AndersPS AndersPS skrev:
Köpare 2, som inte känner till ditt bud frågar: Till vilket pris är det aktuellt att få till kontraktsskrivning?

Mäklare: Om du erbjuder 10,1% över utropspriset blir det ditt.

Hellem: nu har du avslöjat mitt bud!

Anders: nä, ditt bud är inte avslöjat
Absolut kan det gå till så .
Vad får dig att tro att jag skulle säga så? Du gillar verkligen att göra antaganden.

Jag skulle fråga om budgivare två är medveten om att det inte ligger några andra aktiva bud ute. Och så skulle jag säkerställa att om budgivare två köper fastigheten förstått att det inte fanns några andra aktiva bud via anbudsförteckningen.

H hellem skrev:
Vad dillar du om?

Om jag lägger ett dolt bud på en halv miljon över öppningspriset med en tidsbegränsning och sedan börjar helt plötsligt den öppna budgivningen över mitt bud så är det rätt självklart. Jag skulle definitivt ifrågasätta det.

Gå några sessioner hos en psykolog, ta en kurs i grundläggande logik, läs inlägget igen och begrunda ditt liv.
Du verkar tycka att en halv miljon är så otroligt generöst och att alla borde göra affär med dig direkt?

Det är helt klart ett intressant beteende av en vuxen människa att tycka att psykolog är det som behövs om en person inte tycker detsamma som en själv.

Men om vi nu pratar logik, det är alltså fullt logiskt och rimligt att budgivningen startar ovanför ditt bud utan att ditt bud avslöjats. För i denna tråden har vi lärt oss att alltid fråga mäklaren ”vilken summa är köparen villig att sälja för”.

Det är INTE att avslöja ditt bud att säga vilken summa det är.

Sen tror jag, nej jag vet, att det inte finns en unik bidgivningsmetod som fungerar i samtliga fall. Det finns många parametrar (som jag som budgivare) inte har insyn i som spelar roll. Vad som funkar i ett sammanhang kan leda till att en annan säljare avvisar köparen just på grund av det ”sättet”.

Jag skulle personligen i dagsläget inte sålt om någon gav ett hemligt bud på 500k mer än utropspriset, utan inväntat marknadens gång.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Du kan ju kolla vad bankerna använder för definition av marknadsvärde.
Dom använder det pris som en köpare varit villig att betala.
Dvs om du köper ett hus för en viss köpeskilling så anser banken att det är den köpeskillingen som återspeglar marknadsvärdet. Och det är utifrån det dom beräknar belåningsgrad mm.
Dom använder inte det pris som eventuellt skrivits i någon mäklarannons.

Om mäklarannonsen säger att fastigheten säljs för 8 miljoner men jag köper det för 6 för att ingen vill betala mer än så så anser banken att 6 miljoner är marknadsvärdet på den. Om jag istället köper samma fastighet för 10 miljoner så är det det som banken anser är marknadsvärdet.

Om du sedan vill använda en annan definition av marknadsvärde än mäklarna själva, universitet och högskolor samt banker och andra finansiella institut så är det ju upp till dig men oddsen är att din definition inte är den korrekta.
Så du menar att banken anser att marknadsvärdet för mitt hus är vad jag betalade för 20 år sedan? Du tror inte att jag kan ta nya lån på mitt hus baserat på ett nytt uppskatttat marknadsvärde? Oddsen är inte direkt på din sida heller.

AndersPS AndersPS skrev:
Du verkar tycka att en halv miljon är så otroligt generöst och att alla borde göra affär med dig direkt?
Var har jag sagt detta? Mer antaganden från din sida.

AndersPS AndersPS skrev:
Det är helt klart ett intressant beteende av en vuxen människa att tycka att psykolog är det som behövs om en person inte tycker detsamma som en själv.
När någon har extremt svårt att förstå eller acceptera att verkligheten är komplex och flera möjligheter existerar samtidigt så är det ett välvilligt råd att söka hjälp med att få bättre kontakt med verkligheten.

AndersPS AndersPS skrev:
Men om vi nu pratar logik, det är alltså fullt logiskt och rimligt att budgivningen startar ovanför ditt bud utan att ditt bud avslöjats. För i denna tråden har vi lärt oss att alltid fråga mäklaren ”vilken summa är köparen villig att sälja för”.
Vet inte om det har med logik att göra. Men det är mindre sannolikt.

AndersPS AndersPS skrev:
Det är INTE att avslöja ditt bud att säga vilken summa det är.
Vad är budet då, om det inte är beloppet, menar du?

AndersPS AndersPS skrev:
Sen tror jag, nej jag vet, att det inte finns en unik bidgivningsmetod som fungerar i samtliga fall. Det finns många parametrar (som jag som budgivare) inte har insyn i som spelar roll. Vad som funkar i ett sammanhang kan leda till att en annan säljare avvisar köparen just på grund av det ”sättet”.
Exakt

AndersPS AndersPS skrev:
Jag skulle personligen i dagsläget inte sålt om någon gav ett hemligt bud på 500k mer än utropspriset, utan inväntat marknadens gång.
Det måste bero på objektet och sammanhanget. Jag skulle inte heller gjort det med mitt nuvarande hus.

H hellem skrev:
Vad är budet då, om det inte är beloppet, menar du?
Om du ska bemötas seriöst i diskussionen får du citera ärligt. Läs vad jag skrev igen.

H hellem skrev:
Var har jag sagt detta? Mer antaganden från din sida.
”Du verkar tycka” betyder att det är min tolkning, eller om du så vill antagande, jag skrev eller insinuerad ingenstans att du själv anser det. Så 10 av 10 i din tolkning där - det var ett fritt antaganden om dig.

Bart Bart skrev:
Universitet lär inte ut att försäljningspris är marknadspris. Anomalier vid försäljning är ett problem när det kommer till att använda det som marknadsvärde.

Låt oss säga att någon vill utöka lånet på sin fastighet. Är det då priset som senast betalades som är marknadsvärdet?

Eller, jag säljer min fastighet under juli månad. Är det då marknadsvärdet? Även om jag valt att vänta två månader fått 10%-15% mer? Tyvärr var rätt köpare på semester när jag sålde.

Hur ska jag prissätta min fastighet jag vill sälja? Ska jag gå på priset jag betalade plus inflation? Det borde ju rimligtvis vara marknadsvärdet?

Problemet verkar vara att många har stora svårigheter att förstå skillnaden på ett marknadsvärde och ett försäljningspris. Ett försäljningspris är precis det. Något som en enskild person är beredd att betala vid det enskilda tillfället. Det betyder inte att grannen med en exakt likadan fastighet, vara, produkt, bil, fru mm. Kommer få samma pris då just den köparen redan har köpt. Det påverkar dock inte marknadsvärdet då det baseras på en större statistisk bas än en försäljning.
Åh, jag tror jag är något på spåret. Jag köper en koja i Norrlands inland för 10 miljoner av en kompis. Sedan kan jag belåna den med 8,5 miljoner. Det går säkert banken med på 😄

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
”Du verkar tycka” betyder att det är min tolkning, eller om du så vill antagande, jag skrev eller insinuerad ingenstans att du själv anser det. Så 10 av 10 i din tolkning där - det var ett fritt antaganden om dig.
Bra att du är medveten.

Så tycker jag alltså inte.

AndersPS AndersPS skrev:
Om du ska bemötas seriöst i diskussionen får du citera ärligt. Läs vad jag skrev igen.
Jag har bara tryckt på citera knappen och delat upp resultatet i flera delar. Allt du skrev är mednprecis som du skrev. Vad oärligt med det?

H hellem skrev:
Jag har bara tryckt på citera knappen och delat upp resultatet i flera delar. Allt du skrev är mednprecis som du skrev. Vad oärligt med det?
Då får du läsa igen! Du tar en lösryckt mening ur ett längre svar. Självklart har jag skrivit den meningen, men den lever i ett sammanhang.

Men för att förklara för dig igen. Det är inte att avslöja att det finns ett dolt bud att säga att jag säljer till dig om ditt bud är 400.000 högre än det annonserade priset.

Det _kan_ finnas ett dolt bud i TS situation, men säljaren har INTE avslöjat det.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Då får du läsa igen! Du tar en lösryckt mening ur ett längre svar. Självklart har jag skrivit den meningen, men den lever i ett sammanhang.

Men för att förklara för dig igen. Det är inte att avslöja att det finns ett dolt bud att säga att jag säljer till dig om ditt bud är 400.000 högre än det annonserade priset.

Det _kan_ finnas ett dolt bud i TS situation, men säljaren har INTE avslöjat det.
Det var du som skrev den meningen som ett eget stycke i ditt svar, därav blev det inte tydligt.

Ditt förtydligande stämmer och påverkar inget särskilt.

jag förstår inte riktigt vad det är du försöker få sagt.

H hellem skrev:
Det var du som skrev den meningen som ett eget stycke i ditt svar, därav blev det inte tydligt.

Ditt förtydligande stämmer och påverkar inget särskilt.

jag förstår inte riktigt vad det är du försöker få sagt.
Det är helt okej att du inte förstår.

AndersPS AndersPS skrev:
Det är helt okej att du inte förstår.
Det är ett snällt sätt att säga att du saknar en poäng.

Vad försöker du säga?
Inget du säger påverkar något jag har sagt, men du verkar vilja det på något sätt.

H hellem skrev:
Det är ett snällt sätt att säga att du saknar en poäng.

Vad försöker du säga?
Inget du säger påverkar något jag har sagt, men du verkar vilja det på något sätt.
Jag tror baserat på diskussionen att de flesta här verkar tycka att vi som inte tycker som du har våra poänger. Vi är flera som anser att du har eb orealistisk bild av hur ”unik” din metod med dolda bud är. Att det automatiskt skulle hävas om det nämns, att du vet att det nämnts on det kommer högre bud etc etc.

Vi är flera som bemött det på olika sätt och jag har tydligt bevisat att ditt påstående om att det automatiskt kommer till dig kännedom om ditt hemligt bud avslöjas inte stämmer.

Att du inte förstår något av detta är inte på något vis något som förvånar mig.

Att du inte heller förstår vad det betyder mellan raderna, det förvånar mig dock lite. Men kanske lika bra så.

• Haha
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Purre
H hhallen skrev:
I det här fallet har det framgått tydligt att säljaren kan acceptera att sälja till det annonserade utgångspriset, men bara efter att en (helt normal) säljprocess med visningar, och förhoppningsvis fler bud, har avslutats.
Om jag inte minns fel har han fått tre bud, två underbud och ett utbud på utgångspris. Sen säger han att han vill ha 400' extra. Så i min värld accepterar han inte utgångspriset.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.