AndersPS AndersPS skrev:
Jag tror baserat på diskussionen att de flesta här verkar tycka att vi som inte tycker som du har våra poänger. Vi är flera som anser att du har eb orealistisk bild av hur ”unik” din metod med dolda bud är. Att det automatiskt skulle hävas om det nämns, att du vet att det nämnts on det kommer högre bud etc etc.
Det här är ju bara påhittat. Varför känner du att du måste hitta på saker för att driva vad det nu är du driver? Jag tycker inte att det är något unikt med dolda bud. Om ett bud inte gäller ifall det delas med någon så kan man inte påstå för någon annan att budet gäller utan att ljuga. Det är inget kontroversiellt med det. Du som var så känslig för att din text blev oärligt citerad borde verkligen förstå att det inte är ärligt. Visst kan det ske, men det är oärligt.

Jag tycker först och främstatt dolda bud existerar som företeelse, vilket det var en person som argumenterade emot. Det håller du väl med om att det knäppt.?

Jag anser även att det finns tillfällen då det kan fungera och vara vettigt. Vilket vissa verkar motsätta sig, och det är helt okej att vi inte är överrens om det, men anledningarna som tagits upp för att det aldrig är bra är verkligen inte övertygande och ibland absurda. Dessutom svarades inte grundläggande frågor trots att de upprepades.

Jag har aldrig påstått att det alltid går att veta om budet röjts. Att beskriva det som du gör är oärligt. Varför håller du på så? Man kan i vissa fall ha starka skäl att misstänka att budet röjts. I andra fall kan man faktiskt veta. Till exempel genom att fråga och få det bekräftat.

AndersPS AndersPS skrev:
Vi är flera som bemött det på olika sätt och jag har tydligt bevisat att ditt påstående om att det automatiskt kommer till dig kännedom om ditt hemligt bud avslöjas inte stämmer.
Jag har aldrig påstått något sådant. Jätte underligt att du känner att du motbevisat något som du själv hittat på.

AndersPS AndersPS skrev:
Att du inte förstår något av detta är inte på något vis något som förvånar mig.
Jag förstår att du trott att jag varit införstådd i dina fantasier, men det är väldigt svårt att veta vad någon annan drömmer ihop om de inte först beskriver och förklarar.
AndersPS AndersPS skrev:
Att du inte heller förstår vad det betyder mellan raderna, det förvånar mig dock lite. Men kanske lika bra så.
Se ovan

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
S
Bart Bart skrev:
Universitet lär inte ut att försäljningspris är marknadspris. Anomalier vid försäljning är ett problem när det kommer till att använda det som marknadsvärde.

Låt oss säga att någon vill utöka lånet på sin fastighet. Är det då priset som senast betalades som är marknadsvärdet?

Eller, jag säljer min fastighet under juli månad. Är det då marknadsvärdet? Även om jag valt att vänta två månader fått 10%-15% mer? Tyvärr var rätt köpare på semester när jag sålde.

Hur ska jag prissätta min fastighet jag vill sälja? Ska jag gå på priset jag betalade plus inflation? Det borde ju rimligtvis vara marknadsvärdet?

Problemet verkar vara att många har stora svårigheter att förstå skillnaden på ett marknadsvärde och ett försäljningspris. Ett försäljningspris är precis det. Något som en enskild person är beredd att betala vid det enskilda tillfället. Det betyder inte att grannen med en exakt likadan fastighet, vara, produkt, bil, fru mm. Kommer få samma pris då just den köparen redan har köpt. Det påverkar dock inte marknadsvärdet då det baseras på en större statistisk bas än en försäljning.
När en fastighet säljs/köps så är det köpeskillingen som anses vara marknadsvärdet när försäljningen skett genom budgivning.
Om du ett antal år senare vill höja värderingen för att få ner belåningsgraden och få bättre lånevillkor så får du en värdering utförd av en mäklare eller annan sakkunnig.
Den personen utfärdar ett intyg om uppskattat marknadsvärde som då ligger till grund för bankens bedömning.

Lägg där märke till att det är UPPSKATTAT Marknadsvärde. Det är alltså en kvalificerad gissning. Men det är det bästa man kan åstadkomma eftersom så länge som fastigheten inte skall byta ägare så kan man inte göra en försäljning med budgivning för att ta reda på det faktiska marknadsvärdet.

Försäljningspriset efter budgivning är det som anses vara marknadsvärdet.
Om du sedan köpt under Juli månad och priset varit lägre så betyder det att det marknadsvärde som banken använder sig av för sina beräkningar av räntor mm är ditt lägre pris. Otur för dig men så är det.

När du ska sälja din fastighet så sätter du ett pris som du förväntar dig ska vara marknadsvärdet utifrån vad liknande fastigheter i närheten sålts för (vilket också ligger till grund för taxeringsvärdet).
Alternativt så tar du hjälp av en mäklare att bedöma förväntat marknadsvärde.

Så har det gått till de gånger som jag köpt eller sålt bostäder och tagit lån på dessa.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag tror baserat på diskussionen att de flesta här verkar tycka att vi som inte tycker som du har våra poänger. Vi är flera som anser att du har eb orealistisk bild av hur ”unik” din metod med dolda bud är. Att det automatiskt skulle hävas om det nämns, att du vet att det nämnts on det kommer högre bud etc etc.

Vi är flera som bemött det på olika sätt och jag har tydligt bevisat att ditt påstående om att det automatiskt kommer till dig kännedom om ditt hemligt bud avslöjas inte stämmer.

Att du inte förstår något av detta är inte på något vis något som förvånar mig.

Att du inte heller förstår vad det betyder mellan raderna, det förvånar mig dock lite. Men kanske lika bra så.
Det är helt okej om din åsikt är att man får ljuga om vad andra har sagt.. Det jag tycker är svårt att svälja är att du inte vill stå för att du tycker det. Särskilt när du själv tycker det är oärligt att man missförstår när du själv är otydlig.

Nissens
S steffo_b skrev:
När en fastighet säljs/köps så är det köpeskillingen som anses vara marknadsvärdet när försäljningen skett genom budgivning.
Har du någon källa som visar att det finns krav på budgivning?

Har aldrig någonsin ens hört talats om att något sådant krav finns.

Nissens Nissens skrev:

Det finns givetvis inget krav på budgivning. Det finns ett utgångspris och man kan stanna där om man vill. Sedan kan säljaren godta det eller inte givetvis. Scenariot förutsätter att inga bud kommer in som är högre än utgångspris, då måste man givetvis lägga ett bud som är högre är den andra intressenten om man vill vara kvar i budgivning.

S steffo_b skrev:
Om du ett antal år senare vill höja värderingen för att få ner belåningsgraden och få bättre lånevillkor så får du en värdering utförd av en mäklare eller annan sakkunnig.
Den personen utfärdar ett intyg om uppskattat marknadsvärde som då ligger till grund för bankens bedömning.

Lägg där märke till att det är UPPSKATTAT Marknadsvärde. Det är alltså en kvalificerad gissning. Men det är det bästa man kan åstadkomma eftersom så länge som fastigheten inte skall byta ägare så kan man inte göra en försäljning med budgivning för att ta reda på det faktiska marknadsvärdet.

Försäljningspriset efter budgivning är det som anses vara marknadsvärdet.
Om du sedan köpt under Juli månad och priset varit lägre så betyder det att det marknadsvärde som banken använder sig av för sina beräkningar av räntor mm är ditt lägre pris. Otur för dig men så är det.

När du ska sälja din fastighet så sätter du ett pris som du förväntar dig ska vara marknadsvärdet utifrån vad liknande fastigheter i närheten sålts för (vilket också ligger till grund för taxeringsvärdet).
Alternativt så tar du hjälp av en mäklare att bedöma förväntat marknadsvärde.

Så har det gått till de gånger som jag köpt eller sålt bostäder och tagit lån på dessa.
Taxeringsvärde tas fram av Skatteverket med andra kriterier än försäljningspris.

Nissens Nissens skrev:

Jag har köpt fastighet utan budgivning där banken inte accepterade priset som marknadsvärde, utan ansåg det ligga knappt 10% länge

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S
M Magnus Wassborg skrev:
Taxeringsvärde tas fram av Skatteverket med andra kriterier än försäljningspris.
Dom använder såklart fler faktorer än bara försäljningspris för att beräkna taxeringsvärdet.
Men det Skatteverket själva säger ju att taxeringsvärdet skall vara ca 75% av marknadsvärdet två år tidigare.
Så att dom använder försäljningspriser som indata är utan tvekan.
Sen kan det ju bara använda för de fastigheter som bytt ägare men det är av den anledningen som dom väger in andra saker som tomtyta, boyta, antal rum, indraget vatten och avlopp mm för att kunna räkna ut nya taxeringsvärden även för fastigheter som inte bytt ägare baserat på försäljningspriserna för de som bytt ägare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:

Det finns inte något explicit krav på budgivning nej.
Men om en fastighet bytt ägare utan budgivning så kan man hamna i läget att banken anser att köpeskillingen är antingen högre eller lägre än vad marknadsvärdet rimligen borde vara.
Om det är en försäljning genom mäklare och budgivning skett så kommer banken nästan undantagslöst att godta försäljningspriset som marknadsvärde.

Nissens
M Magnus Wassborg skrev:
Det finns givetvis inget krav på budgivning. Det finns ett utgångspris och man kan stanna där om man vill. Sedan kan säljaren godta det eller inte givetvis. Scenariot förutsätter att inga bud kommer in som är högre än utgångspris, då måste man givetvis lägga ett bud som är högre är den andra intressenten om man vill vara kvar i budgivning.
Varför skriver du det till mig? Det är @steffo_b som påstår något annat…

Nissens
S steffo_b skrev:
Det finns inte något explicit krav på budgivning nej.
Men om en fastighet bytt ägare utan budgivning så kan man hamna i läget att banken anser att köpeskillingen är antingen högre eller lägre än vad marknadsvärdet rimligen borde vara.
Ursäkta, men detta låter som fria fantasier. Har aldrig någonsin ens hört talas om att banken undrar om det varit budgivning…
S steffo_b skrev:
Om det är en försäljning genom mäklare och budgivning skett så kommer banken nästan undantagslöst att godta försäljningspriset som marknadsvärde.
Har du någon källa på att banken vill veta om det varit budgivning?

Hag har gjort ett antal fastighetsaffärer, men aldrig någonsin varit med om att banken frågat efter det…

Nissens
A ajn82 skrev:
Jag har köpt fastighet utan budgivning där banken inte accepterade priset som marknadsvärde, utan ansåg det ligga knappt 10% länge
Där ser man. Rätt märkligt. Den enda faktorn som möjligen skulle vara intressant för banken vore ju om objektet varit ute på den öppna marknaden eller inte.

Det är inte alltid det blir budgivning, speciellt inte i de tider som råder nu.

S
Nissens Nissens skrev:
Ursäkta, men detta låter som fria fantasier. Har aldrig någonsin ens hört talas om att banken undrar om det varit budgivning…

Har du någon källa på att banken vill veta om det varit budgivning?

Hag har gjort ett antal fastighetsaffärer, men aldrig någonsin varit med om att banken frågat efter det…
De gånger jag köpt bostäder så har banken begärt prospekt där begärt pris framgår. Och om inte köpeskillingen avviker avsevärt från detta (Framför allt nedåt misstänker jag) så frågar dom inte något om budgivning.
Men framför allt så litar dom nog på att mäklaren gjort en vettig bedömning av värdet.

Det är framför allt om man köpt en fastighet utan inblandning av mäklare och köpeskillingen kraftigt avviker från vad banken förväntar sig som det kan komma i fråga. Men jag har personligen inte gjort några sådana fastighetsaffärer.

P
M Magnus Wassborg skrev:
Budgivarna kan koppla krav till budet, t.ex. som Hellem gjort, vilket kan göra att det högsta budet inte antas, utan att ett lägre bud utan villkor/andra villkor antas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.