mattiasp skrev:
Hur är det egentligen, kan en privatperson begära handräckning av Kronofogdemyndigheten utan att ha någon typ av dom eller beslut från någon rättsinstans?
Ja. Men det tar tid och denne ska kunna bevisa sin rätt.

Om TS ställer av bilen, får han väl tillbaka skatten. Risken finns att det blir bedrägeri att ställa av bilen. Då den sålts påställd, och den erlagda skatten kan ses som en del av köpet.
Jag har ingen aning om hur det faktiskt förhåller sig med den punkten, men man ska vara försiktig att göra något om man inte har koll på vad som gäller. Och dessutom tror jag inte TS har något intresse i av att försöka försvåra för eller reta upp TS. Snarare tvärtom, dock inte på egen bekostnad.

TS har ju knappast heller något att ställa av bilen, annat än det som är kvar av skatten.

Försäkringen gäller inte heller automatiskt att upphöra bara för att man ställer av. Den måste man själv säga upp i så fall.

thomasx skrev:
Nej, det har du helt rätt i. Och det är ändå väldigt enkelt för oss andra att sitta på andra sidan internet och tycka si och så. Det är en helt annan situation för dig som sitter mitt i skiten. Så jag har full förståelse för dina känslor.

Jag försöker bara säga, att alternativen tyvärr inte heller är så roliga. Hur man än gör blir man inte av med skummet utan vidare. Antingen tar man fajten, eller så får man räkna med att betala mer än en gång. Någon skrev att köparen skulle nöja sig med 1800:-. Det är jag inte övertygad om, mycket vill ha mer...

Så, även om du har dåligt samvete, vilket jag kan förstå, så tänk på att alternativet kanske inte hade gett dig mindre dåligt samvete.
Ja det är ju lite av problemet, ger man efter på 1800kr så kommer det snart mer, köparen har ju inget att förlora på att vara lite otrevlig mot någon som han aldrig mer kommer träffa.

De gånger jag råkat ut för otrevligheter vid affärer så har jag bara skippat att svara, jag har helt slutat sälja saker via blocket, säljer en del på Tradera ibland, men även där råkar man ju ut för hot, oftast är det ju bara folk som vil ha tillbaka pengarna och hotar med negativt omdöme där.
Har haft en otrevlig bilköpare på min Bmw och haft 1 jobbig jäkel på tradera, sen några mindre problem på Tradera.
På tradera så är det hyfsat enkelt att sortera bort köpare, det enda mönster jag sett är att ALLA de köpare som klagat och hotat har varit såna som ställt frågor innan de lagt bud på mina saker, så jag har ia börjat med att blocka alla köpare som ställer frågor, har inte haft en enda problemaffär efter det.

Redigerat:
mattiasp skrev:
Hur är det egentligen, kan en privatperson begära handräckning av Kronofogdemyndigheten utan att ha någon typ av dom eller beslut från någon rättsinstans?
Vad tänker du att det är för handräckning någon skulle begära i detta fallet?

mattiasp skrev:
Det kostar 3-400 att ansöka om ett betalningsföreläggande och det hjälper kfm till med. Men de verkställer inget om skulden inte är fastställd, vilket den inte blir så länge den är tvistig. Om den som lämnat in ansökan vill dra det vidare måste denna begära att kfm gör det, sker inte per automatik. Så det är en lite snårig väg att gå med ett så vingligt krav.

thomasx skrev:
Försäkringen gäller inte heller automatiskt att upphöra bara för att man ställer av. Den måste man själv säga upp i så fall.
Försäkringen lägger sig vilande om man ställer av bilen.

Pumba skrev:
Ja det är ju lite av problemet, ger man efter på 1800kr så kommer det snart mer, köparen har ju inget att förlora på att vara lite otrevlig mot någon som han aldrig mer kommer träffa.

De gånger jag råkat ut för otrevligheter vid affärer så har jag bara skippat att svara, jag har helt slutat sälja saker via blocket, säljer en del på Tradera ibland, men även där råkar man ju ut för hot, oftast är det ju bara folk som vil ha tillbaka pengarna och hotar med negativt omdöme där.
Har haft en otrevlig bilköpare på min Bmw och haft 1 jobbig jäkel på tradera, sen några mindre problem på Tradera.
På tradera så är det hyfsat enkelt att sortera bort köpare, det enda mönster jag sett är att ALLA de köpare som klagat och hotat har varit såna som ställt frågor innan de lagt bud på mina saker, så jag har ia börjat med att blocka alla köpare som ställer frågor, har inte haft en enda problemaffär efter det.
Tråkigt att höra, jag handlar nästan aldrig något på auktionssajter utan att ha etablerat kontakt med säljaren först. Tror aldrig jag klagat på någon säljare.

En säljare som inte svarar på en legitim fråga skulle jag aldrig köpa något av. Då vet man ju redan i förväg hur det kommer att gå om något skulle gå snett...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
scim skrev:
Försäkringen lägger sig vilande om man ställer av bilen.
Trodde jag med, men det gjorde den inte. Ställde av en bil för några månader sedan.

thomasx skrev:
Trodde jag med, men det gjorde den inte. Ställde av en bil för några månader sedan.
Vilket försäkringsbolag? Med Länsförsäkringar sker det med automatik iaf.

thomasx skrev:
Om TS ställer av bilen, får han väl tillbaka skatten. Risken finns att det blir bedrägeri att ställa av bilen. Då den sålts påställd, och den erlagda skatten kan ses som en del av köpet.
Jag har ingen aning om hur det faktiskt förhåller sig med den punkten, men man ska vara försiktig att göra något om man inte har koll på vad som gäller. Och dessutom tror jag inte TS har något intresse i av att försöka försvåra för eller reta upp TS. Snarare tvärtom, dock inte på egen bekostnad.

TS har ju knappast heller något att ställa av bilen, annat än det som är kvar av skatten.

Skatten tillfaller den som står som ägare när det gjordes och eftersom ägarbytspappret är inskckat med ett datum så bör väl skatten gå till den nya ägaren.

Det jag tänkte mest på vad det som diskuterades tidigare om köparen får för sig att nyttja säljarens försäkring för att bärga bilen eller dyl så går det ju inte om bilen är avställd.

scim skrev:
Vilket försäkringsbolag? Med Länsförsäkringar sker det med automatik iaf.
Trygg-Hansa, skedde inte med automatik.

thomasx skrev:
Beror på vad du har för nivå på försäkring och vilket bolag.

Är bilen helförsäkrad så brukar det vanligtvis bli garageförsäkring per automatik.

Brukligt är att försäkringen går ned i en s.k garageförsäkring. Detta för att bolaget ska hålla kvar kunden i affären. Den försäkringen är dock inte tvingande och kan sägas upp. Bra att veta om man tänkt byta försäkringsbolag innan huvudförfallodag.

Hade du möjlighet att göra ägarbytet via appen och qr koden eller? Om du inte redan gjort det så gör det. Ignorera sedan och ta bort alla sms han skickar.

peternicklas
Pumba skrev:
Beror på vad du har för nivå på försäkring och vilket bolag.

Är bilen helförsäkrad så brukar det vanligtvis bli garageförsäkring per automatik.
IF sköter detta automatiskt. Avställd bil forfarande ägare, garageförsäkring.
Säljer du bilen, upphör försäkringen automatiskt, gäller alla bolag, finns inget att försäkra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.