S
Nissens Nissens skrev:
Det blir väl inga kostnader om det inte blir affär…
Och vad man lägger på priset spelar väl inte så stor roll. Man får ju betalt enligt vad marknadsvärdet är, varken mer eller mindre.
Det är min bild också.
Mig veterligen så har det varit så i alla bostadsaffärer jag gjort. Mäklaren tar sin provision från handpenningen.
Om det inte blir affär så får dom inte betalt.
Undantaget är att det kan hända att dom har en klausul i avtalet för uppdraget att om man väljer att bryta och inte sälja inom en viss tid så har mäklaren rätt att debitera för upplupna kostnader. Typ om dom lagt ut annonser i dagspress eller något sådant.
Men jag har inte haft någon sådan klausul i något avtal med mäklare vad jag kan komma ihåg och jag tror att det är väldigt ovanligt i Storstadsområdena eftersom dom räknar med att det kommer att bli affär i den absoluta majoriteten av fallen. Möjligen att det kan vara lite mer vanligt förekommande på landsbygden beroende på marknadsläget.

Och som sagt. Det man får betalt är marknadsvärdet. Om slutpriset sedan avviker mycket ifrån vad man satt i annonsen så är det en felbedömning av mäklaren eller säljaren beroende på vem som bestämt vad annonspriset skall vara. Jag har vanligen valt att lita på mäklarens bedömning när jag sålt och annonspriset har baserats på vad mäklaren anser att man troligen får för objektet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det är ju en litet speciell situation. Köparen är ju beredd att betala begärt pris, men säljaren accepterar inte utan vill ha 400 000 mer. Säljaren och mäklaren kan iofs ha kommit överens om ett annat stoppris, men I så fall riskerar mäklaren att prickas för lockpris.

T
KapadRegel KapadRegel skrev:
Tack för goda råd, helt klart svårt att efterleva!
Vi vill väldigt gärna ha gården för angivet pris. Med de nödvändiga renoveringar som följer kommer vi upp i vår maximala budget.
Problemet är att det inte finns så många andra intressanta objekt. Vi har varit på ett 15-tal visningar under 2,5 år utan att ha hittat rätt eller vunnit budgivning.
Ge bara ett motbud som är 200k över och säg att en champagnflaska eller älg ingår

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Visar det sig att ingen nappar den här gången heller är manegen krattad för TS. Så då är det dags för samma knep som säljaren gav sig på. Bjud inte utgångspriset en gång till utan sänk med 400.000.
Typ så gjorde jag för typ 30 år sen.
Alltså inga miljoner i köpeskilling som i dag, men då ändå dyrt.

Bostaden lades ut för 725 i lokalbladet. Vad det blir i miljoner i dag vet jag inte.
Blev inte såld.

Nu började det bli intressant.
Kom till slut ned till en summa på 625, vilket säljaren satte ut som ett saluvärde en vecka senare 😞

Räknade mina besparingar och kollade mitt ekonomiska läge.

Då la jag sista budet från min sida, vid ett direkt telefonsamtal med säljaren. 550 betalar jag inom två dagar. Därefter drar jag mig ur!

Huset blev mitt. Ingen mäklare inblandad. Allt sköttes på banken.

Nu är det värt mer i kronor räknat, men knappast i relativt värde.

Redigerat:
Sålde samtidig, samma dag på banken det hus jag köpt några år tidigare för 143, för 425.
Jo då... Jag hade gjort mycket jobb på det huset.
En riktigt gullig tomtestuga med köksspis och en Jötul peis 17a i vardagsrummet.

Redigerat:
Lägg ett bud 200 under begärt pris.
Sätt en tidsgräns, typ några dagar.

Lägg dig sen lågt och vänta.

T Trolltomte skrev:
Ge bara ett motbud som är 200k över och säg att en champagnflaska eller älg ingår
Renoveringar kan väl få dra ut på tiden, när de behöver göras avgör du sjlv.

H Hybro skrev:
Typ så gjorde jag för typ 30 år sen.
Alltså inga miljoner i köpeskilling som i dag, men då ändå dyrt.

Bostaden lades ut för 725 i lokalbladet. Vad det blir i miljoner i dag vet jag inte.
Blev inte såld.
Man ska nog inte jämföra bostadsköp 1995 mitt i Sveriges djupaste lågkonjunktur, men ett "vanligt" bostadsköp.

Just saying !

Mäklaren som var på plats sa till Säljaren
Det kommer säljas för 2 miljoner
+ ~ 400.000
Redan där har säljaren räknat med
2 000 000+400 000
Säljaren hörde aldrig -400 000

Han räknade att få ut mycket mer alltså från början konstigare än så är det inte

H hellem skrev:
Även här kan du se att det inte är något påhittat fenomen. [länk]
Det var intressant att den mäklare som intervjuades i artikeln rationaliserade med att försvara dolda bud med att: Annars kanske köpare och säljare närmar sig och sluter eget avtal. Mäklaren missar där att mäklare och säljare har ett skriftligt bindande avtal som om en part bryter mott avtalet blir skadeståndsskyldig.

M Magnus Wassborg skrev:
Det var intressant att den mäklare som intervjuades i artikeln rationaliserade med att försvara dolda bud med att: Annars kanske köpare och säljare närmar sig och sluter eget avtal. Mäklaren missar där att mäklare och säljare har ett skriftligt bindande avtal som om en part bryter mott avtalet blir skadeståndsskyldig.
"Asså" I videon lät hon inte särskilt förtorendeingivande. Asså, vem pratar sådär på jobbet asså? Inte någon jag skulle känna mig trygg att göra affärer med direkt. I texten säger hon även att dolda bud kan vara bra för att få igång en affär som står still.

Det finns så klart negativa incitament att vilja gå med på dolda bud för mäklare (och ibland säljare) eftersom det (rätt använt) kan få affären att avslutas snabbt med färre möjligheter till fler bud. Men som hon själv säger så finns det incitament för dem att gå med på dolda bud om affären står still och mäklaren själv gärna vill få ett avslut på affären.

H hellem skrev:
"Asså" I videon lät hon inte särskilt förtorendeingivande. Asså, vem pratar sådär på jobbet asså? Inte någon jag skulle känna mig trygg att göra affärer med direkt. I texten säger hon även att dolda bud kan vara bra för att få igång en affär som står still.

Det finns så klart negativa incitament att vilja gå med på dolda bud för mäklare (och ibland säljare) eftersom det (rätt använt) kan få affären att avslutas snabbt med färre möjligheter till fler bud. Men som hon själv säger så finns det incitament för dem att gå med på dolda bud om affären står still och mäklaren själv gärna vill få ett avslut på affären.
Jag kan inte förstå hur hon menar att just ett dolt bud skulle få igång en avstannad affär? Alla bud, dolda eller inte kan väl få en affär till avslut med skillnaden att det dolda inte ”väcker” ev. andra intressenter. Nåja, hon är ju mäklare så hon vet väl…

M Mopedolyckan skrev:
Jag kan inte förstå hur hon menar att just ett dolt bud skulle få igång en avstannad affär? Alla bud, dolda eller inte kan väl få en affär till avslut med skillnaden att det dolda inte ”väcker” ev. andra intressenter. Nåja, hon är ju mäklare så hon vet väl…
Jo, jag tänker mig att hon menar att veliga köpare kan våga komma till skott som annars inte skulle vågat för de inte är intresserade av/rädda för att sätta igång en lavin av bud.

Sådana som vill få ett ja eller ett nej direkt och kan tänka sig att köpa rakt av utan massa väntande och fram och tillbaks med diverse bud.

M Mopedolyckan skrev:
Mäklare förmedlar ju dolda bud till andra intresserade köpare också. Det enda ett dolt bud döljer är att det visas öppet för alla.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.