativt liten (75k tror jag)

Här blir det ju dock mer komplicerat iom samteckningen.

Jag har mer än en gång dock varit med om att säljare hittar sina borttappade pantbrev när dom väl förstår vikten av dessa och går igenom sina gamla pärmar, bankfack osv ytterligare en gång.
Exakt så blev det i mitt fall, när säljarna fick klart för sej att det var ett stort problem så letade dom och hittade det i ett bankfack, dagen innan kontaktsskrivning.

Jag är glad att samtliga gamla pantbrev dödades och alla nya pantbrev är digitala så man slipper problemet.

Om TS har en hemförsäkring är det möjligt att rättsskyddsmomentet i den betalar advokatkostnaderna. Sök hjälp hos en advokat med inriktning mot fastighetsrätt. TS hittar enklast en via sökfunktionen på Advokatsamfundets hemsida. Advokaten ska också kunna bedöma om försäkringsbolaget kan stå för kostnaderna.

Fastighetsförmedlaren har en obligatorisk ansvarsförsäkring. Det är ganska troligt att förmedlaren brustit i sina skyldigheter gentemot köparen genom att förmedla en fastighet som egentligen ännu inte är redo för försäljning. Anmäl skriftligt till både fastighetsförmedlaren och direkt till ansvarsförsäkringsbolsget att en ansvarsskada uppkommit. Ansvarsförsäkringsbolaget har en skyldighet att utreda skadan men brukar avslå om anmälan inte gjorts skriftligt eller om den dröjt för länge (mer än två månader). Om TS senare hittar en annan lösning TS är nöjd med, går det alltid att förklara sig nöjd mot ansvarsförsäkringsbolaget. Det omvända, dvs sen anmälan, fungerar dock inte. Potentiell skada som kan ersättas är exempelvis advokatkostnader, tidsspillan, värdeminskning på tidigare boende som inte kan säljas, ökade lånekostnader beroende på höjd ränta etc. Det är inte helt enkelt att argumentera för dessa saker och definitivt svårt att bevisa, men det kan finnas en ekonomisk uppsida som är stor.

• Gilla
Jwc och 2 till
  • Laddar…
Kan ni inte tillträda och skriva en räntefri säljarrevers tills pantbreven är dödade, plus en kompensation för ditt förmodat försämrade ränteläge?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Med tanke på bostadspriserna så skulle jag häva köpet. Precis som andra föreslagit.

lite stökigt. Men det är en bra möjlighet. Speciellt om TS köpt i ett av storstadsområdena där 10% nedgång är ganska stora pengar .

• Gilla
Jwc och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte vid ett eventuellt avtal, kolla upp att ni kan försäkra huset, eller om ägarens försäkring gäller även för er och era ev hantverkare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
marknaden just nu är lite läskig på de flesta ställen.
Jag kan förstå om ts inte vill kliva köpet även om priserna ser ut som de gör
När man köpt huset även om man inte haft tillträde så börjar man flytta in och planera. Det blandas in känslor i det hela.
Sen är man människa och tänker på den stackars säljaren. ett tag...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Går det att spärra fastigheter från ytterligare belåning och ägarbyte hos lantmäteriet?

Annars kan säljaren sälja några procent av den andra fasigheten med rätt till återköp. Då måste du samtycka till ytterligare belåning. Men som sagt ta det med en jurist.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Köparen ska inte enligt mig hoppa av köpet då köparen då inte fullföljer avtalet som finns. Låt säljaren lösa detta och ev få bryta avtalet. Med andra ord låt säljaren komma fram till en lösning som ni och eran bank känner er bekväm med.
Vi skrev köpeavtal på ett dödsbo som inte va delat och fick samtal från våran bank veckan innan tillträde att köpet inte kunde gå igenom då det teoretiskt kunde finnas fler arvtagare än de som skrivit på avtalet. Mäklaren som hela tide hävdat att detta gick att lösa fick kalla fötter och skrev ihop ett hyresavtal liknande det ni fått förslag på. Marknaden va då mer i uppåtgående och vi skulle inte börja med stora renoveringar utan bara riva ut mattor och snygga till. Så vi gjorde en bra affär att "låna" huset i 3 månader tills allt va fördigt med dödsboet men en viss risk fanns det ju såklart vilket banken påpekade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.