Nissens
S steffo_b skrev:
De gånger jag köpt bostäder så har banken begärt prospekt där begärt pris framgår. Och om inte köpeskillingen avviker avsevärt från detta (Framför allt nedåt misstänker jag) så frågar dom inte något om budgivning.
Så då behöver det inte ha varit budgivning så som du skrev tidigare?
S steffo_b skrev:
Men framför allt så litar dom nog på att mäklaren gjort en vettig bedömning av värdet.
Problemet med det resonemanget är att priset i ”prospektet” inte är en värdering av marknadspriset. Det kan vara ett pris som säljaren själv bestämt att försöka sälja det för.

Vid en regelrätt värdering från en mäklare skall det framgå att det är en värdering (gissning) av marknadsvärdet och vilken/vilka metoder mäklaren använt sig av vid skattningen.
S steffo_b skrev:
Det är framför allt om man köpt en fastighet utan inblandning av mäklare och köpeskillingen kraftigt avviker från vad banken förväntar sig som det kan komma i fråga. Men jag har personligen inte gjort några sådana fastighetsaffärer.
Trots att du inte gjort sådana affärer så påstår du väldigt mycket om dom…

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför skriver du det till mig? Det är @steffo_b som påstår något annat…
Stenhård miss i teknik jag håller med, felriktat inlägg.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Så då behöver det inte ha varit budgivning så som du skrev tidigare?

Problemet med det resonemanget är att priset i ”prospektet” inte är en värdering av marknadspriset. Det kan vara ett pris som säljaren själv bestämt att försöka sälja det för.

Vid en regelrätt värdering från en mäklare skall det framgå att det är en värdering (gissning) av marknadsvärdet och vilken/vilka metoder mäklaren använt sig av vid skattningen.

Trots att du inte gjort sådana affärer så påstår du väldigt mycket om dom…
Ja. Jag har folk i min bekantskapskrets som råkat ut för att banken ifrågasatt.
Men det är uteslutande frågan om fastighetsaffärer där man inte haft mäklare inblandad och inte haft budgivning.
Jag känner däremot inte till någon i min omgivning som fått värdet ifrågasatt när dom haft mäklare inblandat och det varit budgivning.
Huruvida det räcker med bara mäklare för att banken inte ska ifrågasätta vågar jag inte svara på för det blir i stort sett alltid budgivning i Stockholmsområdet.

Självklart kan det vara så att priset i prospektet är ett fantasipris som säljaren vill ha.
Men min erfarenhet är att det priset nästan uteslutande är satt baserat på vad mäklaren bedömt att objektet har för marknadsvärde.

Mäklare är generellt sett ganska ovilliga att sätta ett pris i annons som avviker alltför mycket från deras uppskattade marknadsvärde eftersom dom kan få mäklarsamfundet på sig för att dom sätter lockpriser om dom alltför ofta sätter väldigt låga priser.
Och dom vet att om man sätter ett allt för högt pris så riskerar man att avskräcka spekulanter.

Nu har jag inte läst alla inlägg, men lägg ett bud på de 400 000 extra som säljaren kräver. Dyk sedan inte upp vid kontraktskrivningen utan ring 5 minuter innan och meddela att du ångrat dig.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Här kommer en sista uppdatering för nu har historien nått sitt slut.

Efter att säljaren avvisat ytterligare ett bud på 100 000:- över begärt pris från en annan spekulant och istället krävt 500 000:- mer än begärt pris så tog togs annonsen bort med motiveringen att säljaren bestämt sig för att bo kvar.

Min jakt på drömgården fortsätter och jag vill tacka alla som engagerat sig i den här tråden!

• Gilla
  • Ledsen
nikasp och 37 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Just att ni rest långt säjer mäklaren att ni är motiverade och antagligen mottagliga för en prisförhandling

Säljaren vet inte om era bekymmer om att hitta rätt objekt. De kan tro att ni har fem andra objekt runt om i Sverige ni kikar på samtidigt.
Om inte säljaren också brukar titta in här och känner igen sig i berättelsen. Då har han full insyn i TS tankar och taktik. 🤔

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KapadRegel KapadRegel skrev:
Här kommer en sista uppdatering för nu har historien nått sitt slut.

Efter att säljaren avvisat ytterligare ett bud på 100 000:- över begärt pris från en annan spekulant och istället krävt 500 000:- mer än begärt pris så tog togs annonsen bort med motiveringen att säljaren bestämt sig för att bo kvar.

Min jakt på drömgården fortsätter och jag vill tacka alla som engagerat sig i den här tråden!
Så kan det gå tyvärr när säljaren inte blir nöjd och inte är tvungen att sälja. Meddela mäklaren att du är fortsatt intresserad och att du ska kontaktas om de försöker med en ny försäljning någon gång framöver.

Mvh Joakim Ryttersson

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Riktigt illa av säljaren och mäklaren , vidrigt beteende. Säg att budet kvarstår för till slut säljer de väl.
Jag hade lätt anmält till samfundet.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
N
Min upplevelse är att säljaren ligger bakom strategin och att mäklaren tar avstånd från den. Mäklaren utrycker i alla fall stor frustration över att jag har avvisats.

Tack för påminnelsen om att skippa bitterheten, den behövs! 😅

Nej, jag hade inte köpt för det pris som nu begärs. Det annonserade priset är rimligt men inte mer.
Mäklaren spelar ett spel, precis som alla mäklare gör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligt scenario:

En mäklare som har pushat en potentiell säljare att sätta ut en annons genom att prata om höga försäljningssummor. Men har sen försökt prata ned beloppen efter att ha fått uppdraget. Klassiskt upplägg inom mäklarsvängen.

Säljaren har sedan på mäklarens rekommendation gått med på att annonsera med ett lägre pris för att få intressenter och budgivning på sin fastighet. Men mäklaren hade fel eller var inte ärlig i sin ursprungliga värdering av fastigheten när mäklaruppdraget såldes in, det faktum att annonspriset sattes lägre tyder på oärlighet. Marknaden ville inte betala de belopp som mäklaren ursprungligen använde för att få den potentiella säljaren på kroken för mäklaruppdraget.

Så det fanns egentligen aldrig ett objekt till salu för ett pris som ligger in linje med vad marknaden vill betala. Det fanns ett objekt till salu för en annan marknad.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligt scenario:

En mäklare som har pushat en potentiell säljare att sätta ut en annons genom att prata om höga försäljningssummor. Men har sen försökt prata ned beloppen efter att ha fått uppdraget. Klassiskt upplägg inom mäklarsvängen.

Säljaren har sedan på mäklarens rekommendation gått med på att annonsera med ett lägre pris för att få intressenter och budgivning på sin fastighet. Men mäklaren hade fel eller var inte ärlig i sin ursprungliga värdering av fastigheten när mäklaruppdraget såldes in, det faktum att annonspriset sattes lägre tyder på oärlighet. Marknaden ville inte betala de belopp som mäklaren ursprungligen använde för att få den potentiella säljaren på kroken för mäklaruppdraget.

Så det fanns egentligen aldrig ett objekt till salu för ett pris som ligger in linje med vad marknaden vill betala. Det fanns ett objekt till salu för en annan marknad.
Ett annat mycket realistiskt scenario:
Mäklaren har lagt ett rimligt utgångsbud, men säljaren förväntar sig mycket mer, och vill egentligen inte sälja, men har insett att hen inte orkar ha det kvar. Och förresten sålde grannen för mycket mer, och säljaren anser att hens gård egentligen är mycket finare, fast både mäklare och presumtiva köpare kan se att det inte är så.

Rimligt nu är att be mäklaren höra av sig när gården kommer upp till försäljning igen. Vi fick det samtalet nu i juli för en stuga vi tittat på i september, med just detta scenario. Nu hade säljaren ångrat sig och undrade om vi fortfarande var intresserade, men vi hade redan hunnit köpa en annan och för oss mycket bättre stuga.

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ett annat mycket realistiskt scenario:
Mäklaren har lagt ett rimligt utgångsbud, men säljaren förväntar sig mycket mer, och vill egentligen inte sälja, men har insett att hen inte orkar ha det kvar. Och förresten sålde grannen för mycket mer, och säljaren anser att hens gård egentligen är mycket finare, fast både mäklare och presumtiva köpare kan se att det inte är så.

Rimligt nu är att be mäklaren höra av sig när gården kommer upp till försäljning igen. Vi fick det samtalet nu i juli för en stuga vi tittat på i september, med just detta scenario. Nu hade säljaren ångrat sig och undrade om vi fortfarande var intresserade, men vi hade redan hunnit köpa en annan och för oss mycket bättre stuga.
Säljaren kommer nog att göra ett nytt försök om några år. Men då lägger han nog till kostnaderna från den misslyckade försäljningen

M Megaforce skrev:
Säljaren kommer nog att göra ett nytt försök om några år. Men då lägger han nog till kostnaderna från den misslyckade försäljningen
Säljaren åker nog på att betala mäklaren oavsett.

• Wow
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Säljaren åker nog på att betala mäklaren oavsett.
Man brukar inte behöva betala något om den inte sålts på 3 månader.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Megaforce skrev:
Det blir väl inga kostnader om det inte blir affär…
Och vad man lägger på priset spelar väl inte så stor roll. Man får ju betalt enligt vad marknadsvärdet är, varken mer eller mindre.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.