Y
Förvånad att den tuffingen inte har ringt, utan bara hållit sig till text.
Appen som sparar samtal är dock bra att ha ifall han ringer, även diktafon app ifall han kommer så allt kan spelas in.

peternicklas
scim skrev:
Jag undrar om han faktiskt tror att han ens har någon laglig möjlighet att gå via Kronofogden? Vilken lag har han läst fel? Försöker han bara tokbluffa?
Tror inte fogden rör i detta. Vad skulle han göra? Måste till någon form av beslut/dom innan de gör något. Han har ju inte ens ett kvitto.

Att han bara skriver tyder ju på att han inte vågar framföra hoten på nått annat sätt, det är ju lätt att skriva, att sedan ringa och hota något så det verkligen framstår som hotfullt är ju en hyfsat trappsteg upp, än större trappsteg att göra nått sen.

Det är inte så att grabben kört sönder nått annat på bilen som är svårare att kräva köparen på?
Låter ju som nått har hänt om han nu skrivit på sin FB om det.

scim skrev:
Huvva, har dåligt samvete mot min gravida sambo att jag inte bara betalade

Nejnejnej, ha inte det. Det är precis den typen av känslor skitstövlar som han livnär sig på. Hade du betalat, hade kraven fortsatt komma, nästa gång hade det varit en spindelled eller växellådan eller nåt annat. Tro mig, jag har tyvärr sett andra råkat ut för liknande saker, och som av rädsla har betalat i ett tidigt skede.

Ta istället pengarna för bilen och åk och köp en extra god glass till din sambo, sådant brukar funka på gravida ;)

trattalask
Räkna med att han läser allt som skrivs här... Det kan ju vara så att han vet att du känner till hans Facebooksida och vill få dig att läsa som att du inte visste att han visste att du läste det. =) (det blev invecklat...)

Y
Jag vet inte hur det fungerar, men du kanske ska ha en bra försäkring på bilen tills allt är klart. Ifall han kör den ner för en stup eller skadar andra.

Tobas skrev:
Räkna med att han läser allt som skrivs här... Det kan ju vara så att han vet att du känner till hans Facebooksida och vill få dig att läsa som att du inte visste att han visste att du läste det. =) (det blev invecklat...)
Inception...nä, jag tror faktiskt han har noll koll på den här tråden.

peternicklas
Yrrol skrev:
Jag vet inte hur det fungerar, men du kanske ska ha en bra försäkring på bilen tills allt är klart. Ifall han kör den ner för en stup eller skadar andra.
Bilen är försäkrad av säljaren fram till ägarbytet. OM den nya ägaren inte har någon försäkring/inte får bli ägare så står ju bilen kvar på TS och är då försäkrad. Problemet är om han vill fördärva...

Yrrol skrev:
Eftersom ägarbytet inte gått igenom så kan man ju faktiskt logga in med bankid på transportstyrelsens hemsida och ställa av bilen....
Om man vill hjälpa till lite.

thomasx skrev:
Nejnejnej, ha inte det. Det är precis den typen av känslor skitstövlar som han livnär sig på. Hade du betalat, hade kraven fortsatt komma, nästa gång hade det varit en spindelled eller växellådan eller nåt annat. Tro mig, jag har tyvärr sett andra råkat ut för liknande saker, och som av rädsla har betalat i ett tidigt skede.

Ta istället pengarna för bilen och åk och köp en extra god glass till din sambo, sådant brukar funka på gravida ;)
Jo, visst, men man är inte så kaxig om man blir hotad av en främmande människa.

peternicklas
Pumba skrev:
Eftersom ägarbytet inte gått igenom så kan man ju faktiskt logga in med bankid på transportstyrelsens hemsida och ställa av bilen....
Om man vill hjälpa till lite.
Ska man nog inte göra. Då bilen fortfarande kanske är i trafik med TS som ägare så är det råkigt om något händer. Man kan ha en garageförsäkring men den gäller inte vid färd. Stöld blir det aldrig frågan om här.

peternicklas skrev:
Ska man nog inte göra. Då bilen fortfarande kanske är i trafik med TS som ägare så är det råkigt om något händer. Man kan ha en garageförsäkring men den gäller inte vid färd. Stöld blir det aldrig frågan om här.
Nä det är klart, med tanke på köparen så skiter han kanske i om bilen är avställd eller inte.

scim skrev:
Nej, det har du helt rätt i. Och det är ändå väldigt enkelt för oss andra att sitta på andra sidan internet och tycka si och så. Det är en helt annan situation för dig som sitter mitt i skiten. Så jag har full förståelse för dina känslor.

Jag försöker bara säga, att alternativen tyvärr inte heller är så roliga. Hur man än gör blir man inte av med skummet utan vidare. Antingen tar man fajten, eller så får man räkna med att betala mer än en gång. Någon skrev att köparen skulle nöja sig med 1800:-. Det är jag inte övertygad om, mycket vill ha mer...

Så, även om du har dåligt samvete, vilket jag kan förstå, så tänk på att alternativet kanske inte hade gett dig mindre dåligt samvete.

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Nej, det är riktigt obehagligt och jag förstår din känsla. Jag har själv blivit hotad och en polisman sa då till mig: "ett hot är ett redskap som sätts ur spel i samma stund det förverkligas." Hans poäng var att det är extremt sällan ett hot går till verkställighet. Nivån på den här konflikten är inte speciellt hög så att han gör verklighet av hotet ser jag som obefintlig.

Hur är det egentligen, kan en privatperson begära handräckning av Kronofogdemyndigheten utan att ha någon typ av dom eller beslut från någon rättsinstans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.